|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2019-07-22, 15:36 | #1 |
Köpa andel i en travhäst
Jag är sugen på att köpa en andel i en travhäst. Tycker det vekar hemskt kul att ha en egen häst att följa, så jag skulle verkligen vilja testa detta.
Jag har ingen som helst erfarenhet av att äga häst men har kikat en hel del på East KB de senaste månaderna och kommit fram till att jag kan tänka mig betala runt ca 10 000kr för 1/20 del av hästen med en månadskostnad på ca 800-900kr. Är det någon som har några erfarenheter av andelshästägande att dela med sig av? Kanske någon som nyligen vart i samma situation och gjort slag i saken? Tycker Easy KB verkar vara ett smidigt sätt att köpa och äga en andel. Finns det andra liknande alternativ? |
|
2019-07-22, 16:17 | #2 |
Det var länge sedan jag var delägare i någon travhäst. Easy KB vet jag inte hur de funkar. Det knepiga är att hitta en bra häst som inte går till någon storägare, kändis eller som inte behålls av tränare och/eller uppfödare. Jag skulle föredra att försöka köpa in mig i en häst som jag själv tror på genom att höra med tränaren om det går att gå in på en andel.
|
|
2019-07-22, 16:25 | #3 | |
Citat:
Månadskostnad ca 800, kr. Har dock ingen egen erfarenhet i att äga häst mer än att jag har snokat runt lite för tyckt det skulle vara skoj En egen Sharps-ägt häst kanske? Stall Kenny finns väl också som ett alternativ men läst lite sämre åsikter om dem runt omkring på nätet men de är ju en del stora tränare som tränar häst via Stall Kenny så borde ju gå att lita på Senast redigerad av viking90 den 2019-07-22 klockan 16:27. |
||
2019-07-22, 17:16 | #4 |
Jag har haft ca 10 hästar genom åren b.la Big Spenderup som gav mig mycket glädje. Han och de andra 7 har jag/Vi drivit som ett handelsbolag och Antonio Trot som startar på lördag har vi som ett AB. Jag har även Power Brodda som sköts av East KB och min egen upplevelse av det är att det är ett bra sätt att äga häst. De sköter allt det administrativa mot en ersättning, med AB eller HB måste man ha en kunnig delägare eller anlita en firma som sköter affärerna. Det går även att leasa en häst som polaren som har Activated som leasing och så har han en lite större andel i Racing Brodda hos Easy KB. Är du ny så kan jag rekommendera Easy. Tänk bara på att förutom månadskostnaden, så tillkommer veterinär,massage,vinter o sommartäcke och dyra avgifter till de stora unghästloppen.
Men glädjen och spänningen får man se som en hobby och en hobby brukar oftast kosta pengar! Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5) |
|
2019-07-22, 17:59 | #5 |
Super Moderator
|
jAnman, vad skulle du säga att det kostar per månad då, mellan tummen och pekfingret?
2019-07-22, 18:24 | #6 | |
Citat:
|
||
2019-07-22, 18:49 | #7 | |
Citat:
|
||
2019-07-22, 19:01 | #8 | |
Citat:
Nu fick vi över lite slantar på hästen vi har och hon scoutade fram en "ny häst" att bygga vidare på så vi har en ny på uppgång innan den vi har i värsta fall går på dekis. Planen var att vi andelsägare skulle ta hela den här hästen, men eftersom några av ägarna ville ha ut slantar istället så blev det lite andelar kvar som är till salu. 8k för 1/20 och 687kr/månad! https://linnandersson.org/wp-content...dek_annons.pdf
2019-07-22, 19:10 | #9 | |
Citat:
Det var på Easy KB skall tränas hos Marcus Lindgren. Just 20.000 per andel kändes "väl ok" då det var Nuncio även om han som du sa är oprövad via avel |
||
2019-07-22, 19:15 | #10 |
OK, ”vinsttrötte” Lindgren alltså. Vad gäller Easy KB ska man komma ihåg att de sköter det administrativa, och gör det bra, är som typ vad en redovisningsbyrå är för ett företag. Dom har normalt inget göra med priset på hästen.
|
|
2019-07-22, 19:20 | #11 | |
Citat:
80k kostar ju bara själva säden från Nuncio och ihop med ett bra sto (som det verkar vara) och med en hästfäl som inte ser helt skevt ut efter att det ramlat ut så är man fort uppe närmare halvmiljonen. Halvdyr lott ändå, för jag undrar hur mycket man kan se på hästen när den är såpass färsk att den inte ens är ett halvår gammal.
2019-07-22, 19:28 | #12 | |
Citat:
För 400 tkr går det att hitta många intressanta på Elit- eller Kriterieauktionen och då är hästarna dessutom äldre o lättare bedöma, precis som du skriver. |
||
2019-07-22, 19:38 | #13 | |
Citat:
2019-07-22, 19:49 | #14 | |
Citat:
-Hingstägare till oprövade snack-hingstar prissätter för att dra in mesta möjligt innan facit kommer, dvs avkommorna börjar starta. -Stoägare har 2 val. Ska du sälja avkomman, välj en dyr snack-hingst o sätt ett hutlöst pris, som med Nuncio-fölet. Ska du behålla avkomman, välj en beprövad hingst som visat resultat med avkommorna. -Den smarte köparen, tycker jag, gör som stoägaren som tänkt behålla avkomman. Köp unghäst efter beprövad avelshingst. |
||
2019-07-22, 21:55 | #15 | |
Citat:
Antonio hos Nurmos 14 - 16 000 ,men man får räkna med att t.ex en start långväga typ Bergsåker eller dylikt traktamente till skötare, del i hotell, innan lopp kanske massage och efter lopp genomgång av veterinär iallafall hos Timo. Det görs grundligt men en räkning om bara en start den månaden kan hamna på en bit över 20 lakan. |
||
|