Den globala spelmarknaden är egentligen inte speciellt global. Marknaden styrs istället av lokala politiska/religiösa motiv men ofta under förevändning att regleringen görs av sociala skäl (spelberoende osv). I slutet av 90-talet gjordes sportspelandet tillgängligt globalt (i ett europeiskt perspektiv) då Internetbaserade spelbolag började poppa upp som svampar och använde EU’s handelsdirektiv som grund. Malta var snabbast ut med ett licenssystem där skattesatserna var rimliga och därmed attraherande nog att dra till sig en mängd bolag i branschen. De fick fin draghjälp av några domslut (bl.a Gambelli-domen och Lindman-doktrinen) som lade grunden till en bra och snabb tillväxt och samtidigt lamslog ett antal Europeiska regeringar tillräckligt länge för att Internetspelandet skulle få rejält fotfäste i Europa.
I mitten av 2000-talet passerade intäkterna från spelbolagen motsvarande intäkter från turistnäringen som Maltas största enskilda inkomstkälla. De som drabbades värst av inkomstbortfall (skatt) var givetvis de länder där staten hade monopol på spelandet. Monopolbolagen hade inte verktygen att konkurrera med de nya internetföretagen då de var handikappade av höga skatteuttag från sin statliga ägare. Sedan dess har det gjorts otaliga försök att reformera lagstiftningen i större delen av de Europeiska länderna. Främst för att stoppa utflödet av skattepengar såklart, även om det officiellt heter ”socialpolitiska skäl”. Flera Europeiska regeringar har infört egna licenssystem, en del har även IP-blockerat globala spelsiter även fast de har sitt säte inom EU.
De senaste åren har det kommit en ny typ av spelbolag på internet, de har hög automatiseringsgrad, väldigt lite personal och inte speciellt väl underbyggda finansiellt. De använder sig av nyckelfärdiga applikationer för Casino och Poker och har regelmässigt en Maltesisk 3:e parts licens för dessa. I de fall de har Sportsbetting i spelutbudet så är det oftast med licens på någon ögrupp i Karibien utan kontrollmyndighet medan supportpersonalen sitter på Malta så att bolagets huvudsakliga verksamhet förefaller vara baserad där. All oddssättning och riskhantering köps in externt från globala aktörer (ex. Tain, Kambi osv). Generellt skall man nog vara försiktig med dessa bolag som seriös sportspelare, de erbjuder ingenting som inte någon annan redan har.
Under 2016 har det hänt en hel del. I Sverige pågår ytterligare en spelutredning, nu med Håkan Hallstedt i spetsen. Det verkar vara en ganska förnuftig man på många sätt, han ger ett gott intryck så långt. Men hans uppgift är inte värst avundsvärd, han måste brottas med ett politiskt ramverk som knappast ger något utrymme för några reformer av värde för oss som spelar. Kunskapen om spelmarknaden hos hans uppdragsgivare är minimal och styrs enbart av politiska uppfattningar och åsikter utan insikter. Jag förväntar mig att ingenting alls händer under 2017 i Sverige på spelfronten.
Globalt så har politikerna i spelgalna Australien beslutat förbjuda casino resp. pokerspel online samt livebetting på sport. Precis som i Sverige begriper alltså inte beslutande politiker vilka konsekvenser deras oinitierade beslut får. Installationer av VPN-tunnlar och andra ”work-arounds” har redan ökat lavinartat på den kontinenten. Det hade räckt med att titta på den kinesiska spelmarknaden för att förstå att IP-blockeringar inte fungerar. Det händer även saker på andra ställen i Asien, de få som fått en officiell online spellicens på Filippinerna kan skatta sig lyckliga. Nuvarande statschef verkar ha stängt dörren för ytterligare aktörer.
I USA så kunde man nog tro att valet av Donald Trump som president skulle öppna för spelande. Trump har ju dels varit ägare av ett casino och han har också tidigare utryckt att han vill se en legalisering av sportspel. Men jag gissar att det inte blir så enkelt, Trump är ju i händerna på en massa olika grupperingar som sponsrat hans kandidatur och den enskilt största bidragsgivaren, Las Vegas mogulen Sheldon Adelson har antytt att han inte vill se online-spel i USA. Adelson äger flera landbaserade casinon så man kan ju anta att han helst ser till sina egna intressen först!
Av de Sydamerikanska länderna så är det bara Uruguay som har ett reglerat spelande så långt. Näst på tur är Brasilien som kommer utfärda licenser, som det verkar, via anbudsförfarande. Men återigen, politikerna förstår inte riktigt vad de håller på med så det finns risk att det faller platt till marken. Antigua blir 2017 det första Karibiska land som tänkt sig ett licenssystem likt det som används på Malta. Antigua drabbades hårt av att Amerikanska myndigheter stängde möjligheterna för USA’s medborgare att spela på offshore-bolag. Nära 200 spelbolag på Antigua tvingades slå igen då. För dagen finns bara 8 spelbolag registrerade på ön och jag tror inte det kommer värst många fler trots att det skapas en tillsynsmyndighet. Det är såklart politikerna som sett till att skatteuttaget är för högt i förhållande till omvärlden. Jämfört med en licens på Malta så blir det väsentligt dyrare på Antigua och då finns inget incentive att etablera sig där.
Vad mer kan vi förvänta oss av 2017 då?
Jag tror att E-sport kan få ett genombrott under året. Spelbolagen har att kämpa med den sk Millenniumgenerationen som till synes är ganska ointresserade av casinospel jämförelsevis. E-sport kommer förvisso inte kunna bli den sedelpress som online-casinon kan vara och inledningsvis lär det inte omsättas jättesummor på spelet. Men det finns potential så det räcker och blir över, det föreligger dock en viss risk för riggning om nu spelandet ställs upp på samma sätt som för sportspel generellt. Jag tror att ett möjligt alternativ är poolspel/totalisator eller P2P liknande Betfair.
Det går inte att prata framtid utan att nämna Bitcoin. Många ekonomiska profeter har under åren sågat den digitala valutan och efter toppnoteringen 2013 på $1216 rasade den så pass mycket att det mesta tydde på att profeterna skulle få rätt. Men värdet steg 120% under 2016 och har återigen passerat $1000-nivån i dagarna. Hade man alltså haft ett konto hos ett spelbolag med bitcoin som valuta under året hade man inte behövt lägga ett enda spel för att mer än fördubbla värdet på sitt saldo!
Det finns många aspekter som talar för Bitcoin som valuta inom spelbranschen. Men det finns en hel del som kan vara negativt också. Med en plånbok typ ”blockchain” så har man också ett anonymiseringsverktyg, transaktioner kan göras anonymt och direkt mellan privatpersoner. Bitcoin lämpar sig utmärkt för snabba överföringar av pengar mellan personer eller företag över hela världen. Transaktionskostnaderna är väldigt låga tack vare det P2P-nätverk som bekräftar transaktionerna och överföringen går snabbt och enkelt. På en timme är en transaktion bekräftad och klar, att jämföra med flera dagar för internationella banköverföringar.
Så, det positiva är att man kan öppna ett konto hos ett spelbolag helt anonymt, utan att ens ange namn eller ens emailadress vid registreringen. Dessutom utan insyn från myndigheter. Valutan har ingen central utfärdare såsom exempelvis riksbanken för svenska kronor. En digital plånbok med Bitcoin i, ett lösenord och ett telefonnummer är allt som behövs!
Den kanske största negativa aspekten är paradoxalt nog att risken för matchfixning ökar. I alla fall vad gäller individuella sporter. Vanligtvis krävs att en mängd människor organiserar en riggning, med digital valuta kan ju transaktionerna ske P2P, helt utan spårbarhet. Det finns redan 10-talet Bitcoin-spelbolag på marknaden. Några av dem startade under 2016 och jag är säker på att det blir fler under detta år. Vad som händer med den digitala valutan på längre sikt känns helt omöjligt att förutspå.