|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2017-11-02, 09:14 | #31 | |
Citat:
Exakt så. Med tillägget att 7-lingarna kan ge tröstprisvinster på 6 och 5 rätt som inte bör försummas. Inget av de publika programmen tar hänsyn till detta.
2017-11-02, 09:16 | #32 |
Samma sak. Utdelningsberäkningen maxar ut vid sjurättspottens storlek, oavsett om den innehåller jackpottpengar eller ej.
2017-11-02, 09:17 | #33 | |
Citat:
Hur gör man om man vill lägga sig på en annan andel av potten än "nästan 100%" när det är jackpott?
2017-11-02, 09:29 | #34 | |
Citat:
I en V75-omgång med 12 hästar i alla lopp behöver man göra 77 + 5082 utdelningsberäkningar per enkelrad för att göra en fullständig EV-analys. Hänsyn måste ju bl a tas till om utdelningen blir under jackpottgränsen för varje tänkbart utfall. Så klart inte jättejobbigt med dagens datorkapacitet, men ändå en rejäl gradskillnad.
2017-11-02, 09:31 | #35 | |
Citat:
Förstår inte varför det skulle vara skillnad beroende på om det är jackpott eller inte...
2017-11-02, 09:55 | #36 |
I det aktuella fallet blir det ingen skillnad. Korrekt. Men det finns andra radvärdesberäkningar som slår "ganska" snett när det är jackpott. T ex om man vill sortera bort rader i det lägre intervallet och inte bara i det högre.
2017-11-02, 09:56 | #37 | |
Citat:
Det där stämmer bra. Däremot stämmer inte förståelse för ovanstående ihop med att ifrågasätta varför det är viktigt att ta hänsyn till att 60% av potten betalas ut till 6 och 5 rätt.
2017-11-02, 10:34 | #38 | |
Citat:
Tyvärr är teori och praktik olika saker, och modellerna över både uppskattad utdelning och sannolikheter till 5,6,7 rätt har hög varians och stor risk att sannolikheter uppskattas grovt fel. Utdelningsmodeller är heller inte perfekta pga ofullständig atg-info. Trav skulle annars vara så enkelt att den som uppskattar radernas sannolikheter för 5,6,7 rätt bäst vinner mest i långa loppet. (Med lilla Antagandet att alla förstår hur rätt rader ska väljas ut sen). |
||
2017-11-02, 17:21 | #39 | |
Citat:
|
||
2017-11-02, 17:35 | #40 | |
Citat:
När det gäller grundinformationen, t ex hur hästen gått på slutet, är det oftast invägt i odds och tips. För mig är i alla fall hovbeslags, vagn och huvudlagsändringar överlägset mest intressant när det gäller sen information. Det ökar sannolikheten rejält för en förändrad prestation, och det är väl just det man ska försöka räkna ut som spelare. Skulle alla hästar prestera som förväntat baserat på tider och senaste lopp så skulle ju spelet bli riktigt trist. |
||
2017-11-02, 20:31 | #41 | |
Citat:
Om vi relaterar detta till topic, så är det väl just dessa hästar man vill mixa in bland A-hästarna ihop med några starka favoriter. Att spika kan vara väl osäkert, men utmärkt som vinnarspel och spelvärda A-hästar. Senast redigerad av Espo den 2017-11-02 klockan 20:34. |
||
2017-11-02, 21:47 | #42 | |
Citat:
Min poäng är att man inte ska "sejfa bort sig" när man reducerar bara för att man kan. Det är jättelätt att falla i den fällan och det gäller att slå bort den impulsen. Iallafall till viss del. Har man en jäkla känsla för att en tredjehandare är superspelvärd eller borde vara favorit då är det bara att dunka in spiken även om man kör reducerat.
2017-11-03, 01:19 | #43 | |
Citat:
2017-11-03, 04:15 | #44 | |
Citat:
Visst skakar marken lite... |
||
2017-11-03, 08:48 | #45 | |
Citat:
|
||
|