Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-06-23, 12:44   #16
Administrator

Reg.datum: feb 2017
Sharp$: 8245
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Får du göra om du inte har ngt vettigt att tillföra. Men faktum kvarstår att travet är i kris även om du inte vill inse det.
Du förstod bevisligen inte kopplingen jag åsyftade.

Jag försökte belysa din frågeställning ur ett vetenskapligt perspektiv genom att koppla resonemanget till ekonomiska teorier och resonemang men det var uppenbarligen inte så framgångsrikt i sammanhanget då du inte uppfattade det som "vettigt".

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 12:56   #17

Reg.datum: jul 2013
Sharp$: 3273
Standard

Citat:
Får du göra om du inte har ngt vettigt att tillföra. Men faktum kvarstår att travet är i kris även om du inte vill inse det. Den absoluta majoriteten får knappt ihop pengar till lön. Framgångsrika kuskar har problem med att få fram pengar till drivmedel och skatter. Framgångsrika tränare har skulder och anmärkningar och får inte låna pengar i vanliga banker. Sveriges framgångsrikaste stall har "okänd" ägare. Antalet hästar sjunker. Pengarna sinar. Ingen vill längre jobba i travstall.

Som Per Lennartsson sa: Trots att många tränare jobbar och sliter hårt ett helt liv så är det på ålderns höst sjuka och helt utfattiga.

Banorna är helt förfallna. Ser ut som gamla nedlagda industrilokaler. Spelet följer inte index.

Vi kan se vad som hänt med travsporten i Italien. Där omsättning på tio år gått ned med 60 procent. Eller i Norge där omsättning sjunker och där diskussion om tappningsgräns riskerar ett omedelbart omsättningstapp på 20 procent. Eller länder som Tyskland och Belgien där trav numera knappt existerar.

Vi måste möta tiden. Tror du att svensk travsport är hotad? För 20 år sedan hade jag många vänner som spelade och var intresserade av trav. Alla har slutat att följa travet. Precis alla.
Skarpplöv har ökat omsättningen. Ingen tvekan. Vinsten vet jag inte. Men jag gissar på att snittåldern på travspelare är mellan 60 o döden. Jag är 59. Min 15 åriga son vet inte vad trav är. Men han har full koll på Svenska Spels utbud
Gammal 2021-06-23, 13:11   #18
Administrator

Reg.datum: feb 2017
Sharp$: 8245
Standard

Låt mig utveckla min tanke så kanske det klarnar lite.

Resonemanget som lite skämtsamt förs i The Peter's Principle handlar om organisationsutveckling och anför att "Everyone is promoted to their level of incompetence" dvs att man tenderar att befordras så länge man gör ett bra jobb. Teorin hävdar vidare att man således klättrar högre och högre på stegen tills man når sin kompetensplatå, dvs fram tills när man inte längre gör ett bra jobb.

Den kritik som ofta framförs här på forumet handlar ju allt som oftast om bristande ledning i form av Skarplöth m fl.

Jag håller med dig om att någonting måste göras om man vill öka attraktionen hos de yngre generationerna. Vad det skulle kunna vara har jag dock inga färdiga svar på...

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 13:12   #19

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1132
Standard

Citat:
Fast det är mer min personliga uppfattning. Att spelen i grunden ska var attraherande, där den som är duktig även ska kunna vinna på sikt. Återbetalning ska vara såpass bra att det är möjligt. Annars kan vi sänka återbetalning till 70 procent. Särskilt i enloppspel.

Det är samma med prispengar i travsport. Det ska finna en chans att om du får fram en bra häst så ska du kunna göra en ekonomisk vinning. Den andelen sjunker hela tiden . Allt färre vill satsa pengar på travhästar idag. Backa bara 20 år så ägdes hästar av ett ganska brett spektrum av människor. Så är det inte längre, många tränare äger sina hästar själva.

Pengarna, den totala delen försvinner på annat. Precis som inom sjukvården . Trots ökat vårdbehov så ökar ist den administrativa delen men inte folk på golvet. De sista 10 åren har den administrativa delen ökat med 30 procent inom sjukvården, men i princip ingenting vad gäller personal på golvet.
Vad är "så pass bra det är möjligt"? Bra för vem? Spelarna? Sporten? Spelbolaget?

För spelarna är 0% avdrag så bra som möjligt. Allt annat är sämre än så bra som möjligt.

För sporten och spelbolaget är så bra som möjligt högre än 0% avdrag. 30% avdrag är sannolikt för mycket eftersom 20% var för mycket. Sänkningen till 15% har varit lyckad. Man har fått hyggligt liv i enloppsspelen sedan de fixade sammanslagna pooler.

Jag är tämligen tvärsäker på att 10% avdrag är på tok för lite. Omsättningen kommer inte att öka med 50% än på något decennium även man skulle sänka så mycket.

Exakt var sweet spot ligger är svårt att veta exakt. ATG har bäst koll på sina kunders vanor och spelmönster. Deras jobb är att optimera sånt här. Inte att göra det så bra som möjligt för spelarna.

Att pengar försvinner till annat stämmer extremt bra inom travet. Kostnaderna för Kanal75 och ATGs digitala kanaler tuggar i sig otäckt stor andel av ATGs intäkter på toppen. Men det är inte så lätt att göra så mycket åt det tror jag. Det är ju streamad sport och spel via digitala kanaler som krävs för att konkurrera idag.

Jag håller med dig om att det finns problem. Men det mesta är extremt svårt att påverka. Om det hade varit lätt så hade de gjort det redan. Även om de ibland är tröga i sitt agerande så är de absolut inte korkade.
Gammal 2021-06-23, 17:59   #20

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 165
Standard

Jämfört med för 3-4-5 år sedan spelar jag nästan inte alls idag. Men det har ingenting att göra med spelvärde eller att loppen körs annorlunda utan helt enkelt på andra prioriteringar i livet. På den tiden kunde sitta inloggad på atg-live och slaviskt kolla lopparkiv-värmningar och loppen i 15-16 timmar per dag, 7 dagar i veckan, året om. Lediga stunderna var onsdagsluncherna som körde galopp och lördag/söndagskvällarna då det ofta var Norge eller Danmark. Jag tror stenhårt på att om man ska vara vinnande spelare så måste man ha ett 100%-igt fokus på det man gör. Om man inte efter loppet tycker att ens torskspel ändå varit bra spel så har man nog inte gjort hemläxan ordentligt. För visst kan man ha tur eller otur med saker som händer i loppen men sådant jämnar alltid ut sig i längden och mitt motto var alltid att ju fler tävlingar jag läste på och spelade till desto mer kunde jag eliminera slumpfaktorn.

Det finns många travspelare som klagar över att loppen inte blir körda på ”rätt” sätt efter deras kvitton men som sedan är knäpptysta när bollen rullar deras väg. Sådant hyckleri kommer jag aldrig att syssla med, utan för mig handlar det alltid om att läser jag på tillräckligt så kommer vinsterna att komma. Misstag gör jag ofta men har alltid försökt att lära mig utav de och de orsakas alltid av mig själv och ingen annan.

Spelar man efter spelvärde och alltid på odds som överstiger vinstchansen så kan du inte förlora i längden oavsett om du spelar favoriter eller skrällar. Spelar du skrällar kommer variansen att öka och i en dålig period kan det kännas surt att bollen studsar fel väg, men i längden kommer du alltid att vara en vinnare. Om du nu bedömt chans kontra odds korrekt.

Det stora problemet för atg enligt mig är att inte tillräckligt med fokus ligger på travet. Följer nästan alltid bansändningen men om jag slår över på atg-live kan de sända fotbollstips till kvällens matcher samtidigt som provstarter pågår till en v4 som omsätter en miljon. Det är möjligt att atg tjänar grymma pengar på deras sportspel men jag vet också att det försvinner en del från travet tack vare detta. Jag skulle nog önska att fokus låg på travet, visst de kan fortfarande ha odds på andra sporter men undvika att lägga marknadsföringen på dessa i travkanalen. Åtminstone när det körs tävlingar…

Och någon belyste också den höga medelåldern hos travspelare. Vill vi ha travet kvar på lång sikt? Jag menar över min döda kropp att den dagen jag får barn att de skulle få hålla på med spel på hästar. Jag vill absolut inte att de ska växa upp och leva det liv jag har levt, men jag vet inte hur ni andra tänker? Vill ni introducera unga människor till spel på hästar?
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td