![]() |
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
![]() |
#1 |
Banned
|
![]() Det blir värre!! Har travet någon framtid med alla kuskar som inte tävlar
Förr spelade jag dagligen. Det går inte längre pga alla låga utdelningar.
På luncherna lägger sig alla platt och ingen vågar svara när favoriten kommer. Inte undra på att offensiva Djuse gör succé med sin offensiva körstil. Igår på Solvalla i avd 2 körde Claes Sjöström en av favoriterna. Hamnade långt bak och struntade helt i att köra för seger. Likaså ser vi det allt oftare, kuskar som bar åker med. Som idag på Solvalla, du måste var i absoluta främre träffen om du ska kunna vinna men ingen gör någonting. Hur fan ska det gå med sommarbanor i år. Det blir bara värre och värre. Folk vill inte spela på "uppgjorda" lopp. Eller som Ulf Ohlsson med Betting Rebell på Solvalla idag. Helt meningslöst att starta från spår 12 om du tänker sitta kvar i kön när det körs i 20- tempo på mitt i loppet. Ger du dig inte iväg så är det kört. Phoenix photo Örjan Kihlström struntade helt i segern. Men varför starta då? Per Lennartsson kör alltid prepare Vet många som tröttnat på trav då det inte tävlas längre. Tacka vet jag att spela på kuskar som alltid ger chansen men dom är få, Mika Fors och Djuse och ngn till. Senast redigerad av Indianen20 den 2021-03-27 klockan 18:24. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#2 |
![]()
Ja, på Solvallas 12 lopp idag var det bara en som hade högre startnummer än 5. Det är mer intressant att sitta och titta på direktsändningen från vulkanutbrottet på Island.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#3 |
![]()
Håller helt med och jag hotar ständigt med att sluta spela, men gör det tyvärr inte! "Tävlandet" är ett minne blott då det är allt för mycket kliar-du-mig-så-kliar-jag-dig-nästa-gång-mentalitet i det svenska travet. Det märks ju när kommentatorerna nästan får gåslevern i halsen när någon råkar köra 99 centimeter för långt mot en favorit!
Till och med när kuskarna ryker ihop efter ett av de fåtal lopp där det skett en incident, ja då skall detta tystas ned och tas bakom "lyckta dörrar" - fasaden får icke raseras! Hur många av kuskarna samkör egentligen mellan alla travbanor, landet runt? Tror faan det att man då inte tävlar på riktigt, alla gånger. Skiter totalt i om ingen håller med mig med detta med samkörandet mellan travbanorna är roten till mycket inom svensk travsport - detta och den svenska dumattityden att allt skall vara så förbannat lagom (förutom invandringen och feminismen, samt HBTQ-vurmen, då) och ingen får sticka ut. Häromdagen så slaktade ex. hela ATG-studion ett domarbeslut, när de sedan fick möjlighet att adressera sina klagomål, i direktsändning, med måldomaren - ja, då sket man nästan på sig och det enda man fick fram var, genom Hultman, att domaren dömer!!! WTF???!!! Fegheten är slående! Negativ kritik i Sverige är av ondo bland de etablerade travjournalisterna och kommentatorerna. Kritik skall enkom framföras på ett neutralt sätt. Skulle någon dock våga sticka ut hakan någon gång, ja då blir denne snabbt åthutad och ledd tillbaks i fållorna. Nej, fram för enkom 3 priser i loppen och där prisstegen är 50-30-20. Då blir det tävling, skall ni se. Ja, man kan hävda att detta skulle få förödande konsekvenser för amatörerna, men varför skall dessa egentligen vara ett skyddat skrå och inte lyda under marknadsekonomins "lagar"? Är du inte bättre, ja då får du sadla om (pun intended). Eller, var otroligt innovativ och ge ex. dubbla (eller något) prispengarna för vinst från bakspår... Något måste i alla fall göras. Nykomlingar ser kanske inte detta "förfall", men det gör vi gamla rävar - vi som stött travsporten via våra insatser och oftast förluster i mången år. Men, det är klart, det märks vilka spelare man vill ha in och det är nya, yngre förmågor som inte tänker på och/eller har dessa krav på tävling, detta då de inte ser helheten för än mångt mycket senare. Och precis som TS skriver - vad månde bliva till sommaren med alla speedwayliknade banor och underlag - skall man behöva önska dåligt väder för att svårighetsgraden skall öka? Nu påstår jag ändå inte att travet för närvarande är allt för lätt (även om många omgångar och spelformer/lopp är det), men det är ändå kamaraderiet inom gebitet som svider i mångens ögon. Älskar när man ser Micke J., Jorma, Robert Bergh, Åke Lindblom, Torbjörn Jansson, Mika Forss och några fler bara huka sig framåt och därtill vika fram körspöt för att visa att här släpps fasiken ingen spets bara för att du är favorit... Än värre är framvinkandet när någon kompis ligger i dödens, eller illa till i tredjespår, för att sedan släppa tillbaks, trots att det gått ett varv... Att "köra för bästa placering", såsom reglementet stipulerar, innebär INTE att lägga sig på rygg för en polare! Jag brukar framhålla Norska kuskar och de är bättre, men de som mest borde framhållas är de finska kuskarna - där körs det på alla händer och slutar som det slutar! Danskarna klart bättre än "di svenske", också, inom detta med att köra mot varandra. Detta är mest sannolikt för att förstaprisen är det enda som det är värt att köra om i dessa länder. I Sverige kan det för fasiken vara 8 priser i ett lopp!!! Har så mycket mer att skriva/säga om detta men mina spaltmetrar får vänta lite - andra får först komma till tals... Jag är en gringubbe som alla vet och klagar på det mesta, men detta gör jag inte "bara för att" - jag gör det för att vi inte får döda det fina vi har och det är en gedigen travsport i världsklass. Shoot!
__________________
YNWA --------------------------------------------------- Sverige är förlorat - välkommen kaos! Senast redigerad av Fulsprit den 2021-03-28 klockan 01:31. |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#4 |
![]()
Kom på en ytterst effektiv åtgärd för att slippa de stora stallens "monopol" på de bästa kuskarna och även undvika stallkörningar och dylikt. Det är att lotta fram ALLA kuskar på ALLA hästar i ett lopp och att det inte utgår några som helst körpenningar för varje uppsittning. ALLA kuskar får procent på inkörda penningar - inget mer, inget mindre! Då djävlar skulle ni få se på mer körning i loppen och där ingen släpper spets frivilligt bara för att Polaren Per kommer! Om du nu inte har en häst som skall smygas, förstås - finns alltid undantag men detta skulle ändock minska ner på kompisrytteriet inom travet!
Detta kanske inte skulle gälla alla lopp utan de med en viss prissumma i, jag vet inte men har människan satt folk på månen så borde inte detta vara något problem att kunna få till, eller hur?
__________________
YNWA --------------------------------------------------- Sverige är förlorat - välkommen kaos! |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#5 |
Banned
|
![]()
Hörde en intervju med Per Lennartsson, häromsistens, där han rakt in i tv-kameran helt oblygt koketterar med att han inte tar några initiativ i loppen. För han "är inte den typen av kusk". Varför ställer inte reportern/intervjuaren frågan "-Men varför kör du då travhästar om du bara är passagerare?"
Förr om åren gjorde det mig skogstokig. Men nu har jag accepterat det. Jag har gett upp för länge sen. Det är liksom bara att acceptera att kuskar är som de är och att ankdammen är otroligt liten. Att det finns icke-publika konstellationer som alltid släpper till varandra. Och tvärtom, de man inte ens släpper ner i dödens, trots att det är mer än ett varv kvar. Det som eventuellt stör mig lite, idag, det är när de någon gång bryter mönstret. När Claes Sjöström, Tomas Pettersson eller nån annan i det här gänget nån gång var hundrade uppsittning plötsligt får för sig att ladda från start - och köra för det. Fast å andra sidan, om man kan ana sig till de gångerna så har man ju större chans på rejäl deg. Som Wäjersten igår. "Alla" hade fått uppfattningen om att det var ett passivt upplägg som gällde. Om han i förväg hade sagt att han skulle göra allt för att komma till spets från ett perfekt spår bakom bilen så hade han stått i halva oddset. EDIT: I ärlighetens namn får man väl tillstå att det finns kuskar som genomgått metamorfoser också. Stefan Persson. I viss mån även Carl-Johan Jepson. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+10) Senast redigerad av Stankarn den 2021-03-29 klockan 16:59. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#6 |
![]() Årstid
Jag gillar vintern bättre. Då kan bakhästarna vinna. Det försöks nog ibland från bakspår nu också och det går undan bra men när de nått halva upploppet är täten redan i mål...Tog en paus ett tag innan "vintermeetinget", och när det började vann jag emellanåt. Nu kanske man skulle ta en riktigt lång paus? Kan
hålla med om att det sett lite skumt ut i vissa lopp när kuskar direkt (fast dom inte behöver det) lägger sig sist på innern och tydligen vill köra framåt så långt det går till en "bra matlapp". |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#7 |
![]()
Problemet är, i mångt och mycket, och som jag adresserat ovan att det är för mången prisplaceringar att tävla om. Det blir löjeväckande när det finns, ibland, upp till 8 penningpriser i ett lopp... Detta socialistiska tänk måste omedelbart bort och marknadsekonomiska faktorer måste även här råda. Är du inte nog bra, så good bye. Jag älskar svenskt travs breddsport, men det får vara någon måtta på det hela. Inför tre prisplaceringar, kanske fyra och det skall vara stor skillnad mellan förstapriset och det eventuella fjärde! Då skapar man incitament för att tävla om segern, inte köra om sjätte, eller kanske till och med en åttonde-placering!
__________________
YNWA --------------------------------------------------- Sverige är förlorat - välkommen kaos! |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#8 |
Banned
|
![]()
Ärligt, fulsprit, jag är inte alls säker på att en ändrad modell för prispengar kommer att tillföra något till utvecklingen.
Grundproblemet, som jag ser det, är att man inte tävlar. Man är passiv, oföretagsam, har varken plan A, B eller C när man rullar ut till start. Man brister i hantverket. Man sitter och sover i sulkyn. Har ingen aning om det gått 1.10 eller 1.23 första varvet. Man får inte fart på hästarna varken från start, mitt i loppet eller 400 kvar. Och finishkörningen. Man blir fan mörkrädd. Man ser ofta hur de direkt tappar en längd på ledaren när de väl lyckas leta sig ut från vinnarhålet, 200 kvar. Eller hur de i nån konstig rörelse först måste flytta hela ekipaget i sidled, minst men gärna två ekipagebredder, för att sen börja fumla med snören, tömmar och vad det är för att växla till speedkörning. Då ledaren redan är i mål. Det är en sorglig samling föredettingar som åker omkring i loppen, helt initiativlösa. Gud vad jag saknar Åke Svanstedt ibland... Nä, ställ krav på dem. Minst en ”kuskuppkörning” per år. Fixar du inte ingående moment så får du f-n åka hem och träna. Eller söka dig ett annat yrke. Det måste bli ett slut på att ha spärrvakter, assistanspersonal och andra yrkeskategorier som åker omkring och lallar i loppen. Och det måste bli slut på att stryka alla dessa spadar medhårs, i nån missriktad godhetsiver ursäkta dessa - på ren svenska - värdelösa kuskinsatser. Nej, alla kan inte vara som Goop, Adielsson och Kihlström. Men om man inte åker hem och tränar bilstarter efter att i 15 års tid förlorat spetsstriden precis varje gång Erik sitter upp bakom en konkurrent i första startledet bakom bilen, då kanske man inte har rätt mindset, attityd, inställning för att köra travlopp. Man kanske ska satsa på något annat. Statsråd eller nåt. Magnus A Djuse och Jorma Kontio är levande bevis på att det sitter i huvudet, inte i antal år i sulkyn. Over and out. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#9 | |
![]() Citat:
Jo, Stankarn - prisstegen har ALLT med hur man väljer att köra, samt lägga upp loppen att göra. Det säger sig själv och detta gäller alla. Ligger du långt bak i fältet och vet att du inte kommer få en krona med dig, ja då kan du lika gärna stanna hemma och strunta i alla penningar det kostar att skicka ett ekipage till banor, kanske långt borta. Vet du att du måste köra offensivt för ens ha möjligheten till en penning så blir det att man kör därefter, alternativt att man stannar hemma. Det blir en självrenade effekt av det hela där chanslösa och fega ekipage ej göre sig mödan värd. Lottning av kuskarna på ALLA ekipage är en suverän idé av mig - tro inget annat! Sedan är jag i strakt tvivel att ex. Björn Goop är så mycket bättre än ex. Djusepojkarna - jämför de pållar de frå köra och jag kan lova att om Djusepojkarna, och andra, fick köra proffsstallen kusar så skulle det se annorlunda ut! Goop, ÖK och alla andra "catchdrivers" får hela tiden välja och vraka (nåja) och självklart blir då resultaten därefter... Mången kuskar skulle ha liknade eller bättre resultat än andra numera upphöjda "catchdrivers" om de bara fick chansen bakom ex. Redénstallet och/eller Nurmos hästar! Självklart har flera av dem kämpat sig dit, men lika många, om inte fler, har ärvt stall och hästägare av sin väldigt framgångsrike far... Ja, jag saknar också Svanstedt, men en "uppkörning" varje år skulle inte ge ett skit då alla skulle vara taggade vid dessa tillfällen och hur skulle dessa ens gå till, menar du? Prata om att INGEN skulle våga göra ett skit!!! Nej, jag vet att prisplaceringarna och dess värde är den rätta vägen att gå - övertyga mig eller håll med! ![]()
__________________
YNWA --------------------------------------------------- Sverige är förlorat - välkommen kaos! |
||
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#10 |
Banned
|
![]()
Nja. Jag är av den åsikten att det är svårt att lugga en gris. Eller krama vatten ur en sten.
En kusk som inte redan idag kan få iväg sin styrning från ett bra spår bakom bilen, kommer inte att komma iväg bättre imorgon, ens om det skulle vara miljonbelopp i förstapris. Vet inte hur du kom in på Björn Goop. Jag skrev ju längst ner att Magnus A Djuse är ett levande bevis för att man kan vara/bli en bra kusk utan att ha Redens stall bakom sig. Och att man i 70-årsåldern fortfarande kan göra sig gällande. Det handlar enbart om ambition och målsättning. Viljan att utvecklas. Som väl Stefan Persson är ett bevis på (även om han ibland ramlar tillbaka i sitt gamla körbeteende). Det är klart att en ”uppkörning” varje år inte är ett seriöst förslag. Men jag tror inte heller på ditt förslag om ändrad prismodell. Tror att jag skulle vilja se nån högkvalitativ evidens på det.... ![]() Man kanske skulle införa stafettpriser, som i skidåkningen? Ledning vid 500m-pålen ger x 1000kr, bland de 4 första vid 1000m-pålen ger y 1000kr.... ![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#11 |
![]()
Men en sak är säker att atg o kuskar skiter i vad vi spelare tycker. Är bara acceptera el sluta spela.
Men tillsist i grund o botten är det sällan någon annans fel. Bara mitt egna usla analyserande varje gång som gör att stålarna uteblir på atg-kontot Senast redigerad av kire1111 den 2021-03-30 klockan 07:37. |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#12 |
![]()
Om vi bara har 3 priser misstänker jag att "spår 12 sjukan" kommer sprida sig till andra spår. Annars är väl tanken tilltalande.
|
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#13 | |
![]() Citat:
Det är ju bra för oss spelare, man vet vad man får så att säga. Vissa hästägare är dock mindre nöjda med detta. Jag har ett par kamrater som är hästägare och de har berättat att både de och andra personligen vädjat till Nurmos och Salmela att inte sätta upp Jorma på deras treåringar. Detta för att han inte bangar för stenhårda öppningar, press från dödens i 10-tempo, vingliga resor i spåren 1100 kvar och finishkörning ända in i mål även för lägre sk matlappar. Denna körstil kan ju vara potentiellt knäckande för en unghäst. Så kan han köra i trygg förvissning om att han ändå alltid kommer att få nya styrningar från topptränarna. Jag kan tänka mig att en mindre tränare och kusk är mer varsam med de råämnen de får fram. En som då kommer upp som jämförelse är Ulf Ohlson. Ständigt i topp i kuskligorna och borde rimligtvis ha lika stor segeraptit som Jorma. Jag har dock aldrig hört någon hästägare klaga på att han driver unghästarna lika hårt. Detta mest för att belysa att det finns mer än spelarperspektivet i denna fråga. |
||
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#14 | |
![]() Citat:
__________________
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
||
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
|