|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2020-04-16, 02:26 | #167 |
Ja, jag vet - men, Hultman har säkerligen hört talas om "busshållsplats" och därmed dragit den intelligenta slutsatsen att "busshåll", måste det vara, hehe! Missförstå mig rätt, älskar honom, men namn och uttryck, det har han inte koll på...
2020-04-16, 09:25 | #168 |
Innersniffen är ju oxå ett favorituttryck från gode Hultman. Men han menar nog Bösshåll fast på Ekerö dialekt blir det Busshåll. Men visst har Stefan en skön stil i TV rutan. Han gillar verkligen när han får dra sina skrönor om sina gamla elithästar och deras avkommor. En skön naturbegåvning som friskar upp bland mediedockorna i studion. Hultman och Forsgren är två goa gubbar som friskar upp i det välpolerade och ibland tråkiga expertis snacket.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
777 (+4) |
|
2020-04-16, 11:08 | #169 |
Har någon av er hittat ett målfoto på gårdagens målgalopp-situation?...bara för "kul skull", då man inte kan vara säker på att ett målfoto talar sanning, då rörelsen filmas genom en spalt....
– Det är nosen som gäller och när den når mållinjen kan vi inte se att det är galopp. Han fuskar med bakbenen först och frambenen är absolut i trav över mål. Vi kör filmen i slowmotion, säger måldomare Stefan Jönsson. Du menar att det inte ens var ett svårt beslut? – Jo, eller...svårt är kanske inte rätt ord då vi var överens. Däremot var det en sekvens där vi förstås var väldigt noggranna. Det ser värre ut på målfotot, men det är en målfilm med massa fragment och man kan aldrig döma gångart efter målfotot, säger han. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+222) Senast redigerad av mikaels den 2020-04-16 klockan 11:09. |
|
2020-04-16, 11:22 | #170 | |
Citat:
Målfoto finns här för de intresserade. Klicka på bilden så förstoras den. https://nastagangare.se/malfoton-v86-15-april/ |
||
2020-04-16, 11:39 | #171 | |
Citat:
Senast redigerad av mikaels den 2020-04-16 klockan 11:49. |
||
2020-04-16, 11:47 | #172 |
Att Randemar hade orent trav sista 10-15m är nog alla överens om och vid målgång är väl bakbenen lite fladdriga. Men det känns trots all rätt att det svenska rättsystemets grunder hellre fria än fälla får råda även inom travet.
Jag tror ägarna till vinstsystemet håller med. Randemar var ju en av spikarna. |
|
2020-04-16, 11:55 | #173 | |
Citat:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5) |
||
2020-04-16, 13:33 | #174 |
Det ska vara full galopp med alla benen för diskning vad jag vet, att två ben studsar räcker inte för att fälla. Travar lite för bra med frambenen för att de ska döma det som galopp. Och när nosen når mållinjen (det ögonblicket de dömer efter, inte hur benen går när de passerar mållinjen) är det kanske inte 100% galopp på bakstället heller. Måldomaren jag känner friade också efter ganska kort betänketid när jag frågade honom.
Målfotot kan man helt lämna därhän som folk redan sagt, det säger ingenting egentligen.
2020-04-16, 17:38 | #175 | |
Citat:
Orytmiskt och dåligt trav minst 30 meter innan mållinjen och i mitt tycke, på de dåliga och felvinklade filmsnuttar vi fick se, så var det galopp innan mållinjen. Hade själv med Randemar på mitt system så för den delen kvittar det för mig. Men usla vinklar, både på filmsekvenser och målfoton som visas för allmänheten. Ibland kan man ju se framben som tycks vara 3-4 meter långa på målfoton. Och varför ska det vara en samlingsbild av tusentals foton, som Skoglund i studion påstod igår, det räcker väl med exakt den bilden/filmrutan där den första kroppsdelen på första häst över linjen är över linjen, eller ?? Varför photoshopa ihop ett kollage av tusentals bilder..nån kunnig kanske kan informera en i målfoto-teknik-sammanhang ignorant som mig ?!
2020-04-16, 18:04 | #176 |
Jag såg ett montélopp på bergsåker för några veckor sedan där Wilda fille vann och Myllkärrs Sune var tvåa i mål. Myllkärr travde med frambenen hela loppet igenom och borde därför inte varit diskad? Att det var galopp med bakbenen sista 500 borde man väl inte tagit hänsyn till?
Ett annat kul exempel är när Åke Svanstedt hade två stallkamrater till start på Axevalla för en massa år sedan. Han leder med den han kör själv och har stallkamraten på utsidan. Åkes hästan går i passgång från 500 till 250 kvar och när han och (tror det var Anders) upptäcker det så behöver de inte strida om segern eftersom Åkes häst ska diskas. Så de lunkar i mål med Åkes häst först som genast åker av medan stallkamraten vänder upp. Åke får dock behålla segern eftersom måldomarna menade att han rättade till sig på upploppet. Då undrar man om måldomarna också är med och spelar... |
|
2020-04-16, 18:17 | #177 | |
Citat:
Det som kallas målfoto och visas publiken är därför en sekvens av vad målkameran filmat. Därför är också hästar olika långa på ett målfoto. En häst som passerar mållinjen långsamt blir lång, den befinner sig i ”dörrspringan” längre tid medan en häst som har högre fart blir kortare av samma orsak. Hoppas du blev lite klokare, fråga annars. Det är inget hokuspokus, men man måste släppa tanken på målfoto som detsamma som ett foto du tar med mobilkameran. Här är en förklaring som ATG lagt ut https://www.atg.se/nyheter/47573-sa-...ar-ett-malfoto Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Bluesmith66 (+5) |
||
2020-04-16, 18:53 | #178 | |
Citat:
https://www.atg.se/spel/2020-03-21/v...lopp1/resultat
2020-04-16, 21:20 | #179 | |
Citat:
Men en målfilmsbild används till mycket mer än så. T ex behöver man kunna avgöra vem som är 2-3-4-5-6 och t o m 7a i mål. Och då krävs en teknik som visar tiden när något passerar målkamerans vertikala smala spalt som är placerad på mållinjen och är i linje med målstolparna som finns på vardera sidan av banan. T ex händer det ju att en eller flera av de första hästarna diskas för annat än målgalopp. Då krävs ett system som visar vid vilken tidpunkt som respektive hästnos når mållinjen. Ett foto när den första hästen når mål duger inte. På ett sådant har ju inte bakomvarande hästar nått fram till mållinjen ännu. Det är lite synd faktiskt. Men ibland finns tidsangivelser med i överkant på en målfilmsbild. När dessa finns med är det lättare att fatta vad bilden är för något och vad man kan läsa ut från den. De tusentals bilder som det talas om är vertikala smala bilder tagna en efter en. På det sättet visar film-bilden ett förlopp och inte ett ögonblick som ett fotografi. Och därför går det inte att läsa av gångart från en målfilmsbild. Det enda den går att använda den till är att avgöra ordningsföljden genom att läsa av tiden när varje nos når mållinjen.
|