Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-11-03, 22:31   #1

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26740
Standard

Travböcker

Fortsätter en diskussion som uppkom i en annan tråd https://www.sharps.se/forums/trav-gal...-och-traenare/

Så, har ni läst några travböcker som riktar sig helt eller delvis till spelare? Vilken då, och vad var bra och dåligt med den?

Det här är böckerna jag hittat efter att ha sökt runt lite på nätet:

Travkonsulten (flera böcker) http://www.travkonsulten.se/page_1209660930312.html
Statistikbibeln V75 2011 http://www.travsidan.nu/trav/analys.html
Vinna mer på V75 - handbok i travspel http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917007013X
Bli rik på trav - med stalltips av Stig H Johansson (slutsåld) http://www.bokia.se/bli-rik-pa-trav-...ansson-4298518

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-04, 10:25   #2

the_puntings avatar

Reg.datum: aug 2011
Sharp$: 286
Standard

Finns en hel del amerikanska verk:

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_no...racing&x=0&y=0

Sen kan jag inte svara på om de är något att ha, det är alldeles för svårt att hitta recensioner på de där böckerna...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Stekel (+3)
the_punting är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-04, 12:28   #3

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av the_punting Visa inlägg
Finns en hel del amerikanska verk:

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_no...racing&x=0&y=0

Sen kan jag inte svara på om de är något att ha, det är alldeles för svårt att hitta recensioner på de där böckerna...
Hade jag inte tänkt på, men jag misstänker att det kräver en ganska stor möda att översätta och överföra det där till svenska förhållanden. Kanske kan det finnas något värt i dem ändå.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2011-11-04, 12:48   #4
DrD

Reg.datum: apr 2011
Sharp$: 819
Standard

Hur är travspelet "over there" egentligen?
Är det inte mkt bookies på banan och spelhallar/monitorer och vinnarspel per lopp, finns streckspel överhuvudtaget? Undrar en som inget vet...
DrD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-05, 01:11   #5

tribalfunks avatar

Reg.datum: apr 2011
Sharp$: 1003
Standard

Bli rik på trav - är lite nybörjaraktig...
Travkonsultens böcker är ganska bra, dessutom så får man ju analys gratis varje vecka på V75

Statistikbibeln är jag sugen på, Jens är en av dom få som plussar på sina system...nog för att dom är stora men ändå.
Stekel (+3)
tribalfunk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-05, 03:27   #6

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tribalfunk Visa inlägg
Bli rik på trav - är lite nybörjaraktig...
Travkonsultens böcker är ganska bra, dessutom så får man ju analys gratis varje vecka på V75

Statistikbibeln är jag sugen på, Jens är en av dom få som plussar på sina system...nog för att dom är stora men ändå.
Var väl de tankarna jag också hade i runda slängar. Får plocka hem de där och se om det är något att ha.

Gammal 2011-11-05, 03:34   #7

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DrD Visa inlägg
Hur är travspelet "over there" egentligen?
Är det inte mkt bookies på banan och spelhallar/monitorer och vinnarspel per lopp, finns streckspel överhuvudtaget? Undrar en som inget vet...
Inte varit där men det är väl normalt sett folktomt på banorna efter vad jag förstått. Kan tyckas att det är dåligt med publik på de svenska banorna men det är nog som regel ingenting mot hur det ser ut i exempelvis Norge och USA. Det är väl stor dominans av samma storstall på banorna, och mycket doping. Det där med doping kan jag väl inte backa upp direkt, mer än att hästarna som tas hit därifrån väldigt sällan presterar i den nivå de borde baserat på tidigare meriter. Snackade med nån tjej som påstod att hon varit där som skötare och att det var enormt mycket doping, känner inte människan så jag har svårt att bedöma trovärdigheten men det går i linje med vad jag redan trodde.

Får absolut ta ett besök på banan om man tar sig nån resa dit iallafall, alltid kul att se på kulturella skillnader på det man är intresserad av!

Edit: Insåg nu att jag inte alls svarade på det du frågade efter, men det gör detsamma då jag inte har några bra svar ändå.

Senast redigerad av Stekel den 2011-11-05 klockan 03:36.
Gammal 2011-11-06, 13:06   #8
AA

Reg.datum: mar 2011
Sharp$: 1495
Standard

Statistikbiblarna är klart bra om man gillar den "sidan" av spelet och dom har i alla fall hjälpt mej i jakten ibland. Det finns en del konkreta speltips plus en massa gamla resultat.
Det man kan djupdyka i och som jag personligen tycker är intressant är t.ex. på V4 så vinner nästan alltid en 2:a rankad något lopp. Förvånansvärt ofta vinner en 6:e rankad också. Jag kör dessa krav på mina lunchsystem och har satt några spel med hjälp av detta.
Statistiken är ju dock ingen sanning i just den specifika omgången men på lång sikt så kan den hjälpa.

Travkonsultens bok har jag inte läst men den skall inköpas.

Läser ni nån bra spelteoretisk bok så glöm inte att rekommendera den här

Ha de´

/AA
Stekel (+3)
AA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 18:01   #9

Sharp$: 1540

greedys betting
Stats: 141 - 122 - 17
ROI: 107.69%
Vinstprocent: 53.61%

Standard

När kommer statistikbibeln normalt sett ut varje år? Är det värt att beställa årets bibel eller ska man vänta in 2012?
greedy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 19:19   #10

pjaers avatar

Reg.datum: jun 2010
Sharp$: 2254
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av greedy Visa inlägg
När kommer statistikbibeln normalt sett ut varje år? Är det värt att beställa årets bibel eller ska man vänta in 2012?
Årets kom ut runt Augusti i år. Så den är bara några månader gammal. Läste något om att han försöker ha dom klara till början av sommaren egentligen.
greedy (+5)
pjaer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-15, 19:29   #11

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 3526
Standard

Kan verkligen rekommendera Statistikbibeln & för mera info se denna länk: http://www.travsidan.nu/trav/v75-bib_11.pdf
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 23:15   #12

Stekels avatar

Standard

Bumpar igång den här tråden igen, för nu har jag precis plockat hem de flesta böckerna jag hittat i ämnet! Det är:

Statistikbibeln V75 2011, 540kr, Sjödén 2011
Vinna mer på V75, 37kr, Lindholm 2000
Trav & Tips boken, 255kr, Stenberg 2010
Travsport, 189kr, Ekman 2010
Travet, 219kr, Fransson 2007

Har inte börjat på någon av dem än men kan direkt konstatera efter att bläddra i två sekunder att:

-Stenbergs bok är tokdyr, under 100 väldigt luftiga svartvita A5-sidor för 255 spänn.

-Lindholms bok har ungefär samma omfång och kostar 37kr, vilket istället nästan är "för billigt" men då är ju boken riktigt gammal också.

-Ekmans bok, gott om text och färgbilder på 160 sidor.

-Franssons bok, riktigt maffig med ca 500 sidor i färg. Båda dessa sista är snygga layout-mässigt medan övriga författare inte verkat ha lagt en hel eftermiddag på den biten.

-Statistikbibeln har mycket innehåll med sina närmare 300 sidor men det är ju underkänt
att den går på 540kr. Det ser dessutom ut som att en mellanstadie-elev snott ihop omslaget under någon hemuppgift han fick väldigt bråttom med.

-Alla böcker är limhftade utom Travet som är bunden med hårt omslag.

Det återstår att se när jag får tid och lust att plöja igenom litteraturen men jag återkommer framöver med mer ingående recensioner, jag antar att det är några där ute som känner att det skulle sitta fint med sådana!

greedy (+5)
Gammal 2012-01-30, 23:22   #13
AA

Reg.datum: mar 2011
Sharp$: 1495
Standard

Jag har också utökat min "speldel" i bokhyllan men då med Travkonsultens samtliga böcker.
Har inte hunnit läsa så värst mycket än men det står nog en hel del matnyttigt där i. Speciellt om man är ny inom travspelandet.

Statistikbiblarna må vara dom fulaste böckerna men dom åker rundor runt dom andra i mina ögon. I alla fall om det är siffror som intresserar en

Ha de´

/AA
AA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 23:51   #14

Stekels avatar

Standard

Tog precis och bläddrade lite i Statistikbibeln. Det finns sidor och åter sidor med tabeller som jag har liten eller ingen nytta av. Om man hade dem i ett excelark till exempel kunde man dra ut olika intressanta nyckeltal och dra slutsatser utifrån dem, men att bara ha dem i skrift är relativt värdelöst (förutom då för att knacka in dem i nämnda excelark). Om de ändå sammanfattade tabellerna med intressanta slutsatser före eller efter dem så skulle jag varit nöjd med inte ens det verkar de ha gjort i många fall.

Har som sagt mest bläddrat och bara läst igenom några få av textsidorna (som det iofs är få av och jävligt långt emellan), men har redan stött på något som jag studsade på och tycker är rent dumt. I en diskussion om V7 kontra V75 skriver de:

"Blir du ensam med sju rätt då det ligger 20 miljoner i potten, och har spelat V7, kommer utdelningen att redovisas som 8 miljoner till 2,5 system. Du får alltså 20 miljoner, precis som om du spelat samma system som vanlig V75 (en kupong med sju rätt vinner 20 miljoner...). Man förlorar rentav på det - har man spelat V75 får man några bonusmiljoner för raderna 5-6 rätt, medan den som valt V7 inte får ett öre av dessa."

Kan vara så att författaren/författarna slog vad med någon om att de visst vågade ta in den här fantastiskt dåliga motiveringen till att inte spela V7 i manus. Det är i alla händelser den enda förklaring jag kan se till att den gått hela vägen till tryck.

Jag hade sett fram emot bibeln, både priset och flera som rekommenderat den höjde förväntningarna, men hittills är den en stor besvikelse på alla plan.

Har som sagt fortfarande inte läst igenom boken, det kommer väl en fullständig recension vad det lider. Som referens kan jag nämna några citat ur den enda andra boken jag läst delar av, nämligen den över 10 år gamla klenoden "Vinna mer på V75":

"Om du tycker Dagens Dubbel är ett bra spel inser du snabbt att Raketen är ett mycket bättre spel. Objektivt sett är Raketen kanske den bästa spelformen av alla!"

Gammal 2012-03-04, 03:20   #15

Asprillas avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 779
Standard

Intressant tråd. Jag har funderat på att köpa statistikbibeln. Det jag är mest intresserad av är statistik gällande utdelningar. Vad finns det för statistik angående detta? Jag undrar bl.a. hur man kan jämföra omgångar. Vad krävs för att det ska bli extra hög utdelning? Vilka ranksummor, poängsummor etc. har det varit när det blivit en ensam vinnare eller jackpot? Vilken information om detta får man med statistikbibeln?

Tacksam för info!

EDIT: Det jag undrar är alltså om man får reda på procentsummor för alla de omgångar som spelats? Får man veta streckprocenten för alla de hästar som vunnit? Eller står det typ bara om den vinnande hästen varit B- eller C-rankad? Hur detaljerad är informationen om de enskilda omgångarna, undrar jag?

Senast redigerad av Asprilla den 2012-03-04 klockan 03:36.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td