|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2016-08-12, 09:59 | #1 |
Spelbojkott Åby?
Robert Bergh och Joakim Lövgren uppmanar alla hästägare + tränare till att inte anmäla sina hästar till Åby den 18/8. Det kanske är läge för oss spelare att hoppa över spel denna dag för att också vi markera mot Åbys mycket underliga banveterinär? Min personliga åsikt är att jag tycker det är ytterst tråkigt att det ska behöva bli polisanmälningar etc, pga att en veterinär har sin egen tro och egna tolkningar av djurskyddsreglerna.
|
|
2016-08-12, 10:13 | #2 |
Yes, vi bojkottar.…......................
|
|
2016-08-12, 13:05 | #5 | |
En jägersrokusk ska alltså bojkotta en V5:a på Åby nu på torsdag.
http://www.travnet.se/blog/2016/07/0...-polisanmalan/ Citat:
Hade jag haft häst hos Bergh hade jag stöttat men knappast hos Lövgren även om han säkert har rätt i sak. |
||
2016-08-12, 16:10 | #6 | |
Citat:
2016-08-13, 03:36 | #7 |
|
|
2016-08-13, 07:04 | #8 |
I vilket fall gör Lövgren en pudel att starta Alfa da Vinci bojkott är en bojkott.
2016-08-13, 07:31 | #9 |
Lövgrens bojkott är som kusk, Bergh har bojkottat helt det sista
|
|
2016-08-13, 11:00 | #10 | |
Citat:
släkt med Gunnar Melanders kärring (väderkvarnen från Uddevalla)????? |
||
2016-08-13, 11:48 | #11 |
|
|
2016-08-13, 12:25 | #12 | |
Citat:
Ibland är det bättre att tiga och tas för en idiot, än att öppna munnen och undanröja alla tvivel To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
||
2016-08-13, 12:40 | #13 | |
Citat:
Banveterinären är tillsatt som tjänsteman av Jordbruksverket som kontrollant och utomstående garant för hästarnas välmående sett ur tävlingssynpunkt. Dvs helt utanför travsportens organisation. En av poängerna med detta är att det inte ska gå att byta ut "obekväma" tjänstemän hur som helst. I normala fall så fungerar den här "opartiskheten" som avsett. Men den veterinär som vill kan alltid sätta sig på tvären och så länge som inget formellt fel begåtts så agerar inte Jordbruksverket. I första läget ska de inte ens göra det heller. Jag tror inte att AB slutar förrän han går i pension. Detta är naturligtvis något som jag mer än gärna har fel på.
2016-08-13, 12:57 | #14 |
|
|
2016-08-13, 13:01 | #15 | |
Citat:
Den här veterinären har fatta flera kontroversiella beslut. Det gäller främst barfotaförbud. Bergh, Lövgren och en montéryttare har också drabbats. I ett par fall har han polisanmält för djurplågeri. Kuskarna anser sig orättvist behandlade och tappar sina inkomster. I vissa fall kommer polisanmälan helt överraskande för den drabbade. När veterinären gör besiktning av häst och utrustning uppstår ofta en inte alltför kärleksfull ordväxling. När sedan polisanmälan kommer och kallelse till förhör anser den drabbade ofta att det är en hämnd från veterinären. Han har högsta makten under tävlingarna. Vid moddiga leråkrar till galoppbanor brukar veterinären tillsammans med representanter för de aktiva besiktiga banan. Besluten fattas efter samråd. Men banveterinären är in the end diktator. Detta är väl en fråga som nu ses över. Men det kan ta tid att stifta nya regler. Under tiden står det chefen för Lantbruksstyrelsen fritt att byta olämpliga banveterinärer. Men då blir den utbytte hjälte i massmedia som "visselblåsare". |
||
|