Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-10-09, 19:45   #16

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emeffeff Visa inlägg
Varför räknas inte V75-dagar och vad är "extra V86-omgångar" för något?
Extra V86 är när det är på turné ute i landet bland småbanorna.

Man räknar inte de här dagarna eftersom de skevar till statistiken. Det är enstaka dagar då publiken är bra, det vet alla om och de dagarna är inte problemet. Men man betalar ingen anläggning genom att fylla den med måttligt betalande publik en gång per år.
Gammal 2015-10-09, 22:53   #17

Emeffeffs avatar

Reg.datum: okt 2014
Sharp$: 2156

Emeffeff
Stats: 36 - 38 - 4
ROI: 107.76%
Vinstprocent: 48.65%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Extra V86 är när det är på turné ute i landet bland småbanorna.

Man räknar inte de här dagarna eftersom de skevar till statistiken. Det är enstaka dagar då publiken är bra, det vet alla om och de dagarna är inte problemet. Men man betalar ingen anläggning genom att fylla den med måttligt betalande publik en gång per år.
Förvisso, tänkte mest på att det snedvrider rankingen då Solvalla har typ 60 000 åskådare under Elitloppshelgen till exempel. Men det kanske inte är det man är ute efter här.

Har du koll på hur siffrorna såg ut för typ 10-15 år sedan? Har ingen koll på publiksiffror och sånt själv men det känns ju rätt så givet att fler stannar hemma nuförtiden med tanke på hur lättillgängligt travet har blivit på dator och mobil och så vidare. Rent spelmässigt finns det numera klart färre fördelar med att vara på plats. Klart banorna kan göra upplevelsen bättre och så vidare men min känsla är att en hel del banor snarare är för stora än att de inte fylls med tillräckligt mycket folk. Man kan säkert lyckas höja det övergripande publiksnittet med några hundra men att fler än så skulle besöka trav varje dag är nog osannolikt. Man ska inte lägga för mycket fokus vid publiksiffror heller, det är viktigare att hålla så hög klass som möjligt på hästarna som startar på streckspelen. Publiksiffrorna är relevanta mest för att banorna ska överleva, tar för givet att de står för en liten del av travrörelsens inkomster.
Emeffeff är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 23:44   #18

Viroids avatar

Standard

Citat:
Förvisso, tänkte mest på att det snedvrider rankingen då Solvalla har typ 60 000 åskådare under Elitloppshelgen till exempel. Men det kanske inte är det man är ute efter här.

Har du koll på hur siffrorna såg ut för typ 10-15 år sedan? Har ingen koll på publiksiffror och sånt själv men det känns ju rätt så givet att fler stannar hemma nuförtiden med tanke på hur lättillgängligt travet har blivit på dator och mobil och så vidare. Rent spelmässigt finns det numera klart färre fördelar med att vara på plats. Klart banorna kan göra upplevelsen bättre och så vidare men min känsla är att en hel del banor snarare är för stora än att de inte fylls med tillräckligt mycket folk. Man kan säkert lyckas höja det övergripande publiksnittet med några hundra men att fler än så skulle besöka trav varje dag är nog osannolikt. Man ska inte lägga för mycket fokus vid publiksiffror heller, det är viktigare att hålla så hög klass som möjligt på hästarna som startar på streckspelen. Publiksiffrorna är relevanta mest för att banorna ska överleva, tar för givet att de står för en liten del av travrörelsens inkomster.
Man har ganska så länge skruvat publiksiffrorna så att det varit nästan omöjligt att räkna dem. Men när jag hängde som mest på Solvalla för 15-20 år sedan var det sällan under 5.000 personer där en onsdag. Och på den tiden räknades inte totopersonalen, ordningsvakterna, domare, startpersonal, journalister, banskötare, speaker, referent, tränare, skötare, kuskar, chaufförer etc. Idag är det kanske 5-600 om man räknar på samma sätt, varav de flesta gått in med någon form av fribiljett. Solvalla har tappat många miljoner i årliga intäkter bara på entré-avgifterna och de sålda programmen.

90 av 96 tävlingsdagar ser ut så. Två av de övriga är Elitloppshelgen, resten är V75 då det kommer lite mer folk. Solvalla är inte unikt, det ser lika illa ut på Jägersro, Åby. Bergsåker och i stort sett alla året-runt-banor. Banor som Sundbyholm, Örebro eller Mantorp kunde ha 2.000 en vanlig mörk DD-kväll i Oktober, det får de knappt ihop en V75-dag längre.

Travet har investerat hundratals miljoner för att locka publik med rena förlustevenemang, travkortet, fribiljetter till allt och alla, konserter med dyra artister, dans, lotterier, bra mat etc. Det har inte hjälpt.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 00:16   #19

Emeffeffs avatar

Reg.datum: okt 2014
Sharp$: 2156

Emeffeff
Stats: 36 - 38 - 4
ROI: 107.76%
Vinstprocent: 48.65%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Travet har investerat hundratals miljoner för att locka publik med rena förlustevenemang, travkortet, fribiljetter till allt och alla, konserter med dyra artister, dans, lotterier, bra mat etc. Det har inte hjälpt.
Det är lite det jag är inne på, är det verkligen rimligt att tro att man ska komma tillbaka till dessa siffror? Jag har själv ett sånt där gästkort som ger mig gratis inträde för två personer till alla travbanor hela året, det var inte ens svårt att få tag på. Trots det har jag bara gått på trav fyra, fem gånger hittills i år, typ Derbyt, Sprintermästaren, Åbergs och nån enstaka V75/V64 på Jägersro. Det är helt enkelt smidigare att stanna hemma. De enda gångerna man känner att man verkligen måste vara på plats är när det är storlopp, då är live helt överlägset.
Emeffeff är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 00:20   #20

Viroids avatar

Standard

Citat:
Det är lite det jag är inne på, är det verkligen rimligt att tro att man ska komma tillbaka till dessa siffror? Jag har själv ett sånt där gästkort som ger mig gratis inträde för två personer till alla travbanor hela året, det var inte ens svårt att få tag på. Trots det har jag bara gått på trav fyra, fem gånger hittills i år, typ Derbyt, Sprintermästaren, Åbergs och nån enstaka V75/V64 på Jägersro. Det är helt enkelt smidigare att stanna hemma. De enda gångerna man känner att man verkligen måste vara på plats är när det är storlopp, då är live helt överlägset.
Nej, det är inte rimligt att tro på någon större publik igen som det ser ut idag. Jag förordar att man ger upp och kör från basic igen.

td