|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2019-09-04, 20:52 | #106 |
Nja jag är inte så säker på det. Men rent matematiskt bör det stämma
bättre på mer streckade. Vi får se, intressant blir det hela iallafall. Mvh Uffe
2019-09-04, 22:33 | #107 | |
Citat:
Ju mindre rader kvar desto större risk att kvarvarande rader inte är representativa för total inlämnade radmängden. Nu gör jag inte längre de här beräkningarna exakt varje "sista avdelning" längre. ( Eftersom det jag redan vet vad jag vet ). Men det jag kom fram till är att det sällan skiljer mer än någon procentenhet på de mindre spelade hästarna. Å andra sidan gör det desto större inverkan på utdelningen procentuellt sett. Det går alltså att räkna fram radrenset mellan näst sista och sista avdelningen på de spelformer som ATG redovisar Ev utd redan idag. Om man tar allarättspotten och dividerar med utdelningen på respektive häst får man antal kvarvarande rader på just den hästen. Summerar man dessa rader får man totalt antal kvarvarande rader inför sista avdelningen ( hur många olika system dessa rader sitter på är helt oväsentligt! ). Sedan är det lätt att räkna ut hur många % av kvarvarande rader som satt på respektive häst. Detta stämmer med hygglig noggrannhet överens med spel%en i de flesta omgångar. Om det inte gjorde det skulle det inte den teoretiskt framräknade utdelningen stämma så hyggligt som den ändå gör. Saker som kan fucka upp det hela totalt är: 1) Flerbongar eller flervarvade andelsspel. 2) Dött lopp. 3) Sena strykningar. Ju mer spelad desto värre påverkan. 4) Trendvinnare. 5) Höga utdelningar med få kvarvarande rader som inte är representativa för "hela inlämnade radmängden".
2019-09-04, 23:30 | #108 |
För många år sen hade en kompis till mig 6 rätt inför sista. Värde ca 20.000. I sista
fick han in en 9% are. Han fick ca 32.000. Borås Tidningen hade 7 rätt och TT hade spik har jag för mig.
2019-09-05, 19:34 | #109 | |
Citat:
Enstaka omgångar kommer anomalier alltid att snedvrida den kvarvarande radmängden så att den inte alls är representativ för den totala inlämnade radmängden. Men det är ingen anledning till att inte räkna enligt en vettig statistisk modell.