|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2020-06-16, 13:50 | #1 |
V4 Sydafrika Kenilworth 16/6
V4 Kenilworth 16/6 2020
Första Start 14:40 Omgången Avd 1 & 4 är handikapplopp i ganska hög klass – avd 1 hästar mellan 91 och 77 i formtal medansAvd 4 är straxt under i klass med hästar mellan 85 och 76,5 i formtal. Dagens sportsliga höjdpunkt är avdelning 2 som är ett insatslopp för 2 åringar med ett första pris på ca 76K Sek vilket är betydligt högre än de 13-15K Sek i förstapris i de övriga avdelningarna. Avd 3 på V4 är ett maidenlopp (för 3åriga hästar som ej segrat) Tränar kollen – Vilka av dagen tränare vinner mest på Kenilsworth? A N Marcus - 15% segrar på banan. 9/30 senaste B Crawford - 15% Segrar på banan. 8/30 senaste. J S Snaith - 13% segrar på banan. 6/30 senaste P P Kruyer - 9% segrar på banan. 7/30 senaste Jockeykollen – Vilka Jockeys vinner mest på Kenilsworth? R Fourie – 20% segrar på banan. 8/30 senaste A Domayer – 18% segrar på banan. 5/30 senaste. G Cheyne – 11% segrar på banan. 6/30 senaste C Orffer- 9% segrar på banan. 5/30 senaste Förra Tisdagens V4 från Kenilworth vanns alla V4 lopp av Jockeys i ovanstående lista. Raden : Fourie-Orffer-Domeyer-Orffer betalade 5 736 KR ! V4:1 Guldhandikapp över fullvuxna distansen 1950 meter gräsbana. Ganska öppet lopp men 3 som sticker ut lite är: 5 Holy Warrior som på vann över 2000 meter Före 6 Miraculously Ours den 20/3. Segermarginalen var endast hals och den dagen fick Holy Warrior 6kg av 6- idag får man bara 2,5kg så det är möjligt att ordningdföljden reverseras. Dagens Jockey Taarental är lärling men duktig sådan , han har ridit Holy Warrior en gång och det var vid vinsten 20/3. Hästen har 2/2 över 2 000m vilket är nära dagens 1 950m i distans. 6 Miraculausly Ours – Tränas av duktige Kotzen och rids av stallets förstejockey Winaar. Hästen var som sagt tvåa mot Holy Warrior vid senaste mötet och står idag 3,5kg bättre inne mot denne. Man har startat på 2 000m 3 gånger och varit 3:a,2:a och 2:a – alltid med i segerstriden och har i de 3 loppen som mest varit slagen med 2 längder. Dags för vinst idag? 2 Silver De Lange – Tränas av duktige Nel som ligger i toppskiktet bland tränarna på banan. I Sadeln är det kraftig Jockeyförstärkning då Domeyer idag rider- en av banans 2 dominerande Jockeys. Statistiken över bana och (liknande) distans säger 3: 2-1 0 så för alla mina 3 topprankade är distansen mitt i prick. Vill man gå utöver denna trio kan man lika gärna strecka alla 7 hästar , men jag misstänker att många kommer göra så idag för att det är ”billigt” så renset på en riktig skräll i avd 1 inte rensar så bra som den borde göra. Jag prövar att spela kort med en trio hästar som känns stark. Stämmer min teori att det kommer rundspelas blir det favoriterna som står för spelvärdet i loppet. Rank A 6-5-2 B 1-4-3-7 V4:2 Ett insatslopp för 2 åriga hästar med högre prispengar. Många lär ha vässats för denna uppgift. Lite lotteribetonat att tippa när det finns ostartade hästar men i startfältet Av de ledtrådar man får av resultatrader-/jockeybokningar- /startspår/tränare mm så finns det en häst som de flesta faktorer pekar på: 14 Tanzanite Queen Tränare Sharon Kotzen har 4 hästar till start . Stallets förstejockey sitter upp på 12 Musical Glitch som har gjort sina bästa insatser på korta distanser – vek sig över 1 200 meter sist. Startbox 13 är heller inget plus idag. 13 Rhuby Rhythm rankar nog stallet sist av de 4 starthästarna i loppet. På 4 starter har man inte varit i närheten av platsplacering. 7 Magical Midlands – är ostartad men rids i debuten av Greg Cheyne. En Dark Horse i loppet helt klart på valet av Jockey i debuten. 14 Tanzanite Queen – är garanterat stallets förstahäst i loppet. Visat upp fin ”Turn of Foot” i debutloppet när hon vart tvåa slagen på linjen. I det loppet tappade hon en sko och borde vara bättre idag. Jockeyförstärkning deluxe då Domayer rider istället för Andrews som red i debutloppet. Över denna distans vinns flest lopp från startbox 1 & 2. Tanzanite Queen har startbox 1! Dessutom har man färsk form så debutloppet bara var för 13 dagar sedan. De flesta övriga har sina senaste lopp i januari eller Februari. Att anmäla på lite kortare distans som prepare’ för en viktigare uppgift är ett klassiskt upplägg. Jag tror det är idag man siktat på vinst – alla ledtrådar tyder på detta. Nu har jag ingen aning om hur Strecksson kommer göra i loppet men misstänker att blir klar favorit till slut och inte stannar på löjligt låga 10% som strecklistan ser ut just nu , ca 1 tim före första start. Skulle 14 bli 65% favorit så får man kanske tänka om och gardera – det är trots allt orutinerade 2åringar och det kan skrälla till. Men som det ser ut nu blir det spik på 14 Tanzanite Queen. Rank A 14 B 8-7-12-1 V4:3 Ett maidenlopp för treåringar som ser lösbart ut på max 6 streck 1 Pannington är min Förstahäst i loppet. Formtränare Crawford och formJockey Orffer kommer från startbox 5 ut som favoriter i loppet. Man har gått jämt med 2 & 3 vid tidigare möten men brukar sluta först av dessa. 3 Silver Sky Rankas tvåa. Även här en riktigt fin tränare/Jockey kombination i form av Snaith/Fourie.Man gick fint i slutfasen av senaste loppet där man vart 4:a en längd efter tvåan i mål Pennington.Idag är det första starten över 1 800m vilket är 200m kortare än sist än sist . Insatsen senast med Fourie i sadeln var ändå det bästa man presterat hittills , klart bättre än insatserna på 1 200,1 400 och 1 600m i starterna innan. Att Fourie rider igen är ett klart plus. 2 Sudden Star rankas trea. Vart trea i loppet de mötte 1 & 3 sist. Man hade greppet på dessa men 1 Pannington knep andraplatsen på linjen den dagen. Dagens 200m kortare distans borde vara en fördel med tanke på hur det senaste loppet utvecklade sig. Det jag inte gillar är Jockeybokningen av Khati som inte vunnit lopp på 37 starter.. Vid de 4 senste starterna har klart mer rutinerade Orffer/Orffer/Khumalo/Anton Marcus suttit i sadeln. Detta är ingen handikapp och de 3 ovanstående står bättre till gentemot de övriga och det brukar vara tätt dessa emellan – trion får bli mina A hästar. Sen rankar jag 3 hästar som C hästar som är de jag bedömer ha skrällchans om favoriterna sviker. Rank A 1 B 3-2 C 6-10-7 V4:4 Ett handikapplopp över sluggiga 1 000 meter där jag helst streckar alla. 7/13 hästar är streckade under 5% just nu och i ett jämnt lopp över chansartad kort distans väljer jag att helgardera då jag gått relativt kort i de inledande 3 avdelningarna. Rankar ändå 7 hästar som A hästar för de som vil gå kortare i loppet. Rank A 1-11-12-5-6-4-2 B 9-3-7-10-14 __________________________________________________ __________ Dagens Stora systemförslag Avd 1) 2,5,6 (1-4) Avd2) 14 Tanzanite Queen (8-7) Avd3) 1,2,3,6,7,10 (5-4) Avd4) 1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,14 (1-12) 3x1x6x12= 216 rader/ 432 kr Dagens Lilla systemförslag Avd1) 2,5,6 (1-4) Avd2) 14 Tanzanite Queen (8-7) Avd3) 1,2,3 (6-10) Avd4) 1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,14 (1-12) 3x1x3x12= 108 rader/ 216 kr Lycka till ni som provar spel till Kenilworth idag Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
klot05 (+4) |
|
2020-06-16, 15:31 | #2 |
Kom precis hem och såg avd 1 & 2 ....
I första vinner en riktig skräll: 7 Troop the Colour - hade 1 vinst på 37 starter innan dagens lopp. 27 raka förluster. Tränaren Wrench hade 1 vinst på 26 starthästar den här säsongen. Jockeyn Noach hade 40 raka lopp i rad utan seger... 7% på den var riktigt högt. Slutar på den procenten enbart på att det är ett litet startfält. Avd2 så är 14 riktigt bra- slår alla utom 1 stort. Men en ostartad häst var bättre för dagen. Inget ovanligt i sig i lopp för 2 åringar men riktigt svårt all lista ut att just 6 Kommetdieding skall vara hästen som är bäst av de ostartade. Trist när man lägger så mycket tid på tipsen att det blir pannkaka resultatmässigt. Man gör sitt yttersta för att ”hjälpa” sharpsgänget och vill ju inte att folk ska torska på att följa mina tips Riktigt svår rad idag dock. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Billman (+25) |
|
|