|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2019-10-22, 18:54 | #1 |
SOLÄNGET ÅRSFINAL ikväll
Travexpertens Tips (Solänget 191022) B-O Månsson Kvällens omgång Årsfinal med spännande championstrid. Unge lärlingen Mats E Djuse toppar ligan och jagar en historisk triumf. Han leder med två fullträffar till godo och håller han undan blir han den yngste mästaren på Solänget genom tiderna, dessutom den första lärlingen som plockar hem championtiteln. Vi ser fram emot en öppen och spelvänlig V5:a med bland annat hästägarekannorna för båda raserna, som också inleder omgången. Varmbloden först ut över mastiga 3140m, därefter kallbloden över 2640m. Båda upplagorna känns streckkrävande och hösten är ju skrällarnas högtid. Jag väljer att chansspika tipsettan Foppa Sisu i tredje avdelningen. Henke Svensson gästar med en fin fyraåring som kan blir riktigt bra framöver. Hästen har grejat bricka fem i voltstart tidigare så fjärdespåret oroar inte allt för mycket. Och ”Foppa” borde väl trivas fint just på Solänget…!?
V5-4 är känns vidöppet och där kanske jag mer hoppas, än helhjärtat litar på att det ska räcka med fem streck. Då får jag råd med tre markeringar i sista vilket däremot känns starkt. Lycka till med liret! Systemförslag V5 (lopp 3 – 7) 8 x 4 x 1 x 5 x 3 480 rader/480 kronor Spiken V5-3: Nr 4 Foppa Sisu Foppa Sisu kom igång sent som treåring men inledde fint med två andraplatser och vann sedan på bra sätt i tredje försöket. Duktig också vid segern på Dannero i somras då han avancerade till dödens efter lugn avgång. Hästen kan nog bli riktigt bra när han släpper till på allvar. Det snäva fjärdespåret kan ju ställa till det men hittills har han öppnat stabilt. Lämplig uppgift här. Rysaren V5-1: Nr 9 Ippon Futura Ippon Futura är ett riktigt långskott. Den tappre krigaren vinner sällan men trivs på den långa distansen och har skramlat ihop till en fullträff. Nära Soul Tan vid andraplatsen och spurtade starkt som trea. Knappt ”i bild” senast och galopperade i kön 600 kvar men reparerade storstilat till femteplatsen via våldsam avslutning. De två senaste segrarna är tagna på hösten -17 och -18. I sulkyn sitter ligaledaren Mats E Djuse. Se upp! V5-1 (lopp 3) 11 Voulez Vous 10 Millie Millionaire 7 Toutre 3 Beyond Tested 9 Ippon Futura 2 Cemonroc de Coeur 6 Variety Show 8 Alfas Dimitri V5-2 (lopp 4) 7 B.W.Sture 6 Guli Storm 3 Gustav E. 5 Moeses V5-3 (lopp 5) 4 Foppa Sisu V5-4 (lopp 6) 8 Ålia Rännil 3 Jervjegeren 15 Storspjuver 11 Svärting A.C. 14 Klack Blixten V5-5 (lopp 7) 6 African Coast 12 Lupin Håleryd 2 Don’t Worry Analysen V5-1: Voulez Vous är en hedershäst som härdats i tuff V75-konkurrens. Formen är helt på topp. Normalt vettig chans. Millie Millionaire är ett toppsto som tyvärr haft en sönderhackad säsong. Dunkel form men givet motbud på sin skyhöga kapacitet. Toutre är nyttig och gör alltid sitt. Allroundbetonad. Bra igång. Måste räknas tidigt. Beyond Tested är jättefin men humörbetonad. Ippon Futura är björnstark. Cemonroc de Coeur imponerade vid skrällsegern efter ledning från start till mål. Riskerar bli lite bortglömd ändå. Jag streckar även Variety Show och Alfas Dimitri. V5-2: B.W.Sture möter hela tiden de allra bästa men är på väg att växa in i elitskiktet. Väldigt duktig som fyra i SM. Normalt toppchans i det här gänget och absolut ett tänkbart spikförslag. Jag väljer dock att gardera med tanke på det höga spelvärdet vid favoritfall. Guli Storm är gedigen och alltid med därframme. Gynnas av litet fält. Gustav E. har hög kapacitet men är skadebenägen och har varit ifrån i omgångar. Gör ny comeback och brukar vara bra direkt. Moeses vinner inte så ofta numera men är bra igång. Före tipsettan i mål senast och måste passas. V5-3: Vidöppet och streckkrävande om man väljer att gardera mitt spikförslag Foppa Sisu. Uncontested Match är inte alls så tokig och var fin vid segern senast. Knepigt läge. Cartman är väldigt fartfylld och kan absolut slå till. Kattis Palema har platsat i åtta av tio starter och verkar vara på gång igen i ny regi. V5-4: Ett getingbo med fri körning i ”alla”spår. Ålia Rännil såg ut att gå mot överlägsen seger senast, men stumnade efter tuff inledning. Varit klart bra i samtliga starter i år och blir svårslagen om han sköter sig. Jervjegeren har hittat stilen i ny regi. Galopperat i ledning men ställt sig och kommit tillbaka starkt vid båda segrarna. Svek lite senast men kan definitivt leda hela vägen om hanlöper upp till sitt rätta kunnande. Storspjuver fullföljde fint senast och slog då tipsettan. Dock 20 meter sämre till nu gentemot denne och dessutom risigt utgångsläge. Ändå streckvärd på bevisad form. Skrällvarning utfärdas för Svärting A.C. som lite i skymundan svarade för fina prestationer i försök- & finallopp senast. V5-5: African Coast är ett positivt nyförvärv hos duktiga Ulrica Håkansson. Inledde mycket bra med två segrar och en andraplats. Sedan helt okey som oplacerad i tufft gäng på Hagmyren och var därefter ifrån ett tag. Kördes till tät i comebacken senast. Fick småpress mest hela vägen och tröttnade till slut men ”plågades” inte av kusken. Bör gå framåt rejält med loppet i kroppen. Toppchans om spets, segerstrider bakifrån men kan nog vinna även från dödens. Lupin Håleryd är nog fältets bästa häst. Grym då hon radade upp överlägsna segrar. Klart positiv som spurtfemma i comebacken senast och även hon bör ju gå framåt efter den genomköraren. Trist läge men så bra att hon kan vända ut och in på hela gänget. Kompletterar med streck för Don’t Worry som gjort det rätt så bra i skarpa gäng och normalt har en vettig uppgift här. |
|
2019-10-22, 19:24 | #2 |
Såg inlägget nu bra genomgång själv tror jag BW Sture skulle ha varit omgångens bästa spik på papperet men då jag inte har tid kommer jag bara att vara åskådare under vardagstravet
|
|
2019-10-22, 20:54 | #4 |
V4
Inlämnat: 2019-10-22, 20:25 Solänget Tisdag 2019-10-22 Start: 20:22 Kostnad: 104,00 kr Vadet gäller startnummer Avd 1: 15 Storspjuver (3, 8) 2: 6 African Coast (2, 12) 3: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 (5, 9) 4: 4, 7, 8, 10 (9, 3) 1x1x13x4 = 52 rader. 52 x 1 x 2,00 kr = 104,00 kr. Totalt: 104,00 kr. Susanne H Osterling stod för årets mest obegåvade styrning. ALLT hon kunde göra fel....gjorde hon. Kräks i munnen! |
|
2019-10-22, 21:51 | #6 | |
Citat:
|
||
2019-10-23, 07:42 | #7 |
Tipsen är inte SO:s.
SO delade tipsen från Solängets Banprogram. Jag tror knappast SO spelade exakt som tipsen i banprogrammet. Avsikten med inlägget var nog att ge folk som inte har banprogrammet själva lite mer kött på benen inför V5. Lite extra läsning om loppen än det lilla man får tillgång till i tipsen på ATG.se. |
|
2019-10-23, 07:53 | #8 |
Är ju inte SO som skrivit detta tips, utan var som Basse skrev snäll att dela detta. Även om det varit SO som skrivit tipset så förstår jag inte vad det är atr skratta åt? Om ett tips är bra eller dåligt är ju upp till var och en att bedöma. Så att skratta åt någon som tar sig tid att skriva egna tips eller dela tips anser jag är väldigt fel !
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+50) |
|
2019-10-23, 11:20 | #9 |
|
|
2019-10-23, 12:06 | #10 |
Varför ens svara trollet melander