Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-02-10, 18:53   #46

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 7767
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Problemet med värmningar är ju att hästarna är väldigt olika och en häst som ser dålig ut i värmning kan vara helt annorlunda i lopp. Och en del hästar ser alltid dåliga ut i värmning. Så det kräver både att du har öga för vad en bra värmning är och att du känner till hur hästen brukar se ut. Bara att stänga av öronen för kommentarerna om det där. Förutom vissa undantag som man ska lyssna efter. Till exempel om de kör i tävlingstempo och den hoppar, eller de provar bakom bilen och den hoppar. Det är indikatorer som ganska troligt kan visa sig i loppet sen.

Det fina med det där numera är faktiskt att man kan se värmningarna efteråt också. Jag har tänkt att sätta mig en helg och bara kötta igenom värmningar från tidigare omgångar på både vinnande hästar och övriga. För att öva upp det där och se om man kan hitta något man borde leta efter när man tittar på värmningar. Potentiellt kan det där jobbet ge en rejäl edge mot övriga spelare! Eller så är det många timmar i sjön och man blir inget klokare. Att hästarna till stor grad är individer gör att det inte är så lätt helt enkelt.

Men att de kör till i tävlingstempo tycker jag är grunden för att man ska sätta plus eller minus. Och det är nog lättare att hitta minus än plus. Blir de rulliga i högre farter i värmningen och ska ut i ett lopp där det kommer gå undan. Ja, då är det ju inte speciellt lovande för hur det ska gå i loppet. Problemet är ju att det oftast är först i provstarterna de provar i lite högre tempo också. Så det är en kamp mot klockan att ta rätt beslut där. Men om man blir bra på det där kan man ju skaffa sig en edge inför vilka streck man ska sätta i första loppet iallafall. Bäst att vara flexibel med streckningen i första loppet för de fall man ser något intressant där.
Håller, som oftast, med om det du skriver. En sak jag tycker du missat är att många hästar värms med annan balans än vad de sedan tävlar med. Ofta från skor till barfota när det är tillåtet eller från träningsbalans till tävlingsdito. Så ett tveksamt intryck i en snabb värmning kan bli något helt annat i lopp.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 18:56   #47

Stekels avatar

Sharp$: 26732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Håller, som oftast, med om det du skriver. En sak jag tycker du missat är att många hästar värms med annan balans än vad de sedan tävlar med. Ofta från skor till barfota när det är tillåtet eller från träningsbalans till tävlingsdito. Så ett tveksamt intryck i en snabb värmning kan bli något helt annat i lopp.
Så sant! Det har man gått bort sig på några gånger såklart.

Sen gör de så sena ändringar att det är omöjligt att vara med ibland också. Starten är på väg att gå så vinkar de av för materialfel och sätter på boots och det gör hela susen på en som ser skuttig ut.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 19:04   #48

Reg.datum: jun 2014
Sharp$: 22694
Standard

Lita på dig själv o din egna omdöme. De i atg live är anställda att prata. Ju fler ord desto duktigare låter de. En del är vassare än andra, men så klart när man måste vräka ur sig en miljon ord då blir det en del fel hos de med. På sista tiden har jag startat upp banans egna kanal o följt upp värmningar själv. Jag blir inte störd av skitsnacket, hoppande mellan olika banor och liknande.
För min del är viktigast o se att hästen är avslappnad och harmonisk, stressar inte upp sig för det lilla minsta och ligger rätt i handen på den som värmer.
Dahle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 19:30   #49

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Standard

Värmning? Vad är det?

Mvh Uffe
Gammal 2020-02-11, 23:24   #50

solkustens avatar

Reg.datum: jun 2016
Sharp$: 2632
Standard

Citat:
Jag har tänkt att sätta mig en helg och bara kötta igenom värmningar från tidigare omgångar på både vinnande hästar och övriga. För att öva upp det där och se om man kan hitta något man borde leta efter när man tittar på värmningar.
Gjorde dylik köttning. Mitt mest bestående och mest gemensamma intryck över alla ekipage, är att vid normalvärmning ser kusken ut att köra. Vid plusvärmning snarare åka, oavsett tempo.

Hur själva hästen ser ut är som påpekats både här och på många håll helt klart individuellt. Ligger nog en del sanning i indikatorerna "blank som en säl", "kvastar", "klipper med öronen", men utifrån enbart dessa skulle jag inte utesluta att hästen också kan vara övertänd.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Stekel (+100)
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 09:38   #51

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Gjorde dylik köttning. Mitt mest bestående och mest gemensamma intryck över alla ekipage, är att vid normalvärmning ser kusken ut att köra. Vid plusvärmning snarare åka, oavsett tempo.

Hur själva hästen ser ut är som påpekats både här och på många håll helt klart individuellt. Ligger nog en del sanning i indikatorerna "blank som en säl", "kvastar", "klipper med öronen", men utifrån enbart dessa skulle jag inte utesluta att hästen också kan vara övertänd.
Intressant! Ja det går väl en linje där nånstans där det snarare handlar om övertändning, vet inte riktigt vad man ska titta efter för tecken som gör att den är "över gränsen".

Ska försöka sätta mig ner framöver och titta så får vi se om jag kommer fram till något mer eller bara kan skriva under extra på det du hittat!

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2020-02-12, 10:23   #52

solkustens avatar

Reg.datum: jun 2016
Sharp$: 2632
Standard

Citat:
vet inte riktigt vad man ska titta efter för tecken som gör att den är "över gränsen".
Jo, den som det visste... men kan tänka mig att bl.a. Widman har såväl öga som nån slags förmåga att förmedla 'feelingen'. Jag har garanterat inte bästa ögat men lite feeling har jag nog köttat ihop. Ska jag försöka mig på några ord så, mer intryck av åka än pull, om det försöket till distinktion låter som nåt som går att relatera till.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 10:29   #53

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Jo, den som det visste... men kan tänka mig att bl.a. Widman har såväl öga som nån slags förmåga att förmedla 'feelingen'. Jag har garanterat inte bästa ögat men lite feeling har jag nog köttat ihop. Ska jag försöka mig på några ord så, mer intryck av åka än pull, om det försöket till distinktion låter som nåt som går att relatera till.
Ja man lär väl försöka se om kusken verkar vill dra i den och hur jobbigt det verkar vara. Sen ser alla kuskar olika ut i vagnen då de är olika starka osv. Så det är heller inte jättelätt.

Gammal 2020-02-12, 10:57   #54

Grants avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Värmning? Vad är det?
Inte speciellt överraskad att ingen vet. Men det intressanta är
som vanligt; Hur syns ditt "värmningsöga" på ditt (Widmans)
system? Och svaret är att det syns aldrig.

Mvh Uffe
Gammal 2020-02-12, 11:10   #55

Sharp$: 11975
Standard

Blir lite nostalgisk...minns på den tiden som det var tusentals med "vanliga människor" på travet varje travdag...fanns inga värmningstips och bara ett fåtal som hade "värmningsöga"...gissa om det gick att försörja sig (för de sistnämnda), på den tiden...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:27   #56

Reg.datum: mar 2014
Sharp$: 1145

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Blir lite nostalgisk...minns på den tiden som det var tusentals med "vanliga människor" på travet varje travdag...fanns inga värmningstips och bara ett fåtal som hade "värmningsöga"...gissa om det gick att försörja sig (för de sistnämnda), på den tiden...

Ja, och kommer du ihåg de få "värmningssidor" eller tipssidor för trav då och som var otroligt duktiga på detta, innan alla kom på att det var bättre att spy ur sig skit och dåliga tips och hålla godbitarna för sig själva...? Man fick ringa in och lyssna. Var svindyrt! En del verkligen droooooog uuuuuut på orden för att "taxametern" skulle ticka iväg, hehe!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:33   #57

Grants avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Det är därför Widman med sitt "värmningsöga" skriver av
strecklistan i sitt spelförslag.

Mvh Uffe

Senast redigerad av Grant den 2020-02-12 klockan 13:09.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:45   #58

mr_stylezs avatar

Reg.datum: nov 2011
Sharp$: 5211
Standard

Det viktigaste måste ju trots allt vara att ha koll på hur hästen BRUKAR se ut i värmningen.

Vissa ser alltid toppbra ut och presterat inte i loppet sen och vice versa....
Ska man få ut ngt av värmningar så måste man "Känna" hästen och ha bra koll på hur den vanligen är i värmning mot hur den presterar i lopp, så man vet vad man ska titta efter.

Sånt tar tid och kraft, inte så lätt för en "vanlig" spelare att lägga alla de timmarna för att bygg upp den minnesbanken för värmningar för alla hästar som tävlar vecka ut och in..
Men lyckas man, då sitter man ju bra på det =)

Precis som Dahle skriver så kollar jag med efter ifall hästen verkar avslappnad och harmonisk, klipper med öronen och ser ut att trivas. Mer än så hinner jag inte kika efter iaf

td