|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2010-08-16, 13:24 | #1 |
Att äga andelshäst?
Skulle vilja höra om någon på forumet har erfarenheter av att äga andelshäst. Jag har funderat på det en tid, men inte riktigt fått tummen ur och ta tag i att undersöka saken närmare. Nu har jag kikat runt en del på nätet om vad som erbjuds, det finns ju ett antal olika upplägg. Easy KB är något som man stöter på här och där, och det verkar vara ett okej grundupplägg med 20 andelar per häst och oftast med rimliga avgifter även om allt beror på vem som handhar träningen och så. Stig H:s Stockholm Farm verkar ganska stort, och de verkar ju onekligen ha en del framgångar, men är lite dyra kan jag tycka (700/mån/andel och 30 andelar/häst). Å andra sidan verkar ju Stickan vara killen som kan det där med att välja ut en vinnarskalle redan på fölstadiet. Helst skulle man ju vara med på en häst på orten, men samtidigt har jag inget jättestort förtroende för att någon ur Umåkers tränarkår kan förvalta ett sjärnämne på bästa sätt.
Hursomhelst, vad har ni för erfarenheter på området? |
|
2010-08-16, 13:28 | #2 |
Banned
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 2021Allsvenskan 2012 Stats: 2 - 1 - 0 ROI: 146.67% Vinstprocent: 66.67% |
Hej och hå, eftersom jag har knullat mig igenom landet både rik och fattig har jag ofrånkomligen träffat på travfamiljer i mitt härjande. Vem som nu har en enorm jävla gård lite utanför Enköping har jag även varit på ofta och där är andelsägare dom som det skrattas åt mest. Jag kan lite grann om trav men om människor kan jag mycket, det är helt enkelt en förlustaffär i längden att köpa andrahandshästar som redan sorterats bort i en eller två omgångar.
Dvs man får avskrapet från aveln, om du är sugen på att dela en häst är nog det absolut bästa att köpa sperma själv och låta ett stuteri fixa en polle direkt åt dig. Har för mig att andelshästar är en horribel förlustaffär i längden om det inte är en stjärna och dom flesta 90% klarar inte ens att springa in pengar till stallplats och mat. Nu är detta det jag vet, och det är fan inte mycket men lite tankar iaf. |
2010-08-16, 13:45 | #3 | |
Citat:
|
||
2010-08-16, 16:04 | #4 | |
Citat:
Har ägnat ca 43 år av mitt liv åt häst-spel. Har spekuletat och blivit erbjuden andelar ett antal ggr. Har "som tur" avstått. Din kuse du beskrivit ovan skulle kosta 21000/månad alltså 252000/år 252000 - körprovision,easypeng,stockholmsfarm -15% osv. Sägs mig vilken eller rättare sagt hur många kusar gör det på ett år? Promille av alla kusar som finns i Sverige. Stig H Stig H Johansson > Om Stig H > Träningsavgifter tar som minst 11500 + vetr, selning, transsport, utseln, och arvode 15% på vinst osv. Årsavgift ca 200000 innan ens en krona är tjänad. När 200`körts in ska sen ni dela resten på 20 st. Säg kusen kommer upp i 300` (oftast stannar de på 100`-150 innan slakt eller avelssto`) då har du gjort 5000 på det året....? Behöver du dom??? Mitt råd om du inte har råd att köpa en direkt eller dela med någon. AVSTÅ För övrigt så är Easy kb OK (om hästaffärs- män kan va det). Thomas Thell var väl med och öppna det på 80-90 talet. Mvh KATT-ägare Senast redigerad av Stall 4 den 2010-08-16 klockan 16:09. |
||
2012-12-28, 18:04 | #5 |
Jag har 2 andelar i trav1609 till salu. De äger bl a Denim Boko, som vann uppfödningslöpningen och Svampen i Örebro. De äger även flera lovande unghästar.
Detta är faktiskt ett billigt sätt att vara hästägare, jag har betalat en engångssumma och sedan ca 40 kr/mån under de år jag ägt dessa andelar, tror att månadsavgiften nästa år kommer att försvinna helt pga framgångarna, men det vet jag inte ännu. Vill av olika skäl inte längre ha kvar dem, så är någon intresserad, så kontakta mig här. |
|
2012-12-28, 18:26 | #6 | |
Citat:
Easy KB å andra sidan är ju bra eftersom man inte måste sköta något själv mer än att betala in pengar, de sköter resten,men det kostar ju en del också så man får väga för och nackdelar. Detta alternativ är väl lämpligt om man inte känner varandra (vilket iofs inte är någon garanti att det funkar bara för att man gör) osv. Dessutom kan man lätt annonsera ut sin del i hästen när man vill osv....har aldrig provat Easy KB själv,men de jag känner som gjort det är nöjda. Bara en kort sammanfattning av vad jag vet och vart med om, hoppas det gav något! Detär iaf ett roligt och inte alltför dyrt sätt att äga häst på tycker jag. Ang. tränarval så förstår jag dig angående Umåker tyvärr, prova någon på Bergsåker kanske? Finns garanterat andelar i hästar här nere hos "oss" om du vill det. Lycka till med vad du nu väljer! |
||
2013-09-19, 11:58 | #7 |
Blogg
Hallå alla travintresserade, vårt andelsgäng har startat en blogg där man kan följa vår resa som delägare i en häst - haussedugull.wordpress.com.
Bloggen är alldeles nystartad men för de som undrar hur det är att äga häst skall där kunna följa våra upp och nedgångar. /Gote |
|
2013-09-19, 14:19 | #8 | |
Banned
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 2021Allsvenskan 2012 Stats: 2 - 1 - 0 ROI: 146.67% Vinstprocent: 66.67% |
Citat:
Uppdatera den då |
|
2013-09-19, 14:23 | #9 |
ett inlägg på en månad.. as kul blogg att följa!
|
|
2013-09-19, 16:11 | #11 |
Ger mig fan på att han hade någon baktanke med att regga sig och promota en trött blogg.
Vad kan det va tro?
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
|
|