Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-03-05, 00:03   #1

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 1097
Standard

Torpa Nils avliden (mördad)

Fyfan.. jag spyr på det här.. Tappa all respekt för Jomar Blekkan. Kommer aldrig mer lägga en krona på den jäveln. Tappa all respekt för honom. Skiter i om han sitter bakom största favoriten. Hur fan kan han tycka och ge medhåll till att döda ett så fint djur bara för att han var med i en olycka och att hästen har ett dåligt beteende? Hur fan kan dessa åsnor till människor ta ett beslut o anse sig ha rätt till att ta ett liv?!? Det är en häst, en individ!! Det är erat jävla fel att ni tävlar med den trots att den förra ägaren tydligt varnade om humöret. Vafan ska ni ta död på den för?? Sluta tävla med den? Låt den glatt springa i sin hage...

Fyfan va lack jag blir. Kommer själv fan spotta den gubbjäveln i ansiktet om jag ser honom på banan någon gång.. Usch va ledsen jag blev... Heelt sjukt beslut. O då ska de tilläggas att jag inte är årets djurvän precis. Men har världens underbaraste hund och älskar hästar. Fattar inte hur man kan döda en häst bara för något på en travbana. Hästen är inte ens till för att tävla med...
Khiarshoor är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-05, 12:17   #2

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26732
Standard

Välkommen till verkligheten. Hästar avlivas hela tiden om de är farliga. Hundar också, alla är inte lika underbara som din vovve. Och en häst i obalans är långt mycket farligare än en hund, en spark på fel ställe när du hanterar den så kan det vara godnatt. För hantera den måste du, det går ju inte bara att "låta den glatt springa i sin hage" resten av livet så är det bra så.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-05, 12:52   #3

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 58073
Standard

Tänker på ett annat kallblod. Segermaskinen Nordgubben som var en stor profilhäst under många år. När den tävlat färdigt fick den väl inte leva många veckor innan man avlivade den just för att den skulle vara besvärlig där hemma och då den var kastrerad fanns inget avelsvärde heller, bara kostnader om man låtit den fortsätta leva efter tävlingskarriären.

Det är nog rätt många besvärliga hästar som man avlivar när dom inte kan dra in några pengar.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-05, 14:04   #4

Sharp$: 7766
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Tänker på ett annat kallblod. Segermaskinen Nordgubben som var en stor profilhäst under många år. När den tävlat färdigt fick den väl inte leva många veckor innan man avlivade den just för att den skulle vara besvärlig där hemma och då den var kastrerad fanns inget avelsvärde heller, bara kostnader om man låtit den fortsätta leva efter tävlingskarriären.

Det är nog rätt många besvärliga hästar som man avlivar när dom inte kan dra in några pengar.
Jaså, var Nordgubben kastrerad? Var har du fått den infon ifrån?
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-05, 14:52   #5

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Jaså, var Nordgubben kastrerad? Var har du fått den infon ifrån?
Nä, det kanske den inte var då, men minns artiklarna om att dom avlivade den när den tävlat färdigt just för att den var besvärlig hemma i stallet.
Gammal 2016-03-05, 14:56   #6

Standard

An gammal artikel i aftonbladet

"
Kallblodsstjärnan Nordgubben har fått sluta sina dagar, rapporterar Travronden på tisdagen.

Hade det inte varit för Järvsöfaks hade Nordgubben varit Sveriges stora kallblodskung det senaste årtiondet. För lika överlägsen som Järvsöfaks var, lika klar tvåa var Nordgubben.

I december gjorde Nordgubben sin sista start och därmed stannade han på 72 segrar och 5,4 miljoner kronor insprunget, vilket gör honom till Sveriges näst vinstrikaste kallblod genom tiderna.

Men nu har alltså den kallblodiga kämpen somnat in för alltid, vid en ålder av 16 år.

– Visst var det ett tungt beslut att ta bort Nordgubben, men samtidigt var det så att hans glädje i livet försvann när han inte fick tävla längre. Arg och besvärlig har han alltid varit i sitt humör, och det var på väg att gå alldeles över styr på slutet. Därför var det bäst att Nordgubben fick sluta på ett kontrollerat sätt här hemma, säger Björn Karlsson, som tillsammans med sin far Kenneth managerade hingsten under hela karriären, till Travronden.
"
Gammal 2016-03-05, 15:07   #7

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Nä, det kanske den inte var då, men minns artiklarna om att dom avlivade den när den tävlat färdigt just för att den var besvärlig hemma i stallet.
Näe, precis. Det "kanske" inte var så. Eller rättare, det var inte alls så!
Gammal 2016-03-05, 18:15   #8

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Lite synd att Nordgubben inte fick chansen att betäcka lite ston. Hans möderne var förstklassigt, och även om hans stam var "gammal" och han stod i skuggan av Järvsöfaks så hade jag gärna sett hans gener fått vandra vidare i några nya hästar. (Jag är inte insatt i om man försökte, men att han inte var tillräckligt fertil).

Varför man låter ta bort en häst är svårt att sätta sig in i för utomstående, men jag tänker aldrig klandra någon ägare som tar beslutet. Det finns som regel anledning till att man tar beslutet är min erfarenhet.
Gammal 2016-03-05, 19:51   #9

doobs avatar

Reg.datum: aug 2011
Sharp$: 838
Standard

http://www.travnet.se/blog/2016/03/0...tsatt-for-hot/
Gammal 2016-03-05, 20:17   #10

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Lite synd att Nordgubben inte fick chansen att betäcka lite ston. Hans möderne var förstklassigt, och även om hans stam var "gammal" och han stod i skuggan av Järvsöfaks så hade jag gärna sett hans gener fått vandra vidare i några nya hästar. (Jag är inte insatt i om man försökte, men att han inte var tillräckligt fertil).

Varför man låter ta bort en häst är svårt att sätta sig in i för utomstående, men jag tänker aldrig klandra någon ägare som tar beslutet. Det finns som regel anledning till att man tar beslutet är min erfarenhet.
Instämmer ang Nordgubbens gener och även vad gäller beslut ta bort hästar. Många tävlingshästar mår illa av att bara "gå och skrota" när karriären är över, då är det bättre de får sluta sina dagar. Hästkarlen KK ett föredöme, såväl Nordgubben som Sacramento Way slapp lida när tävlingskarriären var över.
Svara

td