![]() |
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
![]() |
#91 |
![]()
1 275000:- till formstallet på 9 hästar i samtliga lopp om jag räknat rätt . Peter körde nog in över miljonen själv. 4 vinster och 1 andraplats. Bra jobbat i penningstinna Final och Margareta loppen.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+5) Senast redigerad av Efterhandaren den 2025-02-08 klockan 19:42. |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#92 |
![]()
Snarare 1,1 miljoner.
shasha (+5) |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#93 | |
![]() Citat:
”att om man står med det ena benet i en ishink och med det andra i en hink med kokande vatten, så har man det statistikt sett en ganska behaglig tillvaro” Westholms påstående kan säkert stämma, men att dra någon slutsats och någon någorlunda korrekt jämförelse från din tolkning av vad Jögges påstod, går inte. Men en sak vet jag med säkerhet, och det är att i de klasser i Frankrike som kan jämföras med de klasser som ingår i vår rikstoton(V75), så är prispengarna betydligt större. Här i Sverige har prispengarna inte rört sig nämnvärt på många år, vilket har resulterat i att det svenska travet tappar utövare i form av tränare, hästägare och stall. En sotdöd, det går helt enkelt inte att få ihop ekonomin med de usla prispengarna, framför allt inte i de mindre och medelstora stallen. Då är islandshästridning för allmänheten långt mer lönsam. Kom ihåg att alla storstall började en gång som en liten rörelse. Senast redigerad av Jajjan den 2025-02-09 klockan 08:28. |
||
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#94 |
![]()
Helt rätt Jajjan.
Svenska travsporten är på väg mot en mycket tråkig framtid. Hästägande på gräsrotsnivå är nästan omöjligt att få ihop ekonomiskt. Så här är förutsättningarna. Ett typexempel. Köp av en hyfsad 2 årig travare. C-a 200 000:- Minst. Proffsträning c-a 15-20000:- per månad. I bästa fall kommer hästen till start som 3-4 åring. Då har hästen kostat c-a 5-600 000:-. Minst. Prissumman i ”vanliga” vardagslopp väl c-a 20 - 40000:-. Det skall alltså vinnas c-a 15-20 lopp innan det har gått runt. Få hästar som klara detta Ok säg att 10% av hästarna lyckas slå sig in lopp med högre prissummor men 90% kostar det skjortan att äga. Självklart är detta Ebberöds Bank och absolut inte aktuellt för vanliga löntagare och medel Svensson. Möjligt att prissummor generellt är lägre i Frankrike men det är ju lika förbannat dyrt att äga och träna häst i Sverige. Små och medelstora tränare kämpar med näbbar och klor för att få sina rörelser att gå runt. Ofattbart att dom orkar hålla på att i princip jobba gratis för att kunna överleva. Visst var det bättre förr. Även inom Svenska Travcirkusen ![]() Senast redigerad av Efterhandaren den 2025-02-09 klockan 11:38. |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#95 |
![]()
Westholms jämförelse är i högsta grad rättvis. Det föds inga hästar rakt in i Silverdivisionen eller till grupplopp på Vincennes. De allra flesta hästar kommer aldrig så långt. Man måste se på förtjänstmöjligheter för de hästar som föds och kan förväntas tävla, på olika nivåer.
Att prispengar i Sverige inte höjts på många år har blivit ett mantra som vissa gillar att sprida, i eget intresse. Fakta visar något annat. Gjorde en liten snabbkoll för de senaste 10 åren. Alla siffror avrundade till närmaste miljon eller tusental. 2014. Totala prispengar: 697 miljoner. Per lopp: 79 tkr. Per startande häst: 52 tkr. 2019. Totala prispengar: 900 miljoner. Per lopp: 107 tkr. Per startande häst: 76 tkr. 2023. Totala prispengar: 958 miljoner. Per lopp: 121 tkr. Per startande häst: 85 tkr. I år, 2025, blir de totala prispengarna ffg över en miljard: 1030 miljoner. Såklart vill alla ha högre prispengar, men att de stått stilla stämmer inte. Speciellt med hänsyn taget till prispengar per häst. Sen är det såklart dyrt att ha häst i proffsträning. Där är det lätt att ramla i gropen att jämföra med hur det såg ut på -70 eller -80 talen. Ja, jag var med redan då… Två stora skillnader finns jämfört då och nu: Mängden svarta pengar i samhället och ersättningen till de anställda i stallen. Ekonomin för de aktiva inom travet då byggde till oerhört stor del på svarta/grå pengar. Något som idag är i princip omöjligt. Tack och lov! De anställda hade ersättningar och arbetsvillkor som idag nästan är obegripliga. Jag skulle kunna ge hårresande exempel. Idag har de flesta kollektivavtal. Iofs jobbar många fler timmar än vad avtalet tillåter, men de får iaf skäligt betalt och har en arbetsmiljö helt väsenskild från den som var praxis för några årtionden sedan. Givetvis kostar detta pengar, och det innebär att hästägaren får betala rättvist för vad det kostar att ha ett stort djur i professionell träning/vård. Och då blir hästägandet inget för en medel/låginkomsttagare att ensam dra runt. Men det gäller iofs många hobbies. |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#96 |
![]()
Jag vill gärna tillägga att devicen "10% av hästarna tar 90% av prispengarna" och därmed går runt eller tom plus har funnits med så länge jag minns. Började intressera mig för trav på 80-talet.
Altoc (+50) |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#97 | |
![]() Citat:
Eller så ska det vara tävling där framgångar belönas . Hur många fotbollsspelare som lägger all tid och alla pengar på sporten i ungdomsåren blir proffs som sen kan försörja sig på sporten ? |
||
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
|