Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-07-01, 08:21   #1
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Antal professionella spelare


Jag ägnar mycket tid åt att utveckla mitt travspelande, och får ofta en eller annan fråga angående detta. En återkommande fråga, som jag inte har nåt direkt svar på, är hur många personer som lyckas livnära sig på detta.

Vad är er uppskattning av antalet professionella travspelare i Sverige och Norden?
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 08:31   #2
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 968
Sharp$: 2243
Standard

Finns nog ingen som slutat jobba för att försörja sig på trav.
Däremot har några slutat jobba för att dom dragit in X antal miljoner.

Om du förstår skillnaden? Professionella travspelare vill jag inte ens kalla dom.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 09:40   #3
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 22 054
Sharp$: 37496
Standard

Gissningsvis: ett tiotal.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 09:43   #4
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Ja precis, det är just den förra kategorin jag undrar över. Den erfarenhet jag hittills skaffat mig av sporten och spelet säger mig att verkligt stränga krav ställs på den som alls försöker sig på att vara professionell travspelare. Mycket tid, disciplin, kunskap, erfarenhet, rutin och tävlingssinnad approach i alla aspekter inklusive utvecklandet av spelmodell(er).
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 10:04   #5
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Jag ägnar mycket tid åt att utveckla mitt travspelande, och får ofta en eller annan fråga angående detta. En återkommande fråga, som jag inte har nåt direkt svar på, är hur många personer som lyckas livnära sig på detta.

Vad är er uppskattning av antalet professionella travspelare i Sverige och Norden?
Som Wagner svarar: Noll (0)

Svårt att hitta modellen, ROI 111%

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 10:07   #6
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 780
Sharp$: 1990
Standard

Finns ju många som bara sysslar med trav och spel, men som någon tidigare sa har dem antingen vunnit stort eller har riktig mycket pengar av andra själ innan. Sen finns det andra storspelare, men dem driver ju ofta egna företag eller har andra sidoinkomster jämte travet. Variansen samt den låga återbetalningen atg erbjuder torde göra det svårt att leva på travet. Edgen kan man möjligtvis ha, men den äts ju till stor del upp av Atg.

Senast redigerad av Espo den 2017-07-01 klockan 10:09.
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 10:29   #7
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Fram till 90-talet fanns det ett antal personer som "livnärde sig" på trav, de åkte runt på banorna och skaffade sig ett försprång via sina travögon. Sedan datorernas inträde så är vinnarna dom som sätter en miljonvinst på tur eller delvis skicklighet.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+3)
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 10:42   #8
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 22 054
Sharp$: 37496
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Fram till 90-talet fanns det ett antal personer som "livnärde sig" på trav, de åkte runt på banorna och skaffade sig ett försprång via sina travögon. Sedan datorernas inträde så är vinnarna dom som sätter en miljonvinst på tur eller delvis skicklighet.
Likväl som de fanns på 80- och 90-talen så finns de säkert kvar idag. De lirade ofta tunga vinnarspel och valde ut ett fåtal objekt under en kväll (men det finns säkert andra varianter) och så hade de vett att avstå spel helt om det var något som talade emot när de väl var på banan.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 10:46   #9
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Tror att detta släkte är i det närmaste utdött...dom som åkte 30 mil enkel väg för att lira en kuse, men var det något som oroade så stod dom över och åkte hem...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 10:50   #10
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Tror att detta släkte är i det närmaste utdött...dom som åkte 30 mil enkel väg för att lira en kuse, men var det något som oroade så stod dom över och åkte hem...
Ingen brist på disciplin där. Goa gubbar.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 10:54   #11
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Hade man en mordvinnare på 80-90, så var det en"dödssynd"att spela på atg(alla förtidsspel noterades noga av många på banan innan tävlingarna)...var bara att bege sig dit och lira i lagom doser fram till start..those were the days
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 11:12   #12
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Man blir lätt nostalgisk...så jäkla kul det var med alla dessa resor(där man varit och köpt travprogrammet flera dagar innan och var rejält påläst), på plats i god tid och surret med alla som man kände på banan(var ett antal då)...hemlighetsmakeriet var "stort" och det gällde att få ihop v5-pusslet...var man dessutom hästägare som jag faktiskt hade råd till på den tiden(fast jag var student) så var springet i stallarna en ytterligare krydda i det hela..."vanliga" travtävlingar besöktes av 2-3000 personer på"orten" och runt 6-7000 på "storbanorna"...Fantastiskt trevlig tid, där v65-spelet gett rejäl vind i seglen och gjort travsporten mer eller mindre rumsren ute i landet...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 11:28   #13
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Härliga beskrivningar!

Körde de mest framgångsrika spelarna solo, eller var det i regel ett team av spelare som hade bäst ROI?
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 11:30   #14
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Ingen brist på disciplin där. Goa gubbar.
just diciplin och att inte slaskspela är del1 i Öivinds "Veien til suksess"...

https://www.youtube.com/watch?v=DE0v...UGeyBbVws9yrXW
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 11:33   #15
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Härliga beskrivningar!

Körde de mest framgångsrika spelarna solo, eller var det i regel ett team av spelare som hade bäst ROI?
Ska du bli en framgångsrik rik spelare så är du alltid ensam, väldigt ensam.
You'll always walk alone.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 11:34   #16
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Solo eller i små grupper(2-3st) var nog de flesta framgångsrecepten, är min erfarenhet...gällde att "ta och ge" med stor försiktighet, inte släppa för frikostigt eller vara för snål...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 12:01   #17
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Go gubbe där också. "...*ska* klara en miljon netto, per år"

Min gissning när folk ställt mig frågan, är att det finns de, låt vara fåtal, som snittar norr om 100k i månaden, och troligt nån som gör mer därtill
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 12:07   #18
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Beträffande små grupper, var det oftast så att någon bidrog mer med tex "öga" och nån annan med tex statistik?
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 12:42   #19
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Min gissning när folk ställt mig frågan, är att det finns de, låt vara fåtal, som snittar norr om 100k i månaden, och troligt nån som gör mer därtill
Nej och det är inte det som ska vara målsättningen.
En vanlig lön måste vara målet = 25000:- nto.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 14:46   #20
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 287
Sharp$: 58006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Nej och det är inte det som ska vara målsättningen.
En vanlig lön måste vara målet = 25000:- nto.

Mvh Uffe
Behövs mer än normal lön. Blir inte många pensionspoäng eller avsättning till premie och tjänstepension om man väljer att bli spelare på heltid. Har inte vinsterna trillat in när det är dags för pension blir inte de sista åren roliga ekonomiskt.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 14:53   #21
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

OK, vi säger 30 då 25 lön och 5 pensionssparande.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 14:58   #22
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Finns nog max 10 som klarar det i landet och jag känner en, tyvärr är det inte jag själv.
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 15:02   #23
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 287
Sharp$: 58006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Finns nog max 10 som klarar det i landet och jag känner en, tyvärr är det inte jag själv.
Man måste nog ha ett hyfsat startkapital också för att dra igång för inte givet att storvinsterna trillar in första månaderna. Inte så kul att sitta med en tom spelkassa då och samtidigt ha spelet som enda inkomstkälla.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 20:58   #24
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 885
Sharp$: 4962
Standard

Generellt är det nog som det var med pokern, alla de som i mitten på 00-talet kallade sig för professionella spelare hade inte jobbat sig dit genom nit och kunskap, utan de hade helt enkelt klonkat någon större turnering och på så sätt skaffat sig rejält med kapital (det enklaste sättet att skaffa sig en mindre förmögenhet är att börja med en stor...). Tyvärr var de som grindade in mest, och därmed var närmast att kunna kalla sig proffs med stadig månadsinkomst, de som också tänjde mest på lagliga och moraliska gränser. Och det med branschens indirekt goda minne.
Annars är Timo väl ett klassiskt exempel på en person som levt/lever på spelet/travet. Men har man hängt med ett tag så vet man också att det där kommit perioder där studentnudlar är lyx. Det hör till att gula ibland, verkar det som...
Shizznit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 21:58   #25
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 718
Sharp$: 3091
Standard

"Robotspelarna" räknas dit antar jag.

Måste det vara enbart trav? Tror att många kombinerar olika spel som poker, sportbetting och trav.
bjarnea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 00:18   #26
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 968
Sharp$: 2243
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shizznit Visa inlägg
Generellt är det nog som det var med pokern, alla de som i mitten på 00-talet kallade sig för professionella spelare hade inte jobbat sig dit genom nit och kunskap, utan de hade helt enkelt klonkat någon större turnering och på så sätt skaffat sig rejält med kapital (det enklaste sättet att skaffa sig en mindre förmögenhet är att börja med en stor...). Tyvärr var de som grindade in mest, och därmed var närmast att kunna kalla sig proffs med stadig månadsinkomst, de som också tänjde mest på lagliga och moraliska gränser. Och det med branschens indirekt goda minne.
Annars är Timo väl ett klassiskt exempel på en person som levt/lever på spelet/travet. Men har man hängt med ett tag så vet man också att det där kommit perioder där studentnudlar är lyx. Det hör till att gula ibland, verkar det som...
Det där har man ju hört till leda men aldrig förstått sig på.
Vem går in och backar någon utan inkomst som dessutom är gul?
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
the_mirage (+1)
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 09:00   #27
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 710
Sharp$: 890
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjarnea Visa inlägg
"Robotspelarna" räknas dit antar jag.

Måste det vara enbart trav? Tror att många kombinerar olika spel som poker, sportbetting och trav.
"Robot"-spelare har aldrig funnits. ( Det har aldrig varit på tekniska planet som det funnits någon mätbar orättvisa. )

Däremot har det funnits "rabatt"-spelare. Kanske t o m finns såna fortfarande i någon begränsad omfattning.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 09:19   #28
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Antalet professionella spelare är inte så många, och lite beroende på definitionen av dem så handlar det om några hundra människor i Sverige. Eller, de flesta bor lite här och var, där det passar. För de flesta består själva spelandet av ett hopkok av olika sorters spel som gärna blandas upp med andra inkomster.

Just nu är det populärt att plocka provision från ATG:s tillsammans-bolag. Andra ställer upp på betalda intervjuer och gör små systemförslag i kvällspressen. Några hamnar i TV, någon skriver böcker, några jobbar som guide på resor och en del hamnar på spelbolag som någon slags ambassadör eller som compiler i bakgrunden. Ytterligare några är skribenter på sajter, kolumnister i tidningar, driver bloggar, säljer speltips etc.

Många spelare har dessutom hittat till finansmarknaderna där de tradar alla möjliga sorters papper, med varierande framgång.

I värsta fall kan man ju ge sig på lite virtuella valutor, MLM, driva svartklubb eller lägga upp rätt avancerade bedrägerier mot olika staters skattesystem. Sätten att finansiera sina idéer och teorier är många.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 09:45   #29
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Viroid,

Det är ett brett spektrum av verksamheter du beskriver, och intressant. Av dessa, hur många kan rimligen antas livnära sig huvudsakligen och kontinuerligt genom eget spelande på olika spelformer inom travet?

Allt från noll till ett tiotal? Eller är de fler än så, om vi utgår ifrån genomsnittligt netto på minst 30.000kr/mån? Øivind's uttalande om 1 miljon kr/år är alltjämt något som ingen i denna tråd fäst vikt vid. Det kanske är helt orealistiskt även för de främsta och mest framgångsrika spelarna, förutsatt att den inkomsten är begränsad till travspel?
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 09:55   #30
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 287
Sharp$: 58006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Antalet professionella spelare är inte så många, och lite beroende på definitionen av dem så handlar det om några hundra människor i Sverige. Eller, de flesta bor lite här och var, där det passar. För de flesta består själva spelandet av ett hopkok av olika sorters spel som gärna blandas upp med andra inkomster.

Just nu är det populärt att plocka provision från ATG:s tillsammans-bolag. Andra ställer upp på betalda intervjuer och gör små systemförslag i kvällspressen. Några hamnar i TV, någon skriver böcker, några jobbar som guide på resor och en del hamnar på spelbolag som någon slags ambassadör eller som compiler i bakgrunden. Ytterligare några är skribenter på sajter, kolumnister i tidningar, driver bloggar, säljer speltips etc.

Många spelare har dessutom hittat till finansmarknaderna där de tradar alla möjliga sorters papper, med varierande framgång.

I värsta fall kan man ju ge sig på lite virtuella valutor, MLM, driva svartklubb eller lägga upp rätt avancerade bedrägerier mot olika staters skattesystem. Sätten att finansiera sina idéer och teorier är många.
Inget av de exempel du beskriver handlar dock om spelare som lever på att sitta hemma och försörja sig på egna travspel. Att leva på provision från att komponera tillsammans system, skriva i kvällstidningarna, jobba på betaltjänsterna mm är för mig inte att försörja sig på travspelande i den mening jag tror det syftas på här.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 10:05   #31
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Nog så intressant med relaterade verksamheter, men för just grundfrågeställningen låt säga minst 30.000k/mån netto på placerade spel. Andra eventuella inkomster ej inräknade.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 10:06   #32
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Det är ett brett spektrum av verksamheter du beskriver, och intressant. Av dessa, hur många kan rimligen antas livnära sig huvudsakligen och kontinuerligt genom eget spelande på olika spelformer inom travet?

Allt från noll till ett tiotal? Eller är de fler än så, om vi utgår ifrån genomsnittligt netto på minst 30.000kr/mån? Øivind's uttalande om 1 miljon kr/år är alltjämt något som ingen i denna tråd fäst vikt vid. Det kanske är helt orealistiskt även för de främsta och mest framgångsrika spelarna, förutsatt att den inkomsten är begränsad till travspel?
Ingen livnär sej på enbart travspel.

Anledningen är att det är mycket svårt.

Fråga din sambo om du får prova i 1 år och se var du hamnar.

Sikta på 3000:- nto i månaden i början.

Jag tror tvärtom många andra att det handlar om
många "korgar". Lägg Joker i en korg.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 10:07   #33
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 885
Sharp$: 4962
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Det där har man ju hört till leda men aldrig förstått sig på.
Vem går in och backar någon utan inkomst som dessutom är gul?
Det övergår mitt förstånd också, men har du namnet, nätverket och t ex har känt ett ombud i hela ditt liv så finns det vägar att gå. Komponera system, sälja tips, starta speltjänster... allt går om du är van vid att leva från hand till mun. För du är ju erkänt duktig på att tippa och är ju bara i en tillfällig svacka...
Men nej, jag förstår inte heller attityden att alla gular med jämna mellanrum. För för mig betyder det dålig MM.
Shizznit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 10:13   #34
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 885
Sharp$: 4962
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Nog så intressant med relaterade verksamheter, men för just grundfrågeställningen låt säga minst 30.000k/mån netto på placerade spel. Andra eventuella inkomster ej inräknade.
Streckspel är högvariansspel, jag skulle säga att det är omöjligt att skatta en bra medelinkomst för sådant. Och för att minska variansen handlar det om att lägga helt andra typer av spel. Det blir ett jobb, och det blir för seriöst och rätt tråkigt, om du frågar mig som hobbyspelare.
Det som skulle till för att konstant slå avdrag och alla andra är i så fall bättre information än spelarkollektivet. Men då krävs det helt andra möjligheter. Men om man hade pengar och lust kunde man alltid dra igång en fin verksamhet i t ex Belgien och samarbeta med några rejält insatta som kan påverka grejer på riktigt...
Shizznit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 10:15   #35
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Ingen livnär sej på enbart travspel.

Anledningen är att det är mycket svårt.

Fråga din sambo om du får prova i 1 år och se var du hamnar.

Sikta på 3000:- nto i månaden i början.

Jag tror tvärtom många andra att det handlar om
många "korgar". Lägg Joker i en korg.

Mvh Uffe
Att det är mycket svårt betvivlar jag inte. Fullt rimligt.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 10:31   #36
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Viroid,

Det är ett brett spektrum av verksamheter du beskriver, och intressant. Av dessa, hur många kan rimligen antas livnära sig huvudsakligen och kontinuerligt genom eget spelande på olika spelformer inom travet?

Allt från noll till ett tiotal? Eller är de fler än så, om vi utgår ifrån genomsnittligt netto på minst 30.000kr/mån? Øivind's uttalande om 1 miljon kr/år är alltjämt något som ingen i denna tråd fäst vikt vid. Det kanske är helt orealistiskt även för de främsta och mest framgångsrika spelarna, förutsatt att den inkomsten är begränsad till travspel?
De som lever endast på att spela på trav är försvinnande få, om ens någon. 10st i Sverige låter som en hög siffra i mina öron.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 10:33   #37
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Inget av de exempel du beskriver handlar dock om spelare som lever på att sitta hemma och försörja sig på egna travspel. Att leva på provision från att komponera tillsammans system, skriva i kvällstidningarna, jobba på betaltjänsterna mm är för mig inte att försörja sig på travspelande i den mening jag tror det syftas på här.
Då handlar det om enstaka spelare, om ens någon enda. Jag tror det gått upp för de flesta som försökt att det finns andra vägar att tjäna enklare pengar.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 10:33   #38
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shizznit Visa inlägg
Streckspel är högvariansspel, jag skulle säga att det är omöjligt att skatta en bra medelinkomst för sådant. Och för att minska variansen handlar det om att lägga helt andra typer av spel. Det blir ett jobb, och det blir för seriöst och rätt tråkigt, om du frågar mig som hobbyspelare.
Det som skulle till för att konstant slå avdrag och alla andra är i så fall bättre information än spelarkollektivet. Men då krävs det helt andra möjligheter. Men om man hade pengar och lust kunde man alltid dra igång en fin verksamhet i t ex Belgien och samarbeta med några rejält insatta som kan påverka grejer på riktigt...
Hanterbar varians är högprioriterat när jag försöker utveckla en spelmodell som fungerar i längden, och då menar jag förstås en hobby eller om man så vill kalla det seriöst jobb, som man trivs med i längden. Ca ett år har jag ägnat mig åt att lära mig så mycket jag kan om sporten, parallellt med att jobba fram idéer på spelplanet, samt följa tävlingar och torrspela ungefär hälften av de dagarna. En del av de idéer jag fortsatt jobba med har lyft mitt spel, så mycket är jag klar över. Om jag såsmåningom kan skaffa och hålla ett nödvändigt övertag återstår att se, men det är förstås ditåt jag strävar.

Streckspel ägnar jag mig egentligen inte alls åt i nuläget. Sambo är inte heller högaktuellt.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 10:36   #39
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Då handlar det om enstaka spelare, om ens någon enda. Jag tror det gått upp för de flesta som försökt att det finns andra vägar att tjäna enklare pengar.
Enstaka faller inom 0-10. Alla ni här som har stor erfarenhet av trav och spel förefaller överens i frågan.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 10:48   #40
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Torrspel tror jag du ska undvika. Hellre lära sig att helt avstå.
Läsa på Sharps. RW och JU senaste tiden.

Tyck rätt om alla kuskar och tränare, aldrig bli personlig.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 10:53   #41
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Enstaka faller inom 0-10. Alla ni här som har stor erfarenhet av trav och spel förefaller överens i frågan.
Det är nog ytterst få som klarar att livnära sig på enbart travspelande. Det höga spelavdraget gör att det blir väldigt svårt att kompensera för även om du är duktigare än kollektivet på att tippa. Det enda sättet att gå plus över tid (om du inte litar på turen) är att spela överodds i förhållande till procentuell vinstchans, d.v.s. att vara en väldigt god chansvärderare och hitta underspelade hästar samt för streckspelen understreckade rader i förhållande till infriandechans. Men det är ett hårt jobb och kanske inte ett liv som många vill leva i längden, jag menar att som Öivind hålla koll på 60 000 djur, trav med atg-live/risktoto-direkte från morgon till kväll, notera alla prestationer, plöja arkivet ständigt osv. osv. Sen finns ju risken att du blir vinsttrött å slutar också när du väl nått framgång

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle12638692.ab
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 10:55   #42
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Kloka ord där också, Grant. Finns gott om kloka ord på sharps

Senast redigerad av solkusten den 2017-07-02 klockan 10:56.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 11:01   #43
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 718
Sharp$: 3091
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
"Robot"-spelare har aldrig funnits. ( Det har aldrig varit på tekniska planet som det funnits någon mätbar orättvisa. )

Däremot har det funnits "rabatt"-spelare. Kanske t o m finns såna fortfarande i någon begränsad omfattning.
Det var därför jag skrev det inom citationstecken.
Även fast dom har/hade rabatt måste dom vara duktiga travspelare.

Senast redigerad av bjarnea den 2017-07-02 klockan 11:26.
bjarnea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 11:02   #44
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2596
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Sen finns ju risken att du blir vinsttrött å slutar också när du väl nått framgång

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle12638692.ab
Det är en kalkylerad risk. Skämt åsido, jag kan absolut relatera till det du skriver, med allt det jobb jag ägnar detta. Långt ifrån alla skulle jag tro har den disposition som är förutsättningen för att lyckas -- och lyckas i längden.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 11:21   #45
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 875
Sharp$: 3609
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Det är nog ytterst få som klarar att livnära sig på enbart travspelande. Det höga spelavdraget gör att det blir väldigt svårt att kompensera för även om du är duktigare än kollektivet på att tippa. Det enda sättet att gå plus över tid (om du inte litar på turen) är att spela överodds i förhållande till procentuell vinstchans, d.v.s. att vara en väldigt god chansvärderare och hitta underspelade hästar samt för streckspelen understreckade rader i förhållande till infriandechans. Men det är ett hårt jobb och kanske inte ett liv som många vill leva i längden, jag menar att som Öivind hålla koll på 60 000 djur, trav med atg-live/risktoto-direkte från morgon till kväll, notera alla prestationer, plöja arkivet ständigt osv. osv. Sen finns ju risken att du blir vinsttrött å slutar också när du väl nått framgång

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle12638692.ab
På tal om att hitta spelvärda kombinationer: http://www.travappar.se/appar.aspx

Apparna finns även hos Google Play även om det inte riktigt framgår på hemsidan (står "snart").
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 12:10   #46
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 885
Sharp$: 4962
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Det enda sättet att gå plus över tid (om du inte litar på turen) är att spela överodds i förhållande till procentuell vinstchans, d.v.s. att vara en väldigt god chansvärderare och hitta underspelade hästar samt för streckspelen understreckade rader i förhållande till infriandechans. Men det är ett hårt jobb och kanske inte ett liv som många vill leva i längden, jag menar att som Öivind hålla koll på 60 000 djur, trav med atg-live/risktoto-direkte från morgon till kväll, notera alla prestationer, plöja arkivet ständigt osv. osv. Sen finns ju risken att du blir vinsttrött å slutar också när du väl nått framgång

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle12638692.ab
Och har du den fallenheten och utbildningen för att hitta undervärderade tingestar så finns det en finansmarknad som skriker efter stockpickers till betydligt bättre och stabilare inkomster. I jämförelse med detta kommer travspelet nog alltid att vara en hobbyverksamhet.

Vinsttrött? Nej, jag tror det är bra money management. Om någon spelar lotto och klonkar flera miljoner hoppas jag den personen har vett att aldrig spela en rad till. Om du tripplar din stack vid onlinepokerbordet, lämna! Eller om du lyckats leva på DD under en tid, inse att du inte kan slå avdraget i all framtid och lägg ner!
Shizznit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 06:32   #47
SO
 
SOs avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 1 808
Sharp$: 3718
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Man blir lätt nostalgisk...så jäkla kul det var med alla dessa resor(där man varit och köpt travprogrammet flera dagar innan och var rejält påläst), på plats i god tid och surret med alla som man kände på banan(var ett antal då)...hemlighetsmakeriet var "stort" och det gällde att få ihop v5-pusslet...var man dessutom hästägare som jag faktiskt hade råd till på den tiden(fast jag var student) så var springet i stallarna en ytterligare krydda i det hela..."vanliga" travtävlingar besöktes av 2-3000 personer på"orten" och runt 6-7000 på "storbanorna"...Fantastiskt trevlig tid, där v65-spelet gett rejäl vind i seglen och gjort travsporten mer eller mindre rumsren ute i landet...
Underbar läsning! Huvudet på spiken helt enkelt. Man såg en häst på Dannero som satt fast. Tog ledigt på tisdag em och åkte till Östersund 44 mil (ToR) och fyllde börsen osv osv. Inte fan brydde man sig om utifall det var barfota eller jänkarvagn och annat "tjafs" på den tiden. Idag är det tusentals info som ska analyseras. Tacka vet jag OOD OLD DAYS
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 07:50   #48
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 287
Sharp$: 58006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Underbar läsning! Huvudet på spiken helt enkelt. Man såg en häst på Dannero som satt fast. Tog ledigt på tisdag em och åkte till Östersund 44 mil (ToR) och fyllde börsen osv osv. Inte fan brydde man sig om utifall det var barfota eller jänkarvagn och annat "tjafs" på den tiden. Idag är det tusentals info som ska analyseras. Tacka vet jag OOD OLD DAYS
Tror inte du fått ut så mycket av att leta efter hästar med jänkarvagnar på den tiden. Var väl tom väldigt ovanligt att hästar tävlade barfota.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td