Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-07-17, 19:51   #1

Reg.datum: jul 2020
Sharp$: 68
Standard

Ny sajt för vinnarstatistik på travhästar och kuskar

Jag har länge varit travintresserad (framförallt när det gäller att tippa på V75) men har också en ingenjörs sinneslag och gillar att ha statistik och datanalys som underlag när jag ska spela. Det är dock svårt att hitta enkel, lättöverskådlig statistik på hur ofta och under vilka förhållanden olika hästar och kuskar tenderar att vinna. På ATG:s hemsida finns mycket historisk statistik samlad, men den är presenterad i stora excel-liknande ark och ger ingen sammanfattad bild av nuvarande form. Det gör det nästan omöjligt att med hjälp av den statistiken lista ut om man ska spela på häst 2 eller häst 4 i ett visst lopp.

Det jag egentligen ville ha var en google-liknande tjänst där man kan skriva in ett namn och direkt få reda på hur ofta den hästen vinner:
- på en viss bana
- från ett visst startspår
- med en viss kusk
- på vissa distanser

På så sätt kan man enkelt jämföra om den ser ut att trivas under omständigheterna som den ska tävla i nu. Och eftersom att en sådan sajt inte fanns tidigare bestämde jag mig för att en skapa den själv. Det finns nu tillgänglig på travexperten.nu.

Man kan söka på en kusk, såsom Erik Adielsson, eller en häst, såsom Don Fanucci Zet och omedelbart få en överskådlig bild av deras resultat och form.

Ta gärna en titt och säg vad ni tycker! Jag tar tacksamt emot förbättringsförslag!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+10), Lobo (+10), 777 (+3)
DanielW är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 20:16   #2

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 30288
Standard

Testade en sökning på Ready Ribb.

Gjorde urval - ”startspår 2 ”och ”inkludera alla data”

2 starter kommer upp

2017-09-30
Och
2015-08-08

Det är de två gångerna Ready Ribb haft spår 2 med autostart. Det framgår inte av resultatraden på din sida. Där står det att distansen varit 2140 och 2640 men inget a efter som ATG presenterar autostartslopp = 2140a och 2640a.

Sen har Ready Ribb startat från spår 2 i Voltstart 5 ggr men de resultaten visas inte på din sida efter mi sökning.

Förslag.

Gör det valbart att välja Voltstart/ Autostart .

Det skall synas tydligt för vilken startmetod resultaten på sökningen visar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
777 (+4)
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 20:23   #3

Standard

Ja, bra poäng och tack för tipset. Man borde definitivt kunna välja vilken starttyp man vill söka på. Speciellt på kortare lopp kan det ju vara ganska viktigt för resultatet...
Gammal 2020-07-17, 21:39   #4

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Bra början. Jag skulle ju gärna se att du gjorde en "spårprofil" på hästarna, vilka spår de vunnit ifrån, och så jämfört segerprocenten från respektive spår med rikssnittet. Segerprocent över olika distanser, vilken startmetod som man vinner med, barfota eller icke barfota och så småningom kanske också vilken vagn man brukar ha när man vinner. Gillar eller gillar inte att resa, vilken årstid presterar man bäst etc.

Så kan man också profilera kusken och kanske även tränare.
Gammal 2020-07-18, 10:23   #5

Standard

Tack, det var många bra idéer

Jag håller med om att nästa stora steg för hemsidan borde vara jämförelser, antingen med andra hästar i samma lopp, andra hästar man väljer själv, eller (som du säger), med genomsnittet för alla hästar. Det kanske är svårt att säga något om hur bra segerprocenten är om man inte har något annat tydligt att jämföra med.

Det svåra blir väl att lägga till att vettig funktionalitet utan att överväldiga användaren, "enkelhet" är ju ändå ledmotivet här.

Om hästen gillar att resa är lite svårare att samla in vettig data på och räkna ut tänker jag, men årstider borde potentiellt vara lätt att lägga till som ännu ett val i filtermenyn.
Gammal 2020-07-18, 10:30   #6

Reg.datum: jul 2018
Sharp$: 17783
Standard

Intressant!

En liten sak jag reagerade på är sökningen, att man måste börja med förnamnet...
T.ex skriver jag Goop kommer ingen kusk upp utan jag måste skriva Björn Goop för att han ska komma fram.

Nu är väl Goop såpass känd så man kommer ihåg att han heter Björn, men vissa kuskar kommer man bara ihåg efternamnet på kanske.

En liten petitess bara.
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-19, 22:25   #7

Standard

Ja, jag har velat lite fram och tillbaka med sökningen om man skulle kunna börja var som helst i ordet eller inte. Rent data tekniskt behövde jag välja att antingen kräva att man börjar från början av namnet eller att man kan söka var som helst i namnet. Så om man börjar skriva "an" och vill hitta någon som heter Anders skulle man också få upp Br(an)dell och Boj(an), vilket jag tänkte skulle bli förvirrande.

Samtidigt håller jag med om man just på kuskar också kanske skulle vilja söka på efternamn (typ Untersteiner) så jag kanske får fundera på någon speciallösning där...
Gammal 2020-07-20, 09:50   #8
Banned

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 5163
Standard

Fråga

Citat:
Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
Ja, jag har velat lite fram och tillbaka med sökningen om man skulle kunna börja var som helst i ordet eller inte. Rent data tekniskt behövde jag välja att antingen kräva att man börjar från början av namnet eller att man kan söka var som helst i namnet. Så om man börjar skriva "an" och vill hitta någon som heter Anders skulle man också få upp Br(an)dell och Boj(an), vilket jag tänkte skulle bli förvirrande.

Samtidigt håller jag med om man just på kuskar också kanske skulle vilja söka på efternamn (typ Untersteiner) så jag kanske får fundera på någon speciallösning där...
Var det du som skötte voltstart.se? Den funkade också bra men helt annorlunda.
valo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 12:44   #9

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26732
Standard

Allt det där står ju i startlistan redan. Det tar några minuter att göra den där analysen "manuellt" men då får man med sig ganska viktig kontext också. En häst kan ha vunnit 3/3 2640-lopp men i själva verket handlade det om mindre än 1km körning och speed snarare än styrka. Eller man kan ha hoppat i 3/3 autolopp men varit störd alla gånger.

Så det finns en viss risk att bli vilseledd när man bara tittar på data och statistik. Men följer man upp de nyckeltal som sticker ut, för att se om det är relevant och bra info eller inte innan man lirar efter den. Så är det nog en jättebra hjälp.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 13:31   #10

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av valo Visa inlägg
Var det du som skötte voltstart.se? Den funkade också bra men helt annorlunda.
Nej, den sajten hade jag helt missat och nu i efterhand är det inte helt lätt att se hur den funkade. Fanns det några bra features där du tänker att jag borde inkludera?
Gammal 2020-07-20, 14:17   #11

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 7748
Standard

Du redovisar resultat för hästar som blivit oplacerade och har galopp noterad som att de blivit diskvalificerade. Det blir ju fel. Se t ex Tangen Haap på Gävle den 26/3.
Sen tycker jag du ska skilja på diskvalificerad och oplacerad i stapeldiagrammen för både hästar och kuskar.

Hur hästar presterar på skilda banunderlag - lätt, något tung, tung, vinterbana är något jag saknar. Det fanns på Voltstart.
Hur hästar presterat från ett specifikt startspår kräver att man först kan välja startmetod. Spår 5 är ”lite” skillnad i volt resp auto.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 15:15   #12

Reg.datum: jul 2015
Sharp$: 1655
Standard

Börjar likna voltstart.se som någon nämnde och det är bra betyg!

Kan du få till inbördes möten inom en avdelning vore det mycket bra!
ganson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 16:06   #13

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 32
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
Jag har länge varit travintresserad (framförallt när det gäller att tippa på V75) men har också en ingenjörs sinneslag och gillar att ha statistik och datanalys som underlag när jag ska spela. Det är dock svårt att hitta enkel, lättöverskådlig statistik på hur ofta och under vilka förhållanden olika hästar och kuskar tenderar att vinna. På ATG:s hemsida finns mycket historisk statistik samlad, men den är presenterad i stora excel-liknande ark och ger ingen sammanfattad bild av nuvarande form. Det gör det nästan omöjligt att med hjälp av den statistiken lista ut om man ska spela på häst 2 eller häst 4 i ett visst lopp.

Det jag egentligen ville ha var en google-liknande tjänst där man kan skriva in ett namn och direkt få reda på hur ofta den hästen vinner:
- på en viss bana
- från ett visst startspår
- med en viss kusk
- på vissa distanser

På så sätt kan man enkelt jämföra om den ser ut att trivas under omständigheterna som den ska tävla i nu. Och eftersom att en sådan sajt inte fanns tidigare bestämde jag mig för att en skapa den själv. Det finns nu tillgänglig på travexperten.nu.

Man kan söka på en kusk, såsom Erik Adielsson, eller en häst, såsom Don Fanucci Zet och omedelbart få en överskådlig bild av deras resultat och form.

Ta gärna en titt och säg vad ni tycker! Jag tar tacksamt emot förbättringsförslag!
Allt detta finns på Travfakta.
Jag betalar 1 770 kr för tre månader.
Det är väl använda pengar.

"When the handicap rank matches the betting rank,
the horse probably is not an overlay and should not be bet."

Senast redigerad av Heuer den 2020-07-20 klockan 16:25. Anledning: x
Heuer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 16:54   #14

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 9847
Standard

Det här ser intressant ut och kan bli en ersättare för gamla hederliga voltstart.

Någor jag gärna skulle vilja se är att har möjligheten att välja flera alternativ, tex 2640 och 3140 på distans eller tex spår 9,10,11,12 för att få hästens bakspårsstarter.
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 20:15   #15

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Heuer Visa inlägg
Allt detta finns på Travfakta.
Jag betalar 1 770 kr för tre månader.
Det är väl använda pengar.

"When the handicap rank matches the betting rank,
the horse probably is not an overlay and should not be bet."
Jag är förvisso part i målet, men jag tycker att deras avgifter är på tok för dyra i sammanhanget. Men visst, alla kommentarer tar så klart lång tid att göra och kan inte automatiseras.
Svara

td