|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2016-10-06, 19:48 | #16 |
|
|
2016-10-06, 20:33 | #17 |
Kallblod som tävlar i Norge brukar va rätt klara i lite sämre lopp. För mej är det galopp mot favoritvinst efter str på 12:an. Vid evt gardering så skulle jag ta de två bästa kuskarna i loppet, Erik och Ulf O. Erik har inte vunnit med 2 Junifaks men det är en häst som inte galopperar i samma utsträckning som många andra kallblod. Dessutom har han varit ute i mkt tuffare omgivning än det här. Spetshäst för mej och därmed intressant. Sedan tycker jag att Hulte Magnus går ner i klass, och spår 7 är faktiskt ett av det bättre spåren i Skellefteå och vad Ulf O går för med kallblod vet vi ju. 3A 2,7B är mitt tips. Skulle Ulf Eriksson få 9 Art Kjarvald att fungera, vilket är tveksamt, så blir han intressant via open stretch. I omgången i övrigt så tycker jag att 10 Picasso står grymt bra inne i stayerloppet och att Jorma är bättre än Trond som kusk!
Bonbon (+20) Senast redigerad av hugotheboss den 2016-10-06 klockan 20:34. |
|
2016-10-06, 22:20 | #19 |
Det finns det säkert ngn som gör, men kanske mindre på kusken. Narold Vox har vunnit 3 av 45 rikstotolopp och OKB har 12 rikstotolopp i år, 9 av dem har han varit oplacerad, plats 7 och neråt. Ingen vinst. Det finns helt enkelt andra som är både roligare och troligare!
2016-10-06, 22:32 | #20 |
Tidiga tankar inför omgången
V75-1)
Vi inleder med Silverdivisionen som kanske borde ha hamnat utanför V75:an istället för guld då det är oerhört svårt att motivera gardering här. 6 Bravo Navaronne tidigt till spets och därifrån ser jag inte hur han ska kunna förlora. Lika motiverad andrahandare är 8 Victory Bonsai som dock har ett sämre spår, sämre kusk och dessutom hade jag fortsatt gett tipsnicken till Bravo ifall både kusk och spår var det motsatta. Mesta lutar mot spik men skulle jag mot förmodan få för mig att gardera så blir det med utgång på favoriten och en riktigt bred pensel bakom då alla förutom andrahandaren är streckade till 5% och lägre... V75-2) Lördagsloppet är desto svårare att ranka även ifall de tre just nu mest betrodda 1 Mellby Don Juan, 4 X.Factor och 7 Namit Southwind är motiverade segeraspiranter är jag långt ifrån säker på att det räcker med denna trio. Starke 6 Mellby Charmören är den som skulle vara mest gynnad ifall vi skulle få tempo på tillställningen vilket iofs inte är särskilt troligt. Brukar inte vara tidig att strecka unga ston mot hingstar men tycker att mindre betrodde trion 5 Dirty Dancing In, 11 Coconut Am och 12 Ubergs Oppzi känns klart intressanta ifall målar på. Hade verkligen velat se en riktig kusk sitta upp bakom 15 Vira Vircon W.F som är vass på kort speed men Ove A från bakspår på tillägg...miljondraget kan istället vara 9 Action Stations som jag var lite sugen på senast men då blev det galopp i V7-debuten, 3 segrar på 7 starter i år, springspår och ny kusk i John Östman räcker för att jag ska motivera 0,47%! V75-3) 3 Myr Faksen klar favorit nu när 12 JK blivit struken. 6 raka i bagaget och i dessa starter har han varit lirad till allt mellan 1,00 till 1,60 på vinnarspelet mao så har han inte varit ute mot eliten, given på kupongen om man tar fler än 1. Min tipsetta går dock till 7 Hulte Magnus som inte direkt staplar segrar men senast gick han nytt rekord iofs långt bakom suveräne Tekno Odin, innan dess plockade han tillägg på snäppet mer streckade 2 Junifaks och gick i mål som tvåa bakom just Tekno Odin. Han slipper här möta A-laget och vore det inte för spåret så hade jag redan chansspikat men då han är allt annat än startsnabb så blir det troligtvis lås på 3 & 7 och kanske även 10 Mel Odin. V75-4) 3 varv och knapp favorit är motiverat den formstarke 12 Bullyoung som dock nu får Kenth Åkerlund i sulkyn vilket är en minusfaktor. 10 Picasso var snuskigt bra senast då han enkelt stegade undan på upploppet närmast före Beppe AM och är lila given som favoriten. Dessa två är hetast i segerdiskussionen men att låsa ett V7-lopp på Kontio och Åkerlund känns allt annat än stabilt. Oskar Kylin-Blom gör första starten med 15 Narold Vox som dock inte var till sin fördel senast men som i starten innan dess var ute i guld utan att göra bort sig. Betrodda 2 Casanova Sisu och 6 Digital Engine självskrivna ifall man målar på men även här har jag ett kamikaze-drag i den fd kolgjini-hästen 1 Nochebuena Face som hunnit med 1 seger i sin nya regi tillsammans med Sandra Eriksson. Vet att det är långsökt men ifall favoritduon har en sämre dag så känns en hyffsad häst från startvolten över den långa distansen inte helt otänkbar just nu till 0,53% ifall jag tar en 6-7 hästar. V75-5) 1,3,4,5 och sen så bläddrar man vidare!? Nja inte särskilt sugen på den lösningen som kommer att bära närmare 80-85% av insatserna. Det givna draget är 7 Casper W.F som det surrades en del om senast på V7, spåret och kusken är ju dock inga plusfaktorer men känns som distansen passar och till 3% åker han med. Nämner även 11 Pacific W.F som en tänkbar outsider även ifall Kontio kör utan varken pondus eller finess på sistone. V75-6) Har svårt att få grepp om Klass 1 och drar till med tipsetta på 12 Hot Pride som iaf Erik verkar ha fattat tycke för då han närmast krävde att få köra hästen till den senaste starten då han var tvåa bakom Alan Wadd ifrån ett liknande läge. Erik kör igen och om han skulle kunna slinka ner till ett vettigt slagläge kan han vara lösningen. 2,7,8,11 är de som är betrodda men de tre första är allt annat än jämna i prestationerna medans Tillman från bricka 11 aldrig är lättköpt. Lyfter även fram 10 New Steel till löjligt låg procent. Ryktas om skoryck på 4 Mellby Darling och här kommer jag måla på med en 7-8 hästar. V75-7) Vore trav rättvist så är ju vinsten redan i hamn för 4 Serious Try efter 2 fina insatser utan att räcka hela vägen. Ifrån spår 4 har det blivit 2 vinster och lika många galopper och han har ju visat lite nerviga tendenser tidigare även ifall det "bara" finns ett g i resultatraden. 7 Bonbon Mearas avgjorde snyggt senast på V86 och måste räknas även här. Fortsätter att dissa Jorma och tvivlar på att han hittar rätt väg med 9 Officer C.D även ifall jag tror att det är bästa hästen så rankas han ner en bit. Har en tänkbar outsider i 2 Global Rebel men också en "Insider" i just 11 M.T Insider, hehe sitter inte på någon guldinfo utan tycker att 2% är nämnvärt ifall Olle Alsen lyckas glida igenom från bakspår och hitta ett hyfsat slagläge i andraspår. |
|
2016-10-06, 23:06 | #21 |
Mel Odin - Bakspår, amatörkusk och massa extra streck som förste reserv. Helt iskall på spelet. Borde så ledes va låst på 3hästar.
|
|
2016-10-06, 23:08 | #22 |
Bra genomgång, men jag håller inte med om att Åkerlund skulle vara något större minus. Han får ofta köra skräphästar, men då han har något i tömmarna gör han få misstag i mina ögon. Senast nöp han ju dit Bullyoung i ett liknande lopp.
|
|
2016-10-06, 23:30 | #23 |
Menar inte att Åkerlund är en kass kusk, Bergh är dock snäppet vassare jag tror att den mer resolute Bergh hade passat bättre just till denna uppgift då han knappast hade suttit kvar i kön för länge vilket jag tror risken/chansen är med Åkerlund i sulkyn.
|
|
2016-10-07, 00:34 | #24 |
Troliga spiken:
3 Myr Faksen - Rätt årstid, spets, toppform, har mest insprunget per start, statistiken talar för seger 71%, vunnit 34 av 68 starter men har varit hela 45 av dem på pallen. Leder loppet länge. 33% Dragen: Victory Bonsai Namit Southwind All Time La Marc Global Rebel Prisvärda skrällar: Rondine D'asolo Nosoupforyou Premier Kronos Diego Band |
|
2016-10-07, 00:50 | #25 |
Vi får se. Min erfarenhet är dock att Åkerlund ofta kör offensivt när han vet att han sitter bakom en bra häst. Däremot är det ju inte otänkbart att typ Ove A eller Jorma är i vägen och trilskas på ett sätt som kanske inte Bergharn skulle drabbas av.
|
|
2016-10-07, 00:58 | #26 |
Vad tror ni om 12 Hot Pride i sjätte. Loppet har ingen given tipsetta och med fler än 1 som tror sig ha bästa hästen så kan det bli fart på loppet eller är jag helt ute och cyklar!?
|
|
2016-10-07, 07:34 | #27 |
Det märks att du inte är särskilt bevandrad i kuskkompetensen i mellanorrland. Finns inte så många manliga kuskar som kör bättre än Angelica kan jag berätta för dig. Dessutom sambo med tränaren och ordinarie körsven, Micke Melander. Läge och distans kanske talat emot. myrfaxen blir nog min spik ändå
|
|
2016-10-07, 08:34 | #28 | |
Citat:
|
||
2016-10-07, 11:04 | #29 |
Knepigt med spikarna i morgon. Jag fnular lite på 3000-metersloppet, vilket jag ser att fler här gör. Tror det står mellan Bullyoung och Picasso och i så fall är det klar fördel för Picasso på kusken, även om jag inte är någon större fan av Kontio.
|
|
2016-10-07, 11:10 | #30 |
Jag såg loppet på Sä då Mel Odin trots dödens sprang i stort sett dött lopp med Hulte Magnus (samma start) (23.7) Mel Odin är fn 3;e handsfavorit på vinnarspelet och med tanke på att Hulte Magnus knappast kan utnyttja SPRINGSPÅRET borde Mel Odin vara före Ohlssons häst på första långsidan, TYCKER JAG.......
|
|
|