Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2024-09-17, 17:06   #1
 
Reg.datum: aug 2015
Inlägg: 126
Sharp$: 479
Standard

ATG inte spelsäkert längre?


V75 i helgen skulle uppskattningsvis ha gett ca 650.000kr med full pott men tack vare s.k ”robotsystem” i Finland och Stockholm med multisystem på 50-100 system som de vann med blev utdelningen på V75 istället 153.000kr. En vanlig spelare hade alltså förlorat 500.000kr vid en ev vinst i helgen.. Spelsyndikat och organiserad brottslighet som tvättar pengar vid jackpot omgångar har det varit klara indikationer på vid tidigare storvinster från utlandet likaså, lägg till alla teknikstrul vid jackpot omgångar, utdelningar som har rasat och är på rekordlåga nivåer under 2024 vad gäller samtliga stora travspel på ATG så börjar det kännas omöjligt att fortsätta vara en del av detta och investera pengar i något som så uppenbart fungerar så dåligt och bristfälligt.

Vad anser ni andra? Har det inte spårat ur fullständigt vad gäller spelsäkerheten vad gäller ATG för oss vanliga spelare nu?
Spetsochslut är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-09-17, 17:53   #2
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 716
Sharp$: 932
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spetsochslut Visa inlägg
V75 i helgen skulle uppskattningsvis ha gett ca 650.000kr med full pott men tack vare s.k ”robotsystem” i Finland och Stockholm med multisystem på 50-100 system som de vann med blev utdelningen på V75 istället 153.000kr. En vanlig spelare hade alltså förlorat 500.000kr vid en ev vinst i helgen.. Spelsyndikat och organiserad brottslighet som tvättar pengar vid jackpot omgångar har det varit klara indikationer på vid tidigare storvinster från utlandet likaså, lägg till alla teknikstrul vid jackpot omgångar, utdelningar som har rasat och är på rekordlåga nivåer under 2024 vad gäller samtliga stora travspel på ATG så börjar det kännas omöjligt att fortsätta vara en del av detta och investera pengar i något som så uppenbart fungerar så dåligt och bristfälligt.

Vad anser ni andra? Har det inte spårat ur fullständigt vad gäller spelsäkerheten vad gäller ATG för oss vanliga spelare nu?
Nej. En "normal" utdelning för den vinnarraden hade varit ca 350k.

Men jo, ATG är spelsäkert. Däremot finns ingen garanti att inte enstaka andra spelare prickar stenhårt och i stort sett spränger utdelningen i en enskild omgång. I helgen prickade de så hårt att de nästan spelade emot sig själva.

Den stora anledningen att vissa spelare går in så här extra hårt ibland är ATGs JP-upplägg. Det bjuder in till sånt här spelbeteende. Det är inget "fusk" i vanlig mening såklart. Men det riskerar alltid att krascha utdelningen ändå.

Enligt mig bör Jackpott i nuvarande utformning skrotas helt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
qwerta (+50), ExtremtRik (+100)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-09-17, 18:00   #3
 
Baltasars avatar
 
Reg.datum: jan 2021
Inlägg: 160
Sharp$: 388
Standard

Vet inte vad man skall säga längre... ett fiasko avlöser ett annat fiasko på ATG-spel.
Om inte det är låga utdelningar då blir man istället bestulen på utdelningen när den faller ut. Det är helt omöjligt att spela mot s.k ”robotsystem” som en enskildspelare.

Jag skrev i en annan liknande tråd att ett spelsystem begräsning måste till och jag tror fortfarande på samma åtgärd..
Multisystem på 50-100 system

Senast redigerad av Baltasar den 2024-09-17 klockan 18:27.
Baltasar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-09-18, 08:27   #4
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 883
Sharp$: 8536
Standard

Varje gång diskussionen kommer upp så hamnar man (oftast) lite snett på det här med ordvalen.

Att spela med stora insatser innebär inte automatiskt att man spelar "robotspel" vilket många tror. Lika lite innebär det faktum att man använder olika program/verktyg för att lämna in sina rader (märk ordvalet) att man lirar "robotspel". Ej heller att spela samma rader flera gånger (fleris/faktor/varva).Det som blir problematiskt utdelningsmässigt är när någon enskild spelare (eller spelläggare) träffar exceptionellt hårt (som finnarna i helgen) med rader spelade långt mer än kollektivet värderat dem till.

Det handlar (oftast) om någon enskild massvarvare som prickat en (eller flera) spik till låga singelprocent och varvat spelet in absurdum. Man riskerar då att hamna i en extrem rävsax och få dela utdelningen (som förväntats ge väsentligt mer) med långt fler andra rader än man "borde" sett till den information (procenten) man/övriga har. Det innebär dock ej att varvning som fenomen totalt borde förbjudas vilket många verkar tro. Absolut inte. Att varva "normalrader" påverkar aldrig utdelningen negativt utan bidrar istället till potten. Det är först när, i övrigt duktiga travspelare, totalt tappar huvudet i jakten på provision, dummar sig och varvar högpotenta rader en masse som varvningen blir ett problem för gemene man.

Den stora orsaken till att utdelningarna begränsats består i att loppen allt oftare vinns av betrodda ekipage. Att det blir så beror på en rad olika faktorer.

Många skyller rakt ut på hästbrist/propositionsskrivandet MEN det många missar är att kollektivet idag är väsentligt bättre på att bedöma vinstchanserna och därmed fördela spelet. Dagens informationssamhälle kombinerat med duktiga tipstjänster innebär att fler har tillgång till relevant information och därmed även fattar bättre beslut. "Alla" har numera tillgång till såväl träningsförhållanden som utrustningsändringar och i kombination med minskat antal hästar och uselt propositionsskrivande så blir det så här.

Lösningen är inte att minska på mängden information. Den katten är ute ur väskan. Nej de delar man KAN skruva på är propositionsskrivandet SAMT spelformskompositionen (dvs vilka lopp som ska ingå på respektive spelform). Det här delarna verkar man nu tagit tag i (till viss del åtminstone) men det kommer ta tid tills vi ser någon större effekt även av detta.

Så glöm det där med "robotspel". Det är helt enkelt inte problemet.

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5), ExtremtRik (+4), ExtremtRik (+17)
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-09-18, 23:32   #5
 
ExtremtRiks avatar
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 2 250
Sharp$: 3158
Standard

Jag ber hemskt mycket om ursäkt att jag postar inlägget jag skrev i en annan tråd här, men det passar faktiskt bättre i denna tråd.
#jackpot #robotspel

Angående "robotspel":

Harry Boy är en sådan.
Gluttar på hur andra spelar och lägger därefter sin matta hela tiden fram till spelstopp.
En klockren "robot".


Nåväl det här med uttrycket "robotspel" myntades back in the days då utländska partners växte upp som svampar på de mest oväntade platser, Sydafrika, USA, ja jag har inte full koll.

ATG gav dessa partners del av vinsten, spelavdraget och effektivt blev det alltså en rabatt, ökad återbetalning om den som stod för partnerskapet också var involverad i spelandet.

Detta gjorde det tillräckligt lönsamt att lägga mattor vid jackpotomgångar tack vare en varierande bit över 100% i teoretisk(och förmodligen praktisk) återbetalning till de som spelade via dessa "Internationella partners".

Metoden går ut på att man gör en noggrann chansvärdering och täcker upp rimligt mycket, i viss mån betalar man även för inte uppenbart lönsamma vinnare, för att rent spelteoretiskt vinna tillräckligt ofta och om man värderar bra ha en edge mot övriga spelare.
Beroende på hur man bedömer spelvärdet på raden samt i vilken mån man även tummar på detsamma(då är raden mindre spelvärd men kan ändå ha ett värde för att minska variansen, hålla spelet flytande med ett visst inflöde även när inte de högst värderade raderna vinner, förväxla inte spelvärde med radens utdelning, värdet beror på vilken chans kontra odds(utdelning) raden har), beroende på spelvärdet och sannolikheten, sätter man insatsen, hur många ggr just den raden skall lämnas in.
Tidiga varianter av mattorna var enkelradsbaserade då inga gränser för antalet inlämnade system existerade.

Det där är ju inget konstigt men ihop med den ökade återbetalningen blir det i princip gratispengar om man värderar tillräckligt bra och har de extra procenten dessa partners hade och spelar tillräckligt mycket för att V75 inte skall vara den "hitta nålen i höstacken" som det är med "normala" insatser.

Klart man vill slå en tärning och kamma hem 7 ggr pengarna varje gång det blir en sexa, jag skulle hålla på hela dagen och natten!
Ingen dum deal det där med jackpot och extra återbetalning för en skicklig spelare!


För att skyla över de självförvållade orsakerna, jackpotpengar och extra återbetalning för "Internationella partners", till att dessa spelare hämtade "gratispengar", myntade ATG begreppet "Robotspelare" så att de skulle få ett skäl att hitta på speciella regler för att bromsa detta spelsätt som utarmade deras kära jackpotter och i förlängningen dränerade travet på pengar som var stulna medelst jackpot och som annars kunde omsatts av de bestulna småspelarna.
Vidare kunde man back in the days spela "Enbart V7" och fokusera insatsen till den jackpotförstärkta poolen för alla rätt vilket medförde högre EV.

Om där inte är extra återbetalning utan dessa spelare spelar med samma regler som andra återstår enbart problemet att Jackpot gör spelsättet lönsamt i kombination med viss "skicklighet".

Idag kan man förstås medelst "AI" göra mer äkta robotspel, men det ATG fokuserar på är som bekant antalet system man tillåts lämna in. Nuförtiden står det faktiskt att man inte får spela enbart efter hur andra spelar, förstås om nu inte roboten heter Harry Boy, då är det mesta tillåtet..

Jag tycker ATG är fåniga och vidare tycker jag att jackpot borde tas ur systemet, hur kan man ens få stjäla vinstpotter för att dela ut till andra spelare än de som lyckas bäst!?
Om man dessutom begränsade andelsspel att inte varvas skulle man ibland kunna slå upp reklam för glada vinnare som tog hela eller halva potten oftare(nu kom jag på att jag har fel här, men i vart fall de skulle få mer på sin andel givet färre delar).
.

ps Om du googlar hittar du säkert den gamla artikeln i Aftonbladet där Jorma Vuoksenmaa, på den tiden ledare för det finländska gänget, förklarar sin metod och stolt visar sin T-Shirt "Jag är en Robotspelare".
.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
GGS (+100)

Senast redigerad av ExtremtRik den 2024-09-19 klockan 00:04.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-09-19, 13:13   #6
 
Baltasars avatar
 
Reg.datum: jan 2021
Inlägg: 160
Sharp$: 388
Standard

Intressant att nämner Jorma Vuoksenmaa, han skrev några krönikor i bla. Travronden under en tid.
I en artikel berättade han just om hur arbetsflödet med rankning och system framtagning såg ut inför en omgång.
De var flera personer som hade olika roller i spelbolaget.
En av dessa satt bara med system konstruktionen inför varje spel.
Man kan bara föreställa sig en data/matematisk guru som letade efter nya sätt att spela system.
Baltasar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-09-21, 06:21   #7
 
mr_kusks avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 120
Sharp$: 1272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Baltasar Visa inlägg
Intressant att nämner Jorma Vuoksenmaa, han skrev några krönikor i bla. Travronden under en tid.
I en artikel berättade han just om hur arbetsflödet med rankning och system framtagning såg ut inför en omgång.
De var flera personer som hade olika roller i spelbolaget.
En av dessa satt bara med system konstruktionen inför varje spel.
Man kan bara föreställa sig en data/matematisk guru som letade efter nya sätt att spela system.
Ett speltekniskt geni. Travspel enligt egen syn består av 20% magkänsla. 65% analytisk förmåga 15% tur. Det är iaf min syn på spel på hästar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+1)
mr_kusk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2024-09-21, 09:55   #8
 
ExtremtRiks avatar
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 2 250
Sharp$: 3158
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_kusk Visa inlägg
Ett speltekniskt geni. Travspel enligt egen syn består av 20% magkänsla. 65% analytisk förmåga 15% tur. Det är iaf min syn på spel på hästar.
Spelar du tillräckligt mycket kan du med "lagen om stora tal" i det närmaste ta bort "tur" helt ur ekvationen, men då får du hålla på en hiskelig massa år år på V75.

Därför blir det konstigt att sätta ett number på den, även om man bör beakta slumpen.

Med det sagt skulle jag hellre citera den otroligt skicklige V5-spelare jag hade kontakt med på Solvalla i slutet av 80 talet när jag började gå på trav, 70% tur 30% skicklighet sa den ödmjuke gamle mannen.
Men som sagt det handlar om perspektiv och spelmetod.

"Där förmågan slutar tar intuitionen vid", ju mer du tränat ditt neurala nät på uppgiften desto snabbare får du även analysen via magkänslan, även om man kan bli lurad av känslan är den värdefull, enig där, men indata ska vara ogrumlade, startlistan på söndag kväll rekommenderas!
Analytisk förmåga vilken jag antar inkluderar förståelse för domänen kan jag hålla med om, lopp på 1000 metersbana under goda förhållanden är väldigt speciellt, speedwayfaktorn är stor både i loppet och i analyserna som leder fram till oddsen.

Jag talade med Jorma V. några år innan de slog till i Norge, dessvärre minns jag ingenting då jag druckit för många öl innan. Jag visade honom mitt system jag implementerat men inte hittat på utan att komma ihåg om det var något nytt för honom.
.

Senast redigerad av ExtremtRik den 2024-09-21 klockan 16:47.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td