|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2020-05-05, 18:54 | #316 | |
Citat:
Så det var inte innehållet, utan användandet jag opponerade mig emot. Dubierna och den moraliska diskussionen förstår jag hundraprocentigt. Jag hade själv liknande tankar tidigare, då jag hade ett travstall. Sedan började jag fundera kring hur vettigt det var att låta hästar springa så fort de kunde utan att tillåta dem att springa så fort de kunde (galopp). Sedan omkom en häst, och i ett intyg framkom det att "förresten, om ni funderar på att sälja köttet så har vi testat det och hästen var alldeles för hårt medicinerad för att duga som människoföda" - vilket vi inte haft en aning om. Då blev det för mycket, och jag lade ner stall och all annan travverksamhet (inklusive spel) i något decennium. Att sedan ta upp spelet igen var ett aktivt beslut, där jag fick fundera kring även de moraliska aspekter du belyser. Och det reflekterar jag över än idag, speciellt när Gul kusk-grejer inträffar, som i denna V75-omgång. (Puh, jag hittade tillbaka till topic) Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
HuBBaBuBBa (+5) |
||
2020-05-05, 19:44 | #317 | |
Citat:
Mvh Senast redigerad av HuBBaBuBBa den 2020-05-05 klockan 19:45. |
||
2020-05-06, 13:07 | #318 | |
Citat:
Man säger att han skadat sportens anseende genom att låta en lärling som inte är lämplig låta värma en häst på örebrotravet. Jag vet inte vad det var som brast för denna lärling i lördags men att hålla en arbetsgivare ansvarig för allt som deras lärlingar gör är orimligt. Lärlingen hade arbetat hos flera stora tränare tidigare och kört 100-tals lopp och så vitt jag vet har han inga anmärkningar sedan tidigare. Gocciadoro borde alltså anta att han var lämplig att värma denna häst. Låt mig ge ett par exempel på andra lärlingar som skadat sportens anseende utan att deras arbetsgivare straffats. Tino Ärling som är dömd till skyddstillsyn fick beträdandeförbud från landets travbanor för sin misshandel av en kvinnlig kollega. Var det någon som tänkte på att bestraffa Roger Walmann för detta, eftersom han hade en olämplig människa anställd i stallet? Skulle han skickas tillbaka till Norge? Eller är det värre att ge två piskrapp på en häst än att vara en kvinnoboxare? Eller när Adrian Kolgjini, då lärling hos Ludde, fastnade i dopingsprov med kokain i blodet och det fick enorm massmedial uppmärksamhet. Skadade inte det sportens anseende? Var det ingen som kom på tanken att skicka hem Lutfi till Albanien? Och drivningen i sig som denna lärling gjorde är knappast det värsta jag sett av en lärling. Men i tidigare hårda domar mot lärlingar, säg 3-6 månaders avstängning, så har det ALDRIG utdömts något straff över huvud taget mot lärlingens arbetsgivare. Och som jag sa i början, missförstå mig inte, jag försvarar inte handlingen i sig, absolut inte. Jag försvarar heller inte Gocciadoro och vad han tidigare gjort, men straffet för denna händelse motsvarar inte brottet. Jag tror snarare att ST såg sin chans att straffa honom för saker som han tidigare gjort och som ST tycker att han straffats för lite för. Som dopingsfallet t.ex. Där ska man dock komma ihåg att det av tidigare nämnde Lutfi Kolgjini betraktades som en bagatell i jämförelse med Magnus Dahlén-fallet. Jag är inte helt insatt i något av dessa två fall, men litar på att Lutfi vet mer än jag. Och det är flera här inne som skrivit om etiken inom att spela på trav. Jag tror att det är svårt att komma ifrån att som spelare (och djurvän) även vara en hycklare av stor rang. Bara den senaste veckan har jag sett personer här inne som vunnit pengar på en kusk som stått åtalad för våldtäkt mot barn, på en häst som kommer direkt från haras de ginai och jag har läst inlägg om att kusken inte drev ordentligt och satt för stilla i sulkyn. Jag tror, om man ska fortsätta spela på trav, att man måste acceptera att travet inte är fläckfritt och aldrig kommer bli, men samtidigt att det finns saker som ibland är viktigare än att vinna pengar. T.ex. den kusken som var åtalad kommer jag personligen aldrig någonsin ha med på ett system, inte efter att ha läst FUP:en. Även om det kostade mig 17k den aktuella tävlingsdagen så känner jag ingen ånger att ha tagit bort honom, tvärtom. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
HuBBaBuBBa (+50) |
||
2020-05-06, 13:51 | #319 | |
Citat:
Herregud! Här har det verkligen gått en propp! Behövde du verkligen se dessa två rapp för att inse att travet har en smutsig och mörk sida också? Vem faan är då naiv?! Du är fasiken i mig den mest korkade människa jag mött på ett forum och detta säger inte lite - jag skiter totalt i dig, en random fjolla som helt plötsligt sett ljuset och detta genom hästarnas ögon. PATETISKT!!! När pengar är inblandade - tror du då ALLT går rätt till? Trodde du detta innan dessa två rapp av italienaren, eller varför fick dessa upp dina sovande tankar och ögon? Usch och fy - värre hycklare och "cry baby" får man leta efter. Hej, då ditt härk!
2020-05-06, 14:45 | #320 |
Det va ju jag som sa att ett piskrapp nog inte är det värsta som hästarna får utstå.
Är du full eller? Har alltid vetat att allt som har med pengar och betting att göra är smutsigt. Och vad är det du tar så personligt? Det jag säger är ju sanningen. Att hellre ett piskrapp än evigt lidande som travhäst med skador och allt vad det medför. Många människor reggade på piskrappet men är en stor del i hela karusellen (inklusive mig själv) genom att spela och även träna hästar. Senast redigerad av HuBBaBuBBa den 2020-05-06 klockan 14:57. |
|
2020-05-06, 15:08 | #321 | |
Citat:
Du försöker pådyvla andra ditt "new-age"-dynga, även om du påstår att du inte vill detta och alla får göra som de vill, men detta är bullshit. Från att ha tapetserat varenda tråd med spel och prat om spel så har du helt plötsligt blivit Heliga Birgitta - WTF! Värre helomvändning på en dag har jag aldrig sett.. Jag är inte full - ännu! Senare blir det nog så, hehe! Sluta spela då, men låt oss andra slippa din nyväckta vurm för djurs hälsa och du, snälla, spela aldrig mer på djur - gör du det så är du som sagt bara en hycklare och allt du skrivit är ytterst tomma ord...
2020-05-06, 16:57 | #323 |
Fulsprit
Jag ska ge dig en liknelse sen lägger jag ned detta snack med dig eftersom du uppenbarligen inte fattat poängen än. Jag röker men jag vet att det är fel, dyrt, skadligt. Samma gäller travet. Men jag gör det ändå. Mvh |
|
2020-05-06, 17:42 | #324 | |
Citat:
Ja, detta handlar om dig personligen och inte om hästarna, så jag vet inte vad du vill att jag skall säga om ditt destruktiva leverne...?