|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2021-04-15, 15:59 | #1 |
Om Propulsion-case i Travronden
Insändare: "Öppet brev till Svensk Travsport, Daniel Redén och travsportjournalister"
Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD 29 oktober höll ST en presskonferens om utredningen kring Propulsion. Sedan dess har inget hänt menar hästägaren Lars Våler i ett öppet brev till ST. Foto: LARS JAKOBSSON / TR BILD Hästägaren Lars Våler har skrivit ett öppet brev till bland annat Svensk Travsport där han är kritisk mot hur lång tid det tar att utreda Propulsion-affären. Av: Lars Våler, Årjäng Publicerad: 13 apr 2021 Insändare i Travronden Detta är en insändare. Skribenten svarar för analys och ställningstagande i texten. Travronden värnar om det fria ordet och yttrandefrihet. Vi vill att du ska uttrycka din åsikt och dela med dig av dina goda tankar och idéer. För att bli publicerad krävs att du håller god ton, följer våra riktlinjer och svensk lag. Läs mer om hur du skickar din insändare eller replik till redaktionen för ev. publicering. Svensk Travsport: För mig som hästägare och allmänt väldigt glad i travsport är det frustrerande hur lång tid det tar för Svensk Travsport (ST) att utreda Propulsion-affären. När en ur Alessandro Gocciadoros stallpersonal misskötte sig med sin pisk reagerade ST snabbt med ett halvt års avstängning. Den påföljden tog det bara en vecka att dela ut. Nu har det gått tio månader sedan Sveriges största dopingskandal avslöjades och ingenting har hänt. Propulsions ägare har ådömts att betala tillbaka 26 miljoner kronor till ST, men det händer ingenting och under tiden startar Redéns hästar i parti och minut. Vad händer om jag bestrider nästa faktura från ST? Får mina hästar starta då, eller blir de ålagda med startförbud? Det ska vara lika för alla, eller? Jag har och har haft hästar hos en rad olika tränare i Sverige. Robert Bergh skickade i höstas ett sms och frågade om jag ville köpa häst på auktion. Jag sa att sanningen är den att jag inte önskar köpa fler hästar i Sverige innan jag vet vad som sker i Propulsion-affären. Efteråt har jag köpt hästar som jag har i träning utanför Sverige, bland annat i Norge, men jag köper alltså inte häst i Sverige innan ST visar att de kan hantera Propulsion-utredningen på ett sätt som ger förtroende till att travsällskapet är rättvist för alla aktörer och att hänsyn till tränaransvaret tas på allvar. Så är inte fallet just nu. Daniel Redén: Jag kan inte förstå att när den första antydan kom om att Propulsion var nervsnittad, så varför kontaktar inte Daniel Redén USA och kollar själv om detta stämmer eller inte. Det skulle väl de flesta andra gjort i en liknande situation. Inte bara slå sig till ro med att detta är fel. För det var det ju inte. Daniel Redén sitter som verkställande direktör i ett företag som han till Expressen uttalar sig om att han inte vet vem som äger. Det är ju helt otroligt! Jag äger själv och sitter i styrelsen i företag, men vågar ju inte sitta i ledningen hos ett företag jag inte vet vem som äger. När det kommer till Redén och Propulsion är det ju väldigt konstigt att man inte vet vem som kan dyka upp i vinnarcirkeln. Äger personen hästen, eller är det Redéns inbjudne kompis? Det inger inte heller förtroende att Daniel Redén inte har uttalat sig en endaste gång, såvitt jag vet, om ärendet. Väldigt märkligt! Travsportjournalister: Jag förstår mig inte på travjournalisterna. Här har man en sak man inte borde låta vila. Men likväl ställs inte en endaste kritisk fråga till Daniel Redén. Inte en enda! Redén intervjuas var och varannan vecka, men det är pussar och kramar och gemytligt ordalag. Ingen frågar honom om Sveriges största dopingskandal, inte nån enda gång. I stället blir han hyllad och vald till Årets tränare 2020, utan att någon av journalisterna tycker det är konstigt, eller ställer sig frågande till valet. Hur tänker de? Är det små lydiga hundar utan stake att stå på sig? Och vad säger och tänker de andra tränarna i Sverige om detta? Det är i stort sett, med några få undantag, helt tyst. Man gör likt strutsen och sticker huvudet i sanden. Propulsion-gate är inte bara en skandal i sig själv utan även skandalöst hanterat av Svensk Travsport och närliggande parter. Det är både pinsamt och skamligt. /Lars Våler Årjäng Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
syndicate73 (+50), mikaels (+5), qwerta (+10), peozz (+5), hoola (+5), Tipsb (+10), asgaya3141 (+10), Fulsprit (+25) |
|
2021-04-15, 18:20 | #2 |
Bland det bästa jag läst på länge, tyvärr är detta bara en spegel av vårat samhälle och politiska system i stort...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+10) |
|
2021-04-15, 20:23 | #3 |
|
|
2021-04-15, 20:25 | #4 |
|
|
2021-04-15, 20:41 | #5 |
Lars Vålér: "Jag förstår mig inte på travjournalisterna..."
Ur Svenska Akademiens Ordbok: KAMARADERI kam1arad1eri4 l. –a1d-; äv. KAMERADERI kam1e-, n.; best. -et l. -t. Ordformer Etymologi 1) eg.: sammanhållning mellan kamrater; nästan bl. med klandrande innebörd, om det förhållande att en grupp l. klick personer inom samma yrke l. värksamhetsområde (i sht konstnärer l. författare, äv. politiker) vid varje tillfälle söka framhålla varandra (inför allmänheten) o. befordra varandras intressen (men kritisera o. söka nedsätta utanförstående, betydande yrkesbröder); (konstnärligt l. litterärt, äv. politiskt) kotteriväsen. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+10) |
|
2021-04-15, 21:01 | #6 | |
Citat:
|
||
2021-04-15, 21:08 | #7 |
Journalister är ju fel benämning i de flesta fall, vet inte vad den faktiska definitionen av journalist är, men enligt min tanke om det är de för bundna för att kallas det i de flesta fall. Som att kalla de som skriver texter om företag som jobbar på reklambyrå för journalister nästan. De sitter ju bakbundna, karriärssjälvmord att skriva och säga att Redén ska hållas ansvarig. Det är lätt att säga att folk ska "säga som det är" men det är ju med jobbet som insats man gör det ska man komma ihåg.
Men det är inte kul att se dem sila mygg med vissa aktiva och svälja kameler med andra. På grund av att det ena anses tillåtet och bra för sporten och det andra anses skadligt. Ett intressant tankeexperiment hur det sett ut om resten av Redéns stall var medelmåttor och han inte var så trevlig och tillmötesgående med intervjuer. Hela stallet avstängt sedan start på historien och på obestämd tid förmodligen.
__________________
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
|
2021-04-15, 21:23 | #8 |
Är du inte portad än. ? Även detta Propulsion-case
__________________
Det man lär sina barn lär man sina barnbarn |
|
2021-04-15, 21:29 | #9 |
|
|
2021-04-15, 21:57 | #10 |
|
|
2021-04-15, 22:33 | #11 |
|
|
2021-04-15, 22:39 | #12 |
Super Moderator
|
Och innan den här tråden snurrar ur totalt, så vill jag påminna om ordningsreglerna.
__________________
@skgget To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5) |
2021-04-15, 22:56 | #13 |
Nu har två ledamöter i Ansvarsnämnden avgått med buller och bång efter missnöje med hur ST hanterar den här frågan och inte vill ge motparten tillgång till allt utredningsmaterial och dessutom vill ha enskilda möten. Vilken jävla soppa!
Dags att sätta press på parterna att få det här ur världen. Inget Elitlopp 2021 förrän det rättsliga spelet av förra årets Elitlopp är färdigt! https://www.travronden.se/travsport/...-avgar-ur-stad
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. |
|
2021-04-16, 07:51 | #14 |
Jag håller inte med, ärendet och skuldfrågan är långt mer komplex
än videofilmat djurplågeri med enhandare. Givetvis skall det till en rättslig prövning i alla instanser, där fördelningen av skuldfrågan skall utredas. Det kommer med all sannolikhet ställas skadestånds-anspråk från alla håll oavsett påföljd och utdömandet av ev påföljd i ett fall som Propulsion-affären kommer att ta tid, långt mer tid än vad insändaren ondgör sig över. Frågan om tidsaspekten är relevent från ett stallgolv och på sociala medier, men i rättsliga kretsar tror jag ingen är förvånad över hastigheten som målet rör sig framåt med, långsamheten är förväntad och inte anmärkningsvärd. Min gissning är att det väntar ytterligare många månader, ja tom år innan den här affären slutligen kommer i mål och skuldbördan fördelats. Så fungerar det i ett rättssamhälle, när ansvarsfördelningen i en skuldfråga är komplex och stora ekonomiska värden och konsekvenser står på spel, då kommer sannolikt sakfrågan att prövas i alla instanser och det tid många gånger lång tid till slutlig dom. Hursomhelst skall det bli intressant att följa,. Som kuriosa läs om Medanalys affären, otroligt spännande läsning samt notera tidslinjen. Jajjan Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+10) |
|
2021-04-16, 09:20 | #15 | |
Citat:
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. |
||
2021-04-16, 10:06 | #16 | |
Citat:
och låta processen ta den tid den tar och inte hasta fram beslut, allt annat vore galenskap. Att nu någon fd hästägare i Borlänge eller var han än nu bor känner frustration över att processen känns seg och långsam, det är förståeligt. Inlägget, vad jag kan utläsa, antyder konspirationsteorier ang ST hantering av ärendet, vilket jag tror är befängt (som vanligt vid konspirationsteorier ser man mönster i enskildheter). Jag ber alla att studera tidslinjen i komplicerade rättsliga fall, likt Propulsion affären, så går det inte att belägga att Proppfallet har gått mer långsamt fram till idag, än andra ärenden som kräver absolut juridisk spetskompetens från alla parter i målet. Inget anmärkningsvärt där. Lite anmärkningsvärt tycker jag att det är att den välformulerade skribenten och hästägaren inte verkar förstå skillnaden i juridisk magnitud och komplexitet mellan Gocciadoro-affären och Populsion-affären. |
||
2021-04-16, 11:27 | #17 |
Håller med om att Propulsion affären bör utredas ordentligt och är dessutom en mycket komplicerad historia med många parter och ev. ansvariga inblandade.
Men i min värld är det åtminstone två saker som sticker ut. 1) Märkligt att denna situation uppkommer över huvud taget. Och att många inblandade har känt till detta ingrepp under resans gång och borde reagerat tidigare men av olika anledningar lagt locket på. 2) En sak som inte har direkt med Propulsion fallet att göra är när Rede’n på en rak fråga säger : Jag är ansvarig för Stall Zet men har inte aning om vem som är ägare. Hm denna okunskap är han nog ganska ensam om. Visst är detta uttalande märkligt och hett bränsle för en någorlunda skärpt media person. Men Daniel får smyga undan med hedern i behåll han har ju trots allt så fina hästar i stallet. |
|
2021-04-16, 12:06 | #18 |
Det ST hoppas på är nog att en fågel som kommer flygande och förklarar allt så att alla blir nöjda och glada, alternativt att man låter "tiden läka alla sår"(tror och hoppas att ingendera kommer att ske)...jämför med fågeln på bet365, som förklarade att han av misstag svängt oddsen på Lövens match mot Mora, "alla" inom hockeyn var nöjda, sen kanske vissa tycker att det var lite märkligt att det tog en halvtimme för bet365 och övriga spelbolag, att "märka misstaget"...Locket på och konsensus, det är tidens melodi...
Senast redigerad av mikaels den 2021-04-16 klockan 12:11. |
|
2021-04-16, 12:36 | #19 | |
Citat:
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. |
||
2021-04-16, 16:09 | #20 | |
Citat:
Får en känsla av att du lagt ner mer tid på travet än att sätta dig in i hur det juridiska systemet fungerar i Sverige. Jag tror jag kan lova dig att det inte finns någonting anmärkningsvärt gällande fortskridandet i målet, varken ur handläggningsaspekt eller tidsaspekt. Vi får finna oss i den av många lekmän upplevda fördröjning och seghet som ärendet bjuder, då det bara är juridikens gång och praxis. |
||
2021-04-16, 16:24 | #21 | |
Citat:
När en förundersökning offentliggörs på det sättet innebär det normalt sett att åtal väcks och man har en i närtid liggande huvudförhandling. Det är den gängse gången för brottsmål i Sverige. Problemet här är att ST inte vill ge de åtalade tillgång till handlingarna så att han kan försvara sig och invända mot något. På den dömdes kontor ligger en faktura om 19 miljoner för prispengar som skall återbetalas. Det här är INTE på något sätt enligt svensk rättstradition, vilket också ansvarsnämndens ordförande och vice ordförande påpekade igår och avgick eftersom det är meningslöst att vara jurist när ens uppdragsgivare inte vill ha någon huvudförhandling där bägge parter kan lägga fram sina skäl och en rätt döma.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
qwerta (+10) |
||
2021-04-16, 17:35 | #22 |
En intressant reflektion.
Jag tror du kan finna väldigt många förundersökningar där åtal varken väcks i vad du anser vara närtid eller ej ens alls. Att fallet skall följa någon form av normalitet, må vara en önskan men inget måste. Avhopp pga meningsskiljaktigheter tillhör ej heller ovanligheten, utan är väl snarare ett uttryck för olika och starka viljor, där någon av parterna kanske upplever att de inte längre har något att bidra med, som för fallet framåt. Vi traventusiaster må spekulera i vad framtiden ger i Propulsion-fallet, hur det sköts och STs del i det uppkomna fallet. Jag har ivf inget mer att tillägga. |
|
2021-04-16, 19:31 | #23 |
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
|
|