|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2017-12-27, 17:34 | #16 | |
Administrator
|
Citat:
Låt oss utgå från ett exempel där bolaget har ett system på 2000rader = 1000kr Det är på 10 andelar där varje andel kostar 100kr (om nu inte ombudet tar en procent vilket är relativt vanligt). Fram tills alla andelar är sålda kan spelläggaren endast använda summan av de köpta andelarna. Dvs om 6 andelar sålts så har man 600kr till förfogande. När sedan alla 10 andelar sålts så kan det maximala radantalet (i exemplet 2000rader=1000kr) användas. Överskjutande pengar från köpta andelar lämnas in som tiondelar av raden. Om 14 andelar köpts så blir raden fortfarande på 2000rader men lämnas således in 1,4 gånger. Det är precis därför som det tyvärr inte är särskilt framgångsrikt att haka på de största tillsammansbolagen då de ofta lämnas in i rätt stor omfattning. Det är inte ovanligt att de systemen lämnas in upp till tio gånger. Ibland mer än så... Det blir alltså som att lira en flerbong på ett redan stort system.
2017-12-27, 17:48 | #17 | |
Citat:
Hela systemet kostade bara 24Kr Spik Veijo ggr 2 . |
||
2017-12-27, 17:59 | #18 |
Funderar över en sak, måste ett ombud som gör ett andelsspel ha fasta reserver?
Det borde vara så annars skulle det kunna bli märkligheter! |
|
2017-12-27, 18:17 | #19 | |
Citat:
Reserver tilldelas antingen som fasta reserver eller enligt spelprocentranken vid speltillfället. Det finns inga reserver som inte är "fasta" i någon mening. Edit: Förtydligande: När ombudet skapar andelsspelet lämnas HELA det "första" systemet in. Det är bara när extraandelarna säljs om det läggs till t ex 1/10 i taget. Dvs om det är tiondelar så lämnas 10/10 in på en gång och kupongens reserver är antingen såna man valt själv eller blir tilldelade. Det finns ETT läge där det kan bli "märkligt" och det är när ombudet kommer upp i max antal extra-andelar. Om jag inte minns fel så är det max 399 andelar totalt. För att sälja fler måste köra ett nytt "första system" och då kan det bli andra reserver om man inte har valt egna. Men det är extremt sällsynt.
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite! Senast redigerad av Strappa71 den 2017-12-27 klockan 18:23. |
||
2017-12-27, 18:48 | #20 | |
Citat:
Men var kommer reserverna i från på mitt " kvitto" om det kommer från spelprocentranken vid speltillfället? Det måste ju vara samma reserver även om jag köper en andel i samma system ett par timmar senare och det har börjat säljas i extra andelar. Det var min fundering! |
||
2017-12-27, 19:24 | #21 | |
Administrator
|
Citat:
På ATG-tilsammans så köper du andelar i förskott och lappen lämnas in så sent som möjligt. I butik så sker inlämningen i förskott. Om det är butiken som köper loss ett visst antal och sedan säljer av dessa eller om det går att köpa extraandelar i efterskott får någon butiksanställd svara på.
2017-12-28, 06:40 | #22 |
Reg.datum: nov 2017
Sharp$: 231AmaerildeRimfrost Expertre Stats: 70 - 95 - 9 ROI: 101.99% Vinstprocent: 42.42% |
Nej, det kan nog vara i andra antal så klart men det jag menade var att även om det är i fem andelar eller tjugo så är ju delarna ett helt system och affären måste köpa de delar som ej blir sålda just för att det ska vara ett helt system som lämnas in, andelar utöver det systemet går bra att lämna in som delar av ett helt!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Grant (+1) |
2017-12-28, 12:47 | #23 |
Administrator
|
Har gjort lite efterforskningar och det verkar som att butiken plockar ut de första andelarna för fullt system själva vid inlämning. Dessa säljs sedan vidare till kunderna. När de första andelarna sedan är slut kan de ta ut ytterligare andelar i samma system styckesvis och sälja.
2017-12-28, 12:47 | #24 | |
Citat:
Reserverna bestäms inte när "ditt" andelskvitto skrivs ut utan snarare när "master"-kupongen körs. På så sätt får alla andelsägare samma reserver. Den enda gången det kan bli andra reserver är när butiken sålt ut max antal andelar ( tror det är 399 st ). Då måste man köra "master"-kupongen en gång till och skapa ett helt nytt andelsspel med samma hästar, men inte nödvändigtvis samma reserver. Ett smart ombud förhindrar att systemen får olika reserver genom att sätta ut egna reservval. Men det är bara när det säljs fler än 399 andelar av ett system som det är aktuellt.
2017-12-28, 14:45 | #25 | |
Citat:
Jag hade vissa tvivel på ”master-kupongen” om hur den sparas hos ATG, för om den sparas så som den ser ut utan reserver (den för hand ifyllda talongen) det var då som jag inte fick ihop det, men om den sparas som det skapade systemet vid inlämning med tilldelade reserver så är allt frid och fröjd! |
||
2017-12-30, 08:54 | #26 |
som jag förstått rätt lämnas det alltid bara in ett system?? (399 andelar) så om systemet kostar 1000 och säljs i tiondelar 100 kr / system. säg att 25 stycken är med på det systemet 25*100=2500 och systemet kostar ju 1000 så jag förstår inte riktigt ändå?
|
|
2017-12-30, 09:11 | #27 | |
Administrator
|
Citat:
Systemet, Masterkupongen, spelet, liret, kalla det vad du vill har en fast storlek. Andelarnas storlek bestäms vid inlämning. Låt oss ta ett exempel på 1000kr och 10 andelar. Systemet blir då på 2000rader. Varje andel kostar 100kr. När fler än 10 andelar sålts så skapas nya tiondelar av systemet. Dvs den elfte andelsköparen får 1/10 av systemet som då har lämnats in 1,1 gånger. Vid 25 sålda andelar har systemet alltså sålts 2,5 gånger. Vid 102 sålda andelar 10,2 gånger osv. Någon har nämnt att det max går att sälja 399 andelar i ett butikssystem. Därefter måste ny "masterkupong" skapas. Den kan givetvis se likadan ut som den första...