|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2024-11-01, 08:04 | #1 |
Bjerke V75 lördag 2 november, 2024.
Gul kusk selar ut flera kusar ur stallet, som kommer bli hårt betrodda på Bjerke i morgon. Stallet visar toppform och när Goccia hyrt in lånekuskar har aktierna förstärkts ytterligare.
Jag har bara en känsla, att Alessandros presterar sämre utan pisk, saknar evidensbaserade fakta för känslan. Minns när en lärling från italien blev ertappad med att väcka upp ett sto inför travdagen med att randa upp märren med ett gäng enhandare med pisken inför loppet. Tanken var nog att få märren att ta i extra när pisken kom fram över upploppet. Enhandare i syfte att väcka upp hästarna inför löpen är legio på kontinenten. Jag säger inte att jag har info att Alessandro använder enhandare här i Sverige men är tämligen säker på att de flesta hästar från Italien har erfarenhet av enhandare när de kommer till Sverige. I Norge råder piskförbud, vilket kan missgynna stall Gocciadoro mer än de andra som i morgon tävlar utan pisk? Kuriosa: de olika världsreligionerna värderar djur olika. Vad jag hört så anser man att djur sakar själ inom Islam och inom katolska trossamfund, tillskillnad från trossamfund med protestantisk inriktning. Ex gissningsvis 5 år bakom för tjurfäktning, om den anordnades i protestaniska norra Europa, i den södra delen, som Spanien och Portugal, inga fängelsestraff där inte. När de italienska hästarna kommer till Sverige, har de en med sig upplevelser av enhandare och fruktar pisken mer än de svenska hästarna, vilket klingar av med tiden när de uppväckande enhandar-rappen inte används längre. Där av de fallande resultaten över tid när hästarna är stallade i Sverige. I morgon blir det trav helt utan körspö/piskv vilket i mitt huvud kan vara ett extra stort minus för hästar som tidigare tävlat i Italien? Jag spikar inte någon häst från Alessandro Gocciadoros stall i morgon. Man saknar nicket Masen, när det kommer till trav i Norge, den mannen var grym på att vikta norska hästar. En enorm hjälp för en analfabet som jag, när V75 körs i Norge. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
basiak (+20) |
|
2024-11-01, 10:35 | #2 |
Känsligt Ämne
Piskförbud eller inte är ett känsligt ämne och hur mycket hästar påverkas är en het potatis det finns nog inga konkreta svar. Att regelbundet piska hästarna för att få dom att springa fortare är nog ganska meningslöst rent prestations mässigt. Men ett enstaka piskrapp kan möjligen få hästen att reagera. Jag tycker att helstängda, spegel och vitfärgade ögon kåpor samt olika sulky utförande oxå är ett sätt att skrämma hästen att springa fortare. Inga trevliga saker för djuren. Djurhållning och djurskydd har helt olika prioritering runt omkring i världen. Frågan är om inte all trav och ridsport på elit nivå kan klassas som gränsfall av vad djuren tycker är positivt. Trots att många i branchen vill påstå att hästar älskar att tävla och träna. Hm svårt att få ett ärligt svar från djuren. Det är ett tyckande. Men det är farligt och felaktigt att sätta mänskliga känslor på djuren. Helt rätt Jajjan. Masen är saknad. Masen och undertecknad hade många trevliga travtips stunder på den gamla goda tiden. Vi hade samsyn på det mesta år efter år. Travtips i synnerhet och privat livet i allmänhet. En go gubbe trots att han är Mas. Du är saknad i travsurret. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
basiak (+20) Senast redigerad av Efterhandaren den 2024-11-01 klockan 10:54. Anledning: Rättelse |
|
2024-11-01, 12:44 | #3 |
1: 3
2: 1 2 5 8 11 3: 2 4: 1 3 6 11 5: 3 5 6 6: 1 6 7: 4 6 9 10 11 Krav minst 1U U 2: 8 4: 3 7: 9, 10 |
|
2024-11-01, 16:21 | #4 |
Bjerke, Jägers "överman" vad gäller spets och slut! Det samma gäller spår 1!
Bara att inleda med två spetsspikar men sen blir det lite knivigare.. Avd 1. Släpper MaD (vilket jag tror) så är 39% taget alla dagar i veckan på favoriten! Avd 2. 41% på sos är gjutet igen! Ingen tar en längd på Hökögat! Avd 3. Här blir det lurigare! Köper inte snacket ang Melanders femåriga sto.. Se upp för 1 Avd 4. Låser nog på spetskusarna 3 och 6. Skrällen är 1 Florence Ima! Avd 5. Märklig favorit! Se upp för 10 till 3%?! Avd 6. Adielsson håller ut övriga? Jag förordar spik på sos till alltför låga 16% Avd 7. Svårt att frångå mr Italiano men 77% är ju helt galet på ett fyraårigt sto på läget! |
|
2024-11-01, 16:32 | #5 | |
Citat:
|
||
2024-11-01, 16:38 | #6 |
|
|
2024-11-01, 18:47 | #7 |
Var är Masen? Länge sen han skrev?
Oerhört kunnig och han är saknad…. |
|
2024-11-01, 21:26 | #8 |
Gocciadoro i Norge, søndag 9juni. Han kom med tre hästar och vann med alla tre. Ete Jet 7,45, Jimmy Ferro B.R 2,51 og Banderas Bi(IT) 11.69. Och oavsett om han vinner imorgon eller inte, kommer hans hästar inte att vara på mitt system.
|
|
2024-11-02, 10:18 | #9 |
Bjerke Surr Light
Helg trav på mysiga Bjerke banan som jag besökte flitigt under mina år i Oslo som U lands missionär i byggbranschen vid sekelskiftet. Banan är perfekt planerad med mycket bra utsikt över hela banan från restaurangen. Åtminstone var det så för 25 år sedan. V75 1) 2 Just A Lady Korfitsen brukar jag bevaka. Bra läge och häst i form. Se upp. 3 Meghan B.R. Stall Hamre brukar ta för sig av priskakan när det vankas Stortrav. Märren är en grym segerstaplare. Svårslagen. V75 2) 5 High Perormance Hamre igen ? Tja kanske men loppet känns lite halvlurigt. 11 Jollywood är en Välstammad ( Muscle Hill och Readly Experss gener) filur och lite av vinnartyp. Känns lite bortglömd på läget. 7% är lockande. V75 3) 3 Four Guys Dream Svårbedömd rackare men Perssons Pack åker nog till Nabolandet i angeläget ärende. Har vunnit på Bjerke förr. 5 Missle Hill Kan ta revansch efter snöpliga förlusten senast. Jag hade spikat. Distansgynnad rackare med perfekt Örjan läge. V75 4) 2 N.Y.Moet Försöker hitta stänkare men det kanske kostar mer än det smakar ? Är dock gynnad av sto proppen samt distans. 9 Gaby Kyvsgård Korfitsen igen ! Märren är stark och rejäl. Går bra på alla distanser och har alltid en pollet till slut. 11 Diva Ek måste väl bevakas. Tuff märr som brukar tåla en tuff Gocciadoro styrning. V75 5) Klass 2 är Klass 2. 5 Bolero af Carame känns lite överspelad p.g.a Djusepojken i sulkyn. Men visst känns hästen redo för en Klass 2 vinst. Kan gå. 9 J.J. Snowstorm står perfekt inne och är definitivt skrällduglig. Psst snöat in på spår 9 idag ? Rätt eller fel ? Upploppet är ju trots allt 200m. Bara en sån sak. V75 6) 6 Crown Borde väl vara dags för vinst igen ? Distansgynnad rackare. V75 7) 9 Ecstasy Spår 9 igen men här är det en 75% are. Med senaste loppet på näthinnan är det väl bara att spika ? Men 75% känns lite väl högt. 12 Capiroska Font Letar halmstrån och Riordan/Lillgustav kanske kan skrälla ? Märren är värd en seger efter många bra prestationer i skymundan. |
|
2024-11-02, 12:30 | #10 |
Jag tror att gul kusk blir farlig idag. Diva Ek är jag inne på att singla.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5) |
|
2024-11-02, 13:14 | #11 | |
Citat:
Det positiva är 200m upplopp. |
||
2024-11-02, 13:32 | #12 |
Jag tror att det kommer gå undan där framme, i alla fall i starten.
|
|
2024-11-02, 13:54 | #13 |
Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 3087Stats: - - ROI: % Vinstprocent: % |
Det blir ett pyttesystem idag som jag slänger ihop precis innan start. Norge lockar mig inte speciellt vad gäller V75. Nä jag ser redan fram emot startlistorna till Bergsåker. Det enda jag är säker på idag är att jag ska spika Florence Ima. Ner i klass - upp i kusk. Bra procent på den!
|
2024-11-02, 14:42 | #14 |
V4
Inlämnat: 2024-11-02, 14:41 SistaStallskriket andelsspel Bjerke Lördag 2024-11-02 Start: 14:45 Kostnad: 300,00 kr Vadet gäller startnummer Avd 1: 9, 10 (4, 7) 2: 4, 5, 6 (9, 2) 3: 3, 4, 9, 10, 11 (1, 12) 4: 2, 3, 8, 9, 10 (7, 1) 2x3x5x5 = 150 rader. 150 x 1 x 2,00 kr = 300,00 kr. Totalt: 300,00 kr. Rättningskod: XQW BTN XHB |
|
2024-11-02, 14:44 | #15 | |
Min känsla är att Four Guys Dream har passerat zenith i sin karriär men jag har (liksom du) haft fel förut. Letar motkandidater som jag kan lägga ett litet vinnarspel på.
Citat:
|
||
|