Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-07-22, 15:36   #1

Reg.datum: jul 2014
Sharp$: 4352
Standard

Köpa andel i en travhäst

Jag är sugen på att köpa en andel i en travhäst. Tycker det vekar hemskt kul att ha en egen häst att följa, så jag skulle verkligen vilja testa detta.

Jag har ingen som helst erfarenhet av att äga häst men har kikat en hel del på East KB de senaste månaderna och kommit fram till att jag kan tänka mig betala runt ca 10 000kr för 1/20 del av hästen med en månadskostnad på ca 800-900kr.

Är det någon som har några erfarenheter av andelshästägande att dela med sig av?
Kanske någon som nyligen vart i samma situation och gjort slag i saken?

Tycker Easy KB verkar vara ett smidigt sätt att köpa och äga en andel.
Finns det andra liknande alternativ?
SakanAA är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 16:17   #2

Shooters avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 37818
Standard

Det var länge sedan jag var delägare i någon travhäst. Easy KB vet jag inte hur de funkar. Det knepiga är att hitta en bra häst som inte går till någon storägare, kändis eller som inte behålls av tränare och/eller uppfödare. Jag skulle föredra att försöka köpa in mig i en häst som jag själv tror på genom att höra med tränaren om det går att gå in på en andel.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 16:25   #3

Reg.datum: jul 2018
Sharp$: 17781
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Det var länge sedan jag var delägare i någon travhäst. Easy KB vet jag inte hur de funkar. Det knepiga är att hitta en bra häst som inte går till någon storägare, kändis eller som inte behålls av tränare och/eller uppfödare. Jag skulle föredra att försöka köpa in mig i en häst som jag själv tror på genom att höra med tränaren om det går att gå in på en andel.
Hingst efter Nuncio & Sweet Home Alabama född i år , låter ju som en lovande häst för engångskostnad 20.000 kr (1/20 andelar)
Månadskostnad ca 800, kr.

Har dock ingen egen erfarenhet i att äga häst mer än att jag har snokat runt lite för tyckt det skulle vara skoj

En egen Sharps-ägt häst kanske?

Stall Kenny finns väl också som ett alternativ men läst lite sämre åsikter om dem runt omkring på nätet men de är ju en del stora tränare som tränar häst via Stall Kenny så borde ju gå att lita på

Senast redigerad av viking90 den 2019-07-22 klockan 16:27.
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 17:16   #4

Reg.datum: feb 2013
Sharp$: 5586
Standard

Jag har haft ca 10 hästar genom åren b.la Big Spenderup som gav mig mycket glädje. Han och de andra 7 har jag/Vi drivit som ett handelsbolag och Antonio Trot som startar på lördag har vi som ett AB. Jag har även Power Brodda som sköts av East KB och min egen upplevelse av det är att det är ett bra sätt att äga häst. De sköter allt det administrativa mot en ersättning, med AB eller HB måste man ha en kunnig delägare eller anlita en firma som sköter affärerna. Det går även att leasa en häst som polaren som har Activated som leasing och så har han en lite större andel i Racing Brodda hos Easy KB. Är du ny så kan jag rekommendera Easy. Tänk bara på att förutom månadskostnaden, så tillkommer veterinär,massage,vinter o sommartäcke och dyra avgifter till de stora unghästloppen.
Men glädjen och spänningen får man se som en hobby och en hobby brukar oftast kosta pengar!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5)
jAnman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 17:59   #5
Super Moderator

Skaeggets avatar

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 8952
Standard

jAnman, vad skulle du säga att det kostar per månad då, mellan tummen och pekfingret?

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Skaegget är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 18:24   #6

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 7795
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SakanAA Visa inlägg
Jag är sugen på att köpa en andel i en travhäst. Tycker det vekar hemskt kul att ha en egen häst att följa, så jag skulle verkligen vilja testa detta.

Jag har ingen som helst erfarenhet av att äga häst men har kikat en hel del på East KB de senaste månaderna och kommit fram till att jag kan tänka mig betala runt ca 10 000kr för 1/20 del av hästen med en månadskostnad på ca 800-900kr.

Är det någon som har några erfarenheter av andelshästägande att dela med sig av?

Håller med det Janman skriver om Easy KB. Dom sköter det administrativa bra. När det gäller att hitta häst, så kolla med din hemmabana. Brukar finnas en hästägaransvarig på de flesta banor. De har koll på om någon av banans tränare har nån aktuell andelshäst. Det häftiga är att ha häst ägd ”på hemmaplan” så att du kan åka ut o kolla jobb, eller bara klappa på den o ge lite morötter o snacka lite med skötare eller tränare.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 18:49   #7

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
Hingst efter Nuncio & Sweet Home Alabama född i år , låter ju som en lovande häst för engångskostnad 20.000 kr (1/20 andelar)
Månadskostnad ca 800, kr.

Har dock ingen egen erfarenhet i att äga häst mer än att jag har snokat runt lite för tyckt det skulle vara skoj

En egen Sharps-ägt häst kanske?

Stall Kenny finns väl också som ett alternativ men läst lite sämre åsikter om dem runt omkring på nätet men de är ju en del stora tränare som tränar häst via Stall Kenny så borde ju gå att lita på
400 papp för ett årsföl, dessutom efter en i aveln helt oprövad hingst, låter som ett rent rövarpris. Vem är säljaren bakom detta?
Gammal 2019-07-22, 19:01   #8

Stekels avatar

Sharp$: 26732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SakanAA Visa inlägg

Jag är med på ett litet hörn i andelshäst genom Linn Andersson sedan ett par år tillbaka och kan bara varmt rekommendera det! Hon lägger ner själ i det där och man får enormt mycket info om hur det är med hästen, och mycket annan info under vägen.

Nu fick vi över lite slantar på hästen vi har och hon scoutade fram en "ny häst" att bygga vidare på så vi har en ny på uppgång innan den vi har i värsta fall går på dekis. Planen var att vi andelsägare skulle ta hela den här hästen, men eftersom några av ägarna ville ha ut slantar istället så blev det lite andelar kvar som är till salu.

8k för 1/20 och 687kr/månad!

https://linnandersson.org/wp-content...dek_annons.pdf

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 19:10   #9

Reg.datum: jul 2018
Sharp$: 17781
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
400 papp för ett årsföl, dessutom efter en i aveln helt oprövad hingst, låter som ett rent rövarpris. Vem är säljaren bakom detta?
Ska väl tillägga att jag har noll koll på värdet i en häst i sig.

Det var på Easy KB skall tränas hos Marcus Lindgren.

Just 20.000 per andel kändes "väl ok" då det var Nuncio även om han som du sa är oprövad via avel
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 19:15   #10

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
Ska väl tillägga att jag har noll koll på värdet i en häst i sig.

Det var på Easy KB skall tränas hos Marcus Lindgren.

Just 20.000 per andel kändes "väl ok" då det var Nuncio även om han som du sa är oprövad via avel
OK, ”vinsttrötte” Lindgren alltså. Vad gäller Easy KB ska man komma ihåg att de sköter det administrativa, och gör det bra, är som typ vad en redovisningsbyrå är för ett företag. Dom har normalt inget göra med priset på hästen.
Gammal 2019-07-22, 19:20   #11

Stekels avatar

Standard

Citat:
OK, ”vinsttrötte” Lindgren alltså. Vad gäller Easy KB ska man komma ihåg att de sköter det administrativa, och gör det bra, är som typ vad en redovisningsbyrå är för ett företag. Dom har normalt inget göra med priset på hästen.
Helt riktigt, Easy KB är bara en tjänst för det administrativa. Den som håller i rodret är det viktiga (förutom hästen givetvis).

80k kostar ju bara själva säden från Nuncio och ihop med ett bra sto (som det verkar vara) och med en hästfäl som inte ser helt skevt ut efter att det ramlat ut så är man fort uppe närmare halvmiljonen. Halvdyr lott ändå, för jag undrar hur mycket man kan se på hästen när den är såpass färsk att den inte ens är ett halvår gammal.

Gammal 2019-07-22, 19:28   #12

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Helt riktigt, Easy KB är bara en tjänst för det administrativa. Den som håller i rodret är det viktiga (förutom hästen givetvis).

80k kostar ju bara själva säden från Nuncio och ihop med ett bra sto (som det verkar vara) och med en hästfäl som inte ser helt skevt ut efter att det ramlat ut så är man fort uppe närmare halvmiljonen. Halvdyr lott ändå, för jag undrar hur mycket man kan se på hästen när den är såpass färsk att den inte ens är ett halvår gammal.
Nuncio är såklart prissatt för att dra in maximalt innan avkommorna är i startbar ålder, tyvärr fungerar det så här i Sverige. Han har såklart grymma egna prestationer, men hans moderstam är klart svag.
För 400 tkr går det att hitta många intressanta på Elit- eller Kriterieauktionen och då är hästarna dessutom äldre o lättare bedöma, precis som du skriver.
Gammal 2019-07-22, 19:38   #13

Stekels avatar

Standard

Citat:
Nuncio är såklart prissatt för att dra in maximalt innan avkommorna är i startbar ålder, tyvärr fungerar det så här i Sverige. Han har såklart grymma egna prestationer, men hans moderstam är klart svag.
För 400 tkr går det att hitta många intressanta på Elit- eller Kriterieauktionen och då är hästarna dessutom äldre o lättare bedöma, precis som du skriver.
Ja så är det väl, har inte riktigt koll på hur de prissätter annars. Men gissar att Örnen inte är så billig heller? Jojomen, kollade upp nu och där är vi runt det dubbla 16k €! Helt rätt såklart också, det är marknadsekonomi och drabbar ju ingen fattig. Men den som "spelar" lite smartare går kanske på någon mer beprövad hingst som man både vet funkar och som är billigare. Annars riskerar man ju att behöva skicka den där halvmiljonlotten (som blivit en miljonlott innan den är startklar) till slakt efter några år med noll intjänat. Lex typ alla Copiad-avkommor...

Gammal 2019-07-22, 19:49   #14

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Ja så är det väl, har inte riktigt koll på hur de prissätter annars. Men gissar att Örnen inte är så billig heller? Jojomen, kollade upp nu och där är vi runt det dubbla 16k €! Helt rätt såklart också, det är marknadsekonomi och drabbar ju ingen fattig. Men den som "spelar" lite smartare går kanske på någon mer beprövad hingst som man både vet funkar och som är billigare. Annars riskerar man ju att behöva skicka den där halvmiljonlotten (som blivit en miljonlott innan den är startklar) till slakt efter några år med noll intjänat. Lex typ alla Copiad-avkommor...
Precis så.
-Hingstägare till oprövade snack-hingstar prissätter för att dra in mesta möjligt innan facit kommer, dvs avkommorna börjar starta.
-Stoägare har 2 val. Ska du sälja avkomman, välj en dyr snack-hingst o sätt ett hutlöst pris, som med Nuncio-fölet. Ska du behålla avkomman, välj en beprövad hingst som visat resultat med avkommorna.
-Den smarte köparen, tycker jag, gör som stoägaren som tänkt behålla avkomman. Köp unghäst efter beprövad avelshingst.
Gammal 2019-07-22, 21:55   #15

Reg.datum: feb 2013
Sharp$: 5586
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lenninen Visa inlägg
jAnman, vad skulle du säga att det kostar per månad då, mellan tummen och pekfingret?
Power hos Kylin- blom ca 12- 14 000 mån
Antonio hos Nurmos 14 - 16 000 ,men man får räkna med att t.ex en start långväga typ Bergsåker eller dylikt traktamente till skötare, del i hotell, innan lopp kanske massage och efter lopp genomgång av veterinär iallafall hos Timo. Det görs grundligt men en räkning om bara en start den månaden kan hamna på en bit över 20 lakan.
jAnman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td