|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2019-05-26, 18:36 | #241 |
Jag har sett upploppet flera gånger. Man diskar aldrig i Sverige för några steg passgång på upploppet. Mer är det ju inte - bara att titta.
Minns när Etain Royal - som blev diskad alla gånger han tävlade i Frankrike - kom i finsk träning och skuttade runt våra banor och vann 14 miljoner. På Elitloppsdagarna vann han Harper Hanovers Lopp utan att ta ett travsteg. Domartornet tittade inte ens på filmen. Han vann. Jos utknuffande av en konkurrent varvet kvar diskar man inte för i Frankrike. Olika körkulturer. Rätt häst vann. Att våra inte kunde hävda sig var ju lite väntat. Det är alltid något fel på Propulsion, något som inte stämmer i de riktigt stora löpen och RE har jag skrivit en miljon gånger om att han inte är någon sprinter, saknar riktig speed precis som Nurmos alla hästar. Han tränar inte så och har därför aldrig fått fram en tvättäkta sprinter. Även om jag var bergtorsk idag var det en kul Elitloppshelg. Mycket dramatik - ett fyra årigt sto går nästan lika fort som dom i Elitloppet etc. Många fina hästar och fantastisk utdelning i dagarna två. Grattis alla. |
|
2019-05-26, 18:48 | #242 | |
Citat:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ExtremtRik (+1) |
||
2019-05-26, 19:06 | #243 |
Helt rätt beslut på Dijon, orent trav absolut, pass nej, tillman med flera har fel.
Däremot ska Jos obönhörligt Diskas, fast detta är ju exakt varför han e min favoritkusk, han försitter inte fast några chanser och domarna vågar aldrig diska honom... Senast redigerad av ExtremtRik den 2019-05-26 klockan 19:07. |
|
2019-05-26, 19:08 | #244 |
Att hans egna hästägare kommer som vanligt i andra hand är ingen direkt nyhet. Förmodligen också en anledning att han var så ledsen. Readly Express skulle ha vunnit elitloppet ifjol om Nurmos bara hade velat ställa i ordning i tid då.
|
|
2019-05-26, 19:11 | #245 |
Nej, du har fel. Han skulle varit diskad redan i försöket. Sedan gav det ena det andra att både ettan och tvåan klarade sig i finalen, så de kunde göra det bästa av situationen.. Hoppas domarna får den kritik de verkligen förtjänar.
|
|
2019-05-26, 19:32 | #246 |
Vad gäller Jos, så gäller att man säkert måste säga att han inte varit tvåa även utan trängningen för att kunna diska. Diskning för trängning är ingen bestraffning utan en resultatkorrigering.
Man kan ha synpunkter på reglementet, men domarna måste döma efter det reglemente som gäller. |
|
2019-05-26, 19:35 | #247 |
Super Moderator
|
Nu har jag varvat reprisen säkert 10ggr. Orent trav på Dijon är det inget snack om, men passgång? Nä, Då krävs ju också att det är "rytmiskt" s.a.s. Alltså att det är klockrent? Han skiftar ju i travet, men inte nånstans före mållinjen ser jag att båda benen på samma sida är sträckta framåt, exakt samtidigt.
2019-05-26, 19:36 | #248 |
Super Moderator
|
Sen att både Strappa71 och jag satte pengar på Dijon, har såklart inget med bedömningen att göra.....
2019-05-26, 19:39 | #249 |
Jag tjänade också på att dom inte diskade, tyckte ändå att det var klar pass sista biten...
|
|
2019-05-26, 20:05 | #250 | |
Citat:
Om Jos hade knuffat Örjan ur sulkyn så han ramlat av och Propulsion skenat i galopp, hade man funderat på om Jos inte hade blivit tvåa i alla fall??? Dags att se över de fullständigt idiotiska regelverket. Skulle alla köra som storrökande stekaren från Belgien hade vi haft flera dödsfall inom travet. Så patetiskt att en person får gå utanför regelverket(som det borde se ut då...) hela tiden och sätta sina medtävlare i fara. Senast redigerad av svepet den 2019-05-26 klockan 20:07. |
||
2019-05-26, 20:15 | #251 |
Administrator
|
2019-05-26, 20:22 | #252 | |
Citat:
|
||
2019-05-26, 21:13 | #253 | |
Citat:
Bra mantra, men "glöm aldrig bort spår 5 punkt" skulle jag nästan ännu hellre säga! Heart Of Steel igår hade? Just det, lucky nr 5! Och Zalie Gar och NY Coeurdesoleil. The numbers are all around us som Hubba säger. Och i såna här grejer är sägnen faktiskt sann! Sen hade ju faktiskt Dijon spår 4 efter strykningen, men det vet vi ju att det också är ett skitbra spår.
2019-05-26, 21:22 | #254 |
Angående diskningsreglerna för trängningen så är de som de är, och som de är så blev det rätt dömt. Det är ändå en hyfsat enkel fråga. Reglerna är lite bättre än för några år sedan då man fick diska, nu kan man flytta ner istället vilket gör det lite lättare för domarna att vara tuffare och bestraffa på det sättet utöver bötesstraffet för själva förseelsen. Men de är fortfarande rätt kassa i mitt tycke.
Auto-diskning för medvetna (och även omedvetna klantiga) kapningar borde det helt enkelt vara. Det blir lite mindre "rock n roll" i travet men de reglerna, men den sortens action vill vi väl ändå inte ha i sporten? I de allra flesta fall går det bra, men går det riktigt åt pipan kan livhanken gå åt för både kuskar och hästar.