|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2022-08-13, 06:41 | #1 |
Omotiverat uppsnackade hästar
Jag tycker ibland att "experter" eller "programledare" tjatar om vissa hästar som egentligen inte uträttar särskilt mycket. Likväl har man en förkärlek för dessa och mal på om dessa gång efter annan.
Finns det några hästar som ni reagerar på att dom lyfter fram som är lite omotiverat "hypade"? Här är några hästar som dom envisas att tjata om, men som jag inte förstår varför:
Denna Adlon Amok höll man på tjata om ett tag. Är väl inte återkommande precis, men det är däremot Hefner Am. Stenson är i o.f.s. hyggligt bra, men jag tycker att man ändå lägger för stor vikt vid denna. |
|
2022-08-13, 09:26 | #2 |
Det man ska komma ihåg, och som vi ibland avhandlar här i forumet, är att sändningarna görs av ATG-tv och ”bara” visas i TV4-gruppen som köper in programmen. Således är de som syns och hörs i sändningarna ATG:s lakejer vilka har i uppgift att få in så mycket spel som möjligt. Det är därför man aldrig hör ett konkret avslag utan istället ”fin”, ”bra”, ”intressant” och så vidare om ALLA hästar även om Hail Mary skulle möta ett P21-gäng som inte startat på tio år på Oviken.
|
|
2022-08-15, 12:43 | #3 |
På tal om experter. Hultman. Är det inte dags att avsluta samarbetet med honom nu. Pallar inte lyssna på honom mera. Inte dom andra heller för den delen. Nybrink undantaget.
|
|
2022-08-15, 13:07 | #4 | |
Citat:
Ettan är lika klar - Per Skoglund. Trea på min lista är Lillieborg och fyra Tillman. Resten kan diskuteras. |
||
2022-08-15, 14:35 | #5 |
Nybrink hade sitt bäst före-datum för länge sen. Per är väldigt trav kunnig, lever och andas trav, men han borde tona ner en del. Man behöver inte höras mest och högst hela tiden. Lillieborg gillar jag att han gärna vill ge bra info till spelarna. Han är väldigt dedikerad och levererar info direkt från stallen. Det är betydligt intressantare än en massa egna åsikter. Widman och hans eviga munfladder och försök att öka folks spelande samt trams som "Lycka till ni som valt att delta" orkar jag inte höra.
|
|
2022-08-15, 16:32 | #6 |
Vi får inte glömma att ATG sponsrade tipsters är anställda och deras huvuduppgift är att locka mer spelare och mera spel. Inte att vinna personliga pengar. Forsgren, Lillienborg och Hellberg brukar ju samåka till jobb på avlägsna banor typ Norge. Och jag tror nog att det läggs lite privata spel som kanske inte stämmer överens med snackisarna i sändning. Forsgren är en duktig spelare som även drog in pengar på spelet som aktiv kusk. Förlåt Lennart men det är ju preskriberat När Not So Bad vann kriteriet 1989 till 13ggr slanten hade kretsen runt hästen rejäla vinnarspel samt spik på V5 som oxå satt.
Mina tipsters betyg. Skala ett till fem. Nybrink. 2,5. Har tilldelats en lite pajas stil i sändning men är betydligt vassare tipster än vad han visar i studion. Gör sitt jobb utan att glänsa. Tillman. 1,5. Har oxå fått en roll som snygg och snacksalig f.d. kusk. Tipster ? Hm. Lillienborg. 4,0. Proffsig och kunnig. Dessutom verkar intervju offren bli ärliga och uppriktiga när Matteus brer på med sin ödmjuka stil. Skoglund. 3,5. Visst är det lite ADHD varning men proffsig och kunnig. Programledartyp XL. Hellberg . 2,0. Ingen spontanitet utan helt enligt manus när han är i sändning. E. Gustavsson. 4.0. Saklig och rak. Bra koll på sina tankar och spelförslag samt ett bra värmnings öga. Widman. 1.0. Vilken journalist som helst kan ta över hans jobb. Hm han har nog ett livstids kontrakt. Senast redigerad av Efterhandaren den 2022-08-15 klockan 16:54. Anledning: Glömde Elin Gustavsson o Widman |
|
2022-08-15, 16:43 | #7 |
Ni har inte nämnt de två outstanding bästa - Elin Gustavsson och Lennart Forsgren.
Elin har bred kunskap om Sveriges starthästar, tränare och kuskar. Hon har ett proffsigt värmningsöga. Är påläst och hittar bra vinnande oddsare. Är försiktig att kritisera tränare och kuskar. Lennart höjer sig suveränt över kollegorna sedan Hultmans frånvaro pga sjukdom. Lennart kan "allt" om travvärlden. Han känner uppfödare, tränare, kuskar, hästägare, domare, banpersonal - ja alla. Hans värmningsöga är osvikligt liksom kollen på detaljer i löpningsförloppet. Den j-veln vågar säga ifrån, när han blir upprörd över körningar eller domslut. Och erkänna när han har/haft fel. Glimten i ögat och berättar roliga historier från förr i tiden. Matteus Lillienborg är en frisk fläkt på stallbacken i solsken och ur och skur. Roliga intervjuer med Riordan och "galna" människor vid tävlingsbanan. Fick en bra vinnare i Adde SH av Peter Untersteiner i lördags. Är "tillverkad" och uppfödd i ett mindre travstall. Blir allt bättre när han växt till sig. Widman är entusiastisk som en begravningsentreprenör. Och lika professionellt kunnig inom sitt område. Hur orkar en människa mala dag ut och dag in om lunchtrav till sent kvällstrav på stora som små banor i hela Norden. Vet inte riktigt vad jag ska säga om Hultman. Honom har vi i detta forum länge hyllat som den mest lysande av alla kommentatorerna. Han har ju tillsammans med Forsgren varit en fröjd att se och lyssna till på atg.se. Efter hans senaste långa bortovaro pga sjukdom hör vi ju alla hur märkt han är. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
korpo (+1), tototorsten (+1), Gotland (+5), Nollkollolisten (+5) Senast redigerad av mackpeter den 2022-08-15 klockan 16:47. |
|
2022-08-16, 11:59 | #8 |
Jag borde ha nämnt Elin, hon är riktigt duktig och intressant.
|
|
2022-08-16, 17:29 | #9 |
Elin glänser kunskapsmässigt i det där gänget. Men jag stänger numera av ljudet direkt när hon jobbar.
2022-08-16, 17:39 | #10 |
Om jag hade fått bestämma hade Borgås, Robin ( vann tävling till att bli referent) Hellberg, Aronsson och Widman fått söka sig till nya jobb.
Tycker inte Leon har vad som krävs som tipsexpert heller men som referent är han bra. Att intervjua tycker jag Matteus, Bobby och Åsa är bra. Per är bra och skicklig i sitt jobb (lite väl mycket Peter Jihde över han dock) Tillman, Mårtensson, Gustavsson, Olsson, Nybrink, Forsgren är helt OK. Peter är bra och likaså Kajsa är bra. Liten mix på för och efternamn utefter vad de mest är kända som i rutan och vad minnesbanken fick fram. Överskattade hästar var det som tråden egentligen handlade om och där har jag några likaså på lager: Admiral As Milliondollarrhyme Kali Smart Missle Hill Racing Brodda Ture L.A Donizetti Mindyourvalue W.F Zeolit Ubiquarian Face Champ Lane Castor the star Algot Zonett Seismic Wave Inti Boko Många som hållits högt men floppat eller kostat pengar här i alla fall. Lugauer, Kolghjini hästar skulle jag nog sedan säga rent generellt. |
|
2022-08-16, 18:00 | #11 |
Till den raden överskattade kan vi lägga Disco Volante
|
|
2022-08-16, 18:19 | #12 |
Milliondollarrhyme är nog svårslagen i denna kategori.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
sigh (+5) |
|
2022-08-16, 18:58 | #13 |
|
|
2022-08-16, 19:30 | #14 |
|
|
2022-08-16, 23:16 | #15 |
Jag och säkerligen andra var inne på, redan när det begav sig, att den med rätta omtvistade omstarten med efterföljande lopp på Eskilstuna tog på Disco mentalt. Han var för mig inte spikatuell SoS:are till nästa gång på Axevalla. Överskattad av kåren ett tag efter Eskilstuna. Alla tajders SoS-spik innan dess.
|
|
2022-08-16, 23:58 | #16 |
off topic
Senast redigerad av ExtremtRik den 2022-08-17 klockan 00:09. |
|
2022-08-18, 08:24 | #17 |
Quarcio du Chene och Lugdunum är två av dom som gjort att man har dom gråa hår man har idag.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
_Edge_ (+5) |
|
2022-08-18, 08:42 | #18 |
|
|
2022-08-18, 11:18 | #19 |
Håller med Korpo här ovan!
Även Super Light och Giant Superman är aktuella i denna kategori...! |
|
2022-08-18, 16:02 | #20 |
PSB-lista
Gjorde en psb-lista på travpunkten men den vågar jag vål inte lägga ut här
Enda jag kommer ihåg var att Sandra toppade och att jag tycker att Kajsa var svårplacerad. Numera hamnar hon nog högt upp. |
|
2022-08-23, 15:54 | #21 |
Åkes Power Doc fick mig att komma ihåg Rocket Power. Kommer ni ihåg den? Den var minsann inte uppsnackad när den presenterade sig
|
|
2022-08-26, 10:51 | #22 |
Jula Downton
har man väl slutat nu, äntligen , snackades upp av tipparna och tränarna Ganska vanligt tycker jag att USA importer blir överspelade i Sverige, några få prestationer i USA, många lopp är 6-8 hästar o banorna snabbare, typ 3a på 09,9 i USA betyder inte att man vinner Guld eller ens Silverlopp |
|
|