Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-10-16, 17:36   #16

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26740
Standard

Med risk för att upprepa mig för jag har säkert redan sagt det:

Det skulle bli oerhört trist och förödande för travet och spelet på sikt (som redan är illa ute) om man skar ner på banorna drastiskt. Visst skulle några banor kunna plockas bort utan att det gör någon större skillnad, men de banorna kostar ju nästan inga pengar heller. Om man ser det ur ett helikopterperspektiv. Mest ideella krafter som drar runt det.

Svårt att hitta siffror på vad det kostar att driva banorna. Men jag hittade en siffra i en artikel om jägersro och deras funderingar på att kasta ut galoppen där och vad det skulle innebära i ökade kostnader när de inte längre kan delas. Siffrorna sett till det stora hela inte är speciellt stora, och med tanke på att det här är en ganska stor anläggning kan man räkna ut att de små banorna är ganska "billiga". En del av driften lär kommunerna vara med och finansiera också.

En skilsmässa mellan travet och galoppen kostar i runda tal 12,5–13 miljoner kronor om året i ökade driftskostnader för de två sporterna.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 19:45   #17

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Med risk för att upprepa mig för jag har säkert redan sagt det:

Det skulle bli oerhört trist och förödande för travet och spelet på sikt (som redan är illa ute) om man skar ner på banorna drastiskt. Visst skulle några banor kunna plockas bort utan att det gör någon större skillnad, men de banorna kostar ju nästan inga pengar heller. Om man ser det ur ett helikopterperspektiv. Mest ideella krafter som drar runt det.

Svårt att hitta siffror på vad det kostar att driva banorna. Men jag hittade en siffra i en artikel om jägersro och deras funderingar på att kasta ut galoppen där och vad det skulle innebära i ökade kostnader när de inte längre kan delas. Siffrorna sett till det stora hela inte är speciellt stora, och med tanke på att det här är en ganska stor anläggning kan man räkna ut att de små banorna är ganska "billiga". En del av driften lär kommunerna vara med och finansiera också.

En skilsmässa mellan travet och galoppen kostar i runda tal 12,5–13 miljoner kronor om året i ökade driftskostnader för de två sporterna.

Att lägga ned en liten bana sparar runt 5 miljoner om man tänker sig att den får stå och förfalla och inte användas alls. En mellanbana 10-12 miljoner. Bergsåker runt 30 miljoner, Åby och Jägersro runt 50 miljoner och Solvalla runt 100 miljoner. De icke permanenta som Hoting, Oviken etc kostar c:a 1 mille om året. Solvalla har 20 gånger större driftbidrag än Lindesberg eller Skellefteå.

Man kan säkert lägga ned någon travbana, men det som händer är att travintresset dör där, och det uppstår inget nytt travintresse någon annanstans för de slantarna.
Gammal 2019-10-17, 00:17   #18

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Att lägga ned en liten bana sparar runt 5 miljoner om man tänker sig att den får stå och förfalla och inte användas alls. En mellanbana 10-12 miljoner. Bergsåker runt 30 miljoner, Åby och Jägersro runt 50 miljoner och Solvalla runt 100 miljoner. De icke permanenta som Hoting, Oviken etc kostar c:a 1 mille om året. Solvalla har 20 gånger större driftbidrag än Lindesberg eller Skellefteå.

Man kan säkert lägga ned någon travbana, men det som händer är att travintresset dör där, och det uppstår inget nytt travintresse någon annanstans för de slantarna.
Du har ju koll på siffrorna som vanligt ser jag! Välkommet med lite kalla fakta i sammanhanget. Då räknar jag med att vi kan sätta p för den här diskussionen. Om inte någon på allvar tycker att alla ringarna på vattnet som t ex en bana som Hoting ger inte är värt futtiga 1 mille.

En mycket mer relevant fråga i mitt tycke iaf är om man ska köra så enormt mycket trav som man gör. Att köra tävlingar med allt som ingår kostar en jävla massa pengar. Och frågan är hur mycket omsättningen går ner om man skrotar lite tävlingsdagar här och där. Kanske rentav gud förbjude ha en eller annan helt travfri dag?

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2019-10-17, 05:01   #19

Reg.datum: jan 2015
Sharp$: 3091
Standard

Eller är det Frankrike som har för få banor!?
bjarnea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 08:54   #20

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Kanske rentav ha en eller annan helt travfri dag?
Helt spelfri (trav) har vi en sedan länge. Fria från svenskt
trav finns det säkert några. Utvecklingen kanske går mot fler.
Personligen tycker jag att det är trevligt om möjligheten
finns varje dag. Men jag hoppar ändå över någon dag ibland.

Mvh Uffe
Gammal 2019-10-17, 10:15   #21

Stekels avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Helt spelfri (trav) har vi en sedan länge. Fria från svenskt
trav finns det säkert några. Utvecklingen kanske går mot fler.
Personligen tycker jag att det är trevligt om möjligheten
finns varje dag. Men jag hoppar ändå över någon dag ibland.

Mvh Uffe
Inte kollat efter extra men är nästan säker på att det bara är julafton som är helt fri. Och att ingen av de andra dagarna är befriade från svenskt trav heller.

Och ja, visst är det trevligt att utbud finns. Frågan är om det är ekonomiskt. Och utöver det har vi problemet med lopp som inte blir fyllda för att det inte finns tillräckligt med hästar för att tävla i alla lopp som är.

Senast redigerad av Stekel den 2019-10-17 klockan 10:17.
Gammal 2019-10-17, 12:03   #22

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Standard

Svår balansgång. Det är inte säkert att fler travfria dagar i Sverige ger
ett större antal hästar. Det är lite som tron på att lägga ner banor.
ATG/ST kunde någon gång komma med en uppföljning av något som har
givit en positiv utveckling. Jag tyckte "travkartan" såg bra ut, banorna
ligger där dom ska ligga.

Mvh Uffe
Gammal 2019-10-17, 12:56   #23
Banned

Reg.datum: apr 2015
Sharp$: 5233
Standard

Det är ju ändå ingen som längre besöker våra travbanor. Så i princip kan de ju ligga varsomhelst.

Jag tycker att det är dags att travbranschen tar sitt ansvar och utlokaliserar sina travbanor till social ekonomiskt riktigt utsatta områden i vår glesbygd.

Permanenta travbanorna i Lycksele och i Hoting. Anlägg Anläggning nya travbanor i Dals Långed, Kramfors, Bengtsfors, Hultsfred.

Där det verkligen behövs nya arbetstillfällen och inkomster för att hålla kommunen under armarna.

Naturligtvis så måste ju travtränarna flytta efter, men det gör de säkert gärna. Dessutom finns ju hur mycket lokal arbetskraft som helst att tillgå. Så jävla märkvärdigt är det väl inte att mocka hästskit.

Och då kommer man att kunna bygga nya bostäder i Stockholm, Malmö och Mölndal där nuvarande travbanor ändå inte gör annat än lägger beslag på en massa värdefull mark.

Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AmaerildeRimfrost (+1)
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 17:02   #24

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Det är ju ändå ingen som längre besöker våra travbanor. Så i princip kan de ju ligga varsomhelst.
Det är mest hästägare och andra aktiva inom sporten med familj som besöker travbanorna, och därför är det bra om banorna ligger där dessa finns. Därför tror jag inte vi skall flytta om för mycket, men visst finns det en del banor som skulle kunna få loss en hel del pengar genom att sälja sin centralt belägna mark och flytta längre ut. Många banor har ju i alla fall sålt en del av sin mark för att ha råd att renovera och utveckla banan.

td