Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2023-09-29, 12:46   #16
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 22 050
Sharp$: 37488
Standard

Faktiskt en jäkligt svår omgång. Första loppet är ett uttagningslopp, två stolopp, monté, ungdomslopp och lärlingslopp och på det så siktar Hail Mary mot nästa lopp och Borups Victory är inte toppad och går inte med optimal balans. Det gäller att vaska fram spikarna ur den här sörjan.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+5)
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-29, 13:31   #17
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 294
Sharp$: 2110
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Faktiskt en jäkligt svår omgång. Första loppet är ett uttagningslopp, två stolopp, monté, ungdomslopp och lärlingslopp och på det så siktar Hail Mary mot nästa lopp och Borups Victory är inte toppad och går inte med optimal balans. Det gäller att vaska fram spikarna ur den här sörjan.
Intressant, visste inte att Hail Mary siktade på nästa lopp. Bra info!
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-29, 14:51   #18
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 218
Sharp$: 17342
Standard

Daniel Berglund: "Fräcka SM-spiken avgör från start!"
Fem SM-guld ska delas ut på Åby i denna V75-omgång och tillsammans med ett kval till Europaderbyt och ett öppet stolopp ser det mycket öppet och spelvänligt ut. Inte helt enkelt med starka spikar och jag väljer att gå emot omgångens största favorit!

Daniel Berglund
idag kl. 15:00

Spelvänligt är bara förnamnet på helgens V75-omgång på Åby där SM-lopp för både monté, ungdomar och lärlingar finns med bland de sju loppen. Lägg sedan till toppsport i de två avslutande avdelningarna där SM för ston och den öppna klassen avgörs med favoriterna från svåra startspår så har vi en kanonlördag att se fram emot!

Inte särskilt enkelt att hitta riktigt starka singelstreck så jag har valt att chansa lite och gå rakt ut på min spelidé Borups Victory i öppna SM och därmed försöka fälla omgångens mest spelade häst Hail Mary. Det finns visserligen några små frågetecken kring att Daniel Wäjersten växlar ner en del i utrustning och balans den här gången, men jag tror att det blir tidig ledning och då blir han nog svårfångad ändå. Särskilt när jag även har frågetecken kring alla de tuffaste motbuden.

Roliga speldrag finns det också gott om i övriga lopp och då gör det inte så mycket att jag även väljer att spika favoriten i den inledande avdelningen.

Analys Åby V75-1:
Ranking: A: 6. B: 1-2-4-7. B/C: 11-10-5-9. C: 8-3.

Spetsanalysen: 1 Never Mind’Em öppnade klart förbättrat senast och lär laddas igen, men innerspår på Åby när det är 2.140 meter är svårt och jag tycker inte att det är favorit på att han svarar ut 5 Julia Sisu och 6 Dancer Brodde ändå. Julia Sisu lär släppa täten om hon kommer först och Dancer Brodde är klar favorit att leda loppet.

Favorit att leda loppet efter 500 meter: 6 Dancer Brodde

Loppanalysen: Ett uttagningslopp till UET Grand Prix för fyraåriga hästar har letat sig in på kupongen och loppet håller mycket hög klass. Viktigt att tänka på är att 4 eller 5 hästar går vidare till final och det är inte jätteviktigt att vinna loppet. Det talar för större chans att ledaren får bestämma tempot vilket jag har vägt in hårt i min analys.

Klar favorit är 6 Dancer Brodde som också är klar spetsfavorit och i den positionen har han aldrig förlorat på sex försök. Efter segern i Kungapokalen i april fick han vila nästan tre månader för att ladda till Derbyt, men i comebacken gick det fel när han startgalopperade på Tingsryd. Starten efter gick det bättre när han blåste till ledningen från spår åtta bakom bilen och sedan vann säkert.

I derbykvalet gick Dancer Brodde bra som tvåa bakom Barack Face och blev hårt betrodd som spetsfavorit i finalen, men då blev det en ny galopp in i första sväng när spetsstriden var avgjord. Sedan galopperade han på nytt i sista sväng och det blev troligen inte optimalt med barfota runt om och amerikansk vagn. Nu återgår Johan Untersteiner till att bara köra barfota bak vilket känns stabilare och att det blir vanlig sulky nu får ses som ett plus eftersom fyraåringen har galopperat båda gångerna med amerikansk vagn.

Här tror jag att Dancer Brodde tar ledningen av egen kraft eller får överta av Julia Sisu och sedan borde det bli ganska lugnt i spets när så många går vidare till finalen. Adrian Kolgjini tar nog gärna dödens med Barack Face, men borde inte köra för tufft där med tanke på att den hästen inte är särskilt beroende av något speciellt startspår i finalen och han fungerade inte heller helt perfekt i Derbyt senast efter ett tufft derbykval.

Det skaver visserligen lite att Dancer Brodde galopperade dubbelt senast och helt säker på formen kan man inte vara, men det låter bra från stallet och han är dessutom obesegrad på Åby (3 av 3) och i ledningen. Jag tror dessutom att den här distansen passar bättre än 2.640 meter som det var när han ”bara” blev tvåa näst senast. Spik!

2 Barack Face imponerade när han besegrade Dancer Brodde i derbykvalet, men i finalen fungerade han inte lika bra även om han stod för en stark prestation som tvåa bakom Joviality. Han är behandlad efteråt och har gått banjobb inför detta och man låter jättenöjda. Ready Cash-sonen gör säkert ett bra lopp felfri, men är inte helt okomplicerad och lär få göra grovjobbet själv. Kortare distans nu jämfört med i derbyloppen bör också vara ett minus jämfört med Dancer Brodde. Jag tror också att Adrian Kolgjini är rätt nöjd med att vara tvåa här och ändå få ett vettigt spår i finalen utan att behöva tömma sin häst som i derbykvalet.

1 Never Mind’Em var blek både i V75 i Rättvik och i sitt derbykval näst senast, men senast var han som en ny häst när Daniel Redén plockade av alla skor och skydd och körde med helstängt huvudlag. Han såg helläcker ut och vann med krafter kvar från ledningen via ett 1.10-varv till slut. Efter det kan han inte räknas bort här heller, men det var ett helt annat motstånd då och det blir viss skillnad på att få köra 1.15 första varvet i spets mot Ever So Much och att kanske sitta i tredje par invändigt mot detta gäng. Farligare om Mats Djuse löser spets eller rygg ledaren och tidig om man garderar.

Litar man inte på favoriten ska även grundkapable 4 Erik the Phantom (bra över lite för kort distans senast) och starke 7 Danger Bi (fungerade inte helt utan käkrem senast) ses som rimliga segerbud.

Kapabla hästar även från bakspår, men dessa borde få svårt att komma in i loppet om 6 och 2 låser loppet i spets och dödens.

Analys Åby V75-2:
Ranking: A: 10-7-11. B: 3-4-6. B/C: 1-9-5-8. C: 2-12.

Spetsanalysen: 1 Billions kan öppna och ryttaren låter mycket sugen på att rida i ledningen. 5 Mellby Frodo kan nog utmana, men där släpper man säkert täten. Då kan det kanske bli 7 Ubiquarian Face som får överta.

Favorit att leda loppet efter 500 meter: 7 Ubiquarian Face/1 Billions

Loppanalysen: Monté-SM får vara med på V75-kupongen denna dag och loppet ser lite mer öppet ut än ifjol när den nu skadade Mindyourvalue W.F. inte är med.

Mest meriterad i monté är 11 Linus Boy som var andrahandsfavorit i det här loppet i fjol men då gjorde bort sig med galopp. Han körs dessutom av den totalt dominerande montéryttaren Jonathan Carre (35 i segerprocent i monté) vilket bara det motiverar ett tidigt streck. Linus Boy har tagit hela 15 montésegrar med Carre i sadeln, men formen har inte sett riktigt lika stark ut i år och kanske har elvaåringen börjat dala lite i kapacitet med ålderns rätt?

Han har ändå visat rätt bra form på slutet och med Carres hjälp kan det säkert bli seger trots läget. Ändå ingen jag vill lita på och det finns mycket bättre speldrag.

Debut i monté gör 10 L.L.Royal, men till skillnad mot tidigare år har han tvingats göra ett kvallopp i disciplinen för att få starta vilket vi spelare tackar för. Efter att ha sett det kvalet i Halmstad så måste jag också tro att L.L.Royal har bra segerchans direkt. Då red Jonathan Carre sjuåringen och det gick sakta första varvet, men sedan drog man till med ett 1.12-varv till slut i mycket bra stil och jag hade vassa 1.08,5 mellan 800 och 300 meter från mål! Nu blir det dessutom barfota bak och rycktussar för första gången!

L.L.Royal har uteslutande härdats i stenhårda V75-lopp i över ett års tid och hade dessa hästar mötts i ett sulkylopp hade han nog varit klar favorit. Trots att kvalet gick bra kan man inte vara helt säker på att tävling fungerar lika fint så jag vågar inte spika, men tipsettan känns given!

Tidig är även 7 Ubiquarian Face trots att han inte har vunnit på fyra försök i monté. Han har dock mött tufft motstånd och han såg mycket fin ut vid segern i sulky näst senast. Emilia Leo lär säkert rida offensivt och skulle man bli släppta till ledningen ska segerchansen vara god.

Sedan streckar jag även Fredrik Wallins trio 3 Orlando, 4 Criterion och 6 Ies Elisabet på systemet. Samtliga dessa har visat att de går bra i monté och är alla riktigt vassa med smyglopp i hårt tempo. Det kan nog bli ganska bra körning här och den som får bäst lopp av dessa kan då bli farlig.

Sex streck totalt.

Analys Åby V75-3:
Ranking: A: 11-2. B: 6-3-7-1. B/C: 4-8-10. C: 9-5-12.

Spetsanalysen: 2 Gary La Marc öppnade vasst senast och bör ha bra chans att ta sig förbi 1 Putte och hålla ut främst 6 Pharagraf och 7 Great Time Trot som står placerade en bit ut på vingen. Spetsfavorit.

Favorit att leda loppet efter 500 meter: 2 Gary La Marc

Loppanalysen: I Ungdoms-SM känns det lite skevt att Magnus A och Mats E Djuse får vara med, men de kan å andra sidan inte rå för att de är unga och otroligt vassa kuskar. Magnus är favorit i loppet bakom 7 Great Time Trot som levererade en seger som min V75-spik senast i Bollnäs, men nu tycker jag inte att han är lika intressant.

Det blev ett ganska billigt lopp senast när han fick bestämma tempot i ledningen och motståndet är klart tuffare här. Det låter dessutom som att Svante Båth tänker spara bakhovarna till STL-finalen om två veckor och det blir troligen inte heller någon amerikansk vagn som det är anmält med. Det borde inte bli någon ledning heller och fyraåringen är fortfarande väldigt orutinerad för klassen. Överspelad.

Jag har två betydligt bättre speldrag och ger tipsettan till 11 Jalapeno K. som har visat jättefin form mot bättre hästar än detta. Han gick mycket bra efter startgalopp i V75 för fyra starter sedan och var därefter duktig fyra i ett derbykval. Näst senast gick han en vass tid från tillägg och senast hade han krafter kvar i ett vasst Breeders´Crown-lopp.

Propulsion-sonen har en duktig kusk i Simon Helm och det finns i leken att det blir bra tempo på loppet med många segersugna kuskar och då kan det lösa sig vettigt trots läget. Till fyra procent är han rejält underspelad.

Jag har dock stor respekt för min spetsfavorit 2 Gary La Marc som såg riktigt stark ut i debuten för Bo Westergaard senast. Då hade han inte startat på nästan ett år, men visade fin form direkt och fungerade perfekt barfota runt om för första gången. Han öppnade snabbt bakom bilen och borde ha bra chans att hålla ut övriga och ta hand om täten även här. Blir det inte för tuff körning första varvet lär Gary La Marc bli svårfångad i ledningen.

Jag spelar med den här duon som utgångsgrupp och betalar för sju hästar bakom.

6 Pharagraf är tidig av övriga för han har höjt sig rejält i amerikansk vagn på slutet och fungerat fin med vasse Gustav Johansson i den. Fördel att Gustav kör igen i det här loppet och slipper sexåringen bara göra allt jobb själv blir ekipaget farligt.

3 Mercury Boko var lite seg senast, men hade inte startat på fem veckor före det och ska vara vassare med loppet i kroppen. Bra läge och duktig kusk gör även honom rätt tidig.

1 Putte gillar ledningen, men han är inte blixtrande första stegen och håller troligen inte ut min spetsfavorit från det lite knepiga innerspåret. Bör ändå få ett bra smyglopp och löser Tom Johansson rygg ledaren ökar segerchansen.

B/C-gruppen streckas också och där är det rejält offensiva utrustningsändringar på 10 Dino Cream som har varit duktig i ny regi och 8 Mister Vredebest ska gå barfota runt om och kan inte räknas bort med Mats Djuse i sulkyn.

Utgång på 2 och 11 med sju streck bakom.

Analys Åby V75-4:
Ranking: A: 9-8-3. B: 5-14-12-15-6. B/C: 11-7-4. C: 1-13-2-10.

Spetsanalysen: 1 Denco’s Rioja öppnar bra, men lär smygas. 5 Ninepoints Birdie är snabb och körs troligen i ledningen om hon kommer dit. 6 Our Pearl och 8 Marabou Brodda kan utmana efter en bit, men måste nog bli släppta till tät för att få ledningen.

Favorit att leda loppet efter 500 meter: 5 Ninepoints Birdie/8 Marabou Brodda

Loppanalysen: Ett försök i Diamantstoet över lång distans och bra klass på loppet. Knapp favorit är 5 Ninepoints Birdie som också är spetsfavorit och i ledningen är stoet obesegrat efter sex försök. En liten och snabb häst som jag gillar, men jag tycker inte att hon passar som bäst över lång distans och skulle hon få lite press av mer rutinerade hästar kan det bli jobbigt sista biten. Hon glänste väl inte heller vid segern senast, men fick lite press på vägen och hade inte startat på ett tag innan det. Bara en av många.

Här tänker jag öka insatsen på tre hästar som får bilda en utgångsgrupp på systemförslaget.

Tipsettan går till 9 Garden Leave som efter fyra segrar i följd med amerikansk vagn och en klar nivåhöjning senast bara räckte till en tredjeplats när det var vanlig sulky igen. Hon gick då en vass speed på sista långsidan, men tappade stilen med grepp på ledaren i sista sväng och fick nöja sig med tredjepriset. Det var bra hästar som slog henne då och nu när det blir bike igen tror jag att hon höjer sig en del. Läget bör också passa bra för ett rygglopp och även plus att Johan kör henne nu.

8 Marabou Brodda är också ett givet segerbud och jag trodde nog att hon med sina starka V75-meriter skulle vara favorit. Det var positivt snack kring henne efter uppehåll senast, men då blev det strul från start och hon galopperade bort sina chanser. Hon fick i alla fall en genomkörare och nu kan det bli amerikansk vagn för andra gången i karriären. Hon öppnar rätt bra vid laddning och kanske kan bli släppt till täten när det finns open stretch för de som kan tänkas svara.

Marabou Brodda står bra inne i den här spårtrappan och ska ses med bra segerchans.

Given att tro en del på är även 3 Luxury River som var före Garden Leave i mål näst senast och hon har visat hög kapacitet när hon sköter sig. Senast blev det tidig galopp i voltstart, men hon såg väldigt stark ut efter det och nu blir det amerikansk vagn och barfota fram som vid segern på Tingsryd vilket är ett klart plus.

Lång distans bör passa samtliga dessa bra och god chans att någon av dem vinner.

Det är dock ofta luriga lopp dessa stolopp och jag betalar för åtta hästar till på systemet.

14 Donna Summer och 15 Gabi Kyvsgård har trassliga utgångslägen, men står båda bra inne på pengar och är vana vid tuffare motstånd. Till låg spelprocent streckar jag båda även om det kan bli långt fram till täten.

Toppform har 12 Mellby Ivy som höll väldigt starkt utvändigt om ledaren senast. Hon kan vara lite trög i loppen, men avslutar vasst om det varit tempo i täten och även om läget är stentufft och kusken bara sådär så ska hon med som en tänkbar skräll.

6 Our Pearl hade gått bra mot bra hästar innan hon senast var lite segare till slut. Kan bättre och är rätt startsnabb och kan få en fin position med bra kusk.

B/C-gruppen streckas också och där är tyska fyraåringen 11 Mose Eagle en intressant häst, men värt att tänka på är att hon tjänade 51.000 euro vid segern i det tyska Stoderbyt senast och har kommit väldigt snabbt upp i klasserna. Tränaren tror också att hon är allra bäst i högervarvslopp som de kör i Berlin.

Utgång på 3,8,9 med åtta streck bakom.

Analys Åby V75-5:
Ranking: A: 6-7-9. B: 4-1-10-12-8. B/C: 5. C: 3-11.

Spetsanalysen: 3 Special Chance öppnar bra, men vill nog smyga över den här distansen i tuff konkurrens. 6 Combat Fighter är mycket snabb och bör tidigt sitta i täten, men frågan är om man kör där när det finns open stretch? Han har visat sig mycket vass bakifrån och tränaren är också inne på det spåret. Vill man släppa täten så bör det vara god chans för en felfri 7 Neo Turbo att få överta efter en bit.

Favorit att leda loppet efter 500 meter: 7 Neo Turbo/6 Combat Fighter

Loppanalysen: Lärlings-SM är ett öppet och spelvänligt lopp där insatserna ser ut att spridas en hel del. En betrodd häst som jag rankar ner lite är 1 Kinky Boots trots att denne såg enormt bra ut vid segern senast. Han kan väldigt mycket, men är ojämn och blandar topplopp med sämre insatser. Dessutom kan han inte öppna särskilt bra och riskerar att hamna en bit bak. Kan absolut vinna om han tävlar på topp och det löser sig under vägen, men väl hårt spelad med dessa villkor.

Knapp favorit när dessa rader skrivs är 4 Doctor Gio som Alessandro Gocciadoro har talat gott om hela tiden. Fyraåringen har dock inte vunnit något lopp i Sverige än, men gjort det bra för det mesta och senast höll han urstarkt som tvåa utvändigt om Poleposition efter at gången innan mött Lozano di Quattro. Kusken tillhör inte de bästa i loppet och risk att ”Doctorn” får göra grovjobbet igen och då är det svårt att vinna på Åby, men löser det sig bättre än så duger han bra här.

Ett par andra känns däremot hetare som spelobjekt och tipsettan får startsnabbe 6 Combat Fighter som är spetsfavorit om kusken vill köra där, men både jag och tränare Svanstedt är inne på att fyraåringen är ännu vassare med ett rygglopp och när det finns open stretch skulle det nog passa perfekt att spetsa och släppa till en konkurrent som man vet i sin tur inte släpper täten. Fyra segrar på nio försök i ledningen talar kanske också lite för att spets inte är något jätteplus.

Att formen är på topp har Combat Fighter i alla fall visat på slutet med avslutningar i 1.10-tempo i två starter efter att han suttit fast i sitt derbykval. Rygg ledaren och slut?

Jag vill dock varna rejält för formstarke 7 Neo Turbo som var riktigt vass vid spetssegern senast. Han är knepig och fungerar inte alltid, men fungerar fint i ledningen och har chans att komma dit igen om man vill ha ett rygglopp med Combat Fighter. Malte Handfast låter också lite inne på att det kan bli spets trots läget och han kör i så fall där med garanti. Till 3-4 procent finns det bra värde i att det kan hålla hela vägen även om det blir tufft att stå emot Combat Fighter till slut.

9 Kingslayer Pellini ska också räknas tidigt trots bakspår. Han har startat i hårda sällskap hela tiden i sommar och var näst senast klart godkänd femma i derbykvalet som Joviality vann. Senast såg han rätt stark ut bakom hästar i sista sväng, men galopperade i en trång situation. Inte lika hårt motstånd nu som på slutet och blir farlig med bra tempo i täten.

Starke 10 Ferox Brick åkte dit som storfavorit i V75 senast och hade inte rätta farten i benen då med bara två lopp i kroppen. Har den här sköre hästen tagit det på rätt sätt kan han vara förbättrad och även om lång distans hade passat bättre så kan han bli farlig med duktig kusk i sulkyn. Nu som betydligt mindre spelad än senast.

12 Grumbazz Kini har visat bra fart för klassen och 8 Tearsinheaven har travat förbättrat på slutet och visat fin form. Båda streckas trots riktigt tuffa utgångslägen.

Åtta streck totalt.

Analys Åby V75-6:
Ranking: A: 5-11. B: 4-8. B/C: 1-7-6-10. C: 3-2-12-9.

Spetsanalysen: 1 Filippa B.J. och 2 O’Mara Zon öppnar vasst, men båda lär vilja ha en bra rygg. 4 Felicia Zet öppnar bra och är favorit att få överta även om 8 Dear Friend kan vara riktigt snabb vid maxladdning. Från spår åtta blir det dock tufft att hinna runt alla när även 5,6 och 7 kan öppna bra.

Favorit att leda loppet efter 500 meter: 4 Felicia Zet

Loppanalysen: I Sto-SM trodde jag nog att den på slutet mycket imponerande 11 Great Skills skulle bli ganska klar favorit, men det är först nu på fredag eftermiddag som hon har passerat Felicia Zet i spelprocent. Insatserna vid segrarna i år har varit enorma och Daniel Wäjerstens stjärna var helt överlägsen i EM för ston senast.

Med framspår hade hon känts mycket svårstoppad här, men spår elva är tufft när det är många bra hästar med bättre lägen och Great Skills måste nog komma upp med en prestation minst i nivå med de på slutet och det kanske man inte kan vara helt säker på. Det här borde vara ett tufft lopp att bara vinna från dödens i, men givetvis ska hon ses med vettig chans ändå.

Jag chansar lite med tipsettan och hoppas att 5 Iceland Falls är förbättrad med det senaste loppet i kroppen. Fredrik Wallin sa då redan innan start att man siktade hit och att hon troligen inte var på topp, men hon fick ett fint smyglopp och visade inget extra sista biten som fyra bakom vinnande Dear Friend. Det ska väl dock sägas att Magnus A Djuse inte körde så tufft på henne till slut och det kanske såg lite sämre ut än vad det var. Tätare starter, lopp i kroppen och bra läge med toppkusk gör henne intressant till låg spelprocent och körs Great Skills fram i dödens kan det bli ett perfekt lopp för spurtvassa Iceland Falls.

4 Felicia Zet har varit favorit under veckan och det är klart att fem segrar i raden och duon Kihlström/Redén sticker i spelarnas ögon. Hon har också varit riktigt bra i år, men det i enklare sällskap än detta. På Bergsåker i somras vann hon bronsfinalen från dödens samma dag som Great Skills gjorde det i silverdivisionen. Hon har 1-3 i inbördes möten med Great Skills och jag skulle säga att båda två har blivit bättre sedan de möttes senast.

Felicia Zet är spetsfavorit och kan absolut vinna loppet, men ska inte vara favorit och spelprocenten är i överkant.

Det tycker jag inte att den är på 8 Dear Friend trots att läget är tufft. Hon var väldigt bra direkt i debuten för Daniel Wäjersten senast när det blev seger utvändigt om ledaren. Hon är normalt sett mycket vassare med ett rygglopp och lyckas Erik Adielsson bjuda på ett vettigt sådant från det här läget är hon inte borta här heller.

Jag tycker att den här kvartetten höjer sig en del över resten och det är ganska jämnt i B/C-gruppen sedan. 7 Glamorous Rain var tvåa i Sto-EM bakom Great Skills och kan tänkas med rätt lopp och spännande är det ändå att 1 Filippa B.J. ska tävla barfota runt om och kan få ett fint lopp, men hon hade nog helst sett att det var kort distans för att vara riktigt het.

Fyra streck totalt.

Analys Åby V75-7:
Ranking: A: 6. B: 2-8-3-7. B/C: 10-1-11. C: 12-9-5-4.

Spetsanalysen: De innersta spåren kan öppna bra, men jag tror ändå att 5 Diamanten är snabbast och kommer till spets i förstaskedet. Han lär dock bara vilja ha en rygg och om Daniel Wäjersten är offensiv och laddar med 6 Borups Victory borde han ha bra chans att få överta täten.

Favorit att leda loppet efter 500 meter: 6 Borups Victory

Loppanalysen: SM avgörs som vanligt över lång distans och 8 Hail Mary är omgångens mest spelade häst. Han har varit bra efter Elitloppet där han inte fick till det, men senast när han vann Sundsvall Open Trot såg han inte som bäst ut för dagen och får nog vara tacksam att San Moteur var sjuk och att han också fick bestämma tempot helt i ledningen (1.13 f. 500 m och 1.14 f. 1000m).

Nu har det gått en månad igen mellan starterna och allra bäst är nog sjuåringen med lite tätare uppgifter. Daniel Redén är också tydlig med att det kan behövas lopp i kroppen inför Mastersfinalen på Solvalla om två veckor. Jag tror inte heller att Hail Mary är gynnad av lång distans numera och får han gå utvändigt om ledaren utan att ha formen på topp är jag inte alls säker på att det blir ny seger.

Visst kan favoriten vinna, men för mig blir det ointressant att spela på det till 55 procent.

Här går jag i stället rakt ut på min första tanke i loppet och det var att 6 Borups Victory ska få överta ledningen av Diamanten och sedan bli svårslagen. Jag var inne på att han kanske skulle ha kunnat fälla självaste Francesco Zet i ”Margaretas Pokal” näst senast, men då blev det ingen ledning som jag hade hoppats på och chanslöst att vinna från kön även om han avslutade strålande som tvåa.

Senast i Sundsvall Open Trot gjorde femåringen ett nytt topplopp som tvåa bakom Hail Mary via 1.07 sista 700 meterna från andra par utvändigt och det gick inte att ta så mycket mer när ledaren hade fått bestämma i lågt tempo.

Nu är det debut över lång distans vilket jag inte är särskilt orolig över och över 2.640 meter tycker jag inte heller att det gör så mycket att det blir framskor och vanlig sulky till skillnad mot på slutet när det varit barfota runt om och amerikansk vagn. Det viktiga är nog att det blir barfota bak som har fungerat väldigt bra. Däremot är det synd att Daniel Wäjersten verkar vilja spara på rycktussarna som jag tycker att hästen har svarat riktigt bra på, men han kanske hinner ändra sig om han får upp lite bättre spetskänsla än vad han hade i början av veckan?

Loppet känns lite ojämnt och förutom Hail Mary, som jag alltså är osäker på formen för, så är det främst Power, Aetos Kronos och Brother Bill som är heta segerkandidater. Jag har dock lite frågetecken kring samtliga och även om 2 Power har varit bra mest varje gång på slutet så blir det inga segrar och kanske är den sista kämpaglöden inte riktigt lika stark som i hans tidiga år? Robert Bergh testade dessutom i spets över tre varv i Åby Stora Pris, men det gick inte och han kanske kör ett snällare lopp den här gången?

3 Aetos Kronos har blivit allt bättre och äntligen fått vinna efter sitt skadeuppehåll, men jag tycker inte att han passar som bäst över lång distans. 7 Brother Bill vann loppet för Björn Goop i fjol, men har inte visat samma fina form än i år och såg ganska seg ut till slut senast. Han får visa bättring innan jag kan tro helhjärtat på att han är tillbaka.

Med tanke på allt detta så är jag inne på att det kan bli ganska lugnt i ledningen för Borups Victory om han kommer dit och då tror jag att han har bra chans även om Daniel Wäjersten växlar ner en del i utrustning och balans. Spikas och känslan är att spelprocenten kan sjunka lite fram till spelstopp.

Singelstrecken:
6 Dancer Brodde (V75-1) bör sitta i ledningen om han sköter sig den här gången och i ett försökslopp där 4-5 går vidare till final blir han nog svårslagen som vanligt i den positionen.

6 Borups Victory (V75-7) tror jag har bra spetschans om han laddas från start och när det finns frågetecken kring de tuffaste motbuden borde han bli svårfångad i den positionen.

Utgångshästarna:
Med spetsfavoriten 2 Gary La Marc och formstarke och bortglömde spurtaren 11 Jalapeno K. spelar jag med en rolig utgångsduo i V75-3.

9 Garden Leave (V75-4) kan spurta till seger nu när det blir amerikansk vagn igen, men jag måste också ha med meriterade 8 Marabou Brodda och kapabla 3 Luxury River i utgångsgruppen.

Prisvärda hästar:
10 L.L.Royal (V75-2) såg lysande ut i montékvalet och kan nog bli svensk mästare direkt i sin montédebut.

14 Donna Summer (V75-4) kan mycket när hon sköter sig och garderar man loppet ska man inte glömma den här jätteskrällen trots svårt läge.

7 Neo Turbo (V75-5) var bra vid spetsseger senast och kan få överta ledningen igen. Farlig i så fall.

5 Iceland Falls (V75-6) fick ett nyttigt lopp i kroppen senast och är hon förbättrad nu som tränaren tror blir hon farlig med rätt lopp.

Överspelade:
7 Great Time Trot (V75-3) når troligen inte ledningen den här gången och när det backas lite i balansen så känns han inte het som favorit.

5 Ninepoints Birdie (V75-4) är visserligen spetsfavorit, men över lång distans tror jag inte att den positionen gynnar henne så mycket.

1 Kinky Boots (V75-5) såg grymt stark ut senast och kan mycket när han fungerar, men spåret lär ställa till det för hans del.

8 Hail Mary (V75-7) vann trots att han inte såg som bäst ut senast och måste vara bättre nu om han ska vinna från dödens över lång distans. För stor favorit.

Stora V75-förslaget:
Spelas på två kuponger, minst en U-häst måste vinna för chans på sju rätt. Detta ger 56 procents reducering av systemramen.

V75-1: 6 Dancer Brodde (res 1,2)
V75-2: 3,4,6,7,10,11 (res 1,9)
V75-3: U: 2,11. B: 1,3,4,6,7,8,10. (res 9,5)
V75-4: U: 3,8,9. B: 4,5,6,7,11,12,14,15. (res 1,13)
V75-5: 1,4,6,7,8,9,10,12 (res 5,6)
V75-6: 4,5,8,11 (res 7,1)
V75-7: 6 Borups Victory (res 2,8)

Kupong 1: 1 x 6 x 2 x 11 x 8 x 4 x 1 = 4.224 rader
Kupong 2: 1 x 6 x 7 x 3 x 8 x 4 x 1 = 4.032 rader

Totalt: 8.256 rader = 4.128 kronor.

Lilla V75-förslaget:
Spelas enligt rankingordning.

1 x 6 x 2 x 3 x 8 x 4 x 1 = 1.152 rader = 576 kronor.

DD-förslaget:
11 – 6 x 400 kr
5 – 6 x 200 kr

Totalt: 600 kronor.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
incitatus (+11), Dropkick (+1)
ggrrgg är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-29, 16:52   #19
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 5 228
Sharp$: 13936
Standard

V75 7 funderingar.


Jag har haft Aetos Kronos som chans drag hela veckan men 2023 års SM för Sverige eliten är verkligen en öppen historia. 4 hästar är definitivt vinstdugliga.
Storfavoriten Hail Mary känns dock lite överspelad i min värld. Har väl gjort sitt jobb i sommarens vinster men inte övertygat och glest mellan starterna och 2,5 varv är nog ingen fördel. Behöver nog en urblåsning inför UET loppet om 14 dagar med 2,8 mille som lockbete. Tveksam 55% are.
Andrahandaren Borups Victory känns oxå lite överspelad i min värld. Distansen känns även här som ett minus.
Aetos Kronos är mitt chansdrag men svårt att sia om var han hamnar efter 500m. Men med rätt resa är han med på linjen. Riordan har nog vässat.
Power är väl den som är mest distans gynnad och spåret är perfekt bara att välja och vraka position för Robban . Låter enkelt. Robban har dessutom dokumenterade stallform och på väg att etablera sig på Hajom igen. Härligt vi behöver en topptränare på Åby.

Mina vänner så här på fredags kvällen låser jag loppet med 2 och 3.
Psst struten finns i närheten.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-29, 17:12   #20
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Göteborg, guldheden
Inlägg: 765
Sharp$: 3063


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Flytta struten ännu närmare!
bosseguldheden är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-29, 17:24   #21
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 5 228
Sharp$: 13936
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bosseguldheden Visa inlägg
Flytta struten ännu närmare!
Tack för omtanken

Spikar du Hail Mary ?
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-29, 18:27   #22
 
Gasellens avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 303
Sharp$: 1869
Standard

Håller med Berglund att Borups Victory är en bra spik! Släpps han till ledningen har han en större vinstchans än Hail Mary som är rejält överstreckad från det iskalla åttondespåret. Vinnarhålet och open stretch ett större hot?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+6)
Gasellen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-29, 19:01   #23
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Göteborg, guldheden
Inlägg: 765
Sharp$: 3063


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Tack för omtanken

Spikar du Hail Mary ?
Ja, utan att blinka!
bosseguldheden är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 08:53   #24
 
Reg.datum: jun 2020
Inlägg: 2 437
Sharp$: 6045
Standard

V75
Inlämnat: 2023-09-30, 09:29
Åby
Lördag 2023-09-30
Start: 16:20
Kostnad: 360,00 kr
Vadet gäller startnummer

Avd
1: 2, 6, 7, 11 (1, 4)
2: 7, 11 (4, 10)
3: 2, 3, 6, 7, 8 (11, 1)
4: 3 Luxury River (5, 9)
5: 1, 4, 6, 9, 10, 12 (8, 7)
6: 4, 5, 11 (8, 1)
7: 6 Borups Victory (8, 3)

4x2x5x1x6x3x1 = 720 rader.
720 x 1 x 0,50 kr = 360,00 kr
Totalt: 360,00 kr.
Rättningskod: HHK BHH TRB

Tidig inlämning då man ska iväg lite under dagen, mina tankar.

Avd 1
Uttagningslopp och många förordar 6 Dancer Brodde 46%, sos.

Johan tog en seger med Ture L.A. under senaste V75-omgången... men annars tycker jag hans hästar verkar på väg ut ur form. Dancer Brodde galopperade två gånger om senast, så jag vill inte gå på den idag då den blir hårt betrodd.

2 Barack Face 23% var urstark i försök och final i derbyt för Kolgjini. Höjt sig en nivå och bra läge här. Främsta motbudet.

7 Danger Bi 4% är bortglömd och likaså 11 Staro Mack Crowe 3%.

Avd 2
Låser loppet på Leo och Carré.

Avd 3
Ungdoms-SM och det är ett öppet lopp.

3 Mercury Boko 8% och 8 Mister Vredebest 4% känns roligast spelmässigt, utöver de mest betrodda.

Avd 4
Spikar 3 Luxury River 15% som har hög kapacitet men oftast strulat till det för sig, men det gör att den står bra inne i denna spårtrappan då den borde ha mer pengar på sig. Perfekt läge här nu och skaplig chans om felfri.

Riktigt svårt lopp och många kommer säkert gardera brett, så jag väljer att spika mig ur det.

Edit: Ovan spik struken! Får in 5 Ninepoints Birdie 23% istället som spik. Vann senast och god chans att komma till ledning. Får hoppas på sos för den med MAD!

Avd 5
Lärlings-SM och ytterligare ett svårt lopp.

En skräll skulle kunna vara 10 Ferox Brick 3% som är lite på gång igen och den är anmäld med amerikansk vagn. Nicklas Hammarström upp som har ett riktigt bra år bakom sig.

Avd 6
11 Great Skills 41% har varit riktigt bra på slutet, men en tuff uppgift nu från bakspår.

4 och 5 fick mycket bättre lägen här.

Känns som ett stabilt tre-hästarslås.

Avd 7
6 Borups Victory 17% har varit en snackhäst på slutet och gjort det bra utan att få vinna. Vettig chans att den kommer till spets och då är det upp till bevis. Spik.

Lycka till med spelen idag!

Senast redigerad av Nobleflash den 2023-09-30 klockan 13:31.
Nobleflash är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 09:01   #25
 
ExtremtRiks avatar
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 2 245
Sharp$: 2985
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg
Mitt problem är att 6:a har sina snabba tider bf+jv men nu går den med vanlig vagn och skor fram. Varför då? Vill tränaren signalera till spelarna att loppet är del i en matchning, att man bara är ute för att ge hästen lopp?

Brother Bill, som redan slagti Hail Mary en gång när bägge hade bra spår, tror jag är största hotet mot Hail Mary. Oklart dock hur formen är hos Brother Bill.
Varför jag tror Hail Mary kan vinna detta, dunderhonung eller inte.
Hur sjutton ska hetsige Bill klara 2640?
Visst om någon drar tåget i 1.09 fart hela vägen men jag tvivlar. Inbillar mig att han blivit tokigare med åren, Bill.
Om man ska fundera över matchning och vem som är riktigt intresserad är kanske Bill en av dem, för i Mastersfinalen är väl förstapriset såpass högt att det blir "detention barn"(??) vilket Bill inte mått bra av tidigare, dock såg han fin ut i årets Elitlopp medan han året innan blev superstressad av "detention barn" där en av dagens opponenter tydligen levt rövare.
Ångbåten Bill kunde haft ett bättre spår än 7 från vilket han sannolikt hamnar sist. Det ska sägas att han gillar att gå lite "off the pace" men att ligga sist utan pace är förstås anus.


Möjligt jag har helt fel om honungen.
Edit: du kan själv läsa i Berglunds krönika att Hail Mary kan vara den som matchas för annat lopp i första hand och eventuellt behöver lopp, trots allt "bara" 500k" i första här. Givet spårlottning har Borups en stor fördel.


Signaler till spelarna? Nu satte jag morgonkaffet i halsen.
Spelarna må tolka saker men att där skulle vara så att tränaren sänder signaler med utrustning istället för att välja passande sådan... nae.

Hursomhelst gick inte den "signalen" fram till Berglund om du nu misstror mig:
https://www.sharps.se/forums/service...-berglund-v75/
Edit: komplett med text; https://www.sharps.se/forums/814135-post18.html

Där är hästar som är gynnade av barfota och där är sådana som mår bra både på kort och längre sikt av skor.

Den här(edit: Borups Victory) har med sin passgångarstam månne ännu lite hjälp av skons vikt. Visst kan du ha boots men ju längre ned vikten sitter desto större effekt på samma vikt.
Det kan finnas andra goda skäl att ha skor också, det är långtifrån givet att varje häst blir bättre utan, även om det är vanligt och vissa blir väldigt mycket bättre.
Fast ok, man kan tolka skor på som att han hellre skyddar hoven än maxar. Hästens framaktion är sådan att man kan tänkas ha en oro för uppkomst av hovsprickor, givetvis en ren gissning från min sida och jag lutar dessutom åt att skor fram idag är en fördel rakt av!

Vagnen är ett frågetecken och det är väl Daniel Wäjersten som vet varför.
Jag ser att han med vanlig vagn och framskor på Rättvik inte behöver sidostången in i kurvan medan han senast med jänkarvagnen lägger på stången. Tämligen okörd oxå på Rättvik även om den prestationen görs på innerspår, och jag fattar inte samma fart in i svängen heller.
Jänkarvagnen skrämmer hästar, på 2640 har jag inga problem att se en vinst med att inte göra så.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+5)

Senast redigerad av ExtremtRik den 2023-09-30 klockan 12:22.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 11:13   #26
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1 294
Sharp$: 2110
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ExtremtRik Visa inlägg
Hur sjutton ska hetsige Bill klara 2640?
Visst om någon drar tåget i 1.09 fart hela vägen men jag tvivlar. Inbillar mig att han blivit tokigare med åren, Bill.
.
Många intressanta tankar. Nu lärde jag mig en hel del nytt.

Med "signal" avses att tränare är ute för att ge hästen lopp, inte för att vinna. Och som bekant kan inte tränare gå ut och säga det rak ut till spelarna då kravet är att köra för bästa placeringen, inte tt ge hästen lopp.
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 11:35   #27
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 85
Sharp$: 1101
Standard

Liret idag

6
Alla
Alla
9
9
11
8

Reducerar ner en skvätt till 50lappen.

GL.
kjel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 11:51   #28
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 5 228
Sharp$: 13936
Standard

Intressant % fördelning på dagens favoriter.


Med ca 30% av spelet registrerat har vi en 50% are, två 40% och resterande fyra avdelningar i 20% intervallet. Inga dunderfavoriter precis.
Visst är det en härligt utmanande spelomgång. Jag tror på miljonutdelning.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 11:58   #29
 
ExtremtRiks avatar
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 2 245
Sharp$: 2985
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av shasha Visa inlägg
Många intressanta tankar. Nu lärde jag mig en hel del nytt.

Med "signal" avses att tränare är ute för att ge hästen lopp, inte för att vinna. Och som bekant kan inte tränare gå ut och säga det rak ut till spelarna då kravet är att köra för bästa placeringen, inte tt ge hästen lopp.
Absolut.
Fast i sista är då frågan vem det skulle appliceras på.

Sen är Åby speciell som bekant, Berglund talar om spets men kanske Borups Victory släpper med OS tillgängligt, det kunde oxå förklara valet av vagn, att få en mer reglerbar häst.
Om den i första, Dancer Brodde, släpper är väl mer tveksamt då det absolut skulle hjälpa Barack Face en del. I sista kanske det är mer logiskt med släpp och då ökar Hail Marys chans mot om den får svar.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 12:35   #30
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 5 228
Sharp$: 13936
Standard

Funderat Fram Följande Fräcka Fidus Filurer


Som rensar gott

3 Orlando 9% Rutinerad märr som som ger h/v en match i öppet Monte’ SM.

11 Jalapeno K. 6% Härdad i tuffa årgångslopp och känns lite bortglömd.

15 Gaby Kyvsgård 3% Ok läget är oddshöjande men med lite flyt så kanske.

9 Kingsplayer Pellini 13% Se ovan + nionde raka Rikstoto starten. Snart kommer vinsten.

2 Power 9% och Aetos Kronos 8% Båda är skrälldugliga med rätt resa och det motsatta för 17 och 55% arna.

Psst åtminstone Platskandidater.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td