Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-08-12, 09:59   #1

Reg.datum: nov 2013
Sharp$: 890
Standard

Spelbojkott Åby?

Robert Bergh och Joakim Lövgren uppmanar alla hästägare + tränare till att inte anmäla sina hästar till Åby den 18/8. Det kanske är läge för oss spelare att hoppa över spel denna dag för att också vi markera mot Åbys mycket underliga banveterinär? Min personliga åsikt är att jag tycker det är ytterst tråkigt att det ska behöva bli polisanmälningar etc, pga att en veterinär har sin egen tro och egna tolkningar av djurskyddsreglerna.
emkungen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-12, 10:13   #2

Reg.datum: apr 2014
Sharp$: 1341
Standard

Yes, vi bojkottar.…......................
Clajo72 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-12, 11:00   #3

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 1346
Standard

Ställer mig i ledet..
Bridgeman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-12, 11:17   #4
Banned

Reg.datum: apr 2015
Sharp$: 5234
Standard

Varför inte...?
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-12, 13:05   #5

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 4771
Standard

En jägersrokusk ska alltså bojkotta en V5:a på Åby nu på torsdag.

http://www.travnet.se/blog/2016/07/0...-polisanmalan/

Citat:
– Jag har informerats först i dag (torsdag). De hade aldrig anmälts om jag vetat om detta. I fortsättningen kommer jag inte att starta på Åby. Jag kan inte tävla på en bana där jag riskerar att polisanmälas när jag sköter mitt arbete, säger han till Bengt Adielssons blogg
Gäller tydligen bara som kusk. Två hästar till start imorgon och har haft fyra till start i juli med Ingves som kusk. Robert Bergh står över helt och har inte haft någon häst till start där förutom en som Kevin Svedlund körde den 30 juli.

Hade jag haft häst hos Bergh hade jag stöttat men knappast hos Lövgren även om han säkert har rätt i sak.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-12, 16:10   #6

hugothebosss avatar

Reg.datum: maj 2014
Sharp$: 667
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av emkungen Visa inlägg
Robert Bergh och Joakim Lövgren uppmanar alla hästägare + tränare till att inte anmäla sina hästar till Åby den 18/8. Det kanske är läge för oss spelare att hoppa över spel denna dag för att också vi markera mot Åbys mycket underliga banveterinär? Min personliga åsikt är att jag tycker det är ytterst tråkigt att det ska behöva bli polisanmälningar etc, pga att en veterinär har sin egen tro och egna tolkningar av djurskyddsreglerna.
Absolut, en bra idé! Det drabbar ju faktiskt spelare också att inte veta vilken häst som evt stryks sent. Jag är på!
Gammal 2016-08-13, 03:36   #7

Reg.datum: okt 2015
Sharp$: 2130
Standard

Kan vi starta en namninsamling? Anonyma bojkotter får ingen effekt.

[email protected]
Wolfman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-13, 07:04   #8

Reg.datum: jul 2011
Sharp$: 5341
Standard

I vilket fall gör Lövgren en pudel att starta Alfa da Vinci bojkott är en bojkott.
Spiken64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-13, 07:31   #9

Reg.datum: sep 2014
Sharp$: 2521
Standard

Lövgrens bojkott är som kusk, Bergh har bojkottat helt det sista
Groknak är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-13, 11:00   #10

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 5633
Standard

Citat:
Är månne, banvetrinären på Åby
släkt med Gunnar Melanders
kärring (väderkvarnen från Uddevalla)?????
Jajjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-13, 11:48   #11

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Jajjan Visa inlägg
Är månne, banvetrinären på Åby
släkt med Gunnar Melanders
kärring (väderkvarnen från Uddevalla)?????
Vet inget om detta men det går väl att byta veterinär om någon är
missnöjd med dennes arbete?

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-13, 12:25   #12

Reg.datum: nov 2013
Sharp$: 221
Standard

Citat:
Jag är på...
Gammal 2016-08-13, 12:40   #13

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1548
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg

Mvh Uffe
Din vanliga ironi?

Banveterinären är tillsatt som tjänsteman av Jordbruksverket som kontrollant och utomstående garant för hästarnas välmående sett ur tävlingssynpunkt.

Dvs helt utanför travsportens organisation. En av poängerna med detta är att det inte ska gå att byta ut "obekväma" tjänstemän hur som helst.

I normala fall så fungerar den här "opartiskheten" som avsett. Men den veterinär som vill kan alltid sätta sig på tvären och så länge som inget formellt fel begåtts så agerar inte Jordbruksverket. I första läget ska de inte ens göra det heller.

Jag tror inte att AB slutar förrän han går i pension. Detta är naturligtvis något som jag mer än gärna har fel på.
Gammal 2016-08-13, 12:57   #14

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Banveterinären är tillsatt som tjänsteman av Jordbruksverket som kontrollant
och utomstående garant för hästarnas välmående sett ur tävlingssynpunkt.
...så länge som inget formellt fel begåtts så agerar inte Jordbruksverket.
Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-08-13, 13:01   #15

Reg.datum: sep 2013
Sharp$: 21445
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg

Mvh Uffe
Om jag förstått det hela rätt utses banveterinären av Lantbruksstyrelsen. Inte av ATG eller Åbytravets styrelse. Därmed är det inte så enkelt att byta.

Den här veterinären har fatta flera kontroversiella beslut. Det gäller främst barfotaförbud. Bergh, Lövgren och en montéryttare har också drabbats. I ett par fall har han polisanmält för djurplågeri. Kuskarna anser sig orättvist behandlade och tappar sina inkomster. I vissa fall kommer polisanmälan helt överraskande för den drabbade.

När veterinären gör besiktning av häst och utrustning uppstår ofta en inte alltför kärleksfull ordväxling. När sedan polisanmälan kommer och kallelse till förhör anser den drabbade ofta att det är en hämnd från veterinären. Han har högsta makten under tävlingarna.

Vid moddiga leråkrar till galoppbanor brukar veterinären tillsammans med representanter för de aktiva besiktiga banan. Besluten fattas efter samråd. Men banveterinären är in the end diktator.

Detta är väl en fråga som nu ses över. Men det kan ta tid att stifta nya regler. Under tiden står det chefen för Lantbruksstyrelsen fritt att byta olämpliga banveterinärer. Men då blir den utbytte hjälte i massmedia som "visselblåsare".
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td