|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2010-01-17, 13:02 | #1 |
Nybörjarfrågor!
Hej! Undrar om nån skulle kunna vara lite vänlig att hjälpa mig på trav(en) med lite frågor. Har inte hållit på med hästar under någon längre tid, har en massa att lära.
Tillägg och dubbla tillägg? Är om jag inte förstått det fel, när hästen får starta längre bak? Nån form av handikapp för att hästen är bättre, lr? Men hur vet man att en häst går på tillägg eller om det t.om är dubbla tillägg?? Regine D'inverne på Bergsåker 16/1 fick gå på tillägg va? Sen om nån kommer ihåg, Rano som kördes av Ulf, fick nått tjall på sin häst på slutet. Han sa i intervjun att det berodde på nått, som han inte hade testat på hästen innan - vad var det? Nått med Norskt tror jag, men inte huvudlag för jag såg då inget på hästens huvud. Start position Finns det nån sida där det står vilka positioner som är bra start positioner? Rent generellt alltså. Klart vissa hästar föredrar att komma långt bakifrån osv. Men om det finns någon tumregel för vad som är bra positioner för Volt och Auto start. Bedömma Travet Vad är det egentligen man bör vara uppmärksam på när man försöker bedeömma hur ett lopp gått för en häst. Enda jag vet är ju att man kan kolla om hästen har ett vettigt trav, genom att se om sulkyn hoppar eller om den liksom går spikt fram... Men hur ser man om en häst ser "pigg" och alert ut? Högt buret huvud? ... Om nån har nått bra tips! Tider på angiven distans Har fummlat runt på ATGs sida, men hittar inget sätt att kolla vilka tider en specifik häst har sprungit på en viss distans. De visar ju endast lopp i ordningsföljd, kan inte ställa in så man bara ser en viss typ av längder. Trio - Dagens Flex Undrar lite hur oddsen fungerar på detta spel. Matar man in 100kr, och 3 hästar utan garderingar. Så får man ett vad % på 10,000%. Sedan går denna vad % ner ju fler hästar man tar med - Men sedan när loppet är över, får man även en Odds summa - t.ex, Trio 523 ggr? Hur Fungerar det då? Jag har säkert mer frågor som kommer poppa upp ... men tacksam för svar på detta |
|
2010-01-17, 13:40 | #2 |
Tillägg
Hästarna har oftast tillägg för att de tjänat mer pengar än de som står längre fram. Så här står det t ex i propositionen för kallblodsloppet i dagens V65: "Svenska och norska kallblodiga högst 400.000 kr. Körsvenskrav kat. 3. 2140 m. Tillägg 20 m för hingstar och valacker. 20 m vid vunna 250.001 kr" Betyder att de som tjänat mellan 250k-400k får starta tjugo meter bakom. De som tjänat mer än 400k får inte vara med. Rano har jag dålig koll på. Men det kanske var ett norskt huvudlag ändå, syns oftast inte på håll om man inte tänker på det. Startpositioner Ja, svar på det kommer nog upp i kommande nyörjarguide om inte annat. Men generellt är 1,3,6,7 bra för då behöver man inte svänga så snävt, så det blir mindre risk för galopp. 2,4,5 är dåliga av motsatt anledning. Man kan också säga att med rätt häst och en bra kusk så spelar inte det här så stor roll. Det är ingen exakt vetenskap direkt. Tider: Tryck på kusens namn, så får du upp all tänkbar historik på den. Där står bl a rekord på alla distanser den gjort. Dagens Flex: Förstår inte riktigt varför de har dagens flex. Det måste vara för de som inte kan räkna ut hur många rader man får av visst många hästar. Ta och tryck i trion istället. Samma skit, enklare förpackning. Föreslår att du inte spelar trio öht, kan inte tänka mig att det är många som går plus på en sån spelform. |
|
2010-01-17, 14:49 | #3 |
norskt huvudlag var det han (ulf olsson)pratade om, hindrar hästen från att se bakåt/åt sidan (som skygglappar) finns olika varianter, just norskt kan man dra tillbaka när man sitter i sulkyn vilken kan ge hästen en extrakick, när han plötsligt ser dom andra
en del lopp ger hästar 20m till lääg baserat på hur mycket pengar dom sprungit in, ibland finns det även 3je och 4jde tillstarter (dvs yteligare 20m) startpositionerna är en riktigt avhandlig om en häst har spår ett, och inte är startsnabb, blir den lätt instängd, och även om den får ett bra lopp(i rygg på ledaren) så är den beroende av att en llucka öppnas för att kunna ta sig fram, startsnabba hästar gynnas av låga start nummer, samt en större fördel på banor med kort upplopp svårt att säga hur man bedömer hästens trav, tror bästa är att kolla på många hästar,och på så sätt få erfarenheten hästar har oxå tävlingsnerver, i värmningarna kan då gå o slänga med huvudet och se riktigt osäkra ut, men väl i loppet travar dom skitfint, kolla på mycket trav så har du ögat till sist om du klickar på hästens namn på atg.se får du upp en lista, där går att sortera efter det du vill, klicka bara på det du vill kolla trions odds är det du ser som vinnar odds, det du spelar är flex kupongen vilket ger fria kombinaationer, så ifall vinnar oddset är 200 o ch du har spelat flex så får du din% av oddset Senast redigerad av fyllot den 2010-01-17 klockan 15:02. |
|
2010-01-17, 15:33 | #4 |
Sharpest
|
Startpositioner är inte lätt att redogöra för då det finns kompletta böcker med statistik kring detta. Dels beror det på vilken typ av start det är, dvs volt/autostart. Sedan om banan har openstretch eller inte då icke startsnabba hästar kan ligga rygg på ledaren för att sedan få en lucka och spurta förbi. Det i sin tur beror på om hästen är startsnabb eller ej, eller om hästen har ökat galopprisk vid fram/bakspår. Är hästen stänkrädd tex. Samt vilken klass på loppet det är och distans.
Men om vi ska ta rent generellt så tycker jag du ska ta en titt på http://www.tracktracker.se/startspar.asp Välj bana/distans samt typ av start. Denna visar det hela dock generellt och inte klassmässigt på loppen. |
2010-01-18, 01:05 | #6 |
|
|
2010-01-18, 06:41 | #7 |
Man drar ner den så den plötsligt INTE ser de andra hästarna utan bara hör. Det leder ofta till att hästen kämpar mer.
|
|
2010-01-19, 11:36 | #8 |
Får kusk /tränare /ägare tippa i loppen som hästen kör? Det är ju förbjudet i andra sporter att tippa när du själv kan påverka utgången.
|
|
2010-01-19, 11:37 | #9 |
Sharpest
|
|
2010-01-19, 14:41 | #10 |
|
|
2010-01-20, 20:55 | #11 |
Vad beräknas värdet lika runt på topphästarna i Sverige och i världen?
2010-01-20, 21:02 | #12 |
Sharpest
|
|
2010-01-24, 18:15 | #13 |
Undrar om det finns nått enkelt sätt att ta reda på startsnabbheten på en häst, kanske skit dum fråga, men jag har absolut ingen aning.
Lär mig lite hela tiden, har tills nu förlitat mig på vad andra säger om hästar, men skulle gärna vilja kunna ta reda på sånt själv. Kanske finns nått ställe där man kan få upp statistik på hur en häst gått 0-500m, 500-1000m och sista 500m lr nått? Då skulle man ju kunna utläsa om den "kanske" är bra iväg och ifall den brukar kunna trycka ifrån på slutet. Tack, och ni är alla så jäkla bussiga här. Måste bara säga det! |
|
2010-01-24, 20:02 | #14 |
travgurun på atg.se eller travfakta på travnet.se brukar ha kommentarer om hur hästarna gick dom senaste 5 loppen
alternativet är väl o plöja igenom lopparkivet på atg.se där får du tidtagare i filmrutan, men kan vara krångligt att se markeringarna på banorna, |
|
|