Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-07-29, 10:53   #136
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 367
Sharp$: 232

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Som jag sagt tidigare och nu tänker upprepa likt en papegoja är att publiksiffran i sig inte är någon bra mätmetod. På alla de där "småbanorna" så finns det ju inget annat att göra. När det då blir V75 en gång om året så tro fan att folk vallfärdar dit. Hur mycket folk besöker de där banorna när det inte är årets höjdpunkt? Hoting har sin "sommarvecka" så räkna inte med den utan där de faktiskt tävlar relativt frekvent.

I Malmö, Göteborg och Stockholm är det en miljon saker som konkurrerar.

Sen att man ens tar 200 kr i inträde till en travdag är ju ett skämt utan dess like.

Men på sommaren är publiksiffrorna större då många tar sig till de "mindre" banorna och sitter och solar - alternativt så är det också bättre startfält och olika stora pris som gör att det blir masspsykos och folk tar sig dit för alla andra gör det. Lite som med de där dansveckorna!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 11:38   #137
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 308
Sharp$: 58385
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Som jag sagt tidigare och nu tänker upprepa likt en papegoja är att publiksiffran i sig inte är någon bra mätmetod. På alla de där "småbanorna" så finns det ju inget annat att göra. När det då blir V75 en gång om året så tro fan att folk vallfärdar dit. Hur mycket folk besöker de där banorna när det inte är årets höjdpunkt? Hoting har sin "sommarvecka" så räkna inte med den utan där de faktiskt tävlar relativt frekvent.

I Malmö, Göteborg och Stockholm är det en miljon saker som konkurrerar.

Sen att man ens tar 200 kr i inträde till en travdag är ju ett skämt utan dess like.

Men på sommaren är publiksiffrorna större då många tar sig till de "mindre" banorna och sitter och solar - alternativt så är det också bättre startfält och olika stora pris som gör att det blir masspsykos och folk tar sig dit för alla andra gör det. Lite som med de där dansveckorna!
Nä, publiken en enskild dag är verkligen ingen bra värdemätare för en travbanas betydelse. Generellt är alla banor i princip folktomma numera . Tittar man på den senaste Pegasus statistiken som avser publik jan-april 2019 ser det nästan förfärligt ut för alla banor. Solvalla och Jägersro under 1000 personer per tävlingsdag . Norrlands storbana Bergsåker hade bara drygt 500 i genomsnitt per tävlingsdag. Hagmyren som kört 3 tävlingsdagar tom april knappt 600 per dag och så såg det ut generellt. Det redovisas runt 500 eller lite mer på vardagstravet men skulle det som många betraktar som riktig publik, dvs betalande åskådare som åker till banan enbart för att se och spela till loppen skulle publiksiffran ofta ligga på kanske 100-150 personer. Att då som argument för att behålla alla tävlingsbanor hävda att det är på travbanan som framtidens hästägare, spelare och aktiva föds när banorna numera inte har någon publik längre känns en aning märkligt.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 11:51   #138
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 308
Sharp$: 58385
Standard

I Pegasus statistiken redovisas även antalet STL segrar (=V75) under januari-april. Solvalla, Åby, Jägersro och Halmstadtränade hästar vann 55 st V75-lopp. Hästar tränade på landets övriga 23 banor, inkl storbanan Bergsåker, vann totalt 16 V75 lopp under samma period. Det säger väl en hel del om hur beroende travsporten och dess utveckling är av de fyra banorna. Dom betyder i princip allt idag för sportens utveckling på kort och lång sikt medan väldigt många travbanor inte betyder någonting i det avseendet. Men dom kostar enorma pengar att driva och det kostar stora pengar för hästägarna att tvingas transportera dit hästar till deras tävlingar.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 12:12   #139
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 567
Sharp$: 7450
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
I Pegasus statistiken redovisas även antalet STL segrar (=V75) under januari-april. Solvalla, Åby, Jägersro och Halmstadtränade hästar vann 55 st V75-lopp. Hästar tränade på landets övriga 23 banor, inkl storbanan Bergsåker, vann totalt 16 V75 lopp under samma period. Det säger väl en hel del om hur beroende travsporten och dess utveckling är av de fyra banorna. Dom betyder i princip allt idag för sportens utveckling på kort och lång sikt medan väldigt många travbanor inte betyder någonting i det avseendet. Men dom kostar enorma pengar att driva och det kostar stora pengar för hästägarna att tvingas transportera dit hästar till deras tävlingar.
Som bl a Viroid påpekat tidigare i tråden är vi ju många som under årens lopp konstaterat att det är fullständigt meningslöst diskutera med dig. Ditt helstängda huvudlag sitter fast monterat och dina kunskaper om travSPORT är i princip obefintliga.
Du mal på med dina egna hittepåmantran oavsett allt annat. Dit hör t ex påståendet om de ”enorma pengar” som de mindre banorna kostar att driva. Vilka belopp är det som det handlar om? Vad bygger du det påståendet på?

Nu påstår du också i detta senaste inlägg att STL=V75. Spännande... Var har du hittat den infon?
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 12:29   #140
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Jag tycker att det är bra att vi har olika åsikter.

I vissa fall har travkuskar en åsikt och Skraplött
en annan, spännande.

En diskussion slutar nog aldrig med att alla tycker
samma.

F.ö tycker jag att Olle är bra på trav.
Ibland skriver Olle "megastjärna". Gör han det för att
han tycker det är en megastjärna eller ligger det något
annat bakom?

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 12:35   #141
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 308
Sharp$: 58385
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Som bl a Viroid påpekat tidigare i tråden är vi ju många som under årens lopp konstaterat att det är fullständigt meningslöst diskutera med dig. Ditt helstängda huvudlag sitter fast monterat och dina kunskaper om travSPORT är i princip obefintliga.
Du mal på med dina egna hittepåmantran oavsett allt annat. Dit hör t ex påståendet om de ”enorma pengar” som de mindre banorna kostar att driva. Vilka belopp är det som det handlar om? Vad bygger du det påståendet på?

Nu påstår du också i detta senaste inlägg att STL=V75. Spännande... Var har du hittat den infon?
Hos svensk travsport där det står följande :

”I STL ingår alla lopp i Klass II, Klass I, Bronsdivisionen, Silverdivisionen och Gulddivisionen.”

Kostnaderna enorma för att driva alla dessa banor på orten som saknar betydelse för sporten och dess utveckling om du summerar alla bidrag till att driva banorna och bidragen till prispengarna. En travbana får väl runt 300 tkr i bidrag för att arrangera ett lunchtrav med fem lopp och miljonbelopp när det handlar om V75. Har inte siffrorna just nu på hur stora bidragen är till resp bana för själva driften av banan.

Kanske dags för dig att börja läsa på lite och sätta dig in i saker och ting innan du påstår något.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 12:45   #142
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 567
Sharp$: 7450
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Hos svensk travsport där det står följande :

”I STL ingår alla lopp i Klass II, Klass I, Bronsdivisionen, Silverdivisionen och Gulddivisionen.”

Kostnaderna enorma för att driva alla dessa banor på orten som saknar betydelse för sporten och dess utveckling om du summerar alla bidrag till att driva banorna och bidragen till prispengarna. En travbana får väl runt 300 tkr i bidrag för att arrangera ett lunchtrav med fem lopp och miljonbelopp när det handlar om V75. Har inte siffrorna just nu på hur stora bidragen är till resp bana för själva driften av banan.

Kanske dags för dig att börja läsa på lite och sätta dig in i saker och ting innan du påstår något.
Och du påstår då alltså att V75 enbart består av de STL-lopp du räknar upp ovan? Herregud. Vilken okunskap!
Och då är det alltså återigen som vanligt med dina påståenden om ”enorma summor”. Siffrorna finns inte, nu heller.
Vad beträffar bidragen för lunchtrav eller V75 - skulle de bli mindre ifall banorna blev färre? Nu är det plötsligt lunchtrav och V75 som kostar pengar och ska plockas bort??
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 14:14   #143
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Hos svensk travsport där det står följande :

”I STL ingår alla lopp i Klass II, Klass I, Bronsdivisionen, Silverdivisionen och Gulddivisionen.”

Kostnaderna enorma för att driva alla dessa banor på orten som saknar betydelse för sporten och dess utveckling om du summerar alla bidrag till att driva banorna och bidragen till prispengarna. En travbana får väl runt 300 tkr i bidrag för att arrangera ett lunchtrav med fem lopp och miljonbelopp när det handlar om V75. Har inte siffrorna just nu på hur stora bidragen är till resp bana för själva driften av banan.

Kanske dags för dig att börja läsa på lite och sätta dig in i saker och ting innan du påstår något.
Kostnaderna är inte enorma för de små banorna, det är de stora banorna som är svarta hål i budgeten för travet. Jägersro och Åby får t.ex. runt 10 gånger mer än Hagmyren och Årjäng för att driva sin bana. Solvalla kostar c:a 14 gånger mer. Ersättningen för en tävlingsdag är 30% mer på Solvalla, Jägersro och Åby jämfört med om motsvarande tävlingsdag går på en liten bana. 50% mer om den går på Solvalla. Det här är inte prispengar, utan pengar för att drifta anläggningen, betala funktionärer etc.

De små banorna har en liten byggnad med plats för några hundra som ser på trav. De har en traktor, en del saknar belysning, vattenbilen är från 1970-talet etc. Flera satsar på en lokal billig referent, och man har inte råd att piffa till banan med så mycket nytt. Men där är det ingen katastrof med 500 i publiken, det är banan dimensionerad för. På de stora banorna däremot är det en katastrof, det står tusentals kvadratmeter publikyta helt tomma i stort sett alla dagar utom någon enstaka. Det motsvarar många mindre banors totala publikyta som bara står där, och kostar pengar.

Publiksiffror kan man alltid diskutera, men faktum är att travet betyder något ute i bygderna. Där bor man nära stallen, känner folk som är amatörer, hästägare eller uppfödare. Man ser hästarna tränas. Nej, man har inte alltid pengar till det mest förnäma avelsmaterialet, inte råd att köpa dyringar på de profilerade auktionerna och framför allt inte råd att slita ut hästarna redan som unga för att sedan köpa nytt. Man köper inte så många sulkys för 100 000kr, och transportbilen är 27 år och har rullat 65 000 mil.

Men de spelar V75, V86, DD och en V5 när inget annat erbjuds. Det är andelar hit, andelar dit. Det är utan tvekan så att spelarna i respektive län mer än väl försörjer de banor som finns där med prispengar. Men det är ont om miljardärer utanför storbanorna, i alla fall som är intresserade av trav. Det är knappa resurser som tilldelas de små banorna, och det syns.

Men det blir inte mer för de stora banorna att dela ut om de små banorna vingklipps mer. Det blir inte bättre ekonomi för uppfödarna om travsporten blir mycket mindre. Det blir inte bättre spel av att färre spelar och allt fler tappar intresset. Vi får inte bättre tränare, kuskar och skötare av att färre väljer att hålla på med trav.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Altoc (+50), abborre (+20)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 16:08   #144
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 308
Sharp$: 58385
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Kostnaderna är inte enorma för de små banorna, det är de stora banorna som är svarta hål i budgeten för travet. Jägersro och Åby får t.ex. runt 10 gånger mer än Hagmyren och Årjäng för att driva sin bana. Solvalla kostar c:a 14 gånger mer. Ersättningen för en tävlingsdag är 30% mer på Solvalla, Jägersro och Åby jämfört med om motsvarande tävlingsdag går på en liten bana. 50% mer om den går på Solvalla. Det här är inte prispengar, utan pengar för att drifta anläggningen, betala funktionärer etc.

De små banorna har en liten byggnad med plats för några hundra som ser på trav. De har en traktor, en del saknar belysning, vattenbilen är från 1970-talet etc. Flera satsar på en lokal billig referent, och man har inte råd att piffa till banan med så mycket nytt. Men där är det ingen katastrof med 500 i publiken, det är banan dimensionerad för. På de stora banorna däremot är det en katastrof, det står tusentals kvadratmeter publikyta helt tomma i stort sett alla dagar utom någon enstaka. Det motsvarar många mindre banors totala publikyta som bara står där, och kostar pengar.

Publiksiffror kan man alltid diskutera, men faktum är att travet betyder något ute i bygderna. Där bor man nära stallen, känner folk som är amatörer, hästägare eller uppfödare. Man ser hästarna tränas. Nej, man har inte alltid pengar till det mest förnäma avelsmaterialet, inte råd att köpa dyringar på de profilerade auktionerna och framför allt inte råd att slita ut hästarna redan som unga för att sedan köpa nytt. Man köper inte så många sulkys för 100 000kr, och transportbilen är 27 år och har rullat 65 000 mil.

Men de spelar V75, V86, DD och en V5 när inget annat erbjuds. Det är andelar hit, andelar dit. Det är utan tvekan så att spelarna i respektive län mer än väl försörjer de banor som finns där med prispengar. Men det är ont om miljardärer utanför storbanorna, i alla fall som är intresserade av trav. Det är knappa resurser som tilldelas de små banorna, och det syns.

Men det blir inte mer för de stora banorna att dela ut om de små banorna vingklipps mer. Det blir inte bättre ekonomi för uppfödarna om travsporten blir mycket mindre. Det blir inte bättre spel av att färre spelar och allt fler tappar intresset. Vi får inte bättre tränare, kuskar och skötare av att färre väljer att hålla på med trav.
Det är en liten nostalgitripp du skriver. Kul att läsa.

Men om man ska titta på verkligheten och framtiden är nog din beskrivning mer om hur det var förr än hur det bör vara framöver .

Framtidens spelare: som bekant finansieras travsporten nästan uteslutande av spelet. Dagens och framtidens spelare rekryteras inte på en travbana med gamla byggnader och traktorer ute i skogarna utan på internet. Ser man på hur spelandet där utvecklats senaste 10 åren så kan konstateras att konkurrensen hårdnat men att det omsätts enorma summor pengar. Det är där travet ska hämta sina framtida spelare och därmed sin framtida finansiering. Då gäller det att kunna locka dom till travspelandet och i det sammanhanget saknar i princip antalet banor och var loppen körs betydelse. Det handlar i stället om att skapa intressanta spel, att visa att travet är mycket roligare än andra spel, att presentera omfattande och korrekt spelinfomation och spelplattformar och att det ska vara lite action. De spelare som du pratar om, dvs de som aka rekryteras bland den obefintliga och i regel mycket ålderstigna publiken ute på småbanorna tror jag bara finns i dina drömmar.

Framtiden är heller inte dåligt skötta banor, dåliga maskiner, slitna byggnader och småbanor som knappt vet vad sociala medier är och vilken betydelse det har.

Satsa således resurserna på de större banorna i de befolkningsrika regionerna. Då finns det åtminstone förutsättningar att lyckas men långt ifrån säkert. Det hänger på mycket mer om travet ska utvecklas positivt framöver. Färre banor men moderna och tidsenliga anläggningar borde åtminstone vara ett steg i rätt riktning.

Hästägarna i framtiden finns också där människorna och kapitalet finns i dagens alltmer urbaniserade samhälle. Även det talar för att travet alltmer måste koncentreras till betydelsefulla regioner som Skåne, Stockholm och Göteborg för att ha en chans till långsiktig överlevnad. Utan hästägare ingen travsport eller uppfödning av kvalitetshästar.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 16:56   #145
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Min granne skiter i allt och har anlagt en egen travbana.

Utvecklingen på Internet får Legolas ta hand om tycker han.

Nu kostade hans satsning inte mer än 2 miljoner men jag
undrar om vi vill ha ett samhälle som inte tillåter privata
initiativ.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td