|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2017-11-01, 15:12 | #16 |
Som Strappa tidigare kommenterat så ska man se sitt system som en samling enkelrader som man spelar. I fallet V75 som en samling "sjulingar". Det gäller att spela rader som du anser har +EV, dvs rader som du anser har större sannolikhet att inträffa än vad kollektivet/Strecksson har chansvärderat dem till och därmed ger överbetalt så att du går plus över tid. Varje enkelrads sannolikhet till infriande får man genom att multiplicera procenten (insatsfördelningen) på resp. häst i resp. avd. Din ranking/procentvärdering i förhållande till Strecksson avgör vilka som är dina bästa rader att spela. Reduceringsgraden har ingen betydelse utan det är vilka rader du faktiskt reducerar fram och spelar som har betydelse. Det spelar ingen roll om du spelar t.ex. 12 rader reducerat säg med 70% från en större ram istället för 12 rader matematiskt så länge du får ut å spelar de bästa 12 raderna för din del. Det är dock väldigt sällan ett större reducerat system hamnar på ett fåtal matematiska kuponger då de godkända raderna ofta "spretar" för mycket och således måste skrivas på flera kuponger, ibland t.o.m. en enkelrad per kupong för att de inte kan paras ihop med andra rader. Med ett matematiska system blir det ofta väldigt trubbigt att få bort rader som du inte borde spela och det är där som verktyget ska hjälpa till å reducera bort de för dig dåliga raderna med -EV.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+222) Senast redigerad av MoniMakerApp den 2017-11-01 klockan 15:43. |
|
2017-11-01, 16:06 | #17 | |
Citat:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ted64 (+5) |
||
2017-11-01, 16:20 | #18 | |
Citat:
Den som spikar två andra-tredjehandare istället för att lägga 9 rader i samma lopp sitter i guldsitsen när de går in jämfört med övriga spelare. Den som lyft upp dem till A-hästar i en reducering sitter också relativt bra till. Men inte i närheten så bra som den som gjorde det där valet matematiskt. Ta betalt ordentligt för att ha hittat "rätt favorit" eller spelvärd icke-favorit! Säg att du därtill väljer dina A-hästar med omsorg ur hästar i spannet 5-15% som du ser är underskattade. Då kan du plocka med rätt mycket kusar på ramen sen och även få med de skrällvinnare du missbedömt något vid rankingen. Sen kan man lägga väldigt "säkra" reduceringskrav som gäller i varje omgång. Lägg in max 5 favoriter till exempel. Och max 3 vinnare under 5%. Kräver inget av dig som spelare ranking eller tidsmässigt, du plockar helt enkelt bort de osannolika raderna och de som ger rejält underbetalt. Sparar inte många kronor per gång men många bäckar små. Har du ett 1000-kronorssystem efter reduceringen är klar kanske du kapar ytterligare några tior där. Det är pengar också och blir ett par tusen på ett år.
2017-11-01, 16:36 | #19 |
När man har "HPT" i tråden. Jag har funderat kring "utdelningsreducering". Låt säga att det finns 20 miljoner i 7rätts-potten. Alla enkelrader som är "ospelade", dvs som teoretiskt ger 20 miljoner står, under fliken "enkelrader" som värda just 20 miljoner, trots att vissa av dem teoretiskt borde ge väldigt mycket mer. T.ex rader innehållandes 3st 0-procentare och ytterligare icke-betrodda. Är ju ingen vidare bra affär att betala för rader som man i praktiken inte kan vara i närheten av att få "rätt" betalt för. För 20 miljoner är inte per automatik bra betalt bara för att det är mycket pengar.
Min fråga, kan man reducera bort sådana rader med hjälp av utdelningsreducering eller måste man använda alternativa krav. Som att t.ex "max en streckad 0-2%", "ranksumma max 36", osv (bara som exempel, kommer fortfarande betala för "omöjliga" rader om man har en stor ram). Eller är det närmsta man kan komma med just utdelningsreducering att sätta utdelningsintervallet på max 19.9 miljoner? Det är ju en kraftfull reduceringsmetod på främst mycket stora ramsystem även om priset är att bra rader med hög utdelning kan stryka med. Senast redigerad av forbidden_closet den 2017-11-01 klockan 16:37. |
|
2017-11-01, 17:56 | #20 | |
Citat:
2017-11-01, 17:57 | #21 | |
Citat:
|
||
2017-11-01, 17:57 | #22 |
Vad ska man ha för insatsfördelning när man spelar reducerat?
Ett exempel. V86-3 Nr 3 Hades Håleryd 49% jag sätter 55%. Ska jag spela den till 55% eller 100% eller något däremellan. Eller nöja mej med Streckssons värdering, 49%? Mvh Uffe
2017-11-01, 17:59 | #23 | |
Citat:
Mvh Uffe
2017-11-01, 18:27 | #24 | |
Citat:
Så med den varianten tas hänsyn till teoretiskt värde över totala beloppet som finns i 7rättspotten? |
||
2017-11-01, 19:32 | #25 | |
Citat:
Insatsprocent är ett trubbigt verktyg men ändå ett verktyg. Mvh Uffe
2017-11-01, 22:06 | #26 |
|
|
2017-11-02, 00:42 | #27 | |
Citat:
En stor fördel att spela reducerat är ju också att man kan räkna fram potentialen i systemet. Inte helt ovanligt att jag sitter med rader som skulle kunna ge mig hela potten. Potentialen i de matematiska systemen tippar jag ofta låg på max 100-200k. Senast redigerad av Espo den 2017-11-02 klockan 00:45. |
||
2017-11-02, 06:40 | #28 | |
Citat:
Att heltäcka i alla avdelningar blir för dyrt. Mvh Uffe
2017-11-02, 09:07 | #29 | |
Citat:
En rad har en viss sannolikhet att falla ut med 7 rätt, en annan sannolikhet att falla ut med 6 rätt och en tredje sannolikhet att falla ut med 5 rätt. Radens värde består av summan av produkten av utfallens sannolikhet och utfallens utdelning. Idag finns det inget publikt program som beräknar den summan, även kallad EV eller förväntat värde ( obs...ej att förväxla med förväntad utdelning! ). Solos påpekande att 60% av pengarna betalas ut på 6 och 5 rätt är ytterst relevant. En rad som nästan aldrig ger utdelning på 6 eller 5 rätt får lov att ha en oerhörd 7-rättssannolikhet i förhållande till den förväntade 7-rättsutdelningen för att väga upp detta. Jag gett Johan@HPT förslag på lösningar för att göra såna här beräkningar. När jag läser ovanstående förstår jag varför du inte nappade.
2017-11-02, 09:09 | #30 | |
Citat:
Hur gör man när det är jackpott?