|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2019-07-29, 10:53 | #136 |
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 367
Sharp$: 232AmaerildeRimfrost Expertre Stats: 70 - 95 - 9 ROI: 101.99% Vinstprocent: 42.42% |
Som jag sagt tidigare och nu tänker upprepa likt en papegoja är att publiksiffran i sig inte är någon bra mätmetod. På alla de där "småbanorna" så finns det ju inget annat att göra. När det då blir V75 en gång om året så tro fan att folk vallfärdar dit. Hur mycket folk besöker de där banorna när det inte är årets höjdpunkt? Hoting har sin "sommarvecka" så räkna inte med den utan där de faktiskt tävlar relativt frekvent.
I Malmö, Göteborg och Stockholm är det en miljon saker som konkurrerar. Sen att man ens tar 200 kr i inträde till en travdag är ju ett skämt utan dess like. Men på sommaren är publiksiffrorna större då många tar sig till de "mindre" banorna och sitter och solar - alternativt så är det också bättre startfält och olika stora pris som gör att det blir masspsykos och folk tar sig dit för alla andra gör det. Lite som med de där dansveckorna! |
2019-07-29, 11:38 | #137 | |
Citat:
|
||
2019-07-29, 11:51 | #138 |
I Pegasus statistiken redovisas även antalet STL segrar (=V75) under januari-april. Solvalla, Åby, Jägersro och Halmstadtränade hästar vann 55 st V75-lopp. Hästar tränade på landets övriga 23 banor, inkl storbanan Bergsåker, vann totalt 16 V75 lopp under samma period. Det säger väl en hel del om hur beroende travsporten och dess utveckling är av de fyra banorna. Dom betyder i princip allt idag för sportens utveckling på kort och lång sikt medan väldigt många travbanor inte betyder någonting i det avseendet. Men dom kostar enorma pengar att driva och det kostar stora pengar för hästägarna att tvingas transportera dit hästar till deras tävlingar.
|
|
2019-07-29, 12:12 | #139 | |
Citat:
Du mal på med dina egna hittepåmantran oavsett allt annat. Dit hör t ex påståendet om de ”enorma pengar” som de mindre banorna kostar att driva. Vilka belopp är det som det handlar om? Vad bygger du det påståendet på? Nu påstår du också i detta senaste inlägg att STL=V75. Spännande... Var har du hittat den infon? |
||
2019-07-29, 12:29 | #140 |
Jag tycker att det är bra att vi har olika åsikter.
I vissa fall har travkuskar en åsikt och Skraplött en annan, spännande. En diskussion slutar nog aldrig med att alla tycker samma. F.ö tycker jag att Olle är bra på trav. Ibland skriver Olle "megastjärna". Gör han det för att han tycker det är en megastjärna eller ligger det något annat bakom? Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games" |
|
2019-07-29, 12:35 | #141 | |
Citat:
”I STL ingår alla lopp i Klass II, Klass I, Bronsdivisionen, Silverdivisionen och Gulddivisionen.” Kostnaderna enorma för att driva alla dessa banor på orten som saknar betydelse för sporten och dess utveckling om du summerar alla bidrag till att driva banorna och bidragen till prispengarna. En travbana får väl runt 300 tkr i bidrag för att arrangera ett lunchtrav med fem lopp och miljonbelopp när det handlar om V75. Har inte siffrorna just nu på hur stora bidragen är till resp bana för själva driften av banan. Kanske dags för dig att börja läsa på lite och sätta dig in i saker och ting innan du påstår något. |
||
2019-07-29, 12:45 | #142 | |
Citat:
Och då är det alltså återigen som vanligt med dina påståenden om ”enorma summor”. Siffrorna finns inte, nu heller. Vad beträffar bidragen för lunchtrav eller V75 - skulle de bli mindre ifall banorna blev färre? Nu är det plötsligt lunchtrav och V75 som kostar pengar och ska plockas bort?? |
||
2019-07-29, 14:14 | #143 | |
Citat:
De små banorna har en liten byggnad med plats för några hundra som ser på trav. De har en traktor, en del saknar belysning, vattenbilen är från 1970-talet etc. Flera satsar på en lokal billig referent, och man har inte råd att piffa till banan med så mycket nytt. Men där är det ingen katastrof med 500 i publiken, det är banan dimensionerad för. På de stora banorna däremot är det en katastrof, det står tusentals kvadratmeter publikyta helt tomma i stort sett alla dagar utom någon enstaka. Det motsvarar många mindre banors totala publikyta som bara står där, och kostar pengar. Publiksiffror kan man alltid diskutera, men faktum är att travet betyder något ute i bygderna. Där bor man nära stallen, känner folk som är amatörer, hästägare eller uppfödare. Man ser hästarna tränas. Nej, man har inte alltid pengar till det mest förnäma avelsmaterialet, inte råd att köpa dyringar på de profilerade auktionerna och framför allt inte råd att slita ut hästarna redan som unga för att sedan köpa nytt. Man köper inte så många sulkys för 100 000kr, och transportbilen är 27 år och har rullat 65 000 mil. Men de spelar V75, V86, DD och en V5 när inget annat erbjuds. Det är andelar hit, andelar dit. Det är utan tvekan så att spelarna i respektive län mer än väl försörjer de banor som finns där med prispengar. Men det är ont om miljardärer utanför storbanorna, i alla fall som är intresserade av trav. Det är knappa resurser som tilldelas de små banorna, och det syns. Men det blir inte mer för de stora banorna att dela ut om de små banorna vingklipps mer. Det blir inte bättre ekonomi för uppfödarna om travsporten blir mycket mindre. Det blir inte bättre spel av att färre spelar och allt fler tappar intresset. Vi får inte bättre tränare, kuskar och skötare av att färre väljer att hålla på med trav.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling. |
||
2019-07-29, 16:08 | #144 | |
Citat:
Men om man ska titta på verkligheten och framtiden är nog din beskrivning mer om hur det var förr än hur det bör vara framöver . Framtidens spelare: som bekant finansieras travsporten nästan uteslutande av spelet. Dagens och framtidens spelare rekryteras inte på en travbana med gamla byggnader och traktorer ute i skogarna utan på internet. Ser man på hur spelandet där utvecklats senaste 10 åren så kan konstateras att konkurrensen hårdnat men att det omsätts enorma summor pengar. Det är där travet ska hämta sina framtida spelare och därmed sin framtida finansiering. Då gäller det att kunna locka dom till travspelandet och i det sammanhanget saknar i princip antalet banor och var loppen körs betydelse. Det handlar i stället om att skapa intressanta spel, att visa att travet är mycket roligare än andra spel, att presentera omfattande och korrekt spelinfomation och spelplattformar och att det ska vara lite action. De spelare som du pratar om, dvs de som aka rekryteras bland den obefintliga och i regel mycket ålderstigna publiken ute på småbanorna tror jag bara finns i dina drömmar. Framtiden är heller inte dåligt skötta banor, dåliga maskiner, slitna byggnader och småbanor som knappt vet vad sociala medier är och vilken betydelse det har. Satsa således resurserna på de större banorna i de befolkningsrika regionerna. Då finns det åtminstone förutsättningar att lyckas men långt ifrån säkert. Det hänger på mycket mer om travet ska utvecklas positivt framöver. Färre banor men moderna och tidsenliga anläggningar borde åtminstone vara ett steg i rätt riktning. Hästägarna i framtiden finns också där människorna och kapitalet finns i dagens alltmer urbaniserade samhälle. Även det talar för att travet alltmer måste koncentreras till betydelsefulla regioner som Skåne, Stockholm och Göteborg för att ha en chans till långsiktig överlevnad. Utan hästägare ingen travsport eller uppfödning av kvalitetshästar. |
||
2019-07-29, 16:56 | #145 |
Min granne skiter i allt och har anlagt en egen travbana.
Utvecklingen på Internet får Legolas ta hand om tycker han. Nu kostade hans satsning inte mer än 2 miljoner men jag undrar om vi vill ha ett samhälle som inte tillåter privata initiativ. Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games" |
|
|