Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-07-31, 12:38   #271

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 58366
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det är väl snarast så att koncentrationen av resurser till storbanor gjort att det varit svårt att bygga nya travbanor i närheten? Solvalla har gjort att det varit omöjligt att ha en travbana i t.ex. Uppsala eller Nyköping. Åby har gjort att det saknats travbana i Borås, Varberg och i Trestadsregionen. Jägersro har gjort det svårt att ha en travbana i Helsingborg och Kristianstad. Sådana lokaliseringar hade helt enkelt urgröpt de stora banornas tävlingsprogram.

För att fylla storbanornas tävlingskalender krävs gigantiska upptagningsområden.

De stora städerna saknar landsbygd. Det är svårt att hitta aktiva som bor på Södermalm, i Rosengård eller i Örgryte.

Jag gjorde ett litet experiment. I min lilla by där det bor runt 2000 människor finns det enligt Svensk Travsport 14 personer med licens. Slår man istället in t.ex. Lidingö (som ändå är bitvis ganska lantligt) så finns det EN person med travlicens, av 35 000 personer. Danderyd har tre, Täby fem.

Av alla som har postadress Stockholm, flera hundratusen människor, är det 15 som har travlicens, Göteborg 14 och Malmö 38. Malmös siffra sticker ut åt det positiva hållet, men räknat per capita är det inget vidare. Generellt är det svårt att träna häst i städerna, trav är en landsbygdssport med stort engagemang på många håll.

När det kommer till ägande rätar det ut sig en del, större orter har generellt sett fler ägare registrerade än mindre orter, men det är fortfarande överrepresentation av ägande på mindre orter i förhållande till antalet människor som bor där.

Om vi gör som du vill göra Olle så får vi inte mer än kanske 20 tränare och 100 ägare kvar i sporten, på några få banor. Det kommer inte locka till spel, det kommer inte bli mer pengar av det, utan miljardärerna som äger hästarna kommer få köra mestadels om sina egna pengar.
Det har väl sin naturliga förklaring att det inte finns travtränare med stora hästgårdar mitt i storstäderna. Borde bli svårt att få lönsamhet i verksamheten om mark ska köpas upp för att bygga hästgårdar där. Jag reser frekvent mellan Malmö och sydöstra Skåne. Inte många minuter efter att tåget passerat det sista höghuset i Malmö börjat hästgårdarna dyka upp med täta intervaller.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 12:39   #272

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 11975
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Jag kontrar med Karlshamn då du!
Absolut ett bra förslag, det också...skulle kunna passa mig fint, då jag aldrig varit där, två flugor...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 12:42   #273

TOBYTYKEs avatar

Reg.datum: apr 2011
Sharp$: 9240
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Vi kunde ju ta träffen på Jägersro. Besöka vackra Rosengård som inte ligger så långt från Jägersro för picknick i gröngräset på eftermiddagen mellan höghusen och äta mat från Mellanöstern och sen fortsätta på vackra Jägersro på kvällen.
:lol betong, gängkriminalitet, och skön omgivning talar för en toppenkväll.
TOBYTYKE är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 12:57   #274

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TOBYTYKE Visa inlägg
:lol betong, gängkriminalitet, och skön omgivning talar för en toppenkväll.
Rosengård är stort och har sina fördelar jämfört med några andra kriminellt hårt belastade områden i Malmö. Det finns mycket grönytor och det är väldigt smidigt både att ta sig snabbt in till stan och till motorvägarna norr och österut. Därmed inte sagt att jag skulle vilja bo där. Jobbade där några år för många år sedan och det var absolut inga problem.
Gammal 2019-07-31, 13:07   #275

TOBYTYKEs avatar

Reg.datum: apr 2011
Sharp$: 9240
Standard

Citat:
Rosengård är stort och har sina fördelar jämfört med några andra kriminellt hårt belastade områden i Malmö. Det finns mycket grönytor och det är väldigt smidigt både att ta sig snabbt in till stan och till motorvägarna norr och österut. Därmed inte sagt att jag skulle vilja bo där. Jobbade där några år för många år sedan och det var absolut inga problem.
Jaha du var seriös , hm hade nog hellre föredragit takbaren på 25e på Clarion Live där jag bodde om ja fick välja.
TOBYTYKE är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 13:12   #276

Reg.datum: jul 2018
Sharp$: 17844
Standard

Då röstar jag för Visby så hejar vi på alla hemmahästar för jag har hört att dom har halva priset i baren i i några minuter efter loppet om hemmahäst vunnit

Inte för att jag förtär så mycket alkohol nu för tiden, men ändå
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 13:19   #277

Standard

Går ju att ha Sharps-Hoting, Sharps-Karlshamn, Sharps-Rosengård, Sharps-Arvika och Sharps-Visby, med ett vandringspris till den som klarar en Sharps-klassiker(alla fem på en säsong)...bara en tanke...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AmaerildeRimfrost (+5), lenninen (+5), viking90 (+5), Gotland (+5)
Gammal 2019-07-31, 13:28   #278

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Går ju att ha Sharps-Hoting, Sharps-Karlshamn, Sharps-Rosengård, Sharps-Arvika och Sharps-Visby, med ett vandringspris till den som klarar en Sharps-klassiker(alla fem på en säsong)...bara en tanke...
På travcafet tiden hade vi en träff på Jägersro derbydagen. 5-6 frekventa skribenter där och det var riktigt kul att träffa dom gubbarna. Om jag inte minns fel var det året när Conny Nobell vann, dvs 2005. Tror ingen av dom är aktiva här idag. Är fb vän med en, en har tyvärr gått bort (Christer A som var kung på travcafet) och någon som då var en pojkspoling närmast blev en ansedd travjournalist på ronden.
Gammal 2019-07-31, 14:02   #279

Sharp$: 7695
Standard

Citat:
På travcafet tiden hade vi en träff på Jägersro derbydagen. 5-6 frekventa skribenter där och det var riktigt kul att träffa dom gubbarna. Om jag inte minns fel var det året när Conny Nobell vann, dvs 2005. Tror ingen av dom är aktiva här idag. Är fb vän med en, en har tyvärr gått bort (Christer A som var kung på travcafet) och någon som då var en pojkspoling närmast blev en ansedd travjournalist på ronden.
Märkligt hur olika man kan se på saker. Christer A minns jag verkligen inte som nån ”kung” på Caféet, snarare tvärtom.
Kollade för säkerhets skull snabbt igenom de utskrifter jag gjorde av de suveränt lärorika diskussioner som fördes där kring ranking o systemuppbyggnad. Och jag minns rätt. Kungarna, om nu såna måste krönas, var snarare såna som Kylan, Ortega, Mikael Öberg + några till. Där fanns kunskap!
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 14:53   #280
Super Moderator

Skaeggets avatar

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 8964
Standard

Så då är det bestämt? Nästa sommar blir det Sharps-turné? Start i Åmål? Arvika? Hoting?

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
viking90 (+5), mikaels (+5)
Skaegget är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 15:40   #281

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Märkligt hur olika man kan se på saker. Christer A minns jag verkligen inte som nån ”kung” på Caféet, snarare tvärtom.
Kollade för säkerhets skull snabbt igenom de utskrifter jag gjorde av de suveränt lärorika diskussioner som fördes där kring ranking o systemuppbyggnad. Och jag minns rätt. Kungarna, om nu såna måste krönas, var snarare såna som Kylan, Ortega, Mikael Öberg + några till. Där fanns kunskap!
Jaså säger du det. Det beror väl på hur man definierar kung i detta sammanhang. CA var kung i den meningen att han skrev där från morgon till kväll i stort sett dagligen men kanske inte var det vad gäller spelteorier och systemuppbyggnad. Att du inte som patriotisk norrlänning såg honom som kung förstår jag mycket väl för han var ju inte den som tyckte Norrland och travet där uppe höll världsklass direkt och precis som när jag skriver vad jag tycker så var det många norrlänningar som fick spader när han skrev något negativt om de fantastiska loppen i Hoting, Skellefteå eller Dannero.
Gammal 2019-07-31, 16:18   #282

Sharp$: 7695
Standard

Citat:
Jaså säger du det. Det beror väl på hur man definierar kung i detta sammanhang. CA var kung i den meningen att han skrev där från morgon till kväll i stort sett dagligen men kanske inte var det vad gäller spelteorier och systemuppbyggnad. Att du inte som patriotisk norrlänning såg honom som kung förstår jag mycket väl för han var ju inte den som tyckte Norrland och travet där uppe höll världsklass direkt och precis som när jag skriver vad jag tycker så var det många norrlänningar som fick spader när han skrev något negativt om de fantastiska loppen i Hoting, Skellefteå eller Dannero.
Ja, det var ju också ett sätt att se det på. Producera oförskämdheter från tidig morgon till sen kväll som han och Idle G ägnade sig åt innebär alltså att man är ”kung”. Har inget minne av att han var speciellt negativ till någon landsända, enbart osympatisk och allmänt oseriös/otrevlig. Och sen är väl du den absolut siste som ska komma dragande med argumentet patriotism!!
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 16:20   #283

Stekels avatar

Sharp$: 26740
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lenninen Visa inlägg
Så då är det bestämt? Nästa sommar blir det Sharps-turné? Start i Åmål? Arvika? Hoting?
Något får vi väl se till att ordna, så får vi se om någon dyker upp! Jag kan väl ta på mig att duka upp ett picknick-bord på min gamla hemmabana Arvika om det så är. Var inte ens där själv i år, så nästa år måste jag ju ta mig minst ett besök!

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 17:34   #284

Standard

Tävlingsdagarna fastställs i november, vi får utarbeta ett schema då...
Svara

td