|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2020-05-24, 11:20 | #271 | |
Citat:
Den som är snällast mot hästarna är Örjan, som vet vad han har i tömmarna. Sen att han ibland kör för sent och sätter sig fast är en annan femma, men då får han också kritik. Men en häst mår bra av att ha Örjan som kusk då han aldrig vinner med mer än han behöver och får hästarna att känna sig modiga över mål. Vi kan även ta Jorma som exempel. Det är en sann sportsman som ofta är offensiv i sina styrningar. Men blir han ordentligt utsvarad om ledningen är han inte sämre än att han kan ta upp, istället för att fortsätta vara grinig mot ekipaget i spets. Sporten skulle må bra av att ha några fler kuskar som honom, han tävlar ordentligt men på ett schysst sätt. |
||
2020-05-24, 11:24 | #272 | |
Reg.datum: nov 2017
Sharp$: 231AmaerildeRimfrost Expertre Stats: 70 - 95 - 9 ROI: 101.99% Vinstprocent: 42.42% |
Citat:
Jag minns ju när jag spelade mycket Risk (brädspelet) förr i tiden. Var någon på väg att attackera mig så sa jag... "bara så du vet kommer jag köra full attack mot dig överallt så länge jag finns kvar på planen". Sen kom attacken likväl och efter min attack därefter så åkte hela jävla spelplanen med alla pjäser i golvet för att någon flippade och tyckte att så spelar man inte Det är ju taktik - om än inte den snyggaste så likväl en taktik
2020-05-24, 11:35 | #273 | |
Citat:
|
||
2020-05-24, 11:44 | #274 | |
Citat:
Men jag gillar också offensiva kuskar när de kör just offensivt och inte osportsligt. Vi kan ta ”Iprenmannen” bakom General du Pommeau som ett exempel. Han satte upp ett tufft tempo utvändigt Victory Tilly i ett av de mest minnesvärda Elitloppen. Offensivt och full tävling med bra häst, men sportsligt. Likadant kan ju sägas om Kolgjini bakom Raja Mirchi, när han inte ville ge Sebastian K. en lugn stund. Han vann inte heller, men han satt bakom en häst som tålde tuffa upplägg och körde tufft men rättvist. Sådana duster är härliga att se och uppskattas! Jag tror att de flesta vill se att det tävlas ordentligt, men det ska ske på goda grunder. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AmaerildeRimfrost (+1) |
||
2020-05-24, 11:47 | #275 | |
Sharp$: 231AmaerildeRimfrost Expertre Stats: 70 - 95 - 9 ROI: 101.99% Vinstprocent: 42.42% |
Citat:
Ja, det är ju grymt att kunna vara ärlig i en sådan situation. Det ska han verkligen ha cred för. Kanske är det den situationen jag tänker på. Vet att Bergh var inblandad, men var kanske tvärtom och Svanstedts hästar! Bedömer Westholm att sin andra häst är bättre och tror den kommer hålla till mål så förstår jag honom! Samtidigt har du rätt i det du säger om en tuffare inledning och jag tror ju inte han släppt till en annan konkurrent. Svaret får vi väl aldrig dock...
2020-05-24, 11:54 | #276 |
2009 Mystic Lady US 32,63 Robban körde svanen tränade
|
|
2020-05-24, 13:35 | #277 | |
Citat:
förstås. Men med detta i åtanke förstår man att kloka kuskar/tränare ger sina hästar att normalt lopp, dvs körning för 4-500 och sedan lugnt fram till upploppet och har en speed kvar OM DET SKULLE BEHÖVAS för framskjuten placering, Många sharpsare tänker inte på detta utan man tror att det är som att köra en formulaett bil. Det verkar så av inläggen att döma Berth Johansson, som var en framstående tränare och kusk, hade en filosofi som gjorde att hans hästar höll länge och tyckte det var roligt att springa och tävla. Han sa att en häst underutveckling ska ha FULL FART NÄR MÅLLINJEN PASSERAS Det mår hästen bäst av. En annan travtränare (inga namn) ansåg att det var fel att piska hästen på upploppet. Då har man tränat upp den fel. Piskan är bara till att korrigera löpningen. En häst som får pisk varje gång vet att när upploppet nalkas så gör det ont. Det är en poäng i detta resonemang som är värt att notera. AMEN /SO Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5) |
||
2020-05-24, 13:41 | #278 | |
Citat:
Varför skulle det Sören Nordin skrivit för 254 år sen stämma i dag? Stämde det ens på den tiden? Det är väl hans subjektiva uppfattning. Skulle sådant här gälla människor också? Varför kan människan ta ut sig max gång på gång medan en häst bara klarar det 15 gånger under 13 års tävlande? I min värld låter det osannolikt. Jag är skeptisk. Jag kan hålla med om han menade max 15 gånger på raken, sen är hästen slut för alltid typ. Det tror jag också skulle knäcka de flesta. Men max 15 gånger under sitt travliv tror jag inte alls på. Allt utvecklas och läser du gamla böcker så trodde nog ingen att vi skulle hoppa 2.45 i höjdhopp, springa 100 meter på 9.58 eller att vi skulle kunna flyga (men då får du leta i bokarkivet långt ner). Jag ifrågasätter allt - även det som i dag nästan är bevisat. För vi vet att forskning och allt ändrar sig. Ett tag var folk övertygade om en platt jord - och vissa är det tydligen än i dag. Nej, det händer saker på den här planeten och jag tror det är viktigt att förstå det. Sen kan jag ju så klart ha fel men jag tycker man måste ifrågasätta mycket mer än bara ta för givet något som skrevs för en herrans massa år sen!
2020-05-24, 13:49 | #279 | |
Citat:
Angående människor och att ta ut sig max vill jag minnas att ungefär samma sak sagts om 100m-löpare i eliten. De har bara ett visst antal ( 10-tal ) lopp under 10s i sig. Till slut kommer skadorna ikapp. Angående SNs och andra historiska föregångsmäns tankars validitet 2020 håller jag med dig. Det är rätt mycket som helt enkelt inte gäller längre.
2020-05-24, 13:54 | #280 | |
Banned
|
Citat:
Nja, det där kommer du inte undan med. Ska du slänga dig med siffror och statistik så får du fan vara så god att hålla dig till sanningen. Inte använda "i år" i ett inlägg för att sedan ändra dig till "kanske bara sista månaden" i ett annat inlägg. Skärp till dig för fan! |
|
2020-05-24, 14:01 | #281 | |
Citat:
Men klart att skador har enklare för att uppstå när du maximerar kroppen. tror dock inte det är mycket värre tionde gången du gör det än första. Tror det enbart handlar om att det är en enorm belastning du utsätter kroppen för vid sådana prestationer. Dock efter första skadan så är det ju jävligt mycket enklare att slå upp dessa vid senare belastningar! Men det finns väl inget svart eller vitt! Så svårt säga om någon har rätt
2020-05-24, 14:02 | #282 | |
Banned
|
Citat:
Det är möjligtvis på senare tid som några idioter har fått för sig att jorden är platt men om du går tillbaka till medeltiden så var den allmänna uppfattningen att jorden var rund. Och redan de gamla grekerna (aristoteles) insåg 500 år före vår tideräkning att jorden var rund. |
|
2020-05-24, 14:02 | #283 |
Tumregler är inte dumt att ha, som att man ska vara försiktig att maxa hästarna för ofta. Sen om man har tumregeln 15 lopp eller en lägre eller högre siffra är en smaksak och fråga om risk. Och är som sagt bara en tumregel, säkert också i Nordins fall.
Det finns undantagsindivider både vad gäller hästar och människor. De flesta håller inte kroppsligen för att maxa speciellt ofta. Inte ens Bolt kunde nog fixa att springa under 10 hundra gånger under karriären hur han än vridit och vänt på det. Powell hade rekordet i antal lopp under 10 sekunder såg jag, överlägsen på 97ggr. En av de där gubbarna som hade kropp som höll under en längre karriär än de flesta. Sen finns den mentala biten också. En del hästar (och människor) är stenhårda i både psyke och kropp. Men de flesta är det inte. Antingen felar det lite på det ena eller det andra. Eller båda.
2020-05-24, 14:16 | #284 | |
Citat:
2020-05-24, 14:19 | #285 | |
Citat:
jaga bort duktiga tipsters. Scandal
|