Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-10-19, 00:33   #1

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

Boost eller liknande lotteri

Det har kommit ut en "testballong":för det nya lotteri jag talade om för en månad sedan , dessvärre finns det uppenbar risk att det blir ett spel liknande Svenska Spels "drömvinsten" där 9% tas ur potten för att säkerställa spelbolagets långsiktiga vinst . Således en extrabeskattning som alla blir tvungna att betala. Oavsett om man deltar i lotteriet eller ej.
Nu kanske jag målar faan på taket , men en sådan lösning skulle säkerställa att omsättningen skulle tappa alla seriösa spelares intresse för V75 , för med 44% skatt på skicklighetsspel kan inte ens rejkbackspelarna hitta en solsida , förutom möjligen på jackpots.
Dessutom skulle ett spel av denna typ endast innebära lägre omsättning från HBoy spelarna , som säkert skulle köpa en lott för en tia, men istället avstå från DdHarry eller sänka systemkostnaden . Antalet nya spelare som jagar 100ggr såsen på få rätt kommer knappast uppväga proffsens avgång från spelet .

Lotteri modell joker är utmärkt för det bär sina egna risker, men upplägg modell drömvinst blir hästsportens ankare som drar ned hela skeppet mot botten.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+5), Phille (+5)
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 01:25   #2

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8326

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Ska det bära sig själv blir det inte mycket extra du kan vinna.
Säg att vi har en miljon system, och 5% av alla väljer vara med och spela "atgjoker" för ex. 20 kr.
Då har vi en Mille i potten, och 50000 deltagare.
Eftersom det är ett 3 siffrigt jokernummer får vi ca. 50 vinnare som får 20000 vardera.
Det kommer inte locka spelare från SvSp där man kan vinna 100 millar !

Edit: Då har jag inte dragit bort skatten / kommissionen på 20% eller vad det nu blir.

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Det har kommit ut en "testballong":för det nya lotteri jag talade om för en månad sedan , dessvärre finns det uppenbar risk att det blir ett spel liknande Svenska Spels "drömvinsten" där 9% tas ur potten för att säkerställa spelbolagets långsiktiga vinst . Således en extrabeskattning som alla blir tvungna att betala. Oavsett om man deltar i lotteriet eller ej.
Nu kanske jag målar faan på taket , men en sådan lösning skulle säkerställa att omsättningen skulle tappa alla seriösa spelares intresse för V75 , för med 44% skatt på skicklighetsspel kan inte ens rejkbackspelarna hitta en solsida , förutom möjligen på jackpots.
Dessutom skulle ett spel av denna typ endast innebära lägre omsättning från HBoy spelarna , som säkert skulle köpa en lott för en tia, men istället avstå från DdHarry eller sänka systemkostnaden . Antalet nya spelare som jagar 100ggr såsen på få rätt kommer knappast uppväga proffsens avgång från spelet .

Lotteri modell joker är utmärkt för det bär sina egna risker, men upplägg modell drömvinst blir hästsportens ankare som drar ned hela skeppet mot botten.

Senast redigerad av putte64 den 2015-10-19 klockan 01:28.
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 07:02   #3

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Jag hoppas verkligen att man inte rör V75-fördelningen, och det tror jag inte att man behöver göra.

Om man räknar lite på det som framkom i annonseringar så kommer 1/1000 av 7-rättspotten att tiofaldigas. Det är 0,26% av omsättningen. Sedan kommer 1/1000 av potterna för 6 och 5 rätt att 100-faldigas. Det är 3,9% av omsättningen. Totalt 4,16%. Är det jackpot kommer pengar att flyttas från att 100-faldigas till att 10-faldigas, så det gillar ATG.

Om man kan få spelare med en snittkuponginsats om 100kr att betala 10kr extra, så ser det ut att vara en bra affär. (Man kan ju också välja att ta en procentuell avgift om 10% så gamblar man mindre om snittkostnaden för kupongen (och lockar dem som spelar reducerat etc.) Då kommer man kunna ståta med vinstchanser om 500 miljoner och liknande när en ensam jackpotvinnare kan få sin vinst 10-faldigad. Det är runt 60% spelavdrag. Tar man 20kr så kan man ju rent av ha 5000kr till dem med rätt boost-nummer oavsett vinst på kupongen.

Återstår endast osäkerhetsfaktorn om när dessa höga vinster faller ut.

Om det här kan få folk att köpa "Harry Boy med Boost" som aldrig förr är det bra för oss analyserande spelare.
Gammal 2015-10-19, 11:26   #4

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 964
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag hoppas verkligen att man inte rör V75-fördelningen, och det tror jag inte att man behöver göra.

Om man räknar lite på det som framkom i annonseringar så kommer 1/1000 av 7-rättspotten att tiofaldigas. Det är 0,26% av omsättningen. Sedan kommer 1/1000 av potterna för 6 och 5 rätt att 100-faldigas. Det är 3,9% av omsättningen. Totalt 4,16%. Är det jackpot kommer pengar att flyttas från att 100-faldigas till att 10-faldigas, så det gillar ATG.

Om man kan få spelare med en snittkuponginsats om 100kr att betala 10kr extra, så ser det ut att vara en bra affär. (Man kan ju också välja att ta en procentuell avgift om 10% så gamblar man mindre om snittkostnaden för kupongen (och lockar dem som spelar reducerat etc.) Då kommer man kunna ståta med vinstchanser om 500 miljoner och liknande när en ensam jackpotvinnare kan få sin vinst 10-faldigad. Det är runt 60% spelavdrag. Tar man 20kr så kan man ju rent av ha 5000kr till dem med rätt boost-nummer oavsett vinst på kupongen.

Återstår endast osäkerhetsfaktorn om när dessa höga vinster faller ut.

Om det här kan få folk att köpa "Harry Boy med Boost" som aldrig förr är det bra för oss analyserande spelare.
Jag tror att det kommer bli ett slags mellanting. Avgift för att vara med, men även någon slags avgift från potten.

Utan kupongavgift blir det alltför positivt för de som spelar extrema reducerade system.

Med avgift från potten så "dödar" man system som består av alltför många delsystem.

Var risken med att avslöja sitt trumfkort för "konkurrenterna" ligger när det gäller ett sånt här slumpspel har jag oerhört svårt att förstå. Om man ens funderar på någon slumpspelsvariant borde man kunna vara mycket öppen med förutsättningarna utan att det ens kan ge en marginell fördel för någon "konkurrent".
Gammal 2015-10-19, 11:49   #5

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag tror att det kommer bli ett slags mellanting. Avgift för att vara med, men även någon slags avgift från potten.

Utan kupongavgift blir det alltför positivt för de som spelar extrema reducerade system.

Med avgift från potten så "dödar" man system som består av alltför många delsystem.

Var risken med att avslöja sitt trumfkort för "konkurrenterna" ligger när det gäller ett sånt här slumpspel har jag oerhört svårt att förstå. Om man ens funderar på någon slumpspelsvariant borde man kunna vara mycket öppen med förutsättningarna utan att det ens kan ge en marginell fördel för någon "konkurrent".
Jag tror inte man vågar röra återbetalningen på V75. Det finns en hel del skäl till att låta Boost vara helt fristående, inte minst med tanke på internationellt spel. Boost är inte tänkt att erbjudas till internationella partners, då det blir problem med tillstånd etc i de länderna. Däremot står det alla fritt att arrangera eget boost-spel eller liknande.

Hur man skall lösa "risken" med att slumpen skickar ut en megavinst redan i början vet jag inte. Risken finns ju, men är enormt liten. Om vi betänker hur få gånger det inträffar att en ensam person får alla rätt, och sedan tänker oss att det är var tusende som vinner stort så blir det rätt många år mellan tillfällena.

Det finns en del andra saker att tänka på, som om man skall ha ett boostnummer för andelsspelet, eller om man köper ett eget nummer för sin andel. Hur gör man med multibongar och lite andra saker.

Naturligtvis hade det varit kul om ATG varit lite mer öppna med sina planer så de kunde få in värdefull feedback av spelare. Men sådant är de ganska rädda för, av någon märklig anledning. De har inte förstått att vägen till att bli Nordens största spelbolag är så mycket enklare om man först blir Nordens bästa spelbolag.
Gammal 2015-10-19, 12:16   #6

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Medianutdelningen är så låg nuförtiden, att jag tror ca. 400 sätter V7an i genomsnitt.

Om vi gissar att 5% deltagit i "atgjokern" är 20 st med och slåss om extra potten.
Då "atgjokern" består av 3 siffror, bör det ta i genomsnitt 50 ggr tills någon vinner.

Om "atgjokern" kostar 20kr, vi har en miljon V75 system, och 80% av insatsen går tillbaka till spelarna får vi en pott på 800000 per omgång.

Då får vi ca. 1.5 vinnare av 40 Millar / år.
(Det gäller att ingen annan vinnare har dina 3 siffror, då har du otur )

Citat:
Jag tror inte man vågar röra återbetalningen på V75. Det finns en hel del skäl till att låta Boost vara helt fristående, inte minst med tanke på internationellt spel. Boost är inte tänkt att erbjudas till internationella partners, då det blir problem med tillstånd etc i de länderna. Däremot står det alla fritt att arrangera eget boost-spel eller liknande.

Hur man skall lösa "risken" med att slumpen skickar ut en megavinst redan i början vet jag inte. Risken finns ju, men är enormt liten. Om vi betänker hur få gånger det inträffar att en ensam person får alla rätt, och sedan tänker oss att det är var tusende som vinner stort så blir det rätt många år mellan tillfällena.

Det finns en del andra saker att tänka på, som om man skall ha ett boostnummer för andelsspelet, eller om man köper ett eget nummer för sin andel. Hur gör man med multibongar och lite andra saker.

Naturligtvis hade det varit kul om ATG varit lite mer öppna med sina planer så de kunde få in värdefull feedback av spelare. Men sådant är de ganska rädda för, av någon märklig anledning. De har inte förstått att vägen till att bli Nordens största spelbolag är så mycket enklare om man först blir Nordens bästa spelbolag.

Senast redigerad av putte64 den 2015-10-19 klockan 13:22.
Gammal 2015-10-19, 17:54   #7

Reg.datum: jan 2013
Sharp$: 128
Standard

vi få se
chompipe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 18:32   #8

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Medianutdelningen är så låg nuförtiden, att jag tror ca. 400 sätter V7an i genomsnitt.

Om vi gissar att 5% deltagit i "atgjokern" är 20 st med och slåss om extra potten.
Då "atgjokern" består av 3 siffror, bör det ta i genomsnitt 50 ggr tills någon vinner.

Om "atgjokern" kostar 20kr, vi har en miljon V75 system, och 80% av insatsen går tillbaka till spelarna får vi en pott på 800000 per omgång.

Då får vi ca. 1.5 vinnare av 40 Millar / år.
(Det gäller att ingen annan vinnare har dina 3 siffror, då har du otur )
ATG vill koppla den här potten mot vinst på V75. Har man 5 eller 6 rätt på V75 får man 100ggr vinsten om man har rätt boost-nummer. Har man 7 rätt får man 10 ggr vinsten vid rätt boostnummer. Om det då är t.ex. som vid Skellefteås omgång då det fanns drygt 84.000 rader med 7 rätt som fick 349kr så blir jackpotten för den med rätt boostnummer 3490kr. Men två femmor á 12kr kan förvandlas till 2400kr, och det är väl småspelarnas del av det hela.

Om det däremot skulle bli så att någon är ensam om 7 rätt en jackpotomgång, och har rätt boost-nummer skall ATG betala ut runt 400-600Mkr beroende på hur stor vinsten det nu var. Det är möjligt att man sätter någon form av begränsning i form av en fond som byggs upp successivt.

Nu vet jag ingenting om vilka villkor man tänkt sig, men får man inte med sig i alla fall runt hälften av spelarna är det här inte så roligt. Då kommer det vara väldigt segt mellan varje vinsttillfälle. Återbetalning kring 50%, så kan man omsätta 5Mkr extra per vecka, så blir det runt 80-100Mkr över efter skatt/år. Kanske 50Mkr till sporten efter marknadsföring.
Gammal 2015-10-19, 18:56   #9

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Ok.
Vi får snart se vilket upplägg de har.
Däremot tror jag inte så många kommer vara med, men det får vi också snart se.

Citat:
ATG vill koppla den här potten mot vinst på V75. Har man 5 eller 6 rätt på V75 får man 100ggr vinsten om man har rätt boost-nummer. Har man 7 rätt får man 10 ggr vinsten vid rätt boostnummer. Om det då är t.ex. som vid Skellefteås omgång då det fanns drygt 84.000 rader med 7 rätt som fick 349kr så blir jackpotten för den med rätt boostnummer 3490kr. Men två femmor á 12kr kan förvandlas till 2400kr, och det är väl småspelarnas del av det hela.

Om det däremot skulle bli så att någon är ensam om 7 rätt en jackpotomgång, och har rätt boost-nummer skall ATG betala ut runt 400-600Mkr beroende på hur stor vinsten det nu var. Det är möjligt att man sätter någon form av begränsning i form av en fond som byggs upp successivt.

Nu vet jag ingenting om vilka villkor man tänkt sig, men får man inte med sig i alla fall runt hälften av spelarna är det här inte så roligt. Då kommer det vara väldigt segt mellan varje vinsttillfälle. Återbetalning kring 50%, så kan man omsätta 5Mkr extra per vecka, så blir det runt 80-100Mkr över efter skatt/år. Kanske 50Mkr till sporten efter marknadsföring.
Gammal 2015-10-19, 19:06   #10

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 3527
Standard

Finns det någon officiell info ifrån ATG på detta, typ pressmeddelande/artikel mm?
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 19:16   #11

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Finns det någon officiell info ifrån ATG på detta, typ pressmeddelande/artikel mm?
http://bloggar.expressen.se/rickardh...gsspel-pa-v75/
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 19:17   #12

putte64s avatar

Fotboll, testet slutfört

Standard

Nej, inte officiell, men du kan läsa här: http://bloggar.expressen.se/rickardhansson/

Citat:
Gammal 2015-10-19, 19:20   #13

Standard

Citat:
Inget annat än "affischer" från en marknadsundersökning och att det var en av nyheterna i den senaste koncessionen.

ATG har hög träffprocent på att göra verklighet av det som marknadsundersökts så det är mycket, mycket sannolikt att man kommer att genomföra det här.

Däremot är detaljerna något som det enbart spekuleras kring.

Vi får se hur de gör. Men precis som Viroid konstaterar så är de onödigt tystlåtna om sina projekt innan "Point of no return" är nådd.
Gammal 2015-10-21, 09:29   #14

Sharp$: 9847
Standard

Hmm, svenska spel testade väl ett liknande med "dubbelchansen" på stryktipset? Där du skulle gissa hur många mål det blev i en specifik match och fick ???ggr vinsten typ, mins inte exakt detaljerna men det försvann ganska fort för att intresset var noll och ingenting vill jag minnas. Då var det ju ändå lite kunskap i att gissa 0,1,2,3,fler mål och trots det lyckades dom inte, hur ska det lyckas på v75? Harry spelarna som ska hålla upp intresset?
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-21, 14:54   #15

Standard

Korrekt Bootzy
Gammal 2015-10-21, 21:50   #16

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26732
Standard

Låter som att det vore en klokare idé att lägga det här på Harryn inbakat i avgiften (möjligen som ett pålägg typ Joker på Lotto, men jag tror det är bättre att bygga in det så potten blir större och det blir fler vinnare). Så de kan få en slant oavsett om de vinner på travet eller inte (speciellt viktigt att de vinner/kan vinna även när de inte får in hästarna).

Så varje Harry-kupong har en "tia-lott" som fast påslag i bongen och atg lottar ut 10 000kr till alla Harry-lirare "så långt lagret räcker". Hur många Harry-lappar säljs det en vanlig lördag? Blir ett rätt bra antal vinnare som kan skapa ringar på vattnet småspelare/slentrianspelare emellan. "Jag vann på Harry igår, nåja fick bara tre rätt på travet men sen var det någon extradragning och jag fick 10 lax!".

"Harry Boy fixar vinsten - även när du förlorar!"

Möjligt att det inte blir någon succe, men skulle kunna vara ett enkelt grepp för att ha en chans att locka till sig nya spelare. Och det är ju verkligen det man behöver nu!

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-21, 23:20   #17

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Låter som att det vore en klokare idé att lägga det här på Harryn inbakat i avgiften (möjligen som ett pålägg typ Joker på Lotto, men jag tror det är bättre att bygga in det så potten blir större och det blir fler vinnare). Så de kan få en slant oavsett om de vinner på travet eller inte (speciellt viktigt att de vinner/kan vinna även när de inte får in hästarna).

Så varje Harry-kupong har en "tia-lott" som fast påslag i bongen och atg lottar ut 10 000kr till alla Harry-lirare "så långt lagret räcker". Hur många Harry-lappar säljs det en vanlig lördag? Blir ett rätt bra antal vinnare som kan skapa ringar på vattnet småspelare/slentrianspelare emellan. "Jag vann på Harry igår, nåja fick bara tre rätt på travet men sen var det någon extradragning och jag fick 10 lax!".

"Harry Boy fixar vinsten - även när du förlorar!"

Möjligt att det inte blir någon succe, men skulle kunna vara ett enkelt grepp för att ha en chans att locka till sig nya spelare. Och det är ju verkligen det man behöver nu!
Fast inget av Drömvinst-pengarna kommer från Joker-insatsen.
Gammal 2015-10-22, 00:00   #18

Stekels avatar

Standard

Citat:
Fast inget av Drömvinst-pengarna kommer från Joker-insatsen.
Okej pålägg punkt då (dumt att jag drog paralleller öht när det var ganska enkelt att bara förklara rakt av). Huvudsaken är att det är ett spel på sidan av som inte belastar avdraget på ordinarie spel, annars än för Harry-kunderna på ombuden och möjligen de som köper tia-lotten genom att klicka i det valet i samband med att de lägger vanligt system.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2015-10-22, 00:35   #19

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Okej pålägg punkt då (dumt att jag drog paralleller öht när det var ganska enkelt att bara förklara rakt av). Huvudsaken är att det är ett spel på sidan av som inte belastar avdraget på ordinarie spel, annars än för Harry-kunderna på ombuden och möjligen de som köper tia-lotten genom att klicka i det valet i samband med att de lägger vanligt system.
Vi får hoppas att det blir så. Om de gör som Svenska Spel med Drömvinsten så får alla vara med och betala vare sig man är med i sidospelet eller inte. I praktiken går det ju inte att stå över Joker när man väl spelar Lotto.

( För Lotto förs 20% av det som är kvar efter spelavdraget till två olika fonder som säkerställer Drömvinst-potterna. Blir intressant att se hur ATGs lösning ser ut. När de väl fattar att den inte är något att hemlighålla! )
Gammal 2015-10-22, 00:50   #20

Stekels avatar

Standard

Citat:
Vi får hoppas att det blir så. Om de gör som Svenska Spel med Drömvinsten så får alla vara med och betala vare sig man är med i sidospelet eller inte. I praktiken går det ju inte att stå över Joker när man väl spelar Lotto.

( För Lotto förs 20% av det som är kvar efter spelavdraget till två olika fonder som säkerställer Drömvinst-potterna. Blir intressant att se hur ATGs lösning ser ut. När de väl fattar att den inte är något att hemlighålla! )
Det skulle väl vara om de i samband med det här förde in V7-alternativet igen då som storspelarna har kvar tillräcklig edge (men inte FÖR stor som de hade då). Det lär ju inte hända dock...

Off topic: Stör mig fortfarande på att de inkonsekvent har lämnat kvar V6-alternativet. Det lär väl röra sig om att potten inte är tillräckligt stor för att jättelika spelsyndikat får tillräcklig edge där. Och personligen hade jag lagt ner V64 helt om de plockat bort V6 så det var nog ett bra beslut affärsmässigt. Men inkonsekvensen irriterar mitt ordningssinne...

Gammal 2015-10-22, 05:01   #21

Viroids avatar

Standard

Det ATG vill ha är att kunna skylta med möjliga högvinster som är väldigt stora. Tresiffrigt antal miljoner är sådant som får folk att gå bananas. Tvåsiffriga tal räcker ju med nöd och näppe till en villa med schysst läge längre.

Det är ingen som betalar 10kr för Svenska spels Joker för chansen att på två siffror rätt få 80kr, eller ens 200kr om man har tre siffror rätt. Det är Drömvinsten man vill ha. Bli så där snuskigt rik att man inte behöver bry sig om pengar mer i sitt liv. Det är något som ATG saknar i sin portfölj idag.
Gammal 2015-10-22, 12:55   #22

Standard

Citat:
Det ATG vill ha är att kunna skylta med möjliga högvinster som är väldigt stora. Tresiffrigt antal miljoner är sådant som får folk att gå bananas. Tvåsiffriga tal räcker ju med nöd och näppe till en villa med schysst läge längre.

Det är ingen som betalar 10kr för Svenska spels Joker för chansen att på två siffror rätt få 80kr, eller ens 200kr om man har tre siffror rätt. Det är Drömvinsten man vill ha. Bli så där snuskigt rik att man inte behöver bry sig om pengar mer i sitt liv. Det är något som ATG saknar i sin portfölj idag.
Exakt. Och det är det jag är rädd för.

T ex så trodde man att det var själva prenumerationen som var "hemligheten" med Postkodlotteriets framgångar. Varvid man skapar en HarryBoy-prenumeration. Men det som driver Postkodlotteriet är ju att man inte vill missa en vinst samtidigt som grannarna vinner. Något helt annat.

Lite av samma sak är det med Lotto och Drömvinsten. För den som är med i ett "litet" lotteri som Lotto är det inte ett så stort steg att vara med i ett STORT lotteri som Drömvinsten. För travet är det helt annorlunda. De flesta ( förutom HarryBoy-spelarna då såklart ) spelar ju inte på trav som ett "lotteri". Då blir steget till att vara med i ett lotteri mycket större.

Vad ATG är ute efter är tämligen klart. Frågan är bara hur de har tänkt sig när det gäller den långsiktiga lösningen för "supervinsterna".

ATG tittar på konkurrenterna och försöker att kopiera framgångskoncepten. Felet är bara att jag inte är helt säker på att man förstår sig på spelarpsykologi tillräckligt bra för att förstå vad som är orsak och vad som är verkan.

Hur de ska få ihop några fonder med 3-siffrigt antal miljoner utan att göra som SvenskaSpel blir spännande att se.
Gammal 2015-10-22, 14:03   #23

Viroids avatar

Standard

Citat:
Exakt. Och det är det jag är rädd för.

T ex så trodde man att det var själva prenumerationen som var "hemligheten" med Postkodlotteriets framgångar. Varvid man skapar en HarryBoy-prenumeration. Men det som driver Postkodlotteriet är ju att man inte vill missa en vinst samtidigt som grannarna vinner. Något helt annat.

Lite av samma sak är det med Lotto och Drömvinsten. För den som är med i ett "litet" lotteri som Lotto är det inte ett så stort steg att vara med i ett STORT lotteri som Drömvinsten. För travet är det helt annorlunda. De flesta ( förutom HarryBoy-spelarna då såklart ) spelar ju inte på trav som ett "lotteri". Då blir steget till att vara med i ett lotteri mycket större.

Vad ATG är ute efter är tämligen klart. Frågan är bara hur de har tänkt sig när det gäller den långsiktiga lösningen för "supervinsterna".

ATG tittar på konkurrenterna och försöker att kopiera framgångskoncepten. Felet är bara att jag inte är helt säker på att man förstår sig på spelarpsykologi tillräckligt bra för att förstå vad som är orsak och vad som är verkan.

Hur de ska få ihop några fonder med 3-siffrigt antal miljoner utan att göra som SvenskaSpel blir spännande att se.
Ja, tänker lite högt här:
Vinsterna kommer ju i ett oändligt perspektiv att bli max 4,16% av omsättningen. Förra året var den svenska omsättningen på V75 4617MKR, 4,16% av det blir c:a 192MKR, förutsatt att ALLA spelar med V75 Boost.

Av det kommer 93,75%, eller c:a 180MKR att gå till dem med 5 och 6 rätt, och där blir det sällan några riktigt stora vinster. Runt 12MKR till dem med sju rätt, och det säger sig självt att där kommer det bli oerhört stor slumpfaktor vilka system med sju rätt som vinner. Det kan slå rejält mycket mellan en favoritomgång med ett par tusenlappar i utdelning och en omgång med miljonutdelning. Det krävs kanske en tidshorisont på åtskilliga hundra år för att jämna ut slumpfaktorn för ATG. Det kommer vara väldigt långt mellan storvinsterna.

Kanske måste man ha någon slags "tröstvinst" för dem med rätt boost-nummer, men som inte vann något på V75. Det här med jackpot ställer till det lite, men ATG tjänar rent teoretiskt på det eftersom utdelning som skulle 100-faldigas istället 10-faldigas.

Återstår då vad man skall ta betalt för detta. Lägger man sig på 10% av omsättningen så ger ju kalkylen ett bra överskott, men skulle en riktigt storvinst gå ut tidigt så får ATG ligga ute med pengar. Tar man mer betalt än runt 10% så kommer säkert rätt många att avstå. Tar man en fast summa, som Joker, så blir det i princip endast lönsamt för dem som spelar riktigt stora ickereducerade system.

Går ATG in och petar i återbetalningen för V75 så kommer man troligen tappa många av de mer seriösa spelare där.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 14:22   #24

ExtremtRiks avatar

Reg.datum: dec 2013
Sharp$: 3158
Standard

Kan det inte vara ett tänkt sätt att komma åt utskrivna småsystem/enkelrader att nalla några procent av återbäringen till de som betalar för deltagandet?

Vi har sett märkliga lösningar o begränsningar tidigare (antal system, V7s vara eller ej osv)

Dessutom boostar de sin egen robot Harry, åtminstone psykologiskt...

Men som vanligt sätter de nog bara käppar i hjulet för de mindre och intresserade spelarna, de stora klarar sig nog, om inte annat slätar volymen ut lotterieffekten.

Kan ju inte vara så svårt att åstadkomma sådan multiverkan/kupongstorlek att det makes sense med boost även på deras kuponger.

Själv tror jag hästspel blir för krångligt till slut för att nya kunder ens ska orka surfa in på scrollsidan och ta till sig alla varianter o regler....
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 14:32   #25

ExtremtRiks avatar

Reg.datum: dec 2013
Sharp$: 3158
Standard

För egen del blev den nya sidan droppen, med sin kontrastbländning, scroll in absurdum och allmänt taskiga design, som får mig att ta det avsevärt lugnare med hästspelet.

Jag har redan gått över till sportspel för högvinstspelen och är den här nyheten alltför illa utformad lägger jag ned hästarna helt, variansen är tillräcklig redan, vill jag ha ett lotteri köper jag hellre en lott än sponsrar syndikaten hos ATG.

Idén är befängd.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-22, 19:04   #26

Sharp$: 9847
Standard

Ett sätt dom skulle kunna lösa kostnaden för boost vore att precis som avgiften ha insatsintervaller.

Tänk lite kung keno, dubblar insatsen fast i det här fallet kanske dubbla avgiften?

<50kr insats = 2kr avgift + 2kr boost avgift
50-100kr insats = 4kr avgift + 4kr boost
...
500kr insats 16kr avgift + 16kr boost

Sen om det skulle skapa tillräckligt med pengar för att göra en pott av det hela vet jag inte däremot. kanske är vettigare att köra 10kr per hel hundring insats? så 200kr skulle bli 220, 500 = 550 osv?

EDIT: och kanske på en gång gynna ombudet för en gångs skull och göra så man får räkna bort avgiften i första exemplet? så för den som spelar för 50kr på nätet får betala 4kr boost medans den som spelar för 50kr hos ombud får betala 54kr inkl ombudsavgiften? Tycker ändå den avgiften måste tas bort!

Senast redigerad av boozty den 2015-10-22 klockan 19:05.
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-12-01, 10:33   #27

Standard

ATGs hjärttrust har tydligen inte insett problemet med att låsa inne spelarnas pengar heller? Även om detta lotteri med säkerhet har 50% skatt, så kommer inlåsta pengar aldrig omsättas och då blir det i längden en omsättningsförlust för ATG, när ytterligare ett hjul tappas på vagnen.

Jag blir alltmer skeptisk till detta lotteri, enär det går att göra det enkelt och relativt bra, eller riskera hela grundbulten för hästsporten om dom tafsar på skatteuttaget på skicklighetsspel.

Oavsett så kommer det knappast tillföra speciellt många NYA kunder, enär det redan finns en konkurrent som betalar ut onödigt mycket pengar. Där spelet INTE är ett skicklighetsspel.
Dock anser jag lotteri ska finnas hos ATG som komplement, och gärna på kupongnumret, men det måste vara självförsörjande.
Svara

td