Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-04-22, 20:48   #151
SO

SOs avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 3718
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Igår blev det i princip så bra det kan bli.

Om det hade blivit något snäpp svårare så hade det blivit betydligt sämre betalt i förhållande till utfallets svårighetsgrad pga flervarvningen.

Igår handlade det till slut om en relativt liten summa per system som gick om intet pga x35 och jag skulle ha jublat högt och hyllat spelläggaren obegränsat om jag hade varit med.

Men jag hade å andra sidan aldrig köpt in mig på ett sånt högpotentialsystem utan garanti att det bara körs x1. Jag får jobba ihop de där 26700 kronorna istället.

( Hyllade honom gjorde jag t o m....men han ville inte ta emot vare sig hyllning eller påsksluthälsning. )
Jag har läst alla 10 sidorna nu och är riktigt "konfunderad" vart vi är på väg.

I HÖSTAS fick jag info från en god vän på ATG. Ombudsbolagen skulle plockas bort från tillsammans och läggas under atg. ATG fick ju Prize för idén med att amatörer kunde slå sig ihop och göra ett system tillsammans.

Nu ska PROVISION utgå till den som gör jobbet och systemen kan varvas hur många gånger som helst. Borde inte ATG lämna tillbaka priset? Hörde att hos ATG fick man kalla fötter när "amatörbolagen" minskade i mycket stor omfattning och att många klagade på att dom tappade medlemmar AMEN
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+3)
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 21:04   #152

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1134
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bowery Visa inlägg
Då jögga som sagt själv har sagt att han lägger ca 100 lax per v75 omgång på egna system så lär han som sagt ha ett par minst sagt slagkraftiga bongar i näven varje lördag.

Sen är du typ statistiker/matematiker min käre vän, för en vanlig dödlig Svensson som satsar 300 i veckan på ett system och får en återbäring på nästan 100x.. tror inte den personen i fråga bryr sig vidare mycket om överlapp m.m

137k på en 4.5M-rad?

Man behöver inte vara varken statistiker eller ha godkänt gymnasiebetyg i matte för att ana att det där nog inte var så mycket pengar för den raden.

Det är klart. Om ingen förklarar för den vanlige dödlige Svensson att det går att räkna på så vandrar de väl glatt till banken och hämtar ut en trevlig slant utan att tänka på att det borde ha räckt till en hel hygglig villa. Men av de 350 som är med kan jag inte tänka mig att exakt alla är så lama att de tänker att "utdelningen kunde vi inte göra något åt". ( Fast i det här fallet skulle administratören ha gjort det. )

Det här är ju absolut inga märkvärdiga beräkningar. De 4 räknesätten och info om hela spelets förutsättningar är vad som behövs. Ingen avancerad universitetsmatematik....

Det här med flervarvat system som tar hela potten har ju redan hänt minst en gång. Då var det vanligt mångflervarvat ombudsandelsspel i butik som tog hela potten. Någon Cigarrbutik i Småland eller Östergötland nånstans.

Folk är ju såklart ansvariga för sina egna köp. För mig handlar det bara om marknadsföringsmetoderna och tydligheten i vad som säljs. Och det egentligen ATG jag stör mig mest på. Ombuden använder naturligtvis allt som står dem till buds för att tjäna sina pengar. Konstigt vore det annars.
Gammal 2019-04-22, 21:11   #153

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

En anledning till att man varvar ett system 35 gånger är att man har kunder som vill köpa det. Jag är väldigt kluven till Tillsammans. Spelteoretiskt är det ganska visset, men man anar att det ute i stugorna är rätt roligt att köpa ett system som på en rätt så modest insats ger tiotusentals kronor tillbaka. Det mesta de kanske någonsin har vunnit. 350 personer som får 25 lax vardera att göra något roligt med på semestern är en stor kollektiv glädje.

Jämfört med att skriva av Aftonbladets "lilla system" eller traggla med jobbarkompisarna som gnäller varje gång man inte vinner något är det ju helt enastående att så många skickliga tipsters ändå är villiga att sälja sina kunskaper för en rätt så rimlig peng. Och för all del inte så skickliga, men det är ju inte tvång att köpa andelar...
Gammal 2019-04-22, 21:11   #154

Reg.datum: jun 2018
Sharp$: 4504
Standard

Citat:
137k på en 4.5M-rad?

Man behöver inte vara varken statistiker eller ha godkänt gymnasiebetyg i matte för att ana att det där nog inte var så mycket pengar för den raden.

Det är klart. Om ingen förklarar för den vanlige dödlige Svensson att det går att räkna på så vandrar de väl glatt till banken och hämtar ut en trevlig slant utan att tänka på att det borde ha räckt till en hel hygglig villa. Men av de 350 som är med kan jag inte tänka mig att exakt alla är så lama att de tänker att "utdelningen kunde vi inte göra något åt". ( Fast i det här fallet skulle administratören ha gjort det. )

Det här är ju absolut inga märkvärdiga beräkningar. De 4 räknesätten och info om hela spelets förutsättningar är vad som behövs. Ingen avancerad universitetsmatematik....

Det här med flervarvat system som tar hela potten har ju redan hänt minst en gång. Då var det vanligt mångflervarvat ombudsandelsspel i butik som tog hela potten. Någon Cigarrbutik i Småland eller Östergötland nånstans.

Folk är ju såklart ansvariga för sina egna köp. För mig handlar det bara om marknadsföringsmetoderna och tydligheten i vad som säljs. Och det egentligen ATG jag stör mig mest på. Ombuden använder naturligtvis allt som står dem till buds för att tjäna sina pengar. Konstigt vore det annars.
Du har helt rätt i det du säger. Det jag menar är att Greta 72 år som spelad nån gång då och då, just denna gång rygga hon en andel som gav 27 000;- i återbäring. Jag tror ärligt talat inte hon bryr sig ett smack om det är sålt 1x eller 35x, men jag återupprepar mig och säger det igen , jag tycker det är på tok för mycket varvat, dock så tackar jag inte nej till att vinna pengar! Haha.. jag tror inte vi kommer så mycket längre ärligt talat. Jag håller med dig i nästan allting, dock så spelar jag nånstans där det i slutändan ger mig ekonomisk vinst så fortsätter jag
Bowery är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 21:19   #155

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bowery Visa inlägg
Du har helt rätt i det du säger. Det jag menar är att Greta 72 år som spelad nån gång då och då, just denna gång rygga hon en andel som gav 27 000;- i återbäring. Jag tror ärligt talat inte hon bryr sig ett smack om det är sålt 1x eller 35x, men jag återupprepar mig och säger det igen , jag tycker det är på tok för mycket varvat, dock så tackar jag inte nej till att vinna pengar! Haha.. jag tror inte vi kommer så mycket längre ärligt talat. Jag håller med dig i nästan allting, dock så spelar jag nånstans där det i slutändan ger mig ekonomisk vinst så fortsätter jag

That's just it. Hittills så har det slagit in så bra att ni inte drabbats av de där effekterna så hårt per andel.

Det är inte i slutändan än även om det säkert känns så ... förr eller senare kommer även de andra utfallen.

Finns det något som är "fel" på ett upplägg så kommer det förr eller senare ge utslag.

Det som hänt är att det har gett dig ekonomisk vinst "så här långt". Och med det menar jag inte att vinsterna varit turvinster i den vanliga meningen. Bara att de har landat i lämpliga intervall och det är något som inte ens den skickligaste spelläggaren kan styra över när man även spelar rader i helt andra intervall.
Gammal 2019-04-22, 21:21   #156
ab5

Reg.datum: feb 2010
Sharp$: 1259
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
En anledning till att man varvar ett system 35 gånger är att man har kunder som vill köpa det. Jag är väldigt kluven till Tillsammans. Spelteoretiskt är det ganska visset, men man anar att det ute i stugorna är rätt roligt att köpa ett system som på en rätt så modest insats ger tiotusentals kronor tillbaka. Det mesta de kanske någonsin har vunnit. 350 personer som får 25 lax vardera att göra något roligt med på semestern är en stor kollektiv glädje.

Jämfört med att skriva av Aftonbladets "lilla system" eller traggla med jobbarkompisarna som gnäller varje gång man inte vinner något är det ju helt enastående att så många skickliga tipsters ändå är villiga att sälja sina kunskaper för en rätt så rimlig peng. Och för all del inte så skickliga, men det är ju inte tvång att köpa andelar...
Jo men dessa kunder vet inte om att det varvas 35 gånger. Det var ju till och med en köpare som trodde han skulle få 500k+ per andel om Tobacco vunnit igår när de max kunde få 135k per andel om de blivit ensamma vinnare. Inte direkt så att någon förklarar hur det ligger till heller.

Det är just detta som är så vidrigt, att "Svensson" inte vet vad de köper. De kommer dock bli varse den dagen då de borde vunnit 4,5 miljoner men får in 135k på kontot.
ab5 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 21:30   #157

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 58366
Standard

Hur redovisas dessa inkomster till skatteverket?

Om jag hade startat ett tillsammansbolag och det blivit populärt och jag hade tjänat typ 2000 kr i månaden i ren provision, är det då jag som måste redovisa denna inkomst till skatteverket eller gör atg det? Kan väl inte vara skattefritt att tjäna pengar på detta sätt?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 21:33   #158

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Hur redovisas dessa inkomster till skatteverket?

Om jag hade startat ett tillsammansbolag och det blivit populärt och jag hade tjänat typ 2000 kr i månaden i ren provision, är det då jag som måste redovisa denna inkomst till skatteverket eller gör atg det? Kan väl inte vara skattefritt att tjäna pengar på detta sätt?
Inget ATG gör vad jag har förstått.

Först ska moms dras av och gå vidare utan att passera gå.

Sedan ska skatt & sociala avgifter betalas in om ombudet betalar någon för sina tjänster.

Det blir inte kvar så mycket som man skulle kunna tro..... ( om allt sköts till punkt och pricka vill säga ).
Gammal 2019-04-22, 21:40   #159

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 58366
Standard

Citat:
Inget ATG gör vad jag har förstått.

Först ska moms dras av och gå vidare utan att passera gå.

Sedan ska skatt & sociala avgifter betalas in om ombudet betalar någon för sina tjänster.

Det blir inte kvar så mycket som man skulle kunna tro..... ( om allt sköts till punkt och pricka vill säga ).
Är inte risken rätt stor att skatteverket kommer göra en granskning av detta när det tycks växa mer och mer? Säljer man 300 andelar varje lördag måste ju intäkten för den som kammar hem avgifterna från andelsköparna bli ganska så stor varje månad. Tänk vad pinsamt det skulle bli för atg om skatteverket skulle göra en granskning och det skulle visa sig att väldigt stora intäkter från ett stort antal skattskyldiga personer inte redovisats som det borde ha gjort.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 21:50   #160

Reg.datum: feb 2015
Sharp$: 2062
Standard

Citat:
Är inte risken rätt stor att skatteverket kommer göra en granskning av detta när det tycks växa mer och mer? Säljer man 300 andelar varje lördag måste ju intäkten för den som kammar hem avgifterna från andelsköparna bli ganska så stor varje månad. Tänk vad pinsamt det skulle bli för atg om skatteverket skulle göra en granskning och det skulle visa sig att väldigt stora intäkter från ett stort antal skattskyldiga personer inte redovisats som det borde ha gjort.
Eftersom det väl bara är ATG-ombud som kan ha ombudsspel så borde väl ATG löst det så att provisionen betalas ut tillsammans med övrig provision och då blir det som en vanlig intäkt för ombudet ?
Ska sedan spelläggaren få sin del av provisionen måste väl sedan ombudet betala ut det som vanlig lön och dra skatt samt betala arbetsgivaravgifter ?

/ TT
KonsultTT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 21:56   #161

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26740
Standard

Citat:
Det har ju inget med ATG att göra. De betalar ut provisionen till ombuden som de har avtalet med. Skattning om det ska betalas ut som "lön" till någon till slut har inte och kan inte ATG styra över.

Angående det senaste samtalsämnet här så råkade jag se eran lilla dispyt där på twitter Strappa. Känner inte karln, men att döma av det jag läste är det väl fullt möjligt att han är under medel när det gäller den teoretiska biten och inte riktigt fattar det där med spelvärde-devalveringen fullt ut ens. Men erkänt duktig, och det understryker ju att man inte behöver ha med sig speciellt mycket teori för att bli riktigt duktig på att läsa på och konstruera travsystem. Bara jobb jobb jobb, pannben och att inte följa strecklistan blint. Sen blir det självklart normalt sett ännu bättre om man är bra på alla bitarna. Men det kan också lika gärna bli tvärtom, att det bara rör till saker och ting och sub-optimerar.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 22:05   #162

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Men det kan också lika gärna bli tvärtom, att det bara rör till saker och ting och sub-optimerar.
oja oja oja.

Särskilt kan statistiska snedresonemang uppstå trots att man har tillgång till bästa möjliga rådata.

Får man bara tillräckligt stora inslag mha överlägsen talang så spelar lite tapp i spelteorin väldigt liten roll.
Gammal 2019-04-22, 22:41   #163
SO

SOs avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 3718
Standard

Jag tycker att alla inlägg i den här frågan om tillsammans var intressanta så jag har tagit reda på saker och ting. ATG-ombuden/butikerna skulle för länge sedan ha flyttats från tillsammans sidan. Men Utvecklingsteamet för Tillsammanssidan blev förflyttade till att bara jobba med licensrelatetade saker för att kunna klara alla krav inför den nya spellagen 1 Jan 2019. Därför stoppades arbetet. Men nu är det läge att slutföra projektet.

ATG-ombuden/butikerna försvinner alltså snart från tillsammanssidan och det är mycket möjligt att man tar tag i en del annat också för att renodla sidan och få den att fungera som den gjorde i början. Jag vurmar för att man ska gå ett steg längre. Varje tillsammans bolag ska bara få köra ETT system och ingen provision ska få utgå. Tillbaka till amatörnivån. Förmodligen blir det ett himla llv när ATG börjar röra i detta. Gonatt/SO
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 22:55   #164

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26740
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Jag tycker att alla inlägg i den här frågan om tillsammans var intressanta så jag har tagit reda på saker och ting. ATG-ombuden/butikerna skulle för länge sedan ha flyttats från tillsammans sidan. Men Utvecklingsteamet för Tillsammanssidan blev förflyttade till att bara jobba med licensrelatetade saker för att kunna klara alla krav inför den nya spellagen 1 Jan 2019. Därför stoppades arbetet. Men nu är det läge att slutföra projektet.

ATG-ombuden/butikerna försvinner alltså snart från tillsammanssidan och det är mycket möjligt att man tar tag i en del annat också för att renodla sidan och få den att fungera som den gjorde i början. Jag vurmar för att man ska gå ett steg längre. Varje tillsammans bolag ska bara få köra ETT system och ingen provision ska få utgå. Tillbaka till amatörnivån. Förmodligen blir det ett himla llv när ATG börjar röra i detta. Gonatt/SO
Flytt till atg.se kommer, det har de gått ut med flera gånger så det blir svårt att backa där. De har även kört användar-tester på det har jag för mig. Men det blev väl lagt på is lite som du skriver.

Dina önskemål om ändringar lär du få fortsätta drömma om dock. Skulle vara omsättningshämmande alltihopa.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 07:55   #165

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Jag vurmar för att man ska gå ett steg längre. Varje tillsammans bolag ska bara få köra ETT system och ingen provision ska få utgå. Tillbaka till amatörnivån. Förmodligen blir det ett himla llv när ATG börjar röra i detta. Gonatt/SO
Jag antar att du menar att varje ombudstillsammans bara ska få köra ett system?

När det gäller ombudsavgiften ( för det är en avgift och det enda som ombudet får betalt för att marknadsföra spelförsäljning då de INTE får den vanliga omsättningsbaserade provisionen som de får när de säljer spel i den fysiska butiken ) så kommer den aldrig att försvinna. Det vi kan hoppas på är att den kommer ner till rimliga nivåer. 3-4% motsvarar fysiska kupongavgiften.

Förtydligande fråga: Menar du att vanliga amatörtillsammans-lag också bara ska få spela ett enda system per lag? Inga spelfiler med sammansatta system?

td