|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2019-04-22, 20:48 | #151 | |
Citat:
I HÖSTAS fick jag info från en god vän på ATG. Ombudsbolagen skulle plockas bort från tillsammans och läggas under atg. ATG fick ju Prize för idén med att amatörer kunde slå sig ihop och göra ett system tillsammans. Nu ska PROVISION utgå till den som gör jobbet och systemen kan varvas hur många gånger som helst. Borde inte ATG lämna tillbaka priset? Hörde att hos ATG fick man kalla fötter när "amatörbolagen" minskade i mycket stor omfattning och att många klagade på att dom tappade medlemmar AMEN Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+3) |
||
2019-04-22, 21:04 | #152 | |
Citat:
137k på en 4.5M-rad? Man behöver inte vara varken statistiker eller ha godkänt gymnasiebetyg i matte för att ana att det där nog inte var så mycket pengar för den raden. Det är klart. Om ingen förklarar för den vanlige dödlige Svensson att det går att räkna på så vandrar de väl glatt till banken och hämtar ut en trevlig slant utan att tänka på att det borde ha räckt till en hel hygglig villa. Men av de 350 som är med kan jag inte tänka mig att exakt alla är så lama att de tänker att "utdelningen kunde vi inte göra något åt". ( Fast i det här fallet skulle administratören ha gjort det. ) Det här är ju absolut inga märkvärdiga beräkningar. De 4 räknesätten och info om hela spelets förutsättningar är vad som behövs. Ingen avancerad universitetsmatematik.... Det här med flervarvat system som tar hela potten har ju redan hänt minst en gång. Då var det vanligt mångflervarvat ombudsandelsspel i butik som tog hela potten. Någon Cigarrbutik i Småland eller Östergötland nånstans. Folk är ju såklart ansvariga för sina egna köp. För mig handlar det bara om marknadsföringsmetoderna och tydligheten i vad som säljs. Och det egentligen ATG jag stör mig mest på. Ombuden använder naturligtvis allt som står dem till buds för att tjäna sina pengar. Konstigt vore det annars.
2019-04-22, 21:11 | #153 |
En anledning till att man varvar ett system 35 gånger är att man har kunder som vill köpa det. Jag är väldigt kluven till Tillsammans. Spelteoretiskt är det ganska visset, men man anar att det ute i stugorna är rätt roligt att köpa ett system som på en rätt så modest insats ger tiotusentals kronor tillbaka. Det mesta de kanske någonsin har vunnit. 350 personer som får 25 lax vardera att göra något roligt med på semestern är en stor kollektiv glädje.
Jämfört med att skriva av Aftonbladets "lilla system" eller traggla med jobbarkompisarna som gnäller varje gång man inte vinner något är det ju helt enastående att så många skickliga tipsters ändå är villiga att sälja sina kunskaper för en rätt så rimlig peng. Och för all del inte så skickliga, men det är ju inte tvång att köpa andelar...
2019-04-22, 21:11 | #154 | |
Citat:
|
||
2019-04-22, 21:19 | #155 | |
Citat:
That's just it. Hittills så har det slagit in så bra att ni inte drabbats av de där effekterna så hårt per andel. Det är inte i slutändan än även om det säkert känns så ... förr eller senare kommer även de andra utfallen. Finns det något som är "fel" på ett upplägg så kommer det förr eller senare ge utslag. Det som hänt är att det har gett dig ekonomisk vinst "så här långt". Och med det menar jag inte att vinsterna varit turvinster i den vanliga meningen. Bara att de har landat i lämpliga intervall och det är något som inte ens den skickligaste spelläggaren kan styra över när man även spelar rader i helt andra intervall.
2019-04-22, 21:21 | #156 | |
Citat:
Det är just detta som är så vidrigt, att "Svensson" inte vet vad de köper. De kommer dock bli varse den dagen då de borde vunnit 4,5 miljoner men får in 135k på kontot. |
||
2019-04-22, 21:30 | #157 |
Hur redovisas dessa inkomster till skatteverket?
Om jag hade startat ett tillsammansbolag och det blivit populärt och jag hade tjänat typ 2000 kr i månaden i ren provision, är det då jag som måste redovisa denna inkomst till skatteverket eller gör atg det? Kan väl inte vara skattefritt att tjäna pengar på detta sätt? Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1) |
|
2019-04-22, 21:33 | #158 | |
Citat:
Först ska moms dras av och gå vidare utan att passera gå. Sedan ska skatt & sociala avgifter betalas in om ombudet betalar någon för sina tjänster. Det blir inte kvar så mycket som man skulle kunna tro..... ( om allt sköts till punkt och pricka vill säga ).
2019-04-22, 21:40 | #159 | |
Citat:
|
||
2019-04-22, 21:50 | #160 | |
Citat:
Ska sedan spelläggaren få sin del av provisionen måste väl sedan ombudet betala ut det som vanlig lön och dra skatt samt betala arbetsgivaravgifter ? / TT |
||
2019-04-22, 21:56 | #161 | |
Citat:
Angående det senaste samtalsämnet här så råkade jag se eran lilla dispyt där på twitter Strappa. Känner inte karln, men att döma av det jag läste är det väl fullt möjligt att han är under medel när det gäller den teoretiska biten och inte riktigt fattar det där med spelvärde-devalveringen fullt ut ens. Men erkänt duktig, och det understryker ju att man inte behöver ha med sig speciellt mycket teori för att bli riktigt duktig på att läsa på och konstruera travsystem. Bara jobb jobb jobb, pannben och att inte följa strecklistan blint. Sen blir det självklart normalt sett ännu bättre om man är bra på alla bitarna. Men det kan också lika gärna bli tvärtom, att det bara rör till saker och ting och sub-optimerar.
2019-04-22, 22:05 | #162 | |
Citat:
Särskilt kan statistiska snedresonemang uppstå trots att man har tillgång till bästa möjliga rådata. Får man bara tillräckligt stora inslag mha överlägsen talang så spelar lite tapp i spelteorin väldigt liten roll.
2019-04-22, 22:41 | #163 |
Jag tycker att alla inlägg i den här frågan om tillsammans var intressanta så jag har tagit reda på saker och ting. ATG-ombuden/butikerna skulle för länge sedan ha flyttats från tillsammans sidan. Men Utvecklingsteamet för Tillsammanssidan blev förflyttade till att bara jobba med licensrelatetade saker för att kunna klara alla krav inför den nya spellagen 1 Jan 2019. Därför stoppades arbetet. Men nu är det läge att slutföra projektet.
ATG-ombuden/butikerna försvinner alltså snart från tillsammanssidan och det är mycket möjligt att man tar tag i en del annat också för att renodla sidan och få den att fungera som den gjorde i början. Jag vurmar för att man ska gå ett steg längre. Varje tillsammans bolag ska bara få köra ETT system och ingen provision ska få utgå. Tillbaka till amatörnivån. Förmodligen blir det ett himla llv när ATG börjar röra i detta. Gonatt/SO |
|
2019-04-22, 22:55 | #164 | |
Citat:
Dina önskemål om ändringar lär du få fortsätta drömma om dock. Skulle vara omsättningshämmande alltihopa.
2019-04-23, 07:55 | #165 | |
Citat:
När det gäller ombudsavgiften ( för det är en avgift och det enda som ombudet får betalt för att marknadsföra spelförsäljning då de INTE får den vanliga omsättningsbaserade provisionen som de får när de säljer spel i den fysiska butiken ) så kommer den aldrig att försvinna. Det vi kan hoppas på är att den kommer ner till rimliga nivåer. 3-4% motsvarar fysiska kupongavgiften. Förtydligande fråga: Menar du att vanliga amatörtillsammans-lag också bara ska få spela ett enda system per lag? Inga spelfiler med sammansatta system?