|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2022-11-06, 19:45 | #1 |
Världelösa Travexperter
Jag kan börja med Eskil Hellberg. Tycker han är en stor tönt.
Finns många. Men nu är det er tur. |
|
2022-11-06, 21:14 | #2 |
Administrator
|
Vet inte riktigt vad du anser vara en expert och jag tycker det är roligare att lyfta de som gör det bra. Så jag testar att göra det istället.
David Neeves tycker jag är rätt vass. Han säger åtminstone vad han tycker och hymlar inte om när han har fel. Massvarvar ej heller sina spel. Deras podd innehåller ofta sportsligt godis kombinerat med spelförslag som (nästan) alltid har edge. Gällande arbetsinsats finns det få så är så dedikerade som Jesus på SV. Han har nog överlägset antal timmar i lopparkivet (mer än vad vi får ihop här inne tillsammans vilket kanske är en lätt överdrift men ändå). Travnörd delux. Sånt gillar jag. Nu sågar jag ofta deras tips men det beror mer på att det finns en EXTREM följa John effekt på deras drag. Ekipage som är ”spelvärda” vid lansering är sällan det när loppen går. Travnördar har vi dock fler ibland oss här på forumet och många av dessa skulle man kanske kunna titulera experter men jag ser dem hellre som travkompisar. Bäst är de som ständigt bidrar med tips och trådar om allt mellan himmel och jord. Det gör forumet levande. Så även denna tråd. Det viktiga i sammanhanget är att det finns en djungel med olika former av ”experter” och jag tycker man själv får bilda sig en uppfattning om vilka man väljer att lyssna på. Trav är trav och vi har alla oftast fel ändå.
2022-11-06, 21:16 | #3 |
Ett ämne jag vill undvika. Nog säkrast att inte kasta sten i glashus här...vi är väl experter allihop?
|
|
2022-11-07, 05:54 | #4 |
Dom som är sämst (i våra ögon öron sett) är dom som får mest media tid. Det skall trummas ut så mycket onödigt skit.
|
|
2022-11-07, 08:20 | #5 |
|
|
2022-11-07, 08:24 | #6 | |
Citat:
Jag försöker läsa vad de som varit med länge här skriver här på Sharps och lära mig förstå spelet bakom kulisserna; så man inte går på fler nitar än nödvändigt. Jag tror således inte uppdraget för dem som får mediatid är att ge oss rätt vinnare. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
korpo (+2) |
||
2022-11-07, 10:30 | #7 | |
Citat:
Tja man kan tycka vad man vill om travexperter, men en travexpert som är urusel och får mycket mediatid och stor påverkan på spelet måste man ju bara gilla om man är en sharpsare. Istället för att sabla ner dom så borde man då och då skicka en liten hyllning så att experten fortsätter sitt fina arbete. |
||
2022-11-07, 11:30 | #8 | |
Citat:
|
||
2022-11-07, 12:16 | #9 |
Ordet "travexpert" är ganska löjligt. De riktiga travexperterna är de som jobbar i stallen, tränar och/eller kör hästarna och som lever nära travet och förstår hur hästen och sporten fungerar på riktigt. Vi kan ju prata om "tipsexperter" kanske. Några sådana finns inte heller för då hade de levererat i tid och otid.
Det väsentliga är inte hur de tippar, men det är väl bra att många följer dem så man kan hitta något guldkorn emellanåt? Nej, det väsentliga är vilken information de vidareförmedlar via de riktiga "travexperterna"! Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+5) |
|
2022-11-07, 12:28 | #10 |
hultmans tips är värdelösa men han kan säkert mycket om hästarna
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
shasha (+5) |
|
2022-11-07, 12:37 | #11 |
Jag tycker så här.
Det är lite skillnad på att vara ”travexpert” och ”tipsexpert” i min värld. Travexpertens specialitet är väl att bedöma enskilda hästars form, utrustningsförändringar, banunderlag och distans samt kuskförmåga. Och säkerligen många fler parametrar. Tipsexpertens jobb är att sammanställa denna information och bedöma respektive hästs chanser i aktuellt motstånd. Och hitta rätt upplägg på systemet. Och sammanfaller dessa båda kunskaper någon enstaka gång blir det vinst. He,he. |
|
2022-11-07, 13:41 | #12 | |
Citat:
|
||
2022-11-07, 16:31 | #13 | |
Citat:
En typisk tipsexpert är väl den som mer pratar odds, spelvärde och spikar på V75. Berglund på ronden är en typisk tipsexpert för mig. Han kan spelandet bättre än Hultman men inte den erfarenheten som Hultman har som tränare och kunnande om hästar. Tycker merparten av experterna i atg live annars har mest kompetens som försäljare , dvs att få oss att spela . Och det är ju det som är deras huvuduppgift i den rollen . Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5), Jeppes (+5), shasha (+5), MikaF (+25), Staketkusken (+5) |
||
2022-11-07, 17:18 | #14 |
Peter Andersson... Förstår inte hur han lyckats få jobb på ATG. Men man väljer vilka man vill lyssna på och man lär sej vilka som har koll. Men jag stänger av ljudet när han är med. Orkar inte....
|
|
2022-11-09, 14:01 | #15 |
Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 3138Stats: - - ROI: % Vinstprocent: % |
Jag lyssnar alltid på podden Systemet. David Nemes kommer ofta med spännande ideer som inte bara följer strecklistan men framför allt Julia Björklund lyckas då och då vaska fram riktigt spelvärda hästar. Eskil hör väl inte till de vassaste knivarna i den lådan. Har man gjort sitt alldeles egna grundtips men fortfarande har lite luft i systemet kan det vara kul att plocka in någonting ifrån denna podd.
|
2022-11-09, 14:49 | #16 |
Tycker Goop är helt färglös och bara går efter typ Guidens tips... Lyssnar bara på Goop om det är någon av hans hästar som behöver synas.
|
|
2022-11-09, 15:20 | #17 |
Synar först hans egna hästar och styrningar, sen lyssnar mest till tonläget om dessa när han stansar ut ännu ett björnmagasin från bilsätet
|
|
2022-11-09, 19:47 | #18 |
|
|
2022-11-10, 14:13 | #19 |
Efter ett tag har man lärt sig vilka man kan lyssna på och vilka man inte borde lyssna på. Det finns en kvinnlig expert som är rätt så klockren. Måste ha en träffprocent på runt 90%. Sedan finns det även några kvinnliga experter som är ute och cyklar.
|
|
2022-11-10, 14:25 | #20 |
Tycker kanske inte att han är direkt jobbig att lyssna på. Däremot är han inte direkt särskilt vass vad gäller tipsen. Tar han lite med en nypa salt då han tipsar om spikförslag.
|
|
2022-11-10, 14:26 | #21 |
|
|
2022-11-10, 16:34 | #22 |
|
|
2022-11-10, 18:40 | #23 |
Vad heter han som verkar allt på Vass eller kass och pratar 08 språk.TOTALT KASS
|
|
2022-11-11, 09:31 | #24 | |
Citat:
Har ingen att komma med, tycker "travet" i TV har väldigt kunniga och duktiga medarbetare, imponerande tycker jag! Extra plus för tjejerna i studion, väldigt duktiga både på tips och häst och man får en klar "felling" för att dom är där pga kompetens och inte in kvoterade (vilket kan kännas i några andra sporter). Skall dom ha kritik för något så är det väl hanteringen av Hultman, har väl känds som han borde haft längre sjukskrivning vid något tillfälle ... men det är väl mer en ledningsfråga. Kul att lyssna på när han är frisk! |
||
2022-11-11, 11:40 | #25 |
Smaken är som baken. Mina topp tre ”travexperter” i TV och live sändningar är.
Elin Gustavsson. Sakliga och kortfattade kommentarer. Fångar ofta upp värmningsvinnare och alltid bra påläst. Matteus. Lättsam och kunnig. Får ofta intervju offren på bra humör. Ok kanske lite mun diarré ibland. Anders Nilsson. Gör sitt jobb och kommer med bra och saklig info. Minuslista Eskil är väl ingen höjdare i min värld, kommer ofta med gammal skåpmat. Tillman är en babbel gumma som trots en lång karriär inom travet aldrig har några egna tankar utan bara tjatar floskler. Ofattbart att hon får fortsatt förtroende år efter år ? Psst jag saknar Lennart Forsgren. Här snackar vi travexpert. |
|
2022-11-11, 12:04 | #26 |
Experter som Sandra Svensson och Jennifer Tillman borde lyftas ut. De tillför ingenting spelmässigt. Trav är en färskvara. Vad de gjorde för fem år sedan är oväsentligt i dagens trav. De hade ju dessutom inte kört speciellt länge innan klänningarna åkte på i den varma TV4-studion. Man ska inte få bli travexpert för att man tycker det jobbet är behagligare än att sitta i en vagn och kuska runt.
|
|
2022-11-11, 12:32 | #27 |
Nu är det väl praktiskt omöjligt att få in några riktiga proffs i studion. Travexperter, som t.ex. kuskar, tjänar väl mer på att komma 3:a i ett lopp än att sitta i en studio hela dagen. Varför skulle han då välja studion? Och en tränare, hur skulle han ha tid med det under en travdag med allt vad det innebär?
Och en spelexpert vore väl ganska korkad om han uttalade sig om aktuella lopp, det skulle ju sänka hans vinster rätt radikalt om alla skulle få ta del av hans idéer (som dessutom säkert tagit massa tid i anspråk för att ta fram). Då återstår bara pseudo- och kvasiexperter.
2022-11-11, 13:37 | #28 | |
Citat:
Tillman lyckades visst rätt skapligt i tävlingen "VM i V75". Hade mest på känn att hon landar fler kommentarer likt "ute i angeläget ärende" än faktiska vinnare |
||
2022-11-11, 14:35 | #29 | |
Citat:
|
||
2022-11-11, 15:10 | #30 |
Tyvärr, i mina ögon i allafall, finns det såna som tror att ju mer man syns och hörs i rutan desto bättre är man.
Inget kunde vara mera felaktigt! Lillieborg är ett praktexempel på detta. " Att få intervjuoffren på bra humör"... ger mig inte mer matnyttigt vad tipsen anbelangar. Vem är intresserad av Lugauers skonummer? Utdragna intervjuer till ingen nytta som om han hade betalt per sekund. Lillieborg omhuldar ju Eskil...Say no more! Av stallbacksintervjuarna gillar jag Anders Nilsson och faktiskt Fernlund - båda tydliga och koncisa i sina frågor. Utan "är det en toppchans", "hur optimistisk är du" och "är det den bästa häst du nånsin tränat" o.d. Elin G. är bra och även Sandra M. Tillman not so much... Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
criba (+20) |
|
2022-11-11, 15:28 | #31 |
|
|
2022-11-11, 16:34 | #32 |
Det borde ju ligga i ATG:s intresse att ta in lite andra människor i studion och låta t.ex. Erik Adielsson, Robert Bergh, Kihlström, Nurmos, Reden, etc, turas om och sitta i studion under V75 eller V86 och kommentera vad som händer, ge råd, berätta anekdoter, etc. De får väl betala bättre och se det som ren marknadsföring för sporten. Och Stig H borde väl ha tid, men han kanske inte vill.
Sen vore det fint om man under V86 och V75 kunde få ha ATG Live konstant under sändningarna på ATG-kanalen och slippa höra Skoglund prata sönder hela programmen. Vill man höra Skoglund så väljer man TV12, vill man slippa Skoglund så väljer man ATG-kanalen. Vilken dröm.
2022-11-11, 19:48 | #34 | |
Citat:
|
||
2022-11-11, 22:40 | #35 | |
Citat:
|
||
2022-11-12, 09:50 | #36 |
Tack för tipset! Visste inte att den fanns till Apple TV. Skoglund goodbye...
2022-11-12, 17:17 | #37 |
Köper att han kan verka ... typ dryg i sitt sätt, men han känns kunnig och påläst ... vilket säkert är ett krav! ... Han får ok hos mig!
|
|
2022-11-12, 17:22 | #38 |
SHJ älskar honom som tränare (jupp jag säger bäst "ever") ... men svårt att se värdet i en TV-studio ... är liksom inte samma grej ...
|
|
2022-11-12, 17:24 | #39 |
|
|
2022-11-12, 17:26 | #40 |
Ibland vill man bara att "ta sharps" borde finnas ... älskar honom ... nåja ... gillar ... !!
ExtremtRik (+8) |
|
2022-12-14, 11:01 | #41 |
Var hittar man Kristian Huseliuss? Eller har han lagt av med travtips? Han kom med bra tips. Så han hamnar under fel rubrik här.
|
|
2022-12-14, 13:51 | #42 | |
Citat:
Makalös ordbajsare som är precis oduglig. Han har vad vi på jobbet säger: Spetsinkompetens Problemet är att många inte är bra tipsters, dom har oftast för lite cujones och det håller inte. |
||
2022-12-14, 15:09 | #43 |
Lennartsson satt väl med på liven någon kvaldag, en kväll där det var "bara" kval, några veckor senare var Jansson med
Det var verkligen bra, mervärdet var att Per gav mkt info om hur avkommer till den hingsten var i normalt - hur mkt jobb (hur tuffa) de tålde göra i lopp - förväntat resultat av t av skorna på den hingstens avkommor - Jo den gjorde bara 1 start som 3åring men många avkommor sent utvcklade t den hingsten, så inget konstig att den nu har 5 segrar som 4åring typ det som alla som läser här vet skor av på Love Youare kan ge enorm effekt verkligen matnyttigt, skrev ner det i datorn ngn stans men har tappat bort det , finns där i ngt dokument tar gärna en repris av det , tränare eller kusk , kusk borde gå att fixa med ngn avstängd kusk, Helst på banan så hen ser kuskarna. Var nog 2 - 3 år sedan - tiden går fort så kanske äldre än så |
|
2022-12-18, 07:57 | #44 |
Han måste nog ha en fullständigt usel träffprocent på sina spikförslag. Varje gång jag lyssnar på honom blir det oftast pannkaka av hela systemet. Självförtroendet är nog bättre än expertisen - för nästa gång har han, utan att tveka, alltid ett nytt spikförslag som förstås bara vinner.
korpo (+1) |
|
2022-12-18, 16:04 | #45 |
Handlar inte om att vara en skicklig spelare i hans roll. Det handlar om att kunna sitta framför en kamera och få oss att spela mer baserat på vad han säger. Han är försäljare för atg. Och vi är kunderna som ska köpa hans info och idéer.
|
|
2022-12-18, 16:22 | #46 | |
Citat:
Den som inte förstår att en skicklig spelare hade huserat någon annanstans än i ATG live däremot ger jagh inte mkt för. Hur han fick jobbet tror jag mig ha koll på, det gamla vanliga, ATG hittade honom i en bajamaja |
||
2022-12-18, 17:17 | #47 | |
Citat:
|
||
2022-12-18, 17:41 | #48 | |
Citat:
|
||
2022-12-18, 18:16 | #49 | |
Citat:
|
||
2022-12-20, 00:44 | #50 |
Inte alltid överstreckade tänker jag ... dom brukar komma sent ... har ingen statistik men spontat, överspelade känns rimligt ... grym "gubbe"
GGS (+10) |
|
2022-12-21, 13:40 | #51 |
Eskil Hellberg På Tillsammans.
Hej! Välkomna att vara med i klappjakten även i år. ANDELSPRIS 100 kr ANDELARNA SLÄPPS Fredag 17:00 100 st Fredag 17:10 100 st Fredag 17:20 100 st INLÄMNING Kupong SÅLDA ANDELAR 0 / 300 st Så där ja. In och hugga er några andelar |
|
2022-12-26, 19:16 | #52 |
Det går inge vidare för Hellberg...............
|
|
2022-12-27, 16:36 | #53 |
Vi har ju suveräna tipsexperter här i form av Berglund och Jens förutom oss själva förstås. Krydda med Kungen så får man en och annan rysare.
|
|
2022-12-29, 09:06 | #54 |
Som många här i tråden varit inne på, som olle, måste man sålla ut vilka som så att säga har andra uppgifter än att ge bra tips. De vi ser i TV4:s sändningar (och ATG Live) är ju anställda av ATG och får betalt för att öka omsättningen. Det är därför vi har sändningar från Sydafrika och Nordnorge med ”experttips” och klaringar varje dag.
Problemet är också att många av de som syns i tv syns i andra medier, som Eskil Hellberg, Nybrink osv osv. Vi sköljs över av information och tips var vi än vänder oss. Så de man ska leta efter är de som ger tips som går mot strömmen. Även om tipsen skiter sig så är det personer som iaf inte alltid har i uppgift att dra omsättning. Jens Sjödén är en som går sin egen väg, Nybrink till viss del eftersom han ofta ”hånas” och tystas av storgråtaren Skoglund. Neves är ofta eld och lågor där han syns. Det gäller dessutom att hitta de som motiverar sina tips bra och ”kul”. Hellberg är inte en sådan. Han skriver 10000 tecken i Expressen baserat på sina egna upplevelser: ”Bra senast, kan få chansen”-bla bla. Något man också kan försöka sig på att tyda är intervjuer med tränare och kuskar. De kan inget om spel, men det kan bland klyschorna gömma sig godis som kan ge profit. Som ”vi testar ryckhuva för första gången”. Av det får ju många hästar en kick och just där och då kan vi kanske få in några kulor. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Nollkollolisten (+10) |
|
2022-12-29, 12:51 | #55 | |
Citat:
Varken atg, andelssäljarna eller tipssäljarna skulle någonsin säga att man bör avstå spel en endaste dag. Ju mer pengar vi spelar för, ju mer tjänar dom. Atg alltid 20-35 procent av det vi spelar för, andelssäljarna typ 6 kr per hundralapp vi köper andelar för och betaltjänstföretagen någon hundring för varje tips dom säljer. Ett andelsspel för 2000 kr som varvas 30 ggr innebär 60 tkr spelat och ett antal tusenlappar till den som säljer andelarna även om det blir 0 rätt. |
||
2022-12-29, 13:09 | #56 | |
Citat:
|
||
|