|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2011-05-03, 13:29 | #1 |
Funderingar kring årsdebutanter
Nu är ju nästan den här försäsongen där det vimlar av årsdebutanter över, men till nästa år kanske det kan vara bra att ha lite på fötterna.
Min spaning är helt enkelt att bra hästar som årsdebuterar ofta vinner och det till bra odds. Jag menar nu inte vilka hästar som helst, men om vi generellt säger de som gått bra och åtminstone vunnit två starter föregående år. Det känns som att det i första hand beror på: Den felaktiga(?) föreställningen att en häst behöver ett "lopp i kroppen" innan den kan ta en seger. Tvärtom skulle jag vilja säga att de ofta går bra direkt, dessutom så görs ju de flesta årsdebuter i enklare gäng än vad hästen är van vid (V75-häst på V65, V65-häst på V4 etc.) så hästen behöver inte vara på topp för att vinna, eller tom vinna överlägset. Undantaget en del tränare som man vet "startar igång" hästarna (tom deras hästar gör enkla vinster i debuterna iofs). Den andra oddshöjande faktorn är väl lite enklare att hitta, och det är att de naturligt nog ofta har en dålig rad innan vinteruppehållet. Typexempel Atlas Boko igår på Mantorp. Min fråga är helt enkelt om ni andra här som ser mycket trav ser samma tendens som jag? Tror ni i såna fall att det beror på de faktorer jag listat eller har ni andra förklaringar? |
|
2011-05-03, 15:08 | #2 |
Banned
|
Jag tror att ju äldre hästen blir desto mer viktigt är det med ett lopp i kroppen, eller två, eller tre...
Unghästar i toppskicktet tas inte ut om de inte har en rejäl vinstchans - dessa släpps oftare också till spets och måste därmed inte vara på topp för att vinna... Motståndarna har ju en "överdriven" respekt många gånger för när de möter en årsdebuterande häst från ett storstall - de vet ju att en stortränare inte behöver ta ut en häst som inte är färdig, vilket en småtränare och/eller amatör kanske ibland måste chansa med... Stefan Melander startar ju ofta igång sina hästar som därmed inte är på topp direkt - startar däremot Timo Nurmos en häst, då vet man att denne har vinstchans direkt! Stig Hs ostartade hästar vinner otroligt mycket lopp i första, riktiga start - ofta tillsammans med Erik Adielsson - ett nästan oslagbart par i denna "gren"! Håller med dig om allt i ditt inlägg, för övrigt... /Badass |
|