|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2022-01-30, 21:22 | #1 |
V75 final 5 feb
Edit: Tog bort kommentaren lite töntig måhända
Senast redigerad av Nollkollolisten den 2022-02-02 klockan 16:37. |
|
2022-01-30, 21:44 | #2 |
Enda omgången jag avser läsa på i Jan-feb.
Höjdaren blir klass 2 finalen där Jocke Lövgrens nya megastjärna Piemonte äntligen kommer ut igen. Är den i närheten så bra som i försöket så blir loppet inte ens spännande. Trodde inte han skulle ta ut den i finalen utan lät efter försöket som att den skulle ställas av och siktas mot våren. Omgången bör därmed inledas med två Jägersro vinster. Sweetman i avd 1 fick spår 2 och därmed toppchans till spets och slut. Sen är nog även Nurmos häst klar i avd 5 så inte mycket som tyder på att denna V75a kommer ge högre utdelning. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+7) |
|
2022-01-31, 10:50 | #3 |
Klassiga lopp som blir kul att se. Får Sweetman styra och ställa så är första loppet över, men Eddy West kan ju lägga iväg bra från start. Det krävs nog att han kommer ner ett spår om han ska kunna utmana.
Piemonte vann överlägset i ett billigt gäng senast. Fin pålle med bra spår och stor vinstchans, men det är trots allt klass II och bättre motstånd. Få se lite hur streckningen kommer att se ut etc. Quarcia spikade jag ju förra gången och kan tänka mig att göra det igen, men det är tio hästar på första fållan och ett finalfält så ... I klass I kommer två Nurmos-hästar ut. Bitcoin är den travsäkrare av dem, men har samtidigt fått det sämre utgångsläget. Skulle ju vara bra om man kan ta ställning här, men det är möjligt att det får bli ett sparlopp. Disco Volante spikade jag förra gången, men det tror jag inte att jag gör på lördag. Det blir nog till att gardera upp gulddivisionen. |
|
2022-02-02, 16:13 | #4 | |
Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 3136Stats: - - ROI: % Vinstprocent: % |
Citat:
Avd 1: 2 Sweetman och 6 Eddy West blir ett lås för mig. Avd 2: 4 Piemonte garderar jag med 8 Sjaman som jag tyckte var duktig senast. Jobbigt spår dock men Erik får lösa det. Avd 3: Kryssade för 5 Vinci Nice av pur häpenhet. Örjan på en Unter-häst ser man inte varje dag. Avd 4: 15 Quarcia är förstastrecket. Men 1 Noras Princess får komma med. Alltid 1:an i voltlopp! 6 Vilja TYC kan göra om det senaste loppet och så vill jag inte spela utan 13 Crashed Eggs. Walmanns går bra nu. Kul! Han har haft det motigt. Avd 5: Jag tar alla som börjar på A. Inte för att jag är bokstavstroende utan jag upptäckte just att det hade blivit så. Avd 6: Dags å rycka, norsken! 10 Ble Du Gers, spik. Avd 7: 3,4,5. Ett gediget trehållarlås. Ett första känsla-system. Lär nog ändras tills på lördag |
|
2022-02-03, 14:38 | #6 |
Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 3136Stats: - - ROI: % Vinstprocent: % |
Otäckt hög galopp-procent på Amalencius. Tangerar nästan streckprocenten. Den vinner väl bara, men det känns ändå som ett generalfel att inte gardera en sådan häst.
|
2022-02-03, 17:41 | #7 | |
Citat:
Jag tror du vill få upp oddset/ned strecken Sen kan man fundera över om hästar normalt stabiliseras eller om galopprisken ska anses konstant. Spåret är ett handikapp på ett vis men på den här hästen är det närmast en fördel att slippa hästar omkring som stressar och stör en tidigare lite ängslig häst. En av årets klaraste och då menar jag hela 2022 :mo neybag: |
||
2022-02-03, 18:12 | #8 | |
Citat:
lika klar är finska hästen nr 4 i samma lopp som tvåa. Skål olle! Edit: men själva grejen är att detta är klass I I klass ett startar normalt inte hästar som är i närheten av årgångstoppen och Amalencius är dessutom en femårig sådan. I klass I startar talanglösa hästar och relativa nybörjare. Inget av detta stämmer in på Amalencius som även tränas av Timo på hemmaplan. Skål för fan! Senast redigerad av ExtremtRik den 2022-02-03 klockan 18:20. |
||
2022-02-03, 18:51 | #9 | |
Citat:
Galopprisk beroende på ålder 2 år 30,31 % 3 år 29,08 % 4 år 26,43 % 5 år 23,68 % 6 år 21,77 % 7 år 20,29 % 8 år 19,04 % 9 år 18,14 % 10 år 18,10 % +10 år ser man att galopprisken börjar öka igen... (även om jag inte klistrat in den här). Men kan även se att kön (sto, hingst, valack) har ungefär samma galopprisk i genomsnitt. Förutom ålder kan en stor skillnad ses om det är voltstart eller autostart. Voltstart högre galopprisk. Kollar man spår auto så är det mindre galopprisk bakspår än framspår. Av framspåren är spår 7 och 8 de med minst galopprisk. Högst galopprisk från spår 2 och 3 auto. Som exempel: Nära 20 % i galopprisk spår 2/3 auto. Nära 18 % i galopprisk spår 7/8 auto. Bakspår auto = omkring 16-17 % Plusfaktorer. Hästen är 5 år. Har skett en del i minskad genomsnittlig risk där. Spår 7 auto minskad risk på auto och spåret. Sen får var och en bedöma själv. Senast redigerad av Tipsb den 2022-02-03 klockan 19:06. |
||
2022-02-04, 08:22 | #10 |
Blir roliga lopp att kolla på, men känns som det är för många stjärnor som behöver fällas för att ge lite pengar. Sweetman, Piemonte, Amalencius B.B. och Champ Lane, om två vinner känns omgången död pengamässigt. Står nog över och njuter av bra sport istället.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+1) |
|
2022-02-04, 14:06 | #11 |
Dagens troligen mest överlägsna vinnare torde vara Sweetman. Four Guys Dram rådde ju inte ens på honom efter ett drömlopp i rygg där Sweetman var pressad hela vägen. Det är bara oddshöjande att det blev hårt i mål där (och att det är första V75-loppet så folk vill inte spika).
Den näst mest överlägsna vinnaren gissar jag är Global Adventure, om han bara kommer ut i andraspår. Disco Volante brukar inte avsluta sina lopp över 2140 meter i 1.06 fart direkt... Det mest gigantiska korsdraget Xerxes Millpond som kan både öppna och avsluta riktigt bra. Slutade trea senast från sist ytter, nu blir det rygg ledaren? 0.7%!
2022-02-04, 14:26 | #12 | |
Citat:
Ville mest genomlysa bosses inlägg om galopprisk på Amalencius. Den finns där och ska man säga något negativt så är det tätare starter nu 14 dagar och han är väl inte jätteförtjust i det. Däremot tror jag han som de flesta stabiliseras med åldern och han har väl inte kommit till den punkt att han galopperar för att han är trasig än får man hoppas, vilket tipsb berörde på de äldre hästarna och den punkten kan förstås komma tidigare på enskilda individer och betyder väl att man bör sluta tävla men där ska inte lördagens startande vara. Rent spelteoreetiskt är det väl bättre att spika andrahandsfavoriter som inte får alla spikar från stora system på sig och i en finalomgång finns även gott om andra spikbud. Jag står i regel över, endast en riktigt smaskig jackpot eller ett antal kul drag kan få mig att ens fundera på att spela V75. Utländsk galopp är det enda jag rör, ibland V4 där. V64 är ett uselt spel om man inte ids gå för de ideliga jackpots som stjäls av pensionärer och andra småspelare som inte spelar "endast V6". För syndikaten och storspelarna är det smaskens, vad är det för fel på V65 !? Så vardagstravet lämnar jag därhän också så får jag mer tid till galoppen. Edit: Och visst hotet mot Amalencius om nu den finska hästen inte är ett hot är väl mer eller mindre enbart galopp hur stor nu den risken är samt propositionskörning, tror inte på det i detta fall, den risken är väl mest i lägsta klassen när de ska klara en finalvinst efter försöket har de oftast inte "råd" att vinna försöket.... Till dessa finaler var det väl bara fem försök så andraplatser räcker. Antar att det var därför Matteus inledde med "surt sa räven" i intervjun efter Mattias Djuses andraplats i klass II med Global-hästen som nu är struken från sitt bakspår - egentligen är det väl inte så mycket att sträva efter att vinna försöket om man har en riktigt bra häst och Solvalla som hemmaplan? Precis som räven om rönnbären... underfundigt av Matteus, men nu kan vi inte dra nytta av tipset om att Global-hästen är riktigt bra då den ströks. Så knasiga är faktiskt Klass II o Klass I gränserna på 250k respektive 500 k. Man kan tycka att en häst bör "klara" att gå obesegrad försök-final med de prissummor som bjuds utan att behöva hoppa över en klass då obesegrade hästar skänker glans till "sporten" men men... Senast redigerad av ExtremtRik den 2022-02-04 klockan 15:24. |
||
2022-02-04, 15:13 | #13 |
Jag tror att Four Guys Dream tar ner Sweetman den här gången. Hade luckan kommit lite tidigare senast de möttes så hade han vunnit.
Executive (+2) |
|
2022-02-04, 15:26 | #14 |
Daniel Berglund V75 Solvalla på Service Plays
|
|
2022-02-04, 16:47 | #15 |
På Mantorp när de möttes senast fick ju Sweetman en het Racing Ribb på utsidan om sig, och FGD satt i rygg på Sweetman hela loppet. Jag säger inte att du har fel, men jag är väldigt osäker på om det finns någon som kommer att lägga press på Takters häst här...
ExtremtRik (+4) |
|
|