|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2020-01-03, 23:16 | #31 |
V75-7
I sista avdelningen lovar i princip Conrad vinst med 2 Harran Boko. Min vinnare är 10 Martin de Bos. Han är i dunderform och blir en bra dubbel 12 - 10 till över 100 gånger fläsket. Jag streckar i sista 1,2,3 och 10. |
|
2020-01-03, 23:20 | #32 |
Jag går all in
V75 Inlämnat: 2020-01-03, 23:18 Jägersro Lördag 2020-01-04 Start: 16:20 Kostnad: 10,00 kr Vadet gäller startnummer Avd 1: 3 Emmylou (5, 8) 2: 8 Hector Boko (2, 10) 3: 8 Disco Volante (10, 7) 4: 11 Aura S.L. (6, 12) 5: 9, 10, 11, 12 (7, 2) 6: 11 Shutupandscratchme (9, 5) 7: 1, 2, 3, 8, 10 (5, 11) 1x1x1x1x4x1x5 = 20 rader. 20 x 1 x 0,50 kr = 10,00 kr. Totalt: 10,00 kr. Rättningskod: JFC QKK BQR |
|
2020-01-04, 00:35 | #33 |
Jag brukar tycka att Sjödén har sina tillfällen då han som ingen annan lyckas säga emot sig själv i två tätt på varandra följande meningar. Men Bengt Adielsson tar nog priset i sin krönika inför morgondagen.
"Volare Gar (V75-1) vann på strålande 1.11,7/1 640a i den senaste starten. Trots ett bakspår. Tiden var smickrande. För allting gick hans väg. Med en smygare när det öppnades i ett mördande tempo. Nu? Med måttligt motstånd. Och från ett perfekt startspår. Då är det svårt att se hur han ska kunna förlora." Såg något annat intressant i den där krönikan förresten. Ett mätetal jag aldrig någonsin använt mig av vid analysen. Någon annan som har? "I lägsta klassen på V75 har jag en speciell varningslampa. På ST:s hemsida har alla äldre hästar ett avelsindex. Och jag aktar mig för hästar med ett lågt avelsindex. Den här veckan är Sunday Sonata (V75-5) den tidiga streckfavoriten. Och hon har väldigt låga 95 i avelsindex. Högst? Peter Highness som är en son till Maharajah och Camilla Highness har 113. Maharajah som för övrigt blev championhingst 2019." Volare Gar har jag kollat upp nu för att se om den där verkligen ska vara i närheten så klar som tipsen och strecken säger. Och syn blir det absolut! Har vunnit överlägset ett par gånger. Men haft spets precis varje gång också. Trots att den inte är någon blixt. Men det är få hästar i de där loppen och de släpper till favoriten. Som får styra och ställa. Och man ska komma ihåg att det ju inte är något svenskt V75-motstånd direkt där nere heller. Näst senaste starten han gjorde i Sverige räckte han inte mot ledande O.M Escobar. Spurtade bra men hann inte när handikapp lämnades. Visst om han bara mötte den skulle han nog greja det imorrn. Men nu är det ju V75, många bra motståndare. Och kort distans som gör spelfältet jämnt och positioner viktiga. Flera gånger på slutet har det inte varit överlägsna prestationer heller. Sånt som högst troligt inte duger imorgon. Det var många hugg och slag som fick honom först över linjen mot dödenshästen i Gelsenkirchen i oktober. Och han blev avslagen av rygg ledaren på upploppet gången före det. Fart finns, men jag tror han hamnar en liten bit ner i andraspår från start och kommer ha ganska jämna möjligheter med andra som får bättre lopp att vinna imorrn. Kan hända att jag steker den helt på min andelslapp när den är så brutalt hårt spelad. Mitt förstastreck går nog till Betting Rebel som varit väldigt bra på slutet i ganska tuffa omgivningar. Obegripligt bortglömd den här gången! Den andre tysken Hector Boko har jag inte pluggat in än, står mycket bättre till nu efter strykningen och blev extra intressant då! Tyckte det var för mycket vingelrisk innan det.
2020-01-04, 00:45 | #34 |
Lite tankar inför omgången:
AVDELNING 1 1 Linda’s Girl håller än, men att knappt spurta förbi tioåriga Journey på 1.15,4 väger inte särskilt tungt i sammanhanget. Hästen vinner inte det här loppet och Oskar bör inte ge sig in i någon utdragen spetsstrid om han vill nå en god placering. Jag tror därför att 3 Emmylou sitter i ledningen vid ett tidigt skede och Emilia Leo kör nog gärna i den positionen. Det är inte de allra tuffaste stona emot den här gången och får kusken dämpa lite blir hästen svårslagen. Flemming riskerar att hamna utvändigt med 8 Stella Newmen om Emilia vill svara upp spets och då blir det tufft även om motståndet är lite enklare. Stella är väl ingen häst som ska gå utvändigt i två varv och rankas därför ner. Om hon lyckas nå hela vägen till ledningen blir dock ekipaget svårslaget. 5 Dusty Shadow är på väg uppåt i karriären och blir farlig om ovanstående duo kör mot varandra. Juel kan säkert ramla ned i andra-tredjepar utvändigt och då övriga kuskar inte har häst till att gå på med för tidigt kan han vänta med slutstöten. Jag tror inte särskilt mycket på 9 Seven Karats som jag inte tycker är något extra. En 10-tid på amerikansk mark säger inte mycket och visst har hon mött Atlanta och Plunge Blue Chip, men då stannade hon totalt efter en snabb öppning. Hon har inte imponerat på norsk mark heller och verkar inte vara den tuffaste. Nej, då tror jag mer på 10 Una Blessed som är snabb iväg och har rygg på Emmylou från start. Det ökar chansen till att Paal kan nå en bra position i loppet och hon är skrällduglig i ett ganska blekt fält. AVDELNING 2 2 Volare Gar var bra senast, men det var som Ulf Ohlsson sade lite synvilla. Han fick spurta med bra på innern och avväpnade en Payet som hade fått stenhård press samtidigt som Zaira del Ronco galopperade. Då stod han också perfekt inne i loppet och får nu stöta på tuffare hästar. Ulf Ohlsson är trygg och det är förstahästen, men det är ingen straffspark. 7 Hector Boko har besegrat favoriten tidigare och är nu nedstruken ett hack. Lyckas kusken trycka sig till tät bör han utmana om segern. 9 Racing Ribb har rygg på Volare Gar från start och Adrian sätter på ett norskt huvudlag för att ha extraväxeln tillgodo när upploppet nalkas. Det brukar ge en bra effekt och enligt Adrian är hästen i toppform. Hamnar favoriten i kön och Adrian sitter i rygg är det den sistnämnda som bestämmer när han vill tvinga ut Ohlsson och då kan han växla ned denne en bra dag. AVDELNING 3 Jänkarvagnen åker på 5 Explosive de Vie som laddas vad som går. Efter strykningen på 4 Zabul Fi blir det dock ännu svårare att ta emot 7 Star Advisor Joli som kommer tryckas av ordentligt. Explosive vinner ingen mer gulddivision och vill han komma i mål med en hygglig placering i behåll släpper Kevin till sistnämnda. Det kommer dock bli lite körning och frågan är om Star kan hålla hela vägen? Jag är tveksam till det då Ohlsson låter så uppåt gällande 8 Disco Volante. I sina bästa stunder är det här en riktigt bra sprinter och även om han inte räckte till i Elitloppet gjorde han det bra i lotterian tidigare i våras, vilket är betydande meriter. Star Advisor Joli höll undan för Piraten på Solvalla, men då fick han bluffa bort loppet. Han håller inte undan för en formstark Disco Volante med en tuff öppning i benen. Körning gynnar dock 10 Jairo som är riktigt bra de dagar han har vaknat på rätt sida. Det blev platt fall senast och hästen tog inte i ett dugg. Med ett lopp i draget är han, vid sunda vätskor, stark till slut. AVDELNING 4 Jerry Riordan har väldigt höga tankar om 11 Aura S.L. som har bra chans i det här loppet. Men tittar man lite djupare så ska man veta att hon endast mötte jämnåriga senast. Det är alltså en nybliven fyraåring som inte är helt enkel i volten, detta till en väldigt hög procent. Nja, bra chans är det, men inte så bra som procenten antyder och det finns högkapabla motbud. 6 Valkyria Bob kan spetsa och leda loppet länge, men det måste nog strula för tilläggshästarna om hon ska räcka hela vägen. Ekipaget med Adielsson i sulkyn är dock värda ett streck. Främst emot favoriten anser jag vara 14 Ivana Boko. Hästen höll mycket bra från dödens senast och fick endast se sig slagen av Van Gogh, vilken profiterade på det höga tempot. Träffar Marc Elias rätt från ”springen” och når en bra position kan ekipaget vinna loppet. AVDELNING 5 7 Önas Nougat var bra senast efter uppehåll och är hästen lika bra igen är det en god segerchans om Per Nordström når hela vägen till ledningen. Men spår sju kan innebära bekymmer och blir det en dryg inledning i vida spår är det inte säkert att hästen är tuffast tillslut. Det finns många roliga skrällbud där bakom och bred gardering krävs bakom favoriten. Man kan nämna många i loppet men jag vill lyfta fram 9 Harmon Boko på skrällfronten. Hästen har varit med i flera årgångslopp sedan tvååringssäsongen och närmar sig formen. Örjan körde hästen i början av karriären när han bland annat som tvååring besegrade Hazard Boko och Speedy Face på ”Valla”. Han har mött bättre hästar genom åren och är på väg tillbaka. Man ska komma ihåg att hästen var favorit i Svampen 2016 och det är en talangfull Muscle Hill-avkomma i grunden. Det var ett tag sedan hästen hade en riktig kusk i sulkyn och Pilenberg sätter inte upp Örjan på V75 om hästen inte är redo för en god prestation. Med en spårsnål inledning och rätt ryggar kan det gå. AVDELNING 6 Öppet lopp där det kan hända saker. Huvudscenariot är att den som är först framme av 2 Sweetman och 3 Peter Highness får överta ledningen av 6 Gigantic Star som spetsar initialt. Jag säger knapp fördel den förstnämnda. Tipset ges dock till 9 Carlos Ken som Peter låter uppåt på. Det här är en bra häst i grunden och han tål att gå ett tungt slutvarv. Löser det sig vettigt kan hästen visa sig vara tuffast. 10 Sobel Photo är märkligt lite spelad. Kusken tillhör inte eliten men har vunnit med hästen flera gånger tidigare och senast mot Durello, vilken är mer betrodd med marginal. Hästen höll undan för Whipped Eggs på ett tungsprunget innerspår när V75 kördes förra nyårsaftonen och besitter god kapacitet. 11 Shutupandscratchme gynnas av distansen och är vass upploppet ned om Henriette kan servera honom en resa i ryggar. Ska inte nonchaleras. AVDELNING 7 Jag är svag för 2 Harran Boko som besitter en väldig motor. Han såg kraftfull ut vid attacken i spåren senast och hade den inte varit för galoppen skulle segerchansen varit god. 250 000 gick han miste om och istället tillhör han de som står hårdast inne på pengar i sin silverdebut. Hästen trivs på hemmabanan och Conrad laddar mot spets. Når han den positionen utan att det kostar för mycket är en stor del av loppet vunnet och segerchanserna ska då betraktas som goda. Skulle det däremot bli en halvtuff öppning kan 10 Martin de Bos komma in i matchen. Puros tuffa springare är härdad i klassen och kommer med form. Klaffar det lite är det inte många i klassen som står emot honom upploppet ned. Det är god chans att det står mellan dessa två Maharajah-avkommorna, men jag vill ändå ha med 3 Niky Flax som har ett passande läge och Örjan i sulkyn. Hästen gick i mål med sparade krafter i samma silverfinal som Martin de Bos deltog i senast och får han gå med i ryggar är han vass på speed. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+7), Torstens (+5), Tirich (+10), greenj (+11), asgaya3141 (+12) Senast redigerad av Piraten den 2020-01-04 klockan 00:49. |
|
2020-01-04, 00:58 | #35 |
Lite tankar om mina spikar
V75-2 Volare Gar var fin sist och vann lätt. Men fick det kört i halsen och det såg bättre ut än vad det var. Jag är inne på en annan kuse här. Hector Boko Satt o kollade på loppet den vann i augusti på Valla. Öppnade helt ok, utan o vara någon blixt. Kördes hårt i dödens av Dennis S och visade bra skalle när den tog sig förbi spetshästen och höll undan för resterande. Gissar på att den körs på liknande sätt imon med och skulle den lyckas ta sig till ledning då tror jag den är bra för att vinna detta. Loppet efter på V75 Hagmyren, kördes den väldigt passivt, men avslutade snabbt när den kom loss in mot upploppet. V75-3 Disco Volante, nedstruken ett spår och chansen ökar kraftigt. Kevin hotar att köra i spets, men klarar han av att svara ut Disco. Tveksamt. För mig känns det som SoS på Disco Volante V75-7 Bara ta omtag på Pastor Power, nu när den fått så bra läge. Känslan är att PU antigen kör i spets eller rygg på Harran Boko, som är inte så enkel och köra, ligger på, hoppar och liknande. Släpper PU och tar rygg, bör luckan komma, för HB sticker iväg av sig själv. Hoppar Harran, då är det bara bomba runt om. Ni hittar våra andelar på: https://www.atg.se/vastertorpstobak Senast redigerad av Dahle den 2020-01-04 klockan 01:25. |
|
2020-01-04, 01:02 | #36 |
Administrator
|
Två ord:
Pastor Power
2020-01-04, 01:23 | #37 |
Jag synade Hector Boko nu och instämmer med Dahle! Det är alltid svårt att jämföra hästar men här fanns några väldigt bra mätpunkter i historiken som säger mig att det ganska säkert rör sig om bästa hästen av de två tyskarna. Förutom att han verkar komplett som häst, både hyggligt speedig och stark och ärlig. Så har han nämligen mött några som Volare Gar slagits emot på senaste tiden!
-Hector höll undan ganska knappt men ändå utan att jagas alltför hårt mot Mr Bathuad Byd på Gelsenkirchen. Volare fick kämpa ordentligt för att hålla sig före mot samma häst med liknande löpningsförlopp i sitt lopp: -Hann höll också undan knappt men säkert mot Opalis som försökte ta honom på stretchen i Hamburg. Samma bana där Volare mötte Opalis också men han fick då nöja sig med att bli tvåa. Det som skiljer en del imorrn är ju startspåren. Men det är långtifrån säkert att Volare får en bättre resa för den sakens skull. De har bara en taktik att välja på med Hector. Från spår 2 är alltid risken att man väljer passiv taktik och hamnar en bit ner i andraspår. Det är sämre än tredjespår fram i dödens som väl är en av de värre saker Hector kan råka ut för.
2020-01-04, 03:13 | #38 | |
Citat:
2020-01-04, 04:49 | #39 |
Har jag förstått det rätt: Hästar med bra stam vinner lite oftare än de med sämre stam...
... Kan inte vara möjligt. |
|
2020-01-04, 09:50 | #40 | |
Citat:
2020-01-04, 09:58 | #41 | |
Citat:
|
||
2020-01-04, 10:01 | #42 | |
Citat:
|
||
2020-01-04, 10:03 | #43 |
V75
Inlämnat: 2020-01-04, 10:01 Jägersro Lördag 2020-01-04 Start: 16:20 Kostnad: 66,00 kr Vadet gäller startnummer Avd 1: 5 Dusty Shadow (3, 8) 2: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12 (2, 10) 3: 10 Jairo (8, 7) 4: 11 Aura S.L. (6, 14) 5: 7 Önas Nougat (11, 2) 6: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 (9, 3) 7: 2 Harran Boko (10, 3) 1x11x1x1x1x12x1 = 132 rader. 132 x 1 x 0,50 kr = 66,00 kr. Senast redigerad av wallemedw den 2020-01-04 klockan 11:45. |
|
2020-01-04, 10:10 | #44 |
Nr 12 |
|
2020-01-04, 10:11 | #45 |
Ingen som tror på 1 Cojito? Snabb ut från perfekt läge och släpp till nån betrodd..
Snabbaste medeltiden i loppet har den dessutom och skrällkusken Kim i sulkyn (kuskförstärkt) Står lite hårt inne men det är så låg klass att det inte spelar så stor roll. Bra plats/tvilling lir kanske. Får ju en perfekt resa på innern på spetsbanan. Va ju trea mot Derby Simoni och Delicious Ice näst senast i ett 150K lopp. |
|
|