Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-12-13, 07:38   #46
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 780
Sharp$: 1990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Konstigt... Vilken tid försökte ni lämna in? Visserligen laggade det lite, men jag fick in mina spel med joker mellan 16.00-16.20 i lördags.
Supporten bekräftade och beklagade att tjänsten låg nere mellan 16-16.20, du kanske har VIP och förtur 😉
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 07:55   #47
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 748
Sharp$: 1536
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Man är ju ofta på resande fot och bara tillgång till telefon ibland, så tyvärr styr ju detta valet endel. Bara Joker som fungerar att lämna in via IPhone?

Någon som vet om Jokern har strulat på detta sätt förut? En gång hände ju även ATG, så kan väl hända alla. Det viktiga är att det inte händer igen. Jag har två månader ytterligare gratis på jokern nu, så får väl ge det chansen under denna period. Händer det igen så vet e fan va man ska göra. Lämna in en timme i förväg eller återgå till matematiskt om det nu inte finns några andra iPhone alternativ dvs...
Jag tror att du kan räkna med 98-99% lördags-tillgänglighet på Jokersystemet och de andra webbaserade lösningarna. Dvs att det inte fungerar 1-2 ggr / år ( om vi bara räknar lördagarna ).

För mig är det inte ens i närheten av tillräckligt bra. En web-baserad lösning kan aldrig vara "tillräckligt bra". Vill man reducera "säkert" så får man se till att inte vara på resande fot ( alternativt ha med sig laptop vilket fungerar ypperligt för mig. )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 17:51   #48
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 780
Sharp$: 1990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag tror att du kan räkna med 98-99% lördags-tillgänglighet på Jokersystemet och de andra webbaserade lösningarna. Dvs att det inte fungerar 1-2 ggr / år ( om vi bara räknar lördagarna ).

För mig är det inte ens i närheten av tillräckligt bra. En web-baserad lösning kan aldrig vara "tillräckligt bra". Vill man reducera "säkert" så får man se till att inte vara på resande fot ( alternativt ha med sig laptop vilket fungerar ypperligt för mig. )
Blir endel lördagar på golfbanan eller stranden på sommarn. Då är det svårt att ha med den bärbara ;-)

Hur kommer det sig att det blir störningar i webbaserade reducerinsverktyg nån gång per år? Varför kan man inte garantera driftsäkerhet?
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 18:08   #49
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Supporten bekräftade och beklagade att tjänsten låg nere mellan 16-16.20, du kanske har VIP och förtur ��
Hehe nej har samma abonnemang som alla andra. Men skumt, som sagt så laggade det - men lämnade bland annat in tillsammansspel 16:09 från jokern. Misstror dig inte, utan tyckte bara det var märkligt.

Senast redigerad av NicklasJ den 2016-12-13 klockan 18:11.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 18:22   #50
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 39
Sharp$: 95
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Hur kommer det sig att det blir störningar i webbaserade reducerinsverktyg nån gång per år? Varför kan man inte garantera driftsäkerhet?
Finns en mängd olika faktorer som spelar in när web-baserade tjänster går ner, hos ATG, hos Jokern och hos andra företag, stora som små.

De datorer som fungerar som servrar är sårbara som vilken dator som helst. Sedan ser så klart förutsättningarna olika ut för en singel-server på ett mindre företag respektive för en serverhall där man hyr "plats/tjänst". Ett axplock:

* Strömavbrott - finns så klart UPS:er men beroende på tjänst/pris finns det grader i helvetet hur länge de mäktar med ett strömavbrott. (Nu vet jag inte under vilka förutsättningar Joker lirar, men nu pratar jag rent allmänt.)

* Yttre hot, DoS-attacker, hackers etc

* "Trafikstörningar", felet kanske inte ligger hos Joker, men trafiken mellan Joker och övriga nätet störs av andra faktorer.

* Hårdvara som går sönder antingen i servern eller i nätverket. Allt ifrån hårddiskkrascher till switchar och gateways eller annan hårdvara kan fallera. Hos större drakar har man så klart speglingar och vissa saker löses sömlöst via RAID-system eller liknande, hos andra får man räkna med att backup/speglingar ska återskapas. Tiden man får vänta, avgörs av priset man betalar för att ha så hög up-time som möjligt.

* Uppdateringar i mjukvara, oavsett om det rör sig om operativ eller applikationer, kan gå fel och buggar kan uppträda. Uppdateringar ska så klart inte utföras under prime time, utan under klockslag då spel normalt inte sker, men buggar som kan härledas till uppdateringar, kan ju å andra sidan komma i spel långt efter ett planerat driftstopp. Exempelvis strax före spelstopp, då belastningen sannolikt är som högst.

Som sagt, allt ovan är bara exempel, oavsett storlek på systemet vi pratar om.

Det går nog aldrig bli 100 % på något system och ska du komma nära är varje sista tiondels procent sjukt dyr...
abstruse är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 18:25   #51
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 748
Sharp$: 1536
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Blir endel lördagar på golfbanan eller stranden på sommarn. Då är det svårt att ha med den bärbara ;-)

Hur kommer det sig att det blir störningar i webbaserade reducerinsverktyg nån gång per år? Varför kan man inte garantera driftsäkerhet?
Det ligger i webbaserade tjänsters natur. Tillgängligheten sjunker per definition när man lägger till ett extra lager. Och det har inget med att det är reduceringsverktyg att göra.

Så länge man tajmar utslagstiden mot 16:20 borde det gå att lösa?

Bara för att man lämnar in sitt spel mha laptop så betyder det inte att man måste rätta spelet med laptop. Det finns weblösningar för den biten. Lås in i bil eller förvaringsskåp.

Eller så accepterar man att det kommer att krångla ibland. För det kommer det alltid att göra.

Det ska sägas att "icke web-baserade" lösningar inte har 100% tillgänglighet de heller. En dator kan gå sönder. Nyligen berättade en bekant om hur Jokersystemets web-lösning RÄDDADE en V75-fullträff. Systemkonstruktörens dator gick sönder alldeles innan inlämning. Men eftersom de använde Jokersystemet kunde han logga in på en bordsgrannes iPad och lämna in det sparade systemet ändå. Om han hade kört med pc-klient-program så hade det varit helt kört.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 18:49   #52
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det ska sägas att "icke web-baserade" lösningar inte har 100% tillgänglighet de heller. En dator kan gå sönder.
ATG har ju löst detta genom att köra mer än 52 V75-omgångar om året.
På det sättet blir allas inlämningsprocent mer än 100%.
Genialt av Skraplött.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 21:14   #53
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 780
Sharp$: 1990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det ligger i webbaserade tjänsters natur. Tillgängligheten sjunker per definition när man lägger till ett extra lager. Och det har inget med att det är reduceringsverktyg att göra.

Så länge man tajmar utslagstiden mot 16:20 borde det gå att lösa?

Bara för att man lämnar in sitt spel mha laptop så betyder det inte att man måste rätta spelet med laptop. Det finns weblösningar för den biten. Lås in i bil eller förvaringsskåp.

Eller så accepterar man att det kommer att krångla ibland. För det kommer det alltid att göra.

Det ska sägas att "icke web-baserade" lösningar inte har 100% tillgänglighet de heller. En dator kan gå sönder. Nyligen berättade en bekant om hur Jokersystemets web-lösning RÄDDADE en V75-fullträff. Systemkonstruktörens dator gick sönder alldeles innan inlämning. Men eftersom de använde Jokersystemet kunde han logga in på en bordsgrannes iPad och lämna in det sparade systemet ändå. Om han hade kört med pc-klient-program så hade det varit helt kört.
När det krånglar brukar det då vara strax innan inlämning? Eller skulle det kunna strula flera timmar innan inlämning? När var det sådant strul som i lördags senast på jokern?
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 21:45   #54
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 748
Sharp$: 1536
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
När det krånglar brukar det då vara strax innan inlämning? Eller skulle det kunna strula flera timmar innan inlämning? När var det sådant strul som i lördags senast på jokern?
Det ligger i sakens natur att man inte vet sånt innan. Om det gick att förutse skulle ju leverantören åtgärda problemet i förväg. Det man vet är att det extra lagret gör att det krånglar ibland.

Risken lär dock vara som störst, precis som du anar, precis före spelstopp.

Jag vet faktiskt inte om det har krånglat på det här sättet innan detta tillfälle. Men det var absolut ingen chock för mig att det skulle hända. Just den här frågan har diskuterats tidigare. Se https://www.sharps.se/forums/trav-gal...systemet-pc-4/ Inlägg #55 https://www.sharps.se/forums/506684-post55.html

Att det skulle krångla förr eller senare var helt väntat. Och det var med all säkerhet inte den sista gången heller. Om man har snöat in på att nödvändigtvis använda iOS-lösningar ( som med nödvändighet kommer att vara web-lösningar ) så får man räkna med det krånglar någon eller några ggr extra per år.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2016-12-13 klockan 21:48.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-12-13, 23:12   #55
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Normalt sett när man talar om driftsäkerhet i ett system så talar man om 99,90% upptid för något så när rimliga pengar. 99,90% betyder 8,76 timmars nedtid per år, eller 43-44 minuter per månad i snitt. Det är väl inte orimligt att tro att systemet är som mest sårtbart när belastningen är som högst.

För varje ytterligare 0,01% driftsäkerhet enligt avtal man vill ha, så fördubblas kostnaden. 99,92% kostar således ungefär 4 gånger mera, men ger fortfarande 35 minuters nedtid i månaden i snitt. Det är verkligen jättedyrt att bygga infrastruktur med full redundans och 365/24 bemanning av kompetent personal som snabbt kan ordna saker som strular.

Om man nu tänker sig en hur en kedja ser ut för att man skall kunna lämna in ett system så har vi först en väldigt komplicerad betalstruktur där din dator kontaktar ATG, som i sin tur kontakter en betalväxel som skall kommunicera med en inlösare, din bank och ett kortföretag för att verifiera uppgifterna. Det är nästan varje vecka som någonting någon gång strular med just betalningar.

Därefter skall din dator, jokersystemet och ATG:s datorer samarbeta för själva inlämningen. Om filerna som skall in ligger i ett moln så skall naturligtvis den funktionen fungera också. Högst troligt har de flesta av dessa tjänster kostat på sig en bättre upptid är 99,90%, men knappast 100%.

Men sedan kommer vi in på det här med cyberbrottslighet. Servrar som hanterar pengar, kortuppgifter eller annat värdefullt brukar utsättas för många försök att hackas eller skjutas i sank för att dölja intrångsförsök (ibland är det själva intrångsförsöket där man hoppas komma in i ett system genom att överbelasta det svårt). Det är tacksamt för en cyberbrottsling att ge sig på något som redan är ansträngt av hög trafik. Nästan omöjligt att filtrera bort attackerande trafik, och den som äger servern stänger ogärna av den om det är en tidpunkt då man normalt sett tjänar bra med pengar. Hostingföretaget brukar inte räkna eventuella DDoS-attacker som nedtid, i vart fall ingenting som de kan hållas ansväriga för.

Det är detta som gör att ju mer komplicerade kedjor av datorer som skall vara igång samtidigt, desto större är risken för att det strular.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
hatten1 (+20)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-09, 18:07   #56
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 879
Sharp$: 3525
Standard

Tröttsamt, ännu en gång fungerar inte webbjoker..."laddar data" är det enda som händer på skärmen
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-09, 18:10   #57
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 308
Sharp$: 58384
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Tröttsamt, ännu en gång fungerar inte webbjoker..."laddar data" är det enda som händer på skärmen
Funkade vid 16 tiden när jag använde det men nu verkar det ha lagt av. Med tanke på vad det kostar borde det alltid funka.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-09-09, 18:14   #58
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 879
Sharp$: 3525
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Funkade vid 16 tiden när jag använde det men nu verkar det ha lagt av. Med tanke på vad det kostar borde det alltid funka.
Supporten svarar:

Hej,

Vi arbetar på det just nu.

Med vänlig hälsning,

Ludvig
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td