Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-11-06, 15:01   #1

Reg.datum: nov 2014
Sharp$: 50413
Standard

Jens Sjödén V86 Åby/Solvalla

Jens Sjödén: "Statistikanalys V86"
Som vanligt kryllar det av bortglömda drag och underspelade spikar i världens bästa travspel!

Jens Sjödén
idag kl. 13:02

147,67 miljoner
V86 fortsätter gå strålande. Oktober satte omsättningsrekord för en enskild månad, en uppgång med 32 procent sedan ifjol! 2-1 i antal jackpotomgångar hjälpte förstås till.

1,32 procent
Det här är omgångens öppnaste lopp. Då man identifierat omgångens skrällopp nummer ett kan man göra det lätt för sig och ta ALLA!
Så skrev jag i förra veckans analys och det är så man får med de där skrällarna som inte går att få fram genom att analysera enskilda vinstchanser.
Att skrällen kom från rygg ledaren i ett 2640-lopp var dock inte alls oväntat. Invändiga resor är nödvändiga för att skrälla över lång distans.
På topplistan över skrällar placerar sig Rolex Tilly på en blygsam 76:e-plats.

1, 2, 5, 10
Spelarna behövde 100 rader för att lösa Solvallas V4, som nuförtiden på riktigt är en V4.

1, 2, 3, 4
24 rader. Som vanligt var det enklare för spelarna på saxbanan.

V86-1: Två tillägg, medeldistans. Struken: 10
Åby är banan där ”bästa hästen” vinner oftare. I sådana här lopp märks det på att 46 procent av tidigare vinnare startat allra längst bak.
Bästa hästen här är 14 Pacific Face (3,2 procent) som dessutom tävlar en nivå högre på just Åby. Han har inte startat på tre månader och går bäst över längre distanser, men motståndsmässigt är det här lämpligt för honom. Han kan vara en årstidare; för ett år sedan vann han V75 på Åby från bakspår – över medeldistans. På sidan 65 i dagens Travronden kan man se att Lubrano ligger på topplistan över de kuskar som har högst segerprocent bakom skrällar. Den här borde inte vara en skräll!

Bäst just idag över den här distansen kan 15 Juan (15 procent) vara, men inte heller han har dokumenterad form och tränaren klagar över svag stallform.
Nämnd duo utmärker sig markant men man kan notera att norske 8 Ingemar Palema (2,0 procent) har fin statistik i Sverige (13: 3-2-2) och är obesegrad här i nuvarande regi.

Spelfaktorn är det tal man kan multiplicera spelprocenten med för att få fram chansprocenten; som ett slags ROI baserad på spelprocent i stället för odds. För en Lugauer-favorit lyder detta tal 1,34 – klart högt! Det är inte lätt att överträffa spelarnas förväntningar i så hög grad.

V86-2: Autostart, stayerdistans, niohästarlopp. Struken: 8
7 Findus M (21 procent) har varit ruskigt bra tre gånger i rad. För tre starter sedan fick han gå i andra- och tredjespår i ett snarlikt lopp och gav sig bara mot en smygkörd 9 Tzatziki som slank ut från tredje inner.
I starten efter fick han vinna från dödens över lång distans, och senast spurtade han snabbast av alla under Åbys SM-dag!
Att han är bästa hästen för dagen tvivlar jag inte på. Men läget… det riskerar att bli som för tre starter sedan, att han får gå loppet i andra- och tredjespår. Så vinner man inte över 3140 meter. Men det sitter en toppkusk i sulkyn och fältet är litet. Spelprocenten är låg i förhållande till chansen och på det är han en spikidé för i alla fall de mindre systemen.

”En av omgångens svagaste favoritchanser”. Så löd omdömet om 1 Carmine Am (34 procent) inför den senaste starten där han gav sig från ledningen i dåligt trav. Han har galopperat i 2/4 och hamnar sist. Omdömet kvarstår inför denna start.
Jag räknar med att 4 Tale of Jacks (31 procent) kommer att ta över favoritskapet. Såsom formtoppad spetsfavorit är han värst emot min tipsetta.

Spelfaktorn för Kaj Widell lyder 1,04.

V86-3: Autostart, kort distans, hög klass. Strukna: 8, 9
Att 5/1640a är fördelaktigt är känt. I just sådana här lopp just på Åby ligger segerfrekvensen på absurt höga 39 procent från toppspåret.
Trots detta tippar jag inte favoriten 5 Joe Martini (38 procent). BG överspelas i sådana här sammanhang och hästens spurt senast, som onekligen fäste sig på näthinnan, kom i ett väldigt svagt lopp.
Tipset går istället till solklara spetsfavoriten 4 Very Good ZS (19 procent). I sverigdebuten blev han för hetsig i ledningen men jag utgår från att man ordnat till det. Det räcker om orken varar hundra meter längre än sist för att han ska vinna detta. En av hela omgångens bästa segerchanser.
Blir tipsettan hetsig igen så har 6 Jefferson Dotcom (13 procent) störst chans. Han kommer att följa med i rygg ledaren hela loppet. Tvilling! Han älskar att bli tvåa och tipsettan älskar att vinna, så en trio 4-6-alla kanske är vettigare.

Spelfaktorn för BG lyder 0,79.

V86-4: Autostart, medeldistans, treåriga h&v i öppen klass. Struken: 11
Det här har blivit ett tiohästarslopp, och just sådana för treåriga i öppen klass har faktiskt varit vanliga på Solvalla. 78 stycken har vi sett tidigare. Bara i fyra av dessa har favoriten haft spår 7, och två av dessa har infriat.
7 Gargamel Sisu (68 procent) är inte överlägsen på något sätt, men blir omgångens största favorit på att han förväntas nå ledningen. Just det stora favoritskapet i sig gör det troligt att han släpps till den fördelaktiga positionen och därmed vinner. Därför är han ett spikbud men spelvärdet är lågt. De flesta tidigare lopp har vunnits av ledaren.

Statistiken visar att 92 procent av vinnarna i sådana här lopp rankas 1-4 av V86-spelarna och övriga 5-6. Sparlopp för de som inte spikar och man får bra betalt för ”B-hästarna” som rensar som de vore skrällar. 4 Brake Cooling (3,6 procent) kommer i dold toppform och är mest spännande spelmässigt.

Spelfaktorn för Jorma lyder 0,76 – lågt, och det beror just på enormt överspel då han rattar Nurmos-tränat. Dessa uppsittningar drar ned hans annars fina statistik.

V86-5: Autostart, medeldistans, låg klass
Här kan jag säga som förra veckan: När man väl identifierat omgångens skrällopp nummer ett är det bara att helgardera – och hålla tummarna! Förra veckan gick det bra, fastän jag till slut tog bort ett par hästar för att få till radantalet. Den här gången kan det bli tufft att ta bort någon alls, då chanserna är väldigt jämna. Tyvärr håller spelarna med, även kollektivet tycker att detta lopp är omgångens öppnaste.

Spelfaktorn för JU lyder 1,20.

V86-6: Autostart, medeldistans, låg klass
Över 2140a infriar bara 18 procent av de favoriter som inte når ledningen, medan de flesta av de som spetsar håller ledningen in i mål. Det fantastiskt starka favoritskapet för 4 Raijin Face (58 procent) bottnar just i att han förväntas nå ledningen, och liksom i det föregående solvallaloppet finns en uppenbar sannolikhet att favoritskapet blir självuppfyllande. Favoriten har annars ingen lysande spetsstatistik; 4/8. Men motståndet är klent och de bästa har bakspår så han är en tydlig tipsetta.

Spelfaktorn för Torbjörn Jansson lyder 0,65.

V86-7: Autostart, lång distans, mellanklass
Åby V86 och 2640a: Spåren 4-5 sticker ut i statistiken. 35 procent av loppen vinns därifrån.

Ole Johan Östre är enligt Travrondens statistik (sidan 72) den tränare i loppet med näst högst segerprocent och alla högst ROI – hela 152 procent. Jag tänker på detta då jag ser att hans 11 Alone Man ST (bästa bakspåret!) bara är spelad till 0,21 procent. Så liten chans kan nästan ingen travhäst ha. Och första jänkarvagn i 137:e starten!
Näst sist rankar spelarna formtoppade och spårgynnade 5 Pay Attention TM (1,3 procent) som skrällvann till 57 gånger för kusken över distansen näst senast. Nä, här får det bli ALLA igen!

Spelfaktorn för Flemming Jensen lyder 0,78. I år har det blivit torsk bakom 3/3 favoriter.

V86-8: Autostart, medeldistans, treåriga ston i öppen klass
4 Intercepted (48 procent) blir stor favorit för att hon tursamt slank loss från tredje inner i ett megabilligt (treåriga max 100 000 kronor) lopp senast. Visst var hon bra, och spåret blev också bra, men nog har procenten skenat iväg.
Statistiken talar för hög favoritchans i sådana här lopp, särskilt när bara ston tävlar och särskilt från spår 4, så hon får tipset i alla fall.

Spelfaktorn för Örjan lyder 0,95 (men är i avtagande, för 2019 är noteringen 0,76).

Mitt spel
Fyra sjuor och 112 (!) sexor gav totalt 51 832 kronor på förra veckans system här i analysen.
Detta var dock för stort för Tillsammans, och i jakt efter ännu större pengar plockade jag bort storfavoriten Man at Work (44 procent) i den sista avdelningen…
Det innebar att Tillsammans-spelarna fick nöja sig med åtta sexor och 2 280 kronor att dela på.
Surt förstås. Om andrahandaren MT Malkin (23 procent) hållit undan hade det inte påverkat åttarättsutdelningen så mycket, men det hade gjort stor skillnad för sex-sju rätt så då hade bolaget fått en rejäl vinst, kanske sexsiffrig.
Nåja, analysen lyckades bra i alla fall. Rätt spik, rätt skrällopp och Digital Performer (7,3 procent) förstarankad. Han var ju spetshästen, loppet låstes sedvanligt på den + bästa hästen (som i detta fall bara var tredjehandsfavorit men slutade diskad tvåa i mål). Enda missen kom i montéloppet där statistikunderlaget var lite bristfälligt.

Det var nära en sexsiffrig vinst även i lördags på V75, men systemet missade i sista loppet efter att det blivit omstart. För alla rätt måste man ha marginalerna på sin sida. Dags idag?

14, 15
7 Findus M
4 Very Good ZS
7, 4
Alla
4 Raijin Face
Alla
4, 1, 5, 6
576 kronor

På Tillsammans spelar jag mycket större och det ser ut som jag kommer kunna få med de jag vill ha. Hur det systembygget utvecklar sig kan man som vanligt följa på sajten.
Lycka till med spelbesluten!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
sigh (+5)
hoola är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 20:42   #2

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 957
Standard

Kan vara en JS-kväll ikväll. Han har ju jagat #14 PF ganska länge. Och när man sätter dem till under 4% då och då är det inte så tokigt!
Gammal 2019-11-06, 22:07   #3

HuBBaBuBBas avatar

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 1750
Standard

Jens S är duktig. Synd att man inte kopierade hans system på andelen för en 500 kr och skulle fått bra tillbaka.
AmaerildeRimfrost (+1)
HuBBaBuBBa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 22:33   #4

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HuBBaBuBBa Visa inlägg
Jens S är duktig. Synd att man inte kopierade hans system på andelen för en 500 kr och skulle fått bra tillbaka.
Även en trasig klocka visar rätt tid ibland.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 22:39   #5

AmaerildeRimfrosts avatar

Reg.datum: nov 2017
Sharp$: 127

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Men den visar åtminstone rätt tid ibland. Det trav handlar om. Alla vilsna utan visare tycker jag mer synd om! De flesta försöker ju ha en klocka som går exakt på sekunden. Då kommer de sitta där med alla favoriter och vara glada tre gånger om året för alla rätt och 2765 kr Jens är snett på det 51 av 52 veckor men när det smäller då gör det fan det på riktigt. Ibland visar ju klockan rätt tid...

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 22:59   #6

Standard

Fast utdelningen på 7&6 rätt var ju bedrövlig i förhållande till svårighetsgraden.

Det är massor av pengar i nominella siffror. Men alltför många segrar i den här typen av slag gör att kriget mest troligt förloras.
Gammal 2019-11-06, 23:11   #7

Standard

Citat:
Fast utdelningen på 7&6 rätt var ju bedrövlig i förhållande till svårighetsgraden.

Det är massor av pengar i nominella siffror. Men alltför många segrar i den här typen av slag gör att kriget mest troligt förloras.
Sjukt underbetalt jämfört med det teoretiska värdet... :( Tappade 1500 på en sexa pga det typ Men jag får skylla mig själv för jag borde haft alla miljonerna idag! Då hade det inte betalt för lite för att fler idioter också var och nafsade åtminstone! Att potten sen inte räcker till - det är en annan femma

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2019-11-06, 23:41   #8

Standard

Att potten inte räcker till för en del utfall är inte en annan femma för mig. Jag anser att det är minst 4,50 av första femman.
Gammal 2019-11-07, 09:59   #9

Reg.datum: aug 2019
Sharp$: 264
Standard

Citat:
Jag tycker han ger en bra kompletterande bild av vissa lopp, och han är bra på att peka ut överskattade favoriter och även ibland riktiga lågprocentare. För ett tag sedan tipsade han om en rejält underskattad Betting Queen som jag satte 100:- dagens dubbel i kombination med den spik jag hade i andra loppet. Det gav 15 tusen.
Henkes är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 10:19   #10

HuBBaBuBBas avatar

Standard

Citat:
En trasig klocka visar rätt tid vid ett tillfälle varje dag
Gammal 2019-11-07, 10:26   #11
Administrator

Reg.datum: feb 2017
Sharp$: 8558
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HuBBaBuBBa Visa inlägg
En trasig klocka visar rätt tid vid ett tillfälle varje dag
Två i min värld. Statistiskt i alla fall.

HuBBaBuBBa (+5)
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 11:35   #12

Reg.datum: aug 2019
Sharp$: 264
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Två i min värld. Statistiskt i alla fall.

Du menar nog per dygn då, per dag är det bara en gång
Henkes är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 11:38   #13
Administrator

Reg.datum: feb 2017
Sharp$: 8558
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Henkes Visa inlägg
Du menar nog per dygn då, per dag är det bara en gång
Korrekt! Frågan är dock vad som definierar "en dag" om man inte avser ett dygn...

Nu vart det filosofiskt det här!

Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 11:47   #14

Standard

Snart får jag hoppa in i diskussionen här tror jag!

Gammal 2019-11-07, 14:24   #15

HuBBaBuBBas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Korrekt! Frågan är dock vad som definierar "en dag" om man inte avser ett dygn...

Nu vart det filosofiskt det här!

Det är sant.. tiden kan den stämma två ggr per dygn
Svara

td