Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2022-02-17, 21:07   #1

Reg.datum: jun 2019
Sharp$: 55
Standard

Fråga om vinnarodds

Låt oss säga att potten på ett vinnarspel är 100 000 kr.

1 000 av dessa kronor är satsade på en viss häst.

Oddset blir då 100 000 / 1 000 = 100.

Men om du då lägger in 1 000 spänn på samma häst, då blir oddset 101 000 / 2 000 = 50,5.

Ett klart sämre odds!

Självklart skulle man kunna räkna ut hur stort det nya oddset borde bli men saker som gör det ännu krångligare är sammanslagna potter (med andra enloppsspel) samt att odds över 99,98 procent är dolda.

Hur ska man tänka här egentligen? Finns det något sätt att veta hur ens satsade pengar påverkar oddset? Bör man undvika att satsa mycket pengar på hästar med för höga odds?
Neksuk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-02-17, 21:43   #2
Banned

Reg.datum: apr 2015
Sharp$: 5226
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Neksuk Visa inlägg

Men om du då lägger in 1 000 spänn på samma häst, då blir oddset 101 000 / 2 000 = 50,5.

Ett klart sämre odds!

Självklart skulle man kunna räkna ut hur stort det nya oddset borde bli men saker som gör det ännu krångligare är sammanslagna potter (med andra enloppsspel) samt att odds över 99,98 procent är dolda.

Hur ska man tänka här egentligen? Finns det något sätt att veta hur ens satsade pengar påverkar oddset? Bör man undvika att satsa mycket pengar på hästar med för höga odds?
Du kommer säkert att få hundratals med svar på just den häre frågeställningen.

Men ja.

Om du satsar 1000kr på en "hundraoddsare" så är det väl rätt naturligt att oddset sjunker till hälften, om total insats är 2000kr?

Eller, hur tänker du?

Eftersom det är så pass stora insatser på atg.se när det gäller olika slags spel, så är det enbart när du laddar in stora raketer eller komber som du överhuvudtaget kan tänkas påverka slutoddset.
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-02-17, 21:54   #3

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Du kommer säkert att få hundratals med svar på just den häre frågeställningen.

Men ja.

Om du satsar 1000kr på en "hundraoddsare" så är det väl rätt naturligt att oddset sjunker till hälften, om total insats är 2000kr?

Eller, hur tänker du?

Eftersom det är så pass stora insatser på atg.se när det gäller olika slags spel, så är det enbart när du laddar in stora raketer eller komber som du överhuvudtaget kan tänkas påverka slutoddset.
Om total insats är 2000 kr och det är en hundraoddsare, då har 20 kronor lagts på den hästen. När jag då lägger in 1000 spänn på den, då har 1020 kronor lagts på den hästen och 3020 kronor har lagts totalt. Oddset blir då bra mycket mindre än hälften. Oddset blir 3020/1020 = 2,96. Så ja, det skulle vara riktigt dåligt.

Men jag tänker att t.ex. på Eskilstuna i förrgår hade vi lopp 1 med omsättning 115 162 kr. En häst hade oddset 56,65. Då MÅSTE det ju göra en jättestor skillnad på den hästens odds om jag lägger in 1000 spänn till? För just nu ligger det inte mycket på den.

Säg att det är 85% av 115 162 kr som betalas åter till spelarna. Det är 97887,7 kr. Det innebär att pengarna som lagts på den hästen bör ha varit 97887,7/56,65 = 1728 kr. Oddset bör då halveras bara då någon lägger in 1728 kr. Eller tänker jag fel?

Det som gör det extra krånligt är ju också den sammanslagna poolen och att Trio inte ens har samma vinstavdrag som Vinnare.

Blir inte riktigt klok på detta.
Gammal 2022-02-17, 21:58   #4
Banned

Standard

Citat:
Om total insats är 2000 kr och det är en hundraoddsare, då har 20 kronor lagts på den hästen. När jag då lägger in 1000 spänn på den, då har 1020 kronor lagts på den hästen och 3020 kronor har lagts totalt. Oddset blir då bra mycket mindre än hälften. Oddset blir 3020/1020 = 2,96. Så ja, det skulle vara riktigt dåligt.

Men jag tänker att t.ex. på Eskilstuna i förrgår hade vi lopp 1 med omsättning 115 162 kr. En häst hade oddset 56,65. Då MÅSTE det ju göra en jättestor skillnad på den hästens odds om jag lägger in 1000 spänn till? För just nu ligger det inte mycket på den.

Säg att det är 85% av 115 162 kr som betalas åter till spelarna. Det är 97887,7 kr. Det innebär att pengarna som lagts på den hästen bör ha varit 97887,7/56,65 = 1728 kr. Oddset bör då halveras bara då någon lägger in 1728 kr. Eller tänker jag fel?

Det som gör det extra krånligt är ju också den sammanslagna poolen och att Trio inte ens har samma vinstavdrag som Vinnare.

Blir inte riktigt klok på detta.
Fast. I din initial problemställning så utgick du väl från att 1000kr var satsad på aktuell häst?
Gammal 2022-02-17, 22:02   #5
Banned

Standard

Citat:
Där tappar du mig.

Om total insats är 100 000kr och spelet på aktuell häst är 2000kr så blir oddset 50ggr (vi struntar i ev. spelavdrag).

Total insats gäller ju "alla" hästar.

Om det totalt sett är lagt, enbart 2000kr på en enda häst så får du ju inte några hundra gånger.

Hur tänker du nu?
Gammal 2022-02-17, 22:17   #6

Standard

Citat:
Där tappar du mig.

Om total insats är 100 000kr och spelet på aktuell häst är 2000kr så blir oddset 50ggr (vi struntar i ev. spelavdrag).

Total insats gäller ju "alla" hästar.

Om det totalt sett är lagt, enbart 2000kr på en enda häst så får du ju inte några hundra gånger.

Hur tänker du nu?
Aha! Du menar att "total insats" är insatsen på hästen? Jag trodde du menade hela potten.

Citat:
Ja då förstår jag vad du menar. Precis så. Men då är frågan, kan man försöka räkna på vad som kommer att hända med oddset på de olika hästarna då man lägger bettet?
Gammal 2022-02-18, 18:36   #7

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2248
Standard

Citat:

Ett klart sämre odds!

Hur man ska tänka?
Att inte satsa 1000 spänn om det innebär halverat odds är det enda man behöver tänka på.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+21)
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-02-19, 01:19   #8

Reg.datum: sep 2021
Sharp$: 2090
Standard

När det gäller Raketer så har jag varit ögonvittne till när min farbror hade satt en raket på fem lopp där det sista loppet var ett platsspel på en oddsare (i loppet efter V75 på Jägersro). Den raketen var värd typ 50.000 kr före det loppet. Självfallet sjönk oddset till 1.00 på plats. Och hästen kom inte på plats.

Så all den risken för absolut ingen nytta alls. Så visst kan insatsen förändra hela bilden. Men om man bara kör lite normala vinnarspel så är det nog på sista decimalen.
Gammal 2022-02-20, 14:20   #9

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 4895
Standard

Citat:

Ett klart sämre odds!

Det finns en lösning. Lägg spelen hos någon av Betsson-koncernens bolags SP-odds. Dock vet jag inte om det kanske skulle få för sig att hedga spelen hos ATG om du spelar för stort. Jag vet inte heller vilken typ av storlek på insatser eller hur mycket de kan tillåta dig att vinna där.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-02-20, 14:55   #10

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 5435
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lobo Visa inlägg
Det finns en lösning. Lägg spelen hos någon av Betsson-koncernens bolags SP-odds. Dock vet jag inte om det kanske skulle få för sig att hedga spelen hos ATG om du spelar för stort. Jag vet inte heller vilken typ av storlek på insatser eller hur mycket de kan tillåta dig att vinna där.
Det var roligast idag

de insatser nätbolagen tillåter på häst spel är så små att samma summa på ATG knappt får oddsen på ATG att darra, men sammanslagen pool 'r det inte många spelare som gör insatser så stora att de påverkar oddsen på V75 v86 lopp - o nätbolagen de berbjuder väl inte odds på så mkt mer ja V64

Men en större slant i 7e loppet på lunchen i Rättvik påverkar oddset, men det finns knappast odds på marknaden där

Hade en excelkalkyl för att uppskatta hur mkt som spelats när oddset rörde sig kraftigt tex strax före start sjönk fr 3,2 till 2,40

med sammanslagna poler går det inte räkna fram, kan ju vara en stor tvilling som spelats

Senast redigerad av incitatus den 2022-02-20 klockan 18:21.
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-02-20, 15:52   #11

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 4895
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Det var roligast idag

de insatser nätbolagen tillåter på häst spel är så små att samma summa på ATG knappt får oddsen på ATG att darra, men sammanslagen pool 'r det inte många spelare som gör insatser så stora att de påverkar oddsen på V75 v86 lopp - o nätbolagen erbjuder väl inte odds på så mkt mer ja V64

Men en större slant i 7e loppet på lunchen i Rättvik påverkar oddset, men det finns knappast odds på marknaden där

Hade en excelkalkyl för att uppskatta hur mkt som spelats när oddset rörde sig kraftigt tex strax före start sjönk fr 3,2 till 2,40

med sammanslagna poler går det inte
Gäller detta även (SP) starting-price oddsen? Det är samma odds som ATG:s pool.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-02-20, 17:37   #12
GGS

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 3406
Standard

Citat:
Aha! Du menar att "total insats" är insatsen på hästen? Jag trodde du menade hela potten.

Ja då förstår jag vad du menar. Precis så. Men då är frågan, kan man försöka räkna på vad som kommer att hända med oddset på de olika hästarna då man lägger bettet?

Det går att räkna på det mesta, men om det är meningsfullt kan man diskutera, men om du nu vill räkna på hur spelet kommer att påverka oddset och hur mycket man bör spela på objektet så måste man även ha med en uppskattad vinstchans för spelobjektet. Om man som i ditt exempel tror att din 100-oddsare har 2% chans att vinna loppet så skulle ca 420 kronor vara det mest effektiva, vid 100.000 i oms och inget spelavdrag.
GGS är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-02-20, 19:28   #13

Reg.datum: aug 2019
Sharp$: 600
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Det var roligast idag

de insatser nätbolagen tillåter på häst spel är så små att samma summa på ATG knappt får oddsen på ATG att darra, men sammanslagen pool 'r det inte många spelare som gör insatser så stora att de påverkar oddsen på V75 v86 lopp - o nätbolagen de berbjuder väl inte odds på så mkt mer ja V64

med sammanslagna poler går det inte räkna fram, kan ju vara en stor tvilling som spelats

Har även Svenska Spel limitering av insatsen på travodds?
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-02-20, 20:30   #14

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 5435
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Har även Svenska Spel limitering av insatsen på travodds?
jag har aldrig sett något annat än limiteringar, inte på svenskt trav, sedan är nog SvS de mest generösa att ta dina insatser

och om man vinner mkt / konstant blir limiteringarna ibland löjligt låga, vi talar om maxvinster i 10 tals kronor, inte ens 100 kr i nettovinst tillåts du göra, på spela vinnare plats på svenskt travlopp, även v75 lopp

ja sedan kan du bli avstängd också, maxinsats 0,00

av spelare
för torskar
vinnare stänger vi av

(Unibet)
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+5)
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td