|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2019-08-01, 17:29 | #1 |
Dutching
Jag tänker skriva denna tråd för andra och mig själv som en del av inlärningsprocess genom att införskaffa material och information om Dutching och hur man hittar värde i häst kandidater.
- Vad finns det för olika sätt att Dutcha på, fördelar och nackdelar - Hur gör man en profilering av potentiella vinnare/kandidater att Dutcha - Tjänster för att införskaffa data/statistik - Marknader för dagliga spel MVH Senast redigerad av Sputnik2012 den 2019-08-01 klockan 17:31. |
|
2019-08-01, 18:16 | #2 | |
Citat:
|
||
2019-08-01, 19:35 | #3 | |
Citat:
Robot-spel finns inte ens om man ska vara riktigt petnoga. Det ATG kallar robotspel är en uppsättning godtyckliga begränsningar för tillåtet antal system per spelform tillsammans med ett par svamliga paragrafer i vadhållningsbestämmelserna. Den mest detaljerade förklaringen om vad de egentligen vill stoppa är inget annat än en beskrivning av hur allt vinnande spel om pengar går till. " Ett robotspel är samlingsnamnet på ett spelbeteende där en spelare använder ett dataprogram som analyserar alla inlämnade system och konstruerar därefter ett/flera system vars sannolika vinst ska överstiga insatsen. Strategin bakom metoden är att under en längre tidsperiod generera vinst genom att ge många rätta rader vid låga utdelningar och en eller ett par rätta rader vid höga utdelningar. Kort sagt - du spelar på hästar, men en robotspelare spelar på hur du och alla andra spelar på hästar. " Det man säger är alltså att tanken är att man ska spela på de hästar man har störst chans att vinna. Om man väger in hur alla andra spelar ( dvs odds och insatsfördelning! ) så är det fusk. Det finns inget som helst spelteoretiskt stöd för att orättvisegränsen går vid ATGs valda gränser ( eller någon annan gräns ). Som Sharpsare borde det vara självklart att aldrig använda ordet "robotspel" till några jämförelser inom travspel.
2019-08-01, 19:39 | #4 | |
Citat:
Så följande svar är teoretisk, eftersom jag kan endast likna detta med Dutching rörande fotboll, vilket inte är samma sak som Dutching med hästar. Dutching handlar om att vinna flertalet lopp du spelar genom att täcka fler spel-kandidater för varje lopp. Alltså du spelar inte på att en specifik häst ska vinna, du spelar på att flera hästar har möjlighet att vinna loppet. Nu är jag ingen expert inom trav, men kan likna detta vid fotboll. Du gör en analys för att hitta både potentiella vinnare och potentiella förlorare. Profilera varje enskild häst med hjälp av olika stats - parametrar - till du får en överblick och en förväntan om vilka hästar som är potentiella vinnare och vilka hästar som är potentiella förlorare. Värderingen bör vara en kombination av olika faktorer som ska analyseras för varje enskilt lopp och samtliga hästar i det loppet. För att kunna göra detta dagligen, så måste man förmodligen presumera på en tjänst som tillhandahåller olika stats. Tror det blir för tidskrävande att leta runt på olika ställen, bättre ha all information samlad på ett och samma ställe. Din positiva förväntan eller eventuell edge kommer från din förmåga att värdera och samla in information om varje enskilt lopp. Samt hur du sammanställer spelvalen med aktuell utdelning. Du kanske har ett lopp med 12 hästar och utesluter skrällarna. Då har du plötsligt mindre antal hästar att analysera. Kanske du hitta 4 eller 6 potentiella vinnare av 9 hästar när du utesluter skrällarna. Förväntan är då utifrån urvalsprocessen att du vinner flertalet lopp med mellanstora eller mindre summor beroende på hur många kandidater du hittar värde i och tycker är spelbara som potentiella vinnare och hur många kandidater du värderar att du kan utesluta kommer vinna, förlorare. Det är en balansgång mellan risk och utdelning. Färre spelalternativ desto högre risk och högre varians, men högre utdelning, med mindre förlust summa om du bommar ett lopp. Flera spel alternativ desto mindre risk och mindre varians, men lägre utdelning, men större förlustsumma om du bommar ett lopp. Men den finns en snäpp mer avancerat tillvägagångssätt. Låt oss säga att du hitta fem kandidater men värderar två som mycket starkare. Då kan du lägga mer krut och större utdelning på dom, samt mindre eller jämna pengar på dom andra alternativen. Och skulle du vara extreme och täcka dom flesta, så skulle du kunna värdera vissa kandidater som uteslutande förlorare i loppet och låta dom accepter en halv förlust för att sannolikheten att någon av dom skulle vinna loppet skulle likställas med en skräll. MVH Senast redigerad av Sputnik2012 den 2019-08-01 klockan 19:42. |
||
2019-08-01, 20:30 | #5 | |
Citat:
”ge många rätta rader vid låga utdelningar och en eller ett par rätta rader vid höga utdelningar”. Det var just detta jag tänkte på, såg en viss likhet. |
||
2019-08-01, 20:50 | #6 | |
Citat:
Enligt de där svammelreglerna får man egentligen inte titta på odds och spelprocent när man väljer sina utfall. Att just ett godtyckligt antal system skulle vara det avgörande ( för det är ju det enda de kontrollerar, och ens kan kontrollera ) faller på sin egen orimlighet. Dutching är i sig är inte otillåtet eftersom det bara handlar om att jämna ut vinsterna på de utfall man har valt ut. Metoder för att välja vilka utfall man ska välja ingår inte nödvändigtvis i att dutcha-a. ( Men naturligtvis går man tillväga på något sätt och man tror att man har hittat lönsamma alternativ. Annars är det ju ingen mening att försöka jämna ut till att börja med. )
2019-08-02, 09:37 | #7 |
Vi kan göra ett räkneexempel på hur det här kan gå till i praktiken. Vi tar gårdagens V64-1 där Coktail Fortuna på vinnarspelet stod i 1,41. Det var alldeles för dåligt odds, och det hade kunnat vara en god idé att få emot den stora favoriten genom att spela de andra fem deltagarna.
Låt oss då sätta målvinsten till 1000kr för enkelheten i att räkna. Med de odds som fanns skulle våra insatser fördelas enligt följande: 1 fick 107kr i insats 3 fick 77kr i insats 4 fick 36kr i insats 5 fick 191kr i insats 6 fick 59kr i insats Totalt 470kr i insats, och oddset i praktiken 2,13 på att storfavoriten förlorar. I en värld utan spelavdrag hade korrekt odds varit 3,44. Man skall vara en väldigt skicklig spelare för att analysera fram så kraftigt skeva bedömningar av kollektivet att det här lönar sig.
2019-08-02, 15:09 | #8 |
Det känns som du missuppfattat upplägget med dutching, så därför ska jag visa en verklig exempel, fast fotboll.
Jag har vunnit och plussat med många vinstsviter genom att spela emot ett utfall 0-1 genom att göra gedigen pre-game profilering av båda lagen som möts. Ser inte varför jag inte skulle kunna utesluta hästar att vinna och spela på samma princip fast hästar. Jag täcker alla möjliga utfall och vinner 30 kr så endast resultatet 0-1 kommer ge mig en förlust. Kostnaden blir med detta exempel 540 kr med oddset 19.00. Men skillnaden här är att jag kommer aldrig förlora hela insatsen, utan om det inte blivit något mål under första halvlek så lägger jag spel på att 0-1 ska vinna. Då går jag jämnt ut på alla utfall, utan 0-1 som ger mig en förlust på 225 kr. Alltså implementerar du en trade i dutchingen. Detta betyder om alla lagda spel skulle ha samma odds och upplägg, så behöver jag vinna fler gånger än 7.5 för att gå med vinst, vilket inte är svårt, med tanke på profileringen och värdet i analysen innan match. Så här såg matchen ut med detta exempel: Söndag 2019-07-28 Norge Div 1 Aalesund vs. Nest-sotra KL 18:00 Match Odds 1.60/5.25 Selection 0-1 Lay Odds 19, 540 kr Vinst 30 kr Andra Halvlek 0 kr Förlust -225 kr Match Resultat 2-0 Det gör mig lite besviken hur du kan välja en favorit kandidat med ditt exempel, tycker det är felaktigt och gör hela ditt exempel inte verklighetstroget. Även om oddset är lågt skulle man kunna välja att gå jämnt ut och vinst på övriga. Jag har en stark övertygelse om att det är lättare att hitta en eller fler hästar som inte kommer vinna loppet, än att hitta en specifik häst att vinna loppet och på så sätt få fram kandidater för att Dutcha. Som jag nämnt så är tanken att vinna små summor men ofta och regelbundet genom att Dutcha. Det är bra för den mentala hälsan och stressen man kan uppleva när man lägger spel på nivåer runt 500/1000 kr. EDIT Ska köpa tjänster "BaraTrav" idag som Strappa71 rekommendera, skrivit e-post till dom och fått bekräftat att dom har rätt information och statistik för att göra analyser för att hitta värde. Sedan ska jag testa analysera fram kandidater som inte kommer vinna enskilda lopp, om det fungerar med en hög "strike ratio" så är det bara att börja spela. Hitta en koncept för värderingsprocess som jag kommer använda som profilering. Sedan om jag hittar ytterligare parametrar kanske jag lägger till dom. MVH Senast redigerad av Sputnik2012 den 2019-08-02 klockan 15:37. |
|
2019-08-02, 16:19 | #9 | |
Citat:
2019-08-02, 18:14 | #10 |
Viroid jag kolla alternativet och utesluta favoriten och det är väldigt smart om man kan utesluta den, priset blir väsentligt mer överkomligt när man ska täcka flera kandidater.
Ber om ursäkt om jag varit otrevlig på något sätt. MVH |
|
2019-08-02, 18:26 | #11 | |
Citat:
|
||
2019-08-02, 19:08 | #12 | |
Citat:
Du vet väl att det är 15% spelavdrag på vinnarspel hos ATG? Ju mer du ”dutchar” desto närmare kommer du gränsen på 85%. Sedan är det förlust hur det än går. |
||
2019-08-02, 20:00 | #13 |
Tack, jag vill spinna vidare på det här och vända på resonemanget, hitta en artikel som handla om att spela på 4 kandidater på fyra olika lopp, varav analys och val av vinnare för varje lopp.
Om en kandidat vinner så har man vunnit, eftersom man Dutcha och vinner fler kandidater i fler lopp så blir vinstsumman större. Samt om man inte kan träffa rätt med en vinst av fyra, så förlorar man. Tanken att analysera lopp och försöka hitta vinnare i varje enskilt lopp med en kandidat och Dutcha samtliga var nytt för mig. Min tanke har hela tiden varit ett och samma lopp och täcka flera alternativ. http://villagebet.com.au/staking-pla...-at-the-races/ MVH |
|
2019-08-04, 18:13 | #14 |
Äntligen hitta jag upplägget och hur man ska göra för att göra daglig inkomst.
Har aldrig varit intresserad av att lägga små summor för att vinna stort någon gång under året genom att använda reducerade spel. Tänker Dutcha genom tjänsten BaraTrav & ATG men det blir mer avancerat och svårare än Spelbörsen. Finns en oändlig möjlighet att Dutcha marknaden. T.ex. hitta sex kandidater i sex olika lopp och Dutcha samtliga för att vinna en, men om du plussar på fler, så blir det plötsligt en liten jackpot. Tog en titt på Betfair Spelbörs och dom har dagliga lopp där du både kan lägga spel för och emot, vilket gör att du kan spela både live och före kickoff. Trading. Det är ju där det positiva värdet (edge) manifesteras med slutgiltiga och avgörande beslut under loppets gång. Lite förenklat kan man säga att om högoddsaren mot all förväntan skulle visa den minsta tendensen till att kunna vinna loppet, så backar du det alternativet och går jämt ut på alla utfall eller får acceptera en halv förlust, vilket händer mycket sällan, vilket är bra för psyket när du satsar 500/1000 kr per lopp. Den sköna känslan att Dutcha marknaden på detta sätt är att du vinner ofta och regelbundet med få förlustsviter, samt med ett plus saldo vid månadsslutet och det är ju det som räknas, min åsikt. Nu gäller det bara att förverkliga detta och se vilka verktyg som finns. - Hitta varje lands livestreaming av samtliga lopp. - Hitta fler sidor med stats för varje lands lopp. MVH |
|
2019-08-05, 08:42 | #15 | |
Citat:
Det är nog inte så enkelt att vinna på trav. Heuer |
||
|