|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2020-08-19, 13:01 | #16 |
Några ytterligare iaktagelser när jag byggt på datamängden ytterligare. Kan fortfarande innehålla en del slump men tycker mig se detta.
Det är betydligt högre spetsvinnare inom autostart än inom voltstart. Autostart = 46 % spetsvinnare (1000 m) Voltstart = 32 % spetsvinnare (1000 m) <-- Framförallt de med två och tre tillägg som drar ned spetsvinnare. Men även utan tillägg och ett tillägg så är det marginellt färre spetsvinnare än i autostart. När det gäller autostart. Framförallt spår 4 och 5 börjar sticka ut som drömspår när det gäller att spetsa och hålla hela vägen in till mål. Känns som det är stor skillnad på spår 6 och 7 autostart. Betydligt högre spetsar och spetsvinster från spår 6 än spår 7. På volt är det fortfarande 1, 3, 6, 7 där man ser en bra spetspotential. Det som sticker ut framförallt. I årgångslopp vinner "bästa hästen". Bara 25 % spets. Verkar betydligt viktigare att spetsa i Guld, Silver, Brons. Mer öppet i Klass I och Klass II Senast redigerad av Tipsb den 2020-08-19 klockan 13:16. |
|
2020-08-19, 14:13 | #17 | |
Citat:
Lägre klasser, större skillnad på hästarna. Högre klass = hårdare konkurrens. Årgångslopp är ju också gärna lite ojämna.
2020-08-19, 15:38 | #18 |
Tror jag nöjer mig där med strickprovet. Suttit x antal timmar nu och matat in uppgifter.
Vad gav det? Ja, spets efter 1000m spelar roll. De vinner lite drygt 40 % av gångerna. Ju högre klass det är på loppet, desto viktigare verkar det vara att komma till spets. (där är spets kanske värt ca 50 % vinstchans) I mer skiktade lopp (och lägre klasser) kan en bättre häst nog enklare komma runt (som Stekel påpekade). (där är spets kanske värt ca 30 % vinstchans) Ju fler tilläggsvolter det är på voltstart, desto mindre viktigt att ta spets. De bakre hästarna på tillägg är oftare bättre framförallt vid 2 tilläggsvolter och 3 tilläggsvolter. Ganska viktigt med ledning i lopp utan tillägg samt med en tilläggsvolt. Framförallt spår 4 och 5 har bra stats på auto, men även spår 1 har ganska bra stats. Ju mer data jag samlade, desto mer närmade sig autostart och voltstart med avseende på spetsvinster. Så ganska liknande data. Spets plusfaktor i auto (jämna högklassade lopp) Spets plusfaktor i volt (lopp utan tillägg eller maximalt ett tillägg) Senast redigerad av Tipsb den 2020-08-19 klockan 15:46. |
|
|