|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2015-10-09, 19:45 | #16 | |
Citat:
Man räknar inte de här dagarna eftersom de skevar till statistiken. Det är enstaka dagar då publiken är bra, det vet alla om och de dagarna är inte problemet. Men man betalar ingen anläggning genom att fylla den med måttligt betalande publik en gång per år.
2015-10-09, 22:53 | #17 | |
Citat:
Har du koll på hur siffrorna såg ut för typ 10-15 år sedan? Har ingen koll på publiksiffror och sånt själv men det känns ju rätt så givet att fler stannar hemma nuförtiden med tanke på hur lättillgängligt travet har blivit på dator och mobil och så vidare. Rent spelmässigt finns det numera klart färre fördelar med att vara på plats. Klart banorna kan göra upplevelsen bättre och så vidare men min känsla är att en hel del banor snarare är för stora än att de inte fylls med tillräckligt mycket folk. Man kan säkert lyckas höja det övergripande publiksnittet med några hundra men att fler än så skulle besöka trav varje dag är nog osannolikt. Man ska inte lägga för mycket fokus vid publiksiffror heller, det är viktigare att hålla så hög klass som möjligt på hästarna som startar på streckspelen. Publiksiffrorna är relevanta mest för att banorna ska överleva, tar för givet att de står för en liten del av travrörelsens inkomster. |
||
2015-10-09, 23:44 | #18 | |
Citat:
90 av 96 tävlingsdagar ser ut så. Två av de övriga är Elitloppshelgen, resten är V75 då det kommer lite mer folk. Solvalla är inte unikt, det ser lika illa ut på Jägersro, Åby. Bergsåker och i stort sett alla året-runt-banor. Banor som Sundbyholm, Örebro eller Mantorp kunde ha 2.000 en vanlig mörk DD-kväll i Oktober, det får de knappt ihop en V75-dag längre. Travet har investerat hundratals miljoner för att locka publik med rena förlustevenemang, travkortet, fribiljetter till allt och alla, konserter med dyra artister, dans, lotterier, bra mat etc. Det har inte hjälpt.
2015-10-10, 00:16 | #19 |
Det är lite det jag är inne på, är det verkligen rimligt att tro att man ska komma tillbaka till dessa siffror? Jag har själv ett sånt där gästkort som ger mig gratis inträde för två personer till alla travbanor hela året, det var inte ens svårt att få tag på. Trots det har jag bara gått på trav fyra, fem gånger hittills i år, typ Derbyt, Sprintermästaren, Åbergs och nån enstaka V75/V64 på Jägersro. Det är helt enkelt smidigare att stanna hemma. De enda gångerna man känner att man verkligen måste vara på plats är när det är storlopp, då är live helt överlägset.
|
|
2015-10-10, 00:20 | #20 | |
Citat: