Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-06-13, 16:40   #16

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 58366
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Knutman Visa inlägg
Antalet banor kan absolut diskuteras och var tävlingarna skall hållas.

Oavsett vad vi tycker är det politiska beslut om travet likväl som det är
att Sveriges tredje största stad, Malmö, behöver 100-tals miljoner i statligt
stöd för att överleva varje månad.

Förhoppningsvis får Du uppleva att Svensk travsport bedrivs på Jägersro,
Halmstad och Kalmar, då kanske det blir fulla lopp på respektive bana.
Kanske du borde sätta dig in i varför Malmö får en massa miljoner i utjämningsstöd innan du börjar dra jämförelser med travet. Det är som bekant valfritt i Sverige att bosätta sig i vilken kommun man vill, och när en väldigt stor andel av dom som inte kan försörja sig själva bosätter sig i städer som Malmö vore det väl rätt orimligt att kommunalskatten för dom som arbetar och betalar skatt där skulle vara dubbelt så hög som i kranskommunerna. Det skiljer redan väldigt mycket i kommunalskatt mellan t ex Malmö och Vellinge, och skulle en skattebetalande Malmöbo få betala 60 kr i skatt på varje intjänad hundralapp men en Vellingebo 25 kr så skulle väldigt få som betalar skatt välja att bo kvar i Malmö, och då skulle kommunalskatten inte ens räcka om den var 100 procent, dvs att allt som arbetande Malmöbor tjänade skulle dras i skatt. Problemet är väl det samma vad jag vet i alla storstadsregionerna och i många små kommuner runt om i landet.

Årjängs kommun var väl förresten den kommun i landet som tog emot mest utjämningsbidrag per invånare 2015, men har aldrig läst att det skulle ha något med travet där att göra. Lomma kommun utanför Malmö var den kommun som bidrog med mest pengar per invånare.

Travet är väl en sport där sportsliga prestationer ska belönas. Det är inte travets uppgift att bedriva statlig utjämningspolitik.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 18:29   #17
SO

SOs avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 3718
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nord Visa inlägg
& fler pållar till Skåne med omnejd...
Sällan fyllda lopp på Jägersro, inte ens när det bjuds upp till V86.
Svårt att tro men travbanan i Boden, längst upp i norr är väl den bana som haft/har bäst utveckling gällande spel & publik.
Helt rätt, Boden är ett föredöme. Dessutom fungerar tränarna så bra ihop, tillsammans med stallpersonal ordnar dom OFTA utflykter och sammankomster.

På Jägersro är det tvärt om, där slåss ju tränarna sägs det. Helt rätt så är loppen sällan fyllda på Jägers, verkar inte finns hästmaterial nog för detta. Hade inte Lutfi 2 startande när det var V75 där senast läste jag nånstans. Hur blir det när han flyttar till Frankrike?

Nu har Jägers tappat V75 dagar, b l.a. till Norrland (!) och det är riktigt resonerat av ATG. Det är ju folkfester när man några gånger om året kör sina V75 tävlingar. Man blir förvånad när det i mellannorrland spelas för över 2ooo per person och år! Att plocka bort några banor är rena vansinnet, som Viriod sagt är dom flesta självgående.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
hammering (+5)
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 20:49   #18

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Helt rätt, Boden är ett föredöme. Dessutom fungerar tränarna så bra ihop, tillsammans med stallpersonal ordnar dom OFTA utflykter och sammankomster.

På Jägersro är det tvärt om, där slåss ju tränarna sägs det. Helt rätt så är loppen sällan fyllda på Jägers, verkar inte finns hästmaterial nog för detta. Hade inte Lutfi 2 startande när det var V75 där senast läste jag nånstans. Hur blir det när han flyttar till Frankrike?

Nu har Jägers tappat V75 dagar, b l.a. till Norrland (!) och det är riktigt resonerat av ATG. Det är ju folkfester när man några gånger om året kör sina V75 tävlingar. Man blir förvånad när det i mellannorrland spelas för över 2ooo per person och år! Att plocka bort några banor är rena vansinnet, som Viriod sagt är dom flesta självgående.
Vilka tränare är det som slåss på Jägersro ?

Märkligt att Jägersrotränade hästar vinner fler rikstotolopp och stora unghästlopp än alla tusentals norrlandstränade hästar om det är så illa att tränarna där slåss, det saknas hästar och tränarna drar till Frankrike.

Men det kommer gå mycket illa för Jägersro och de andra storbanorna och därmed för travsporten som helhet om man inte inser vikten av att satsa på dom banorna och inte bara på småbanorna i Norrland där det varken finns människor eller kapital i närheten av vad det finns runt storbanorna. Folkfesterna på norrlandsbanorna som du skriver om önskar man gällde mer än Boden på lördag och Norrlands Grand prix helgen på Bergsåker och några tävlingar till som drar mycket publik. Det är folkfester även utanför Norrland ibland men generellt är det långt ifrån några folkfester på travet oavsett om det tävlas i Skåne eller Norrland.
Gammal 2016-06-13, 21:27   #19

Reg.datum: mar 2015
Sharp$: 326
Standard

Olles syn på Norrlandstrav och antalet travbanor.

Antagligen har vi samma åsikt om Svenskt Travs framtid.

Jag verkligen respekterar Dina analyser.

Däremot är jag inte glad åt Dina kommentarer om "skräp" från Norrland,vecka efter vecka. Låt det vara så och därmed slut.

Jag har besökt Jägersro, Halmstad och Kalmar som tränare, hästägare och
publik.-ingen hit- jag lovar att det var inte vad jag väntat mig , gästboxar,under all kritik, stallbacke.. "skit".och stallfik!
Södra Sverige har något att lära av Norrland!

Jägersro är är en toppenbana, som publik, om det inte vore för galoppbanan som stör mig som är ovan med avståndet till de tävlande.

Jag kommer inte att kommentera Dina inlägg mera och kommer därmed
att lämna Sharp.se.

Med viss sorg att inte läsa Viriods kommentarer, han/hon är
påläst och insatt i Svensk Travsport.

PS! Bergsåker och Jägersro borde INTE tillhöra storbanor!

STORBANOR är Solvalla och Åby!

Ha det bra Olle!
SO (+15)

Senast redigerad av Knutman den 2016-06-13 klockan 21:52.
Knutman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-14, 00:48   #20

Melanders avatar

Reg.datum: mar 2014
Sharp$: 4757
Standard

" Folkfesterna på norrlandsbanorna som du skriver om önskar man gällde mer än Boden på lördag och Norrlands Grand prix helgen på Bergsåker och några tävlingar till som drar mycket publik. Det är folkfester även utanför Norrland ibland men generellt är det långt ifrån några folkfester på travet oavsett om det tävlas i Skåne eller Norrland."

Något som du aldrig kommer att förstå(fastän du verkar vara kassör/ordförande/chef/jag kan allt/ i trav sverige)är att vi måste ha ett levande och brett trav i HELA Sverige.Är du dum är min första tanke.........
Melander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-14, 08:38   #21

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1134
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Vilka tränare är det som slåss på Jägersro ?

Märkligt att Jägersrotränade hästar vinner fler rikstotolopp och stora unghästlopp än alla tusentals norrlandstränade hästar om det är så illa att tränarna där slåss, det saknas hästar och tränarna drar till Frankrike.

Men det kommer gå mycket illa för Jägersro och de andra storbanorna och därmed för travsporten som helhet om man inte inser vikten av att satsa på dom banorna och inte bara på småbanorna i Norrland där det varken finns människor eller kapital i närheten av vad det finns runt storbanorna. Folkfesterna på norrlandsbanorna som du skriver om önskar man gällde mer än Boden på lördag och Norrlands Grand prix helgen på Bergsåker och några tävlingar till som drar mycket publik. Det är folkfester även utanför Norrland ibland men generellt är det långt ifrån några folkfester på travet oavsett om det tävlas i Skåne eller Norrland.
Norrlands Grand Prix-helg?

Jag antar att du menar Sundsvall Open Trot.

4-åringsloppet Norrlands Grand Prix brukar avgöras på en vardag med V64.

För att ha så starka åsikter om norrlandstravet förefaller du vara relativt o-initierad.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-14, 10:19   #22

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Melander Visa inlägg
" Folkfesterna på norrlandsbanorna som du skriver om önskar man gällde mer än Boden på lördag och Norrlands Grand prix helgen på Bergsåker och några tävlingar till som drar mycket publik. Det är folkfester även utanför Norrland ibland men generellt är det långt ifrån några folkfester på travet oavsett om det tävlas i Skåne eller Norrland."

Något som du aldrig kommer att förstå(fastän du verkar vara kassör/ordförande/chef/jag kan allt/ i trav sverige)är att vi måste ha ett levande och brett trav i HELA Sverige.Är du dum är min första tanke.........
Har jag någonsin sagt att man inte ska ha trav i hela Sverige ? Det är ju snarare andra som verkar tycka det om man vill stänga ner t ex Kalmartravet.
Gammal 2016-06-14, 10:21   #23

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Norrlands Grand Prix-helg?

Jag antar att du menar Sundsvall Open Trot.

4-åringsloppet Norrlands Grand Prix brukar avgöras på en vardag med V64.

För att ha så starka åsikter om norrlandstravet förefaller du vara relativt o-initierad.
Ja, menar självklart Sundsvall Open Trot. Det är väl ända gången på hela året som det är mycket publik numera på Bergsåker.

Bergsåker kör E3 kval på måndag. Lopp som förtjänar storpublik men högst troligt inte får det.
Gammal 2016-06-16, 14:04   #24

Standard

Lars G Dahlgren tar i sin senaste krönika upp problemet med klassen på Norrlandstravet. Såväl idag som hur kan se ut i framtiden. Han är väl av alla, oavsett om man är norrlandspatriot som många på detta forum eller skåning ansedd som en väldigt respekterad krönikör, så man kanske inte är helt fel ute när man själv ifrågasätter det hela. Det märkliga är att norrlandsdominerade svensk travsport inte verkar göra det utan ju sämre kvaliten blir ju mer tävlingar för kvalitetshästar ska flyttas dit.

http://www.travronden.se/blogg/lars-...landskt-vakuum

Tror det krävs att man är prenumerant för att kunna läsa materialet på rondens hemsida.
Gammal 2016-06-18, 08:21   #25

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 9847
Standard

Bara en stilla tanke, oavsett vilka banor man förordar eller inte, vad har Kanal75 för budget? Positioneringssystemet (som i ärlighetens namn kräver en del justeringar än) dom börjat använda kostade ca 70 mille, känns som att det hade räckt långt som prispengar på rikstravet.

Det pratas alltid om att kapitalet finns i storstäderna och det är ju ganska logiskt då det bor mest folk där och dom tjänar mest men hur mycket spelar dom och vilken hjälp har travet av deras kapital? Nu har jag inte uppdaterade siffror för fem öre men senast jag hörde någon statistik så var det väl bergsåker regionen som var överlägset spelstarkast och det är väl ändå spelet som bygger ekonomin för travet?

Är det någon som sitter med siffror hur mycket plus/minus varje bana går? Hittar den inte för stunden men att klaga över att vissa banor "stjäl" pengar från andra banor utan att vetta den informationen känns ju ganska grundlöst? Om tex Hoting i princip inte kostar travsporten nånting men har den publik de har och den mängd hästar till start som dom har (ja jag vet att klassen inte är hög) så ser jag inte varför det ska vara ett problem för tex Jägersro och deras prispengar. Gissar att Hotingveckan antagligen kostar mindre för travet än vad en vanlig kväll på Bergsåker, Åby eller Valla tex.

En sista punkt, om nu alla pengar finns i storstäderna, varför ska de vara så svårt att få sponsorer som piffar till prispengarna i loppen? Med alla dessa pengar borde de väl gå att hitta 10 sponsorer i veckan som skjuter till 20k till prispengar i varsitt lopp?
SO (+10), Fulsprit (+5)
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 09:24   #26

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boozty Visa inlägg
Bara en stilla tanke, oavsett vilka banor man förordar eller inte, vad har Kanal75 för budget? Positioneringssystemet (som i ärlighetens namn kräver en del justeringar än) dom börjat använda kostade ca 70 mille, känns som att det hade räckt långt som prispengar på rikstravet.

Det pratas alltid om att kapitalet finns i storstäderna och det är ju ganska logiskt då det bor mest folk där och dom tjänar mest men hur mycket spelar dom och vilken hjälp har travet av deras kapital? Nu har jag inte uppdaterade siffror för fem öre men senast jag hörde någon statistik så var det väl bergsåker regionen som var överlägset spelstarkast och det är väl ändå spelet som bygger ekonomin för travet?

Är det någon som sitter med siffror hur mycket plus/minus varje bana går? Hittar den inte för stunden men att klaga över att vissa banor "stjäl" pengar från andra banor utan att vetta den informationen känns ju ganska grundlöst? Om tex Hoting i princip inte kostar travsporten nånting men har den publik de har och den mängd hästar till start som dom har (ja jag vet att klassen inte är hög) så ser jag inte varför det ska vara ett problem för tex Jägersro och deras prispengar. Gissar att Hotingveckan antagligen kostar mindre för travet än vad en vanlig kväll på Bergsåker, Åby eller Valla tex.

En sista punkt, om nu alla pengar finns i storstäderna, varför ska de vara så svårt att få sponsorer som piffar till prispengarna i loppen? Med alla dessa pengar borde de väl gå att hitta 10 sponsorer i veckan som skjuter till 20k till prispengar i varsitt lopp?
Det är sant att man spelar mer per capita i Sundsvall, men man bör betänka att i hela Norrland finns endast en tiondel av befolkningen. Således kommer de mesta spelpengarna från det som är söder om Norrland.

Varje bana har ett distrikt runt om sig, och i stort får banan de resurser som spelarna i det distriktet genererar i spel. För banor som ligger tätt i relativt glesbebyggda områden blir det små resurser. Hagmyren t.ex. har Bergsåker norr om sig och Bollnäs i Sydväst. De skall leva på de resurser som genereras av spelarna i Hudiksvall och Ljusdal.

Däremot står Norrland för betydligt många fler hästar än 10%. Det är svårt att få rum med hästarna i Hammarby Sjöstad, Turning Torso eller ens en villaträdgård i Örgryte. Det finns också betydligt fler travamatörer i Norrland. Trav är helt enkelt en större sport i de breda norrländska folklagren än i storstadsområdena.

De flesta banor går +/- 0 eftersom man får medel tilldelade. Sponsorer, publik, restauranger etc ger lite tillskott, men ärligt talat är det mindre än 10% av travets intäkter som kommer den vägen.

I främst stora städer har vi en del hästägare som satsar enorma pengar. Stall Zet, Svensk Reklamfinans, Denco, Mellby Gård, Stall Courant, Bender, Menhammar och några till skjuter in många miljoner varje år.

Eftersom det inte är väldigt många skåningar, göteborgare och stockholmare som besöker travet är det svårt att få några bra sponsorer. Sponsring handlar ju inte om någon slags filantropisk verksamhet, utan att man får något tillbaka som ger marknadsföringsvärde på ett eller annat sätt. Konkurrensen om sponsorpengarna är stor i det stora städerna.

Jag kan inte runda det faktum att det är sportsliga framgångar som måste vara grunden för om man som bana skall växa och få mer ansvar, eller gå åt andra hållet. Det här borde ST ta tag i och göra om sina incitamentsmodeller till något som får banorna att satsa på sportslig kvalitet. De små norrlandsbanorna idag gör precis vad ST säger åt dem att göra. De satsar på många startande hästar i varje lopp, de satsar på att få nya amatörlicenser, genom ponnykuskar och travskolor. De satsar på att publiken under deras V75-dag är glad och nöjd. Det ger dock inte några sportsliga framgångar. Även om det vore en god saga så är det långsökt att tro att den färska amatören som via travskolan tagit licens skall träna fram en Derbyhäst.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 10:06   #27
SO

SOs avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 3718
Standard

ATG är väl intresserad av att folk spelar på trav. Satsningen på norrländska travbanor är en suveränt bra investering av ATG. Tack vare detta så omsätter norrländska spelare miljarder på V75 och det ser givetvis ATG som positivt. Många av travbanorna i Norrland är ju dessutom självgående, Lägger man ner en massa travbanor i norrland är jag säkert på att massorna tappar intresset av att spela på trav och det syns direkt i omsättningssiffrorna.

Att låta många travbanor få en V75 dag håller garanterat spelintresset vid liv. Tror den spelande allmänheten är ganska ointresserad om 2 eller 4 norrlandshästar kvalar till E3 finalerna. För mig spelar det i varje fall ingen roll. Jag besökte inte ens Bergsåker igår.

Ditt förslag i juli i fjol att man skulle låta hästarna vid Hotingtravet tävla om kaffeburkar in stället för segerpremier är ett jättebra exempel på hur man tar död på travet och spelandet och det vill givetvis inte ATG.

I stället för att dag ut och dag in gnälla på norrlandstravet tycker jag att du Olle ska komma med konstruktiva ideér som tål att diskuteras. Hur vill du att travet ska fungera i sverige? Men jag gissar att du inte vågar. Det finns för många kloka personer här som ännu inte hoppat av Sharps.

Nu laddar jag för Hotingveckan, sommarens begivenhet för mig och många andra.....
Major (+15)
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 11:05   #28

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
ATG är väl intresserad av att folk spelar på trav. Satsningen på norrländska travbanor är en suveränt bra investering av ATG. Tack vare detta så omsätter norrländska spelare miljarder på V75 och det ser givetvis ATG som positivt. Många av travbanorna i Norrland är ju dessutom självgående, Lägger man ner en massa travbanor i norrland är jag säkert på att massorna tappar intresset av att spela på trav och det syns direkt i omsättningssiffrorna.

Att låta många travbanor få en V75 dag håller garanterat spelintresset vid liv. Tror den spelande allmänheten är ganska ointresserad om 2 eller 4 norrlandshästar kvalar till E3 finalerna. För mig spelar det i varje fall ingen roll. Jag besökte inte ens Bergsåker igår.

Ditt förslag i juli i fjol att man skulle låta hästarna vid Hotingtravet tävla om kaffeburkar in stället för segerpremier är ett jättebra exempel på hur man tar död på travet och spelandet och det vill givetvis inte ATG.

I stället för att dag ut och dag in gnälla på norrlandstravet tycker jag att du Olle ska komma med konstruktiva ideér som tål att diskuteras. Hur vill du att travet ska fungera i sverige? Men jag gissar att du inte vågar. Det finns för många kloka personer här som ännu inte hoppat av Sharps.

Nu laddar jag för Hotingveckan, sommarens begivenhet för mig och många andra.....
Jag har väl framfört sådana förslag 100 tals gånger.

Det är i och runt storstäderna människorna och kapitalet finns. Inte i Norrlandsskogarna.

Det är därmed i och runt storstäderna som potentialen finns att öka intäkterna och att skaffa framtida hästägare som är beredda att investera.

För att skapa förutsättningar för detta behöver till att börja med travet moderna anläggningar i storstäderna. Det finns det inga pengar till när bidragen ska fördelas till 33 olika travbanor, varav flera ligger på några mils avstånd där det knappt bor några människor. Så hade det aldrig kunnat se ut i ett "normalt" företag.

Sen behöver det köras tävlingar värdiga det hästmaterial som finns på storstadsbanorna i mycket större omfattning. Man ökar inte intresset för travet i Stockholm och Malmö genom att som numera är fallet köra närmast breddtravsliknande tävlingsdagar i stor omfattning och sen bussa de bra hästarna till småbanorna på orten för att tävla i de större loppen. Detta är heller inte bra för de små banorna egentligen. Östersund och Boden har kört V75 senaste två helgerna utan att en enda häst på hemmabanorna vunnit. Pengarna har gått till framförallt hästar/hästägare från storbanorna. Vore det inte bättre att pengarna i Östersund och Boden användes till att köra lopp för det hästmaterial som finns runt dom banorna , låta solvallahästarna framförallt tävla hemmavid istället för att bussas iväg 100 mil, och därmed ge de lokala amatörerna mm i Norrland möjligheten att inte bara ha en chans att hävda sig i de lokala breddloppen. Den spridning av större tävlingar som sker idag kan skada det lokala travet. Kör man en V64 kväll i Bollnäs och Nurmos och Walmann skickar dit vars en hästbuss så är det också dom som tar hem de flesta loppen. Hade det varit större skillnad mellan prispengarna på storbanorna och ute på orten så hade de lokala hästarna på orten också fått en bättre chans att hävda sig när stortränarna från storbanorna stannat hemma och tävlat istället med sina så mycket bättre hästar.

Bor du i Malmö och är verksam på storbanan Jägersro är det drygt 14 mil till närmaste tävlingsbana (Halmstad). Skåne med större befolkning än hela Norrland har en travbana. Bor du och är verksam i lilla Bollnäs har du förutom hemmabanan ytterligare 4 tävlingsbanor på kort avstånd att tävla på. Om man tycker det är för mycket idag med 5 tävlingsbanor i en relativt sett befolkningsgles region när de flesta numera tittar på trav hemma i soffan behöver det inte betyda att man hatar Norrland och vill lägga ner allt trav där.
Gammal 2016-06-21, 22:41   #29

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26740
Standard

Det går att vrida på statistik rätt långt. Och Olle är mästaren. Eller så ser han inte förbi det eftersom man saknar djupseende när man bara har ett öga.

Det är väl ingen bit till Halmstad från Jägersro va? De två emellan så finns det väl runt 100 travdagar på ett år. Så man behöver nog inte vila hästarna i brist på tävlingstillfällen där heller. Lägger vi till Charlottenlund som ju inte heller är mil därifrån (bokstavligen!) är det väl 20-30 till årligen.

Om jag ser till min egen bakgrund som kommer från Arvika, en av de "onödiga" banorna som bara kostar pengar och borde läggas ner enligt vissa, så vill jag påstå att det är väl investerade pengar det handlar om. Utan att veta hur mycket "extramedel" eller hur man ska uttrycka det som fördelas dit exakt så kan jag konstatera att det allra mesta arbetet bedrivs ideellt och jag vet att många Arvikabor utan banan skulle spela mycket mindre och vara mycket mindre travintresserade om inte banan fanns. Mig själv inkluderat. Och bara jag har lagt några miljoner i spelavdrag de senaste femton åren, kanske tillräckligt för att täcka ett års "stöd" till Sveriges äldsta travsällskap.

Det är svårt att få folk genuint intresserade på ett långsiktigt sätt utan lokal förankring. Lägg in det i kalkylen så blir det en enkel uträkning att de flesta av de banor som finns behövs och betalar sig på ett eller annat sätt över tid. Att kasta sig in med machete och kapa kostnader där de syns i den kortsiktiga balansräkningen är ofta en bra idé när man ska optimera och stärka en verksamhet. Men inte i det här fallet. Jag säger inte att det är vettigt att precis alla finns kvar. Men det är absolut något som ska göras med hänsyn taget till hur det kommer påverka allting på ganska lång sikt. Att vända på det igen om man kapat för mycket, det är något som skulle innebära verkligt stora kostnader.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-06-21, 23:14   #30

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det går att vrida på statistik rätt långt. Och Olle är mästaren. Eller så ser han inte förbi det eftersom man saknar djupseende när man bara har ett öga.

Det är väl ingen bit till Halmstad från Jägersro va? De två emellan så finns det väl runt 100 travdagar på ett år. Så man behöver nog inte vila hästarna i brist på tävlingstillfällen där heller. Lägger vi till Charlottenlund som ju inte heller är mil därifrån (bokstavligen!) är det väl 20-30 till årligen.

Om jag ser till min egen bakgrund som kommer från Arvika, en av de "onödiga" banorna som bara kostar pengar och borde läggas ner enligt vissa, så vill jag påstå att det är väl investerade pengar det handlar om. Utan att veta hur mycket "extramedel" eller hur man ska uttrycka det som fördelas dit exakt så kan jag konstatera att det allra mesta arbetet bedrivs ideellt och jag vet att många Arvikabor utan banan skulle spela mycket mindre och vara mycket mindre travintresserade om inte banan fanns. Mig själv inkluderat. Och bara jag har lagt några miljoner i spelavdrag de senaste femton åren, kanske tillräckligt för att täcka ett års "stöd" till Sveriges äldsta travsällskap.

Det är svårt att få folk genuint intresserade på ett långsiktigt sätt utan lokal förankring. Lägg in det i kalkylen så blir det en enkel uträkning att de flesta av de banor som finns behövs och betalar sig på ett eller annat sätt över tid. Att kasta sig in med machete och kapa kostnader där de syns i den kortsiktiga balansräkningen är ofta en bra idé när man ska optimera och stärka en verksamhet. Men inte i det här fallet. Jag säger inte att det är vettigt att precis alla finns kvar. Men det är absolut något som ska göras med hänsyn taget till hur det kommer påverka allting på ganska lång sikt. Att vända på det igen om man kapat för mycket, det är något som skulle innebära verkligt stora kostnader.
Drömmen vore ju att det fanns pengar till allt. Tyvärr är inte verkligheten sådan. Då är frågan vad som är viktigast att prioritera för travets bästa i framtiden. Modernare arenor i storstäderna känns viktigare för mig än att det i vissa befolkningsglesa regioner ska finnas tävlingsbanor inom några mils avstånd.

Banor som Hoting, Oviken , Karlshamn och Arvika finns det ingen anledning att ifrågasätta. Som du skriver sker det mesta arbetet ideellt där och bidragen är väldigt små. Ett antal banor till borde fått den statusen och kan få det inom en snar framtid just för att undvika att dom läggs ner helt. Gäller bara att de ideella krafterna där är tillräckliga för att driva banan utan en massa bidrag.
Svara

td