|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2016-03-23, 19:25 | #1 |
Jens v86 solvalla-åby 32 mars
Omsättningen på 17,7 miljoner var den lägsta för en X-pressomgång sedan september – 2014! Då bidrog ändå omstarten i V86-1 med 0,2-0,3 miljoner.
Idag ska man försöka matcha 19,6 miljoner. Det kommer givetvis inte att gå, då man tvingats ställa in TV-sändningen på grund av SHL-hockey. Ett par miljoner i tapp får man räkna med. Lite ironiskt att man blir utputtade av de man sponsrar. ATG Live är inte ett alternativ: Som alla säkert redan uppmärksammat har den laggat värre än någonsin senaste veckan. Ett tips är att välja ”Endast ljud”, det hackar också men det går i alla fall att hjälpligt följa loppen. Jag har inte träffat någon som har TV4 Sport. På Twitter (lägg gärna till mig där, @StatistikJens!), kunde jag genomföra en omröstning. Den visade att 30 procent faktiskt har kanalen. Alla mina twitterföljare är travintresserade, men den genomsnittlige travspelaren är en bit över 50 medan medelåldern på Twitter är avsevärt lägre. Jag gissar att det är färre bland de äldre som har kanalen. Kanske är det ändå inte mer än 3/4 av tittarna man går miste om vid kanalbyte. Per Skoglund, Micke Nybrink, Kristian Huselius, Patric Skoglund, Åsa Elmroth, Göran Borgås och Jan-Olof Molin medverkar i sändningen ”ingen” kan se. ATG får alltså kostnaderna för en TV-produktion, men inte intäktsdelen. Den som spelade en slant på mina tipsettor fick förra onsdagen ”bara” 8,63 slantar tillbaks och tre vinsttillfällen. Noteras kan att bara två favoriter vann, men fem spetshästar. V86-1: Autostart, kort distans, stolopp När jag först såg startlistan, tyckte jag det såg ut som ett handicaplopp. Bara tre bakspår, och där hade de tre bästa hästarna placerats. När man går igenom Åbys V86-lopp över 1640a finner man något märkligt. Påfallande många segrar från bakspåren, som är klart överrepresenterade i vinnarstatistiken. Det senaste snarlika loppet vanns av 9 Wingait Ida, som då (för två veckor sedan) hade spår 11. Då var hon en skräll som gav 20 gånger. I samma lopp var 11 Volontary Simplcty femoddsare. Båda kom i mål på 12,0 men i ett jämnt lopp var Ida någon nos före. 11 Volontary Simplcty var alltså mycket mer spelad då. Det är fantastiskt märkligt att hon inte är det igen. Den här gången ska hon gå barfota! Och med jänkarvagn. Samtidigt går Ida åt andra hållet: Från barfota till skor på. Så här avgörande skillnader kommer att påverka deras inbördes ordningsföljd i mål. Ändå är 11 Volontary Simplcty spelad till två procent…! Här är hon given tipsetta. Den tredje bakspårshästen, 10 Elma Lane, räknas på tränarens fina ord om henne, och på stallformen. Men det är årsdebut, och hon har inte vunnit från annan position än ledningen. När hon för fem respektive två starter sedan bommade den positionen, presterade hon sämre tycker jag. Nejdå, jag har inte glömt favoriten 2 Beverly Boulevard. Efter en fin formtopp december-februari vore en dipp rimlig, det är inte alltid samma hästar som är bra på vintern och på våren, men den pålitlige tränaren meddelar att toppformen kvarstår. Ändå blir det inte mer än ett garderingsstreck för mig, då hon kommer från två raka galopper. Jag har feeling för att det här loppet kan bli ryckigt kört med flera positionsväxlingar. Det gynnar nog min tipsetta mer än Beverly. V86-2: Autostart, kort distans, mellanklass Bara nio sådana här lopp har avgjorts 2015-16. Jag hade gärna sett att de var vanligare. Totalt under 2000-talet finner man 140 avgjorda lopp, vilket ger underlag för tillförlitlig statistik. Denna återfinns på uppslaget 66-67 i Statistikbibeln V86. Där kan man bland annat läsa: ”Från bästa spåren 4-5 har favoriterna 50/50-chans. Hästar överspelas från de innersta spåren.” Favoriten 4 Uroy är favorit att nå dödens, den näst bästa positionen (siffror på sidan 67!). Risken finns att konkurrenterna väljer att ge bort segern till honom, i kraft av det stora favoritskapet och toppkusk i sulkyn. 5 Global Option vann 17 lopp ifjol. Det är fler än favoriten, andrahandaren och tredjehandaren lyckats med under sina hela karriärer. Låga prispengar i Finland gör att han får starta här ändå. Han är naturligtvis toppad inför sverigeresan, och ska gå barfota. Chansen är svårbedömd, men då man vet att hästar med bricka 5 ”alltid” underspelas – kolla in den fina återbetalningsgraden, sidan 67! – och att utländska ekipage också underskattas, så kan man på goda grunder anta att spelprocenten sex inte speglar chansen. Tipsetta! V86-3: Autostart, lång distans, 15-hästarslopp. Strukna: 6, 10 Jag har tidigare tagit upp, att de som får bricka 7-8 i spårtrappalopp ofta har väldigt fina uppgifter. Här har de tjänat dubbelt, rentav tre gånger så mycket, som de med de innersta spåren och skulle alltså normalt stått med tillägg. Nu har de ”bara” lite sämre spår i ett autolopp. Därtill äger de sannolikt en annan startsnabbhet, såsom hemmahörande i en högre klass. Sedan tillkommer ju den goda chansen att bli nedstruken! Då står man verkligen ”orättvist” bra inne. Och det är precis vad som skett här! Ögonen faller först på 7 Walt Disney och 8 Alleyeson. En bit in i loppet är det sannolikt att de sitter i spets respektive rygg ledaren, mycket viktiga positioner då det är lång distans och finns open stretch. Favoriten 12 Dizzy River är bäst och jag förstår de som spikar. Även han gynnas av strykningar. Men, fyra galopper de tio senaste och 5/10 före det. Han är spelad till 57 procent, och det lär inte ens motsvara chansen att han går felfritt ett helt långt lopp över 2 640 meter. Min tipsetta får han ändå, då jag tippar den som har bäst vinstchans i loppet. Här har jag ett fint triospel. 7, 8 / 5, 7, 8 / 1, 2, 5, 7, 8 lär sitta till högt odds ifall favoriten galopperar, och det är väl 50/50! V86-4: Autostart, medeldistans, treåringslopp Surprise att årgångsloppet inte heller denna vecka blir fullt – trots högst prispengar av alla. Det är helt enkelt för tidigt på året för den här typen av lopp. Statistik finns på sidan 82. Där ser man att det inte skräller. Favoriten vinner 4/10 och spetshästen 5/10. I praktiken alltså ”bästa hästen och spetshästen”. Jag gör som alla andra och låser på 9 Algot Scott och 2 Basic Instinct. V86-5: Autostart, medeldistans, stolopp i låg klass Idag är 11 Bianca Am mer spelad än 10 Martha Chip. Så var det inte för tre starter sedan, då var Martha spelad till 1,60 men galopperade, så Bianca kunde vinna. De här två sticker ut förstås, men det gör loppet som helhet också. Det här är omgångens skrällopp nr 2. Nu är det långt ifrån alltid det blir två skrällar på V86, men ska man täcka upp två lopp i omgången rekommenderar jag detta som det andra. V86-6: Autostart, medeldistans, 10-hästarslopp för ston. Strukna: 7, 8 15 favoriter har tidigare gått ut från innerspår i sådana här lopp. Bara tre har infriat. Den första i januari 2000, 89-procentaren Shogun Pride lyckades leda runtom till 1,40. Sedan dröjde till 2006 innan Lassiter kunde slinka ut till dödens och vinna därifrån till 74 procent och 1,74. Och för bara två månader sedan lyckades Hero Sjöhammar hålla upp ledningen och stanna där in i mål. Resultat och statistik går att följa på sidorna 77-79 i Statistikbibeln V86! 1 Raffinos är inte snabb nog att ta ledningen. Men hon är mycket bättre än motståndarna. Hennes senaste prestationer är karriärens bästa. Bra kusk och litet fält – det senare inte minst viktigt. Även motbudet 10 Demi de Veluwe gynnas av strykningarna. Såklart en svårbedömd chans, men rankingtvåa i alla fall. V86-7: Autostart, medeldistans, mellanklass. Strukna: 1, 7 6 Owen Face gick till historien för sex starter sedan, då han besegrade Nuncio och blev den största V75-skrällen genom alla tider. Sedan dess har det inte gått lika bra. Senast var det årsdebut och han presterade över förväntan. Han kunde inte rå på Bartender In, som hade den V86-omgångens bästa segerchans, men den här gången finns ingen Bartender In eller Nuncio med i fältet. Motståndet är en klass sämre. Dessutom har han blivit nedstruken till bästa läget! Favoriten 3 Officer CD lär ta ledningen, men vem vill ha en Kolgjini utvändigt? Nog inte ens Bergh. Owen Face är omgångens bästa spik. V86-8: Autostart, medeldistans, stolopp i mellanklass Omgången påminner om den senaste V75:an. Då fanns ett lopp med tydlig skrällchans, och detta placerades sist. Det här är omgångens skrällopp nummer ett, och jag helgarderar! Senaste loppet av den här typen avgjordes för två veckor sedan. Då segrade Ninepoints Ariel, idag i V86-2, till två procent. Det näst senaste var för tre veckor sedan, då Damzel Eson segrade som nionderankad till fyra procent. Loppet håller favorit-eller-skräll-profil, men jag hoppas det fortsätter på den inslagna vägen! Den detaljerade statistiken hittar man på sidan 101! Systemet: 11 Volontary Simplcty 5 Global Option 12, 7, 8 2, 9 Alla 1, 10 6 Owen Face Alla 432 kronor Lycka till med spelbesluten! Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
sjukstuga (+10), Torstens (+10), Staketkusken (+10) |
|
|