|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2011-04-27, 11:17 | #1 |
Uttag av hästar
Hej,
Jag har precis börjat med att spela på hästar och försöker läsa på så gott det går men jag har lite funderingar på hur ni andra gör och om vi kan hjälpas åt att få fram den information som vi alla saknar just i det ögoblick som vi endast får 5-6 rätt på V75... Jag tänkte börja med att lista de saker som jag tittar på och sedan kan ni väl hjälpa mig och se om man kan vikta någon egenskap mer eller mindre och ranka dessa och ge dem ett värde mellan 1-10 där 10 är det värde som är viktigast. Den här rankingen kan göras på alla hästar och sedan får man en vinnare som har flest poäng i just det lopp som vi har analyserat. Rangordna hästar A-häst = 10 poäng B-häst = 5 C-häst = 1 p Streckprocent 75 - 100 % = 10 p 70 - 74 % = 9 p 65 - 69% = 8 p 55 - 64 % = 7 p 45- 54% = 6 p 35 - 44% = 5 p 25 - 34% = 4 p 15 - 24% = 3 p 5 - 14% = 2 p 1 - 4% = 1 p Kort distans < 2140 m Voltstart Framspår = 10 p Startnr 1 = 6 p 2 = 6 p 3 = 8 p 4 = 4p 5 = 3 p (snäv sväng ger kort längd att speeda) 6 = 10 p 7 = 10 p Bakspår = 5 p Startnr 8 = 2 p 9 = 2 p 10 = 4 p 11 = 4 p 12 = 4 p 13 = 6 p 14 = 7 p 15 = 8 p Autostart Framspår = 10 p Startnr 1 = 6 p 2 = 6 p 3 = 6 p 4 = 8 p 5 = 10 p (ligger bakom start bilen bra vinddrag) 6 = 8 p 7 = 6 p 8 = 6 p Bakspår = 5 p 9 = 6 p (kort sträcka på varvet då inner varva är kortaste vägen) 10 = 6 p 11 = 5 p 12 = 5 p 13 = 8 p (kan få hjälp av hast 5 i bakdrag av bilen) 14 = 3 p 15 = 3 p Medel distans 2140 - 2640 Voltstart Framspår = 10 p Startnr 1 = 6 p 2 = 6 p 3 = 8 p 4 = 4p 5 = 3 p (snäv sväng ger kort längd att speeda) 6 = 10 p 7 = 10 p Bakspår = 7 p Startnr 8 = 5 p 9 = 5 p 10 = 4 p 11 = 4 p 12 = 4 p 13 = 6 p 14 = 8 p 15 = 8 p Autostart Framspår = 10 p Startnr 1 = 6 p 2 = 6 p 3 = 6 p 4 = 8 p 5 = 10 p (ligger bakom start bilen bra vinddrag) 6 = 8 p 7 = 6 p 8 = 6 p Bakspår = 8 p (längre sträcka för bakspårshästar att hinna fram) 9 = 6 p (kort sträcka på varvet då inner varva är kortaste vägen) 10 = 6 p 11 = 5 p 12 = 5 p 13 = 8 p (kan få hjälp av hast 5 i bakdrag av bilen) 14 = 3 p 15 = 3 p Långdistans 3140 m Voltstart Framspår = 10 p Startnr 1 = 6 p 2 = 6 p 3 = 8 p 4 = 4p 5 = 3 p (snäv sväng ger kort längd att speeda) 6 = 10 p 7 = 10 p Bakspår = 8 p Startnr 8 = 4 p 9 = 4 p 10 = 5 p 11 = 5 p 12 = 7 p 13 = 7 p 14 = 9 p 15 = 9 p Autostart Framspår = 10 p Startnr 1 = 6 p 2 = 6 p 3 = 6 p 4 = 8 p 5 = 10 p (ligger bakom start bilen bra vinddrag) 6 = 8 p 7 = 6 p 8 = 6 p Bakspår = 8 p 9 = 8 p (kort sträcka på varvet då inner varva är kortaste vägen) 10 = 8 p 11 = 8 p 12 = 8 p 13 = 8 p (kan få hjälp av hast 5 i bakdrag av bilen) 14 = 8 p 15 = 8 p Balans (Skor) Fram = 7 p Bak = 7 p Runt om = 5 p Barfota = 10 p Broddar = 3 p Tävlingsintensitet Lopp var fjortonde dag = 10 p Intensivt tävlande ( lopp varje vecka) = 7 p Långt upphåll (mer än 2 månader från tävling?) = 4 p Bana Lätt = 10 p Medel = 6 p Svår = 3 p Snabbhet Startsnabb = 10 p medel startsnabb = 5 p långsam i starten = 1 p Tillägg kortdistans inget = 10 p 20 m = 7 p 40 m = 5 p 60 m = 2 p medeldistans inget = 10 p 20 m = 6 p 40 m = 5 p 60 m = 4 p långdistans inget = 10 p 20 m = 8 p 40 m = 7 p 60 m = 6 p Km/tid Beräkning av de fem sista loppens medel tid av loppets distans Bästa häst får 10 nästa 9, ... osv sämsta hästar får 1 p Beräkning av km-tid på en kortare/längre distans än de tider hästen har spungit. Har hästen bara sprungit 2140 de fem senaste och nu skall den ställa upp i 1640 hur räknar man om km-tiden till 1640 tempo Hamna i dödens (öka km tid med 0,7 sekunder/spår) Andra par utvänding ++ vid sista kurvan Kusk Kuskförstärkning = 10 p Alltid samma kusk = 8 p Varierande kusk = 6 p Vinnarskalle Löphuvud = 10 p annars 5 p (Får nosen först över mållinjen) Travsäkerhet 1 -20 % (galopperar sällan endast 1-20 % av sina lopp) = 10 p 21-35 % = 8 p 36-50 % 6 p 51-65 % = 5 p 65-100% = 3 p Bra outsider = 3 p Form Toppform = 1 p Poäng Startpoäng högsta 10 p sedan fallande beroende på poängen Resväg Hemma bana = 10 p Övernattning = 8 p restid mindrä än 3 h = 6 restid mer än 3 h = 3 p Vad tror ni har ni fler parametrar så svara gärna och har ni förslag på föändringar av poängen så skriv gärna en kommentar och varför den bör höjas eller sänkas. Vad det gäller km-tiden så hoppas jag någon har en bra formel... |
|
2011-04-27, 12:00 | #2 |
10 p på springspårhästarna i volt är helt fel. Det är helt beroende av hästens startsnabbhet. Risken är stor för en starttrög pålle att "hamna i spåren" och typ får backa eller gå en jobbig resa fram till dödens.
Samma gäller spår 5 auto. Spår två bör ha 10 p. Bra chans på ledning eller 2-3dje utvändingt för ej startsnabb kuse. Poäng på skorna är också fel. Det är helt beroende av hästens gång. Snarare intressant med typ på lägg av skor eller typ avtagning av skor (Slitna hovar ej racerbalans kontra avdrag racerbalans typ sattsning. Startpoäng är relativt intressant. Dock ska du se på startsumman gällande V75. Vill vinna pengar eller ej är större än du tror. Typ en häst som har 1-37500 kvar till guld vill absolut inte bli trea eller sämre med risk att gå upp i guld utan att bli direkt kvallifiserad till silver final. Gäller även i vissmån även mellan brons och silver. År och kön har också viss påverkan. Allt för ofta som vinnarna i stoeliten blir favorit i guld mot herrarna och är helt släta där. PS. Det finns inga genvägar i travet bara kunskap och hårt pluggande. Lycka till |
|
2011-04-27, 12:09 | #3 |
Toppform på en häst borde innebära snarare 10poäng än 1 poäng då form är mkt viktigt.
|
|
2011-04-27, 15:27 | #4 |
Härligt med feedback. Det är ju det som leder oss framåt
Skall man ha en kombination i hur startspåret är bra eller inte. startsnabb-poäng + volt-poäng kan ge en bonuspoänng om startspåret är 6 eller 7? Gå rent statistiskt på start-distans-startspår? Hur viktar ni startspåren i volt respektive auto? Volt Mycket bra (är placerad 1-2 i 70 - 100 % av loppen) 10 p bra (är placerad 3-5 i 40 - 69 % av loppen) 5 p nja inget vidare (är placerad 6 eller sämre i 0-39 %) 1 p Kön Hingst 10p Valack 8p Sto 6p Ålder 3-6 år 10p 7-8 år 8 p 9-12 år 6p Loppets klass Perfekt inne 10 p (ligger i övre skiktet i klassen) Ny i klassen 5 p (ligger pricis på håret i klassen) Ska man stryka skor helt och hållet? det har kanske inge betydelse? Voltstart Kort Distans (Klass 1, klass2) enligt statistik Spår 1 = 10 p, 9 p = 10 p Spår 2 = 7 p, 10 p = 8 p Spår 3 = 9 p, 8 p = 8 p Spår 4 = 5 p, 7 p Spår 5 = 6 p, 7p Spår 6 = 7 p, 9 p Spår 7 = 8 p, 7p Spår 8 = 7 p, 6p Spår 9 = 4 p, 5p Spår 10 = 7 p, 7p Spår 11 = 8 p, 8 p Spår 12 = 7 p, 8 p Topp form skall ju vara 10 p naturligtvis annars får hästarna 5 p |
|
2011-04-27, 16:21 | #5 |
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 209
Sharp$: 965Suppe bettar fotboll- 2012 Stats: 10 - 8 - 0 ROI: 128.09% Vinstprocent: 55.56% |
som mångårig spelare så kan jag bertätta dig att detta aldrig kommer att funka och gör dig själv en tjänst och slösa ej din tid. Jag låtter bitter men det är så det är.
|
2011-04-27, 16:46 | #6 | |
Citat:
Lopparkivet på ATG, koll med tränare/kusk, egna anteckningar om hur den enskilda hästen är på banunderlag/distans/skor m.m. anser jag är den rätta vägen att gå. Sen är värmningarna en MKT stor del av ett beslut om man har tillgång till detta. Visst kan statistik vara en del av detta men inte i för stor utsträckning. Lycka till dock! Senast redigerad av NoobieClown den 2011-04-27 klockan 16:48. |
||
2011-04-27, 18:13 | #7 |
Jättebra med synpunkter från er spelare som varit med ett tag, jag är bara nybörjare. Jag förstår att det är hästen i sig som avgör men några parametrar borde ju kunna hanteras på ett sådant sätt att de hjälper mig lite eller har jag helt fel?
Kan ni inte ange några parametrar som inte har med hästen att gör eller som kan byggas på statistik. |
|
2011-04-27, 19:13 | #8 |
Finns ju hur många parametrar som helst att hålla reda på gällande travliret, det är ju ett skicklighetsspel, det allra bästa, men man kan ju även "lira lotto" på en travkupong, alltså göra om det till rena tombolan, och lita på Fru Fortuna.
Något som alltid gäller är att, Form slår klass. Då vi talar startsnabbhet och olika startspår bör man tänka på ekipaget, alltså häst + kusk, en startsnabb häst med en kusk som inte kan förvalta startspåret... blir ofta fel. Är helt ny på detta forum så jag håller på att lära mig hur det funkar, mot spelframgångar alla sharpare! |
|
2011-04-27, 20:48 | #9 |
Då jag håller på att ta fram ett verktyg för att göra en analys på den statistik som finns på atgs hemsida har jag tänkt så här
Fasta parametrar som inte går att ändra: Kön Hingst 10 p Valack 8 p Sto 6 p Ålder 2-3 år 7 p 4-6 år 10 p 7-9 år 8 p 10-15 år 5 p Tillägg (kort/medel/lång-distans) 0 m 10 p / 10 p / 10 p 20 m 7 p / 8 p / 9 p 40 m 4 p / 6 p / 8p 60 m 1p / 4 p / 7p Streckprocent 75 - 100 % = 10 p 70 - 74 % = 9 p 65 - 69% = 8 p 55 - 64 % = 7 p 45- 54% = 6 p 35 - 44% = 5 p 25 - 34% = 4 p 15 - 24% = 3 p 5 - 14% = 2 p 1 - 4% = 1 p [B]StartPoäng[B] Resväg Hemma bana = 10 p Övernattning = 8 p restid mindrä än 3 h = 6 restid mer än 3 h = 3 p Intjänadepengar/start Högre kt/start ger 10 p ner till 1 poäng Statistiska parametrar Volt Hästen resultat på distansen i volt 80 -100 % Vinst 10 p 60 - 79 % Vinst 8 p 40 - 59 % Vinst 6 p 20 - 39 % Vinst 4 p 0 - 19 % Vinst 2 p Auto Hästen resultat på distansen i auto 80 -100 % Vinst 10 p 60 - 79 % Vinst 8 p 40 - 59 % Vinst 6 p 20 - 39 % Vinst 4 p 0 - 19 % Vinst 2 p Sammanlagd vinst -% på distansen oavsett starttyp 80 -100 % Vinst 10 p 60 - 79 % Vinst 8 p 40 - 59 % Vinst 6 p 20 - 39 % Vinst 4 p 0 - 19 % Vinst 2 p Startspår statistik Manuella parametrar som jag kan påverka Bana Lätt = 10 p Medel = 6 p Svår = 3 p Snabbhet Snabb = 10 p Normal = 5 p Långsam = 1 p Kusk Kuskförstärkning = 10 p Alltid samma kusk = 8 p Varierande kusk = 6 p Rangordna hästar A-häst = 10-7poäng B-häst = 6-3 p C-häst = 2-1 p Hästens Form Toppform 10 p Medel 5 p Dålig 1 p Mer synpunkter om ni har några... |
|
2011-04-28, 02:13 | #10 |
intressant i praktiken men omöjligt i verkligheten...
|
|
|