Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-05-05, 12:57   #301

HuBBaBuBBas avatar

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 1750
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shizznit Visa inlägg
Jag såg att någon annan låg bakom dessa rader (utom de två sista), och saknade källhänvisning eller referens: texten hämtad från Djurens rätts skrift "För att hästar ger allt - sanningen om travsporten" av Sara Asteborg. Månne petimäteraktigt, men rätt ska vara rätt (häpp!).
Haha.. trodde du att jag ville åt ära och berömmelse ...

... men tack för det väsentliga i texten du lyfte fram.

Senast redigerad av HuBBaBuBBa den 2020-05-05 klockan 13:32.
HuBBaBuBBa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 13:03   #302

HuBBaBuBBas avatar

Standard

Kan ju annars upplysa dig om att det är så man får fram info. Jag levde inte 1932 så det va bara att googla och är det källan du så gärna vill belysa och inte innehållet i den fakta som kommer fram så let it be.

Rätt ska va rätt. Vilket skämt. Sluta spela på hästar om rätt ska vara rätt.
Men man skyddar ju sina egna begär såklart. Lyfter fram att det är militanta veganer typ? Är det det du menar eller vad spelar det för roll om det är djurrättsmänniskor? Inte är källan från Gocciadoro i alla fall utan människor som värnar om djur.

Senast redigerad av HuBBaBuBBa den 2020-05-05 klockan 13:07.
Gammal 2020-05-05, 13:14   #303

HuBBaBuBBas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BACKMAN Visa inlägg
Det ligger i hästars natur att tävla om att vara snabbast. De älskar det, eller iaf de flesta. Hästar är ju flockdjur och ledaren är först.
Tyvärr så blir många hästar korv och hundmat om de inte tävlat bra. Vi har regler för att förhindra djurplågeri, men att låta dem tävla är INTE djurplågeri.

Kommer alltid finnas ursäkter och skyddsargument men blir en häst drabbad så borde det upphöra att existera. Blir du drabbad av coronaviruset så är det lugnt för mig resonemang.
Men är det din fina häst du har uppfött och tagit hand om sen dag ett så vette tusan om du skulle tycka det va lugnt?

Att älska att springa och att tvingas träna och tävla är två olika galaxer ... jag älskar att leka och springa fritt och vem som kan springa snabbast över 100 m häck mot min bästa vän nån gång ibland... men att tvingas göra det skulle jag inte tycka va lika roligt speciellt om jag måste träna varje dag och riskera skador som jag inte har haft med i beräkningen. Valet är fritt hos människan men inte hos djuren.

Örjan är så fin mot djur och bryr sig så helhjärtat ändå sponsrar han den sport som gör att många hästar far illa. Men jag är ingen djurrättsperson på något sätt mer än att jag älskar alla djur och har hund själv. Skulle jag utsätta min hund om det fanns 1 % chans att han led eller kunde bli skadad på något sätt för VAD? Inser inte alla människor detta och menar att det är lugnt så ska jag personligen be för dom.

Mvh

Senast redigerad av HuBBaBuBBa den 2020-05-05 klockan 13:41.
Gammal 2020-05-05, 14:01   #304

Reg.datum: mar 2014
Sharp$: 1145

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HuBBaBuBBa Visa inlägg
Kommer alltid finnas ursäkter och skyddsargument men blir en häst drabbad så borde det upphöra att existera. Blir du drabbad av coronaviruset så är det lugnt för mig resonemang.
Men är det din fina häst du har uppfött och tagit hand om sen dag ett så vette tusan om du skulle tycka det va lugnt?

Att älska att springa och att tvingas träna och tävla är två olika galaxer ... jag älskar att leka och springa fritt och vem som kan springa snabbast över 100 m häck mot min bästa vän nån gång ibland... men att tvingas göra det skulle jag inte tycka va lika roligt speciellt om jag måste träna varje dag och riskera skador som jag inte har haft med i beräkningen. Valet är fritt hos människan men inte hos djuren.

Örjan är så fin mot djur och bryr sig så helhjärtat ändå sponsrar han den sport som gör att många hästar far illa. Men jag är ingen djurrättsperson på något sätt mer än att jag älskar alla djur och har hund själv. Skulle jag utsätta min hund om det fanns 1 % chans att han led eller kunde bli skadad på något sätt för VAD? Inser inte alla människor detta och menar att det är lugnt så ska jag personligen be för dom.

Mvh

Spelar du en endast krona på en häst framöver så är du den störste hycklaren jag mött! Du har nu målat in dig i ett hörn som du ej kan ta dig ur - gör du det så är du spelgalen och kan inte sluta spela. För räcker inte dessa moraliska betänkligheter du har gentemot tävlande hästar så hjälper inget...

Dessutom mår travhästar överlag otroligt bra, med en omsorg ingen människa ens får...
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 14:27   #305

HuBBaBuBBas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Spelar du en endast krona på en häst framöver så är du den störste hycklaren jag mött! Du har nu målat in dig i ett hörn som du ej kan ta dig ur - gör du det så är du spelgalen och kan inte sluta spela. För räcker inte dessa moraliska betänkligheter du har gentemot tävlande hästar så hjälper inget...

Dessutom mår travhästar överlag otroligt bra, med en omsorg ingen människa ens får...
Målat in mig i ett hörn? För vem? För dig eller? Jag vet vem jag är och vad jag står för. Tycker såhär som jag skriver oavsett om jag är svag för något som tex trav. Vill jag lira så så lirar jag men jag vet att jag går emot mig själv då med det är lugnt för det är endast GUD jag behöver stå till svars för och inte dig.

Får jag inte spela nu för dig fulsprit eller? Och vad händer om jag gör det då?
Vem ska veta? Vem ska bry sig? Måste inte deklarera alla spel här för dig och visa hur duktig jag är utan kan göra som proffsen ... hålla sig borta och spela utan att alla vet vad man spelar.

Vi har aldrig mötts och jag kan stå för att jag är en hycklare utan att det berör mig det minsta.

Dessutom finns det 25 öres rader så jag inte behöver lira för en krona.

Har en travhäst talat till dig och sagt att det är detta den vill hålla på med för resten av sitt liv? Att utsätta sig själv är en sak och valet är fritt.. men att skydda sina motiv med bull och påstå att dom har det bättre är ju bara löljligt. Vissa hundar har det bättre än vissa människor men bara för det så är det inte ok. Har du verkligen så svårt att se det? Eller gömmer du dig bakom det och är naiv som en 5-åring? Vad går allt ut på inom travet? Är det inte att tjäna pengar på andras bekostnad.. djurens och speltorskarna. Vem blir rik på detta och vem får lida straffet om du förstår vad jag menar.

Inte undra på att ATG vill locka fler människor, unga som gamla.. kom hit min son och ha det mysigt på Dalatravet.. ät en korv med bröd och spela förnuftigt och råkar du bli speltorsk på köpet så finns det en stödlinje att ringa..

Senast redigerad av HuBBaBuBBa den 2020-05-05 klockan 14:59.
Gammal 2020-05-05, 14:40   #306

Reg.datum: jan 2014
Sharp$: 1958
Standard

När jag prövade äga/träna häst så funderade jag alltid varje dag på varför jag pysslar med trav. Jag insåg väldigt fort att det bästa för djuret vore att låta den göra något annat. Allt för många skadas och dör så tidigt, det kostar skjortan och man får vara glad om man får tillbaka lite grann och äran ska hästen ha Letar man gemenskap kan man hålla på med yoga eller nå annat finns gott om saker och göra som är mycket billigare.

Spelet är dock trevligt men har nästan lagt av med det med.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
HuBBaBuBBa (+1000)
pelleplutt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 14:44   #307

HuBBaBuBBas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pelleplutt Visa inlägg
När jag prövade äga/träna häst så funderade jag alltid varje dag på varför jag pysslar med trav. Jag insåg väldigt fort att det bästa för djuret vore att låta den göra något annat. Allt för många skadas och dör så tidigt, det kostar skjortan och man får vara glad om man får tillbaka lite grann och äran ska hästen ha Letar man gemenskap kan man hålla på med yoga eller nå annat finns gott om saker och göra som är mycket billigare.

Spelet är dock trevligt men har nästan lagt av med det med.
Tack för att det finns människor som du.

Jag dömer ingen person här utan jag dömer ut travsporten i sig och mig själv i sådana fall men jag är väl medveten.

Bra att du nästan har slutat helt. Jag jobbar på det.

Mvh
Gammal 2020-05-05, 15:08   #308

Reg.datum: dec 2019
Sharp$: 15184
Standard

Mera ved på brasan.
Träning och sport aktiviteter på elitnivå medför alltsom ofta skador både fysiskt och psykiskt både på människor och djur. Och knappast positivt med den sanningen som utgångs punkt. Djurskydd och människans rätt att bestämma över djurens väl och ve är ett svårt och kontroversiellt ämne. Jakt på vilda djur är ett typexempel.
Men frågan är vad som är mest stötande. Att föda upp broilers eller gödsvin som bara finns till för att växa så fort som möjligt och ge pengar till uppfödaren eller att träna en travhäst att springa så fort som möjligt i en onaturlig rörelse som trav är ? Galopp är ju den naturliga flykt rörelsen.
Personligen är jag uppfödd på jordbruk med djuruppfödning, slakt och jakt som naturliga ingredienser i livets gång. Och har inga problem med detta.
Men visst finns det djur som far illa både inom hästsport och djuruppfödning.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 15:28   #309

HuBBaBuBBas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Mera ved på brasan.
Träning och sport aktiviteter på elitnivå medför alltsom ofta skador både fysiskt och psykiskt både på människor och djur. Och knappast positivt med den sanningen som utgångs punkt. Djurskydd och människans rätt att bestämma över djurens väl och ve är ett svårt och kontroversiellt ämne. Jakt på vilda djur är ett typexempel.
Men frågan är vad som är mest stötande. Att föda upp broilers eller gödsvin som bara finns till för att växa så fort som möjligt och ge pengar till uppfödaren eller att träna en travhäst att springa så fort som möjligt i en onaturlig rörelse som trav är ? Galopp är ju den naturliga flykt rörelsen.
Personligen är jag uppfödd på jordbruk med djuruppfödning, slakt och jakt som naturliga ingredienser i livets gång. Och har inga problem med detta.
Men visst finns det djur som far illa både inom hästsport och djuruppfödning.

Bra svar. Ärligt. Allt blir ju rätt enkelt. Om ett djur far illa eller har stor risk att göra det under sin s.k. "travkarriär" så varför utsätta dom för den risken?..
.. om vi nu håller oss till trav och hästar.

Djur behandlas fruktansvärt överallt i världen men det kan inte få vara ett resonemang som berättigar travsport vilket jag inte tror att du menar men vill bara påpeka det. Minimera risker är att slopa det helt för att ingen ska behöva genomgå lidande. Hela världen gör ju åtgärder för att inte vi människor ska bli smittade eller smitta andra av Corona tex. Liv är liv och liv är heligt. Oavsett om en individ är ett djur eller en människa. Det vet ju du inom slakt. Finns ju bestämda regler hur man ska slakta ett djur. Kina kör "ala streetrace" och kokar flådda hundar på torget i nån festival. Inte undra på att det blir virus i datorn tillslut.

Mvh

Senast redigerad av HuBBaBuBBa den 2020-05-05 klockan 15:32.
Gammal 2020-05-05, 15:43   #310

Sharp$: 366
Standard

Utan travsport så lär det finnas väldigt färre hästar i Sverige. Se bara på vilken öken det blivit i Belgien och Italien. Travsporten måste finnas för annars då får du bara se hästar på TV , i djurparken eller som rika människors tidsfördriv.
BACKMAN är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 15:51   #311

HuBBaBuBBas avatar

Standard

Citat:
Utan travsport så lär det finnas väldigt färre hästar i Sverige. Se bara på vilken öken det blivit i Belgien och Italien. Travsporten måste finnas för annars då får du bara se hästar på TV , i djurparken eller som rika människors tidsfördriv.

Finns en bra dokumentär på netflix som heter " Tiger King"
Gammal 2020-05-05, 15:57   #312

HuBBaBuBBas avatar

Standard

Källa: Jens Holm 2012-06-18

Idag har jag en debattartikel I Dagens Nyheter tillsammans med flera personer som driver djurens sak; Staten tjänar miljarder på travhästarnas lidande. Trav är en mångmiljardindustri. Därför pressas hästarna till max. De som inte levererar skickas snart till slakt eller för fortsatta tävlingar i andra länder.

Jag växte upp i Matfors, ett stenkast från ett stall. Under en tid i min ungdom hängde vi ofta på travbanor, särskilt Bergsåker, utanför Sundsvall. Jag glömmer aldrig travhästen som på en tävling skenade ut staketet långt utanför banan. Jag vet inte hur många ben den bröt. Piskor och djur som pressades till det yttersta var standard. Det är märkligt att denna företeelse kan få fortsätta precis som vanligt.

Travindustrin verkar nu vilja lobba extra på oss politiker. Nyligen inrättades en tvärpolitisk grupp i riksdagen för att driva ”hästfrågor”. Och inför Almedalen arrangerar ATG och Svensk Travsport hämtning vid flygplatsen samt ”lunchtrav” den 3 juli med gratis sommarbuffé och underhållning. Jag säger som jag sa på deras flotta trerättersinbjudan till Solvalla för ett tag sedan: Nej tack!

Både som garant för att djurskyddslagen följs och med sin dominerande ställning i ATG har staten ett mycket stort ansvar för att hästarna far illa. Ekonomiska intressen får inte gå före hästarnas hälsa! Enligt Hästnäringens Nationella Stiftelse är ”spelet motorn i hästnäringen”. Mer än 11 miljarder kronor omsätts varje år i travsporten. Förutom att staten får 1,2 miljarder finansierar dessa pengar större delen av övrig hästsport. Så gott som hela ridsporten med sin tävlingsverksamhet är beroende av spelpengar och ATG är i dag hästforskningens viktigaste finansiär.

Är det dessa pengar som är anledningen till att man ser genom fingrarna på det lidande som fortfarande är okänt för de flesta? För det går inte att skylla på att lidandet är okänt för de ansvariga. Till och med i travsportens egna tidningar kan man hitta mängder av uttalanden om hästar som skadats och/eller avlivats och om tränare och hästägare som uttalar sig om att deras hästar är ”värdelösa”, ”har floppat” eller ”gjort bort sig” när de inte sprungit tillräckligt fort.

Senast redigerad av HuBBaBuBBa den 2020-05-05 klockan 16:01.
Gammal 2020-05-05, 16:08   #313

Sharp$: 15184
Standard

Citat:
Nja det finns väl ganska gott om ”andra” hästar oxå.
Såg en jämförelse för några år sedan av olika raser och halvblod (travare och ridhästar) fanns det c-a 80000. Ponnies i olika storlekar och raser c-a 70000. Dessutom har vi varmblod (galopp) och nordisar, isländare och en och annan ardenner.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 16:09   #314

HuBBaBuBBas avatar

Standard

Hundfestivalen i Kina tex beror ju på att det finns pengar att tjäna för vem gör sådant vidrigt utan vinning? Jag kan säga att jag hade hellre fått ett skott i huvudet på plats än att utföra dessa omänskliga handlingar där djur (i detta fallet hundar) får gå detta öde till mötes. Så pengakåt är jag verkligen inte och jag svälter hellre. Men att slakta ett djur på ett regelrätt och värdigt (om man nu kan säga värdigt) sätt är ju en helt annan femma.
Då lider ju inte djuret. Det är lidandet som är det primära.
Gammal 2020-05-05, 17:46   #315

Reg.datum: jul 2018
Sharp$: 17844
Standard

Nu har ST tagit beslut angående händelsen i Lördags...Gick lite snabbare denna gången jämfört med kanylerna på Åby förra året...

18 månaders körförbud och beträdandeförbud för lärlingen och sex månaders körförbud och en månads anmälningsförbu för Gocciadoro...Dessutom har ST dragit tillbaka sitt godkännande av en filial i Sverige för Gocciadoro...Allt detta enligt travronden.

https://www.travronden.se/nyheter/sp...angs-av-159761
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Basse (+10)
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td