Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-09-14, 13:39   #1

Reg.datum: aug 2012
Sharp$: 534
Standard

Streck insatsfördelning fungerar hur?

Hej alla kunniga.

Strecken på travet visar ju insatsfördelning numer har jag förstått. Har jag en spik och ett system på säg 1000 rader så räknas det väl som att det ligger 1000 kronor på den hästen i det loppet gissar jag. Om radpriset är 1 kr vill säga. Har jag två hästar i ett lopp så är det 500 kr på varje? Alltså systemen räknas om till enkelrader. Blir det så eller hur blir det?

Det jag mest funderar över är varför tex. en 10%-are för det mesta rensar runt 5ggr och tex. en 25%-are runt 2ggr. Alltså hälften av vad jag tycker det borde. Vad är förklaringen? Ligger 50% av insatserna på en häst i ett lopp så borde den i mitt feltänkande huvud rensa till det dubbla. Men det gör det aldrig. Varför?
Alltså profiten till Atg har ju redan dragits i och med värdet i första avdelningen.

Nån med några fler hjärnceller?
patte är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 13:44   #2

ExtremtRiks avatar

Reg.datum: dec 2013
Sharp$: 3158
Standard

raderat

Senast redigerad av ExtremtRik den 2015-09-14 klockan 13:48.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 14:07   #3

Standard

raderat?
Gammal 2015-09-14, 14:18   #4
HPT

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 3917
Standard

En delförklaring är nog att ATG inte ville stöta sig mer än nödvändigt med den ganska stora gruppen konservativa travspelare som skriker högt så fort det blir några förändringar. Istället för att gå från nåt som folk tror att de förstår (systemnedräknare) till nåt som de defintivt inte begriper (radnedräknare), så valde man att behålla det förstnämnda, med de märkliga följder du beskriver.

En annan förklaring tror jag är att "värdet", trots att det är mer korrekt, blir så dåligt med radnedräknare att man inte vill visa upp de siffrorna. På V75 skulle utgångsvärdet efter första loppet vara 0 kr avrundat om en häst med mer än 26% insatsfördelning vinner, och för att utgångsvärdet ska avrundas upp till 2 kr får vinnaren ha en insatsfördelning på högst 8,66%.
Gammal 2015-09-14, 14:28   #5

Standard

ok, tack. Men det måste väl finnas en förklaring till att det rensar som det rensar med insatsfördelingen? Om 50% av insatserna ligger på en häst så kan man ju tänka att den borde rensa 50% också.
Gammal 2015-09-14, 14:52   #6
HPT

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av patte Visa inlägg
ok, tack. Men det måste väl finnas en förklaring till att det rensar som det rensar med insatsfördelingen? Om 50% av insatserna ligger på en häst så kan man ju tänka att den borde rensa 50% också.
Man redovisar ju antalet kvarvarande system/kuponger, inte antalet kvarvarande rader. Det är ju en väldig skillnad att dela allarättspotten på en miljon kvaravarande kuponger jämfört med 20 miljoner kvarvarande rader. Ett system som överlevt första omgången kan ju ha allt mellan en och flera hundratusen rader med chans till alla rätt, men det är ju fortfarande bara en av raderna på kupongen som kan ha alla rätt efter sista omgången...
Gammal 2015-09-14, 16:01   #7

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1134
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
En delförklaring är nog att ATG inte ville stöta sig mer än nödvändigt med den ganska stora gruppen konservativa travspelare som skriker högt så fort det blir några förändringar. Istället för att gå från nåt som folk tror att de förstår (systemnedräknare) till nåt som de defintivt inte begriper (radnedräknare), så valde man att behålla det förstnämnda, med de märkliga följder du beskriver.

En annan förklaring tror jag är att "värdet", trots att det är mer korrekt, blir så dåligt med radnedräknare att man inte vill visa upp de siffrorna. På V75 skulle utgångsvärdet efter första loppet vara 0 kr avrundat om en häst med mer än 26% insatsfördelning vinner, och för att utgångsvärdet ska avrundas upp till 2 kr får vinnaren ha en insatsfördelning på högst 8,66%.
Det är mestadels av tekniska skäl. ( Man sparar kupongerna internt och inte raderna som man kanske skulle ana ).

T ex skulle man kunna visa båda nedräknarna parallellt. Men inte visa radvärdet förrän det t ex passerat 5 kr eller liknande.
Gammal 2015-09-14, 16:45   #8

Standard

Citat:
Det gör det. 50%are tar bort ca 50% av kvarvarande rader.

Efter sista avdelningen sammanfaller antal kvarvarande system med kvarvarande rader. ( Egentligen är det så att antal kvarvarande system ÖVERGÅR till kvarvarande rader. Ett system kan ju räknas dubbelt efter att man har fått in extra vinstrader efter strykningar t ex. Så antal vinnande rader stämmer bättre med verkligheten än antal vinnande system. )

Släpp systemnedräkning. Det stämde aldrig bra ens med streckfördelning ( förutom efter första avdelning.....obviously! )

Se särskilt V64 på Bergsåker 131101.

Där ser man att "systemvärdet" inte hade ett skit med vad utdelningen blev när man avbröt efter 4 avdelningar. Det man istället fick räkna fram var RAD-värdet.
Gammal 2015-09-14, 17:06   #9

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Jag är inte säker på att radnedräkning är att föredra heller. Radnedräkning är bättre för alla som förstår vad som redovisas, men alla besitter inte den förmågan. Det är ju nämligen så att det väldigt sällan blir exakt så många rader som det borde bli. Ibland blir det färre, ibland blir det flera. Ibland kan det diffa rätt så mycket. Och då skulle säkert några konspirerande foliehattar sätta igång ett väldigt drev om att det är något fuffens på gång. Den egentliga orsaken till att det blir differenser är att spelarna som kollektiv ibland är skickligare än slumpen på att komponera system, ibland mindre skickliga. Multibongar och frivarvade andelssystem kan också ställa till det. De förstnämnda vanligen när det är många rätta rader, de sistnämnda när det är svårt och få rader kvar.

Jag brukar ibland försöka plocka fram "strukturella spelvärden" ur statistiken genom att följa olika modeller på utfall. Det är säkert ingen överraskning att en rad där omgångens största favorit vinner, och sedan bara betrodda som är rankade 1-5 på strecken vanligen ger alldeles för låg utdelning mot vad det borde göra. Sådana system komponeras det massor av runt om i stugorna

Söker man bättre utdelningar än förväntat så får man hata bort den stora favoriten, och kanske ställa krav på att en häst rankad 6 eller sämre skall vinna något lopp. Sådant brukar Harry Boy och småspelare inte riktigt vara med på.
Gammal 2015-09-14, 17:47   #10

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag är inte säker på att radnedräkning är att föredra heller. Radnedräkning är bättre för alla som förstår vad som redovisas, men alla besitter inte den förmågan. Det är ju nämligen så att det väldigt sällan blir exakt så många rader som det borde bli. Ibland blir det färre, ibland blir det flera. Ibland kan det diffa rätt så mycket. Och då skulle säkert några konspirerande foliehattar sätta igång ett väldigt drev om att det är något fuffens på gång. Den egentliga orsaken till att det blir differenser är att spelarna som kollektiv ibland är skickligare än slumpen på att komponera system, ibland mindre skickliga. Multibongar och frivarvade andelssystem kan också ställa till det. De förstnämnda vanligen när det är många rätta rader, de sistnämnda när det är svårt och få rader kvar.

Jag brukar ibland försöka plocka fram "strukturella spelvärden" ur statistiken genom att följa olika modeller på utfall. Det är säkert ingen överraskning att en rad där omgångens största favorit vinner, och sedan bara betrodda som är rankade 1-5 på strecken vanligen ger alldeles för låg utdelning mot vad det borde göra. Sådana system komponeras det massor av runt om i stugorna

Söker man bättre utdelningar än förväntat så får man hata bort den stora favoriten, och kanske ställa krav på att en häst rankad 6 eller sämre skall vinna något lopp. Sådant brukar Harry Boy och småspelare inte riktigt vara med på.

Självklart blir det "svårt" i början. Men istället för att ha siffror som inte har med varandra att göra borde siffror som "oftast stämmer hyfsat procentuellt" vara ett j-a lyft.

Istället för att försöka förstå sig på en värdeutvecklingsvisning som inte GÅR att förstå skulle man istället se att det stämmer hyfsat.

Det är riktigt att renset över hela kupongen inte stämmer så exakt som man skulle önska. Men å andra sidan ser man av renset mellan de två sista avdelningarna att det oftast stämmer helt okej. Och då är det ju ändå minimalt antal rader kvar. Radrenset mellan de tidigare avdelningarna ( där det finns fler kvarvarande rader ) kommer nästan helt säkert att stämma ännu bättre med spelprocenten.

Jag tror tvärtom här faktiskt Viroid. Radnedräkning är något som "Svensson"-spelarna snabbt skulle ta till sig.

Sedan får man inte glömma att en så stor förändring även innebär risk för förtroendetapp för t ex vad som redovisas i TV. I alla år har man svamlat om systemnedräknaren och bla bla. Att krypa till korset och förklara att systemnedräknaren var lika "dålig" som streckfördelningen är nog inte en match man vill ta.
Gammal 2015-09-14, 18:09   #11

Viroids avatar

Standard

Du har förmodligen rätt, även om jag är mycket förvånad över att det ofta är ganska rutinerade spelare som inte riktigt begriper enkel matematik. Kanske har mindre avancerade spelare mer förståelse för matematiken. Å andra sidan, ATG orkar nog inte med fler förändringar på ett tag. Då blir det ingen personal kvar på supporten.

Skall kanske prova någon lördag med att twittra ut teoretiskt radvärde efter varje avdelning och se om folk begriper.
Gammal 2015-09-14, 18:44   #12

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av PerraTrav Visa inlägg
Så nedlåtande som du pratar om "folk" Viroid så har jag en fråga till dig då!

Har du vunnit något eller är det bara mest prat?

/PerraTrav
Ja, jag har vunnit en del stora vinster. Mindre numera, eftersom jag spelar lugnare sedan jag blev med familj. Har ett OK netto i år.

Jag menar absolut inte att tala nedsättande om människor i allmänhet eller riktat mot någon. Däremot kan jag inte låta bli att lyfta på ögonbrynen över att skickliga spelare som med stor precision målar upp löpningsförlopp som stämmer bra överens med hur det sedan blir, bedömer vinstchanser bättre än kollektivet etc har mindre koll på matematiken som ligger till grund för avkastningen på sina spel. För dessa spelare som besitter dessa förmågor att bedöma häst och taktik skulle det kunna bli en ordentlig bingo om man blev ett par snäpp skickligare på systemkonstruktion, på att ta betalt för sitt kunnande och optimera sitt spel lite mer än de gör nu. Även mindre spelare tror jag har mycket att vinna på att försöka spela lite annorlunda med mer fokus på att vinna pengar i långa loppet istället för att ha så många rätt som möjligt varje vecka.
Gammal 2015-09-14, 19:23   #13

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Insatsfördelningen på travet visar ju insatsfördelning numer har jag förstått.
Lite förenklat är det såhär, kvällens V64:a.

OMSÄTTNING: V64 (19:06):3 120 862 kr

Varje rad kostar 1:- Det betyder alltså att 3120862 rader är spelade.
I avd 1 är 7 SPECIAL PROMISE John Östman streckad på 38,67%
av raderna. Skulle det otroliga inträffa så att Special P vinner
återstår 1 206 838 rader som har 1 (ett) rätt efter avdelning 1.

När krutröken lagt sig talar ATG om hur många rader som har
6 rätt och kanske 5 och 4:a rätt också.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-14, 19:35   #14

Grants avatar

Smile

Njaaa...

I och för sig så kan jag allt. Men jag orkar sällan svara så det är inte
aktuellt för tillfället. Men ställ gärna frågor man vet ju aldrig...

Mvh Uffe
Gammal 2015-09-14, 20:01   #15

Grants avatar

Lightbulb

Svar

Ulla-Bella är hittepå och finns inte på riktigt.

Mvh Uffe
Gammal 2015-09-15, 12:12   #16

Standard

Tack alla genier! Fattar bättre nu ivaf.
Gammal 2015-09-15, 16:33   #17

Standard

Citat:
Du har förmodligen rätt, även om jag är mycket förvånad över att det ofta är ganska rutinerade spelare som inte riktigt begriper enkel matematik. Kanske har mindre avancerade spelare mer förståelse för matematiken. Å andra sidan, ATG orkar nog inte med fler förändringar på ett tag. Då blir det ingen personal kvar på supporten.

Skall kanske prova någon lördag med att twittra ut teoretiskt radvärde efter varje avdelning och se om folk begriper.
Det lär inte ske innan de skrotar gamla speldatasystemet från 80-talet. Ett annorlunda tänk är inte alls förberett. ( Kudden har kikat på det och suckade bara ).

Så det stora problemet fortfarande tekniken. Och det lär inte hända något inom de närmaste 5 åren på den här punkten.
Gammal 2015-09-15, 17:52   #18

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det lär inte ske innan de skrotar gamla speldatasystemet från 80-talet. Ett annorlunda tänk är inte alls förberett. ( Kudden har kikat på det och suckade bara ).

Så det stora problemet fortfarande tekniken. Och det lär inte hända något inom de närmaste 5 åren på den här punkten.
Just nu är det kanske klokast om ATG konsoliderar lite bland sina pågående projekt och slutför det som är påbörjat men inte klart. De måste ju ha en megalång todo-lista vid det här laget...
Gammal 2015-09-15, 18:08   #19

Standard

Citat:
Just nu är det kanske klokast om ATG konsoliderar lite bland sina pågående projekt och slutför det som är påbörjat men inte klart. De måste ju ha en megalång todo-lista vid det här laget...
Finns en liten sido-förstudie igång för att identifiera och lyfta ut sådant som egentligen inte behöver ligga i det så kallade "affärsdatasystemet". Gissningsvis tar det ett år eller två att bygga upp "riktiga" ersättare till de delarna.

Sedan när man bara har kvar det som hör hemma i affärssystemet går det att ta tag i bytet av detta som i sin tur möjliggör den här typen av förändringar.

Vi snackar alltså om en tidshorisont om minst 5 år. Om inte "nya atg.se" nått fram till ett tillfredsställande och finputsat tillstånd innan dess så...ja...då vet jag inte vad jag ska säga faktiskt.
Gammal 2015-09-15, 18:53   #20

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Finns en liten sido-förstudie igång för att identifiera och lyfta ut sådant som egentligen inte behöver ligga i det så kallade "affärsdatasystemet". Gissningsvis tar det ett år eller två att bygga upp "riktiga" ersättare till de delarna.

Sedan när man bara har kvar det som hör hemma i affärssystemet går det att ta tag i bytet av detta som i sin tur möjliggör den här typen av förändringar.

Vi snackar alltså om en tidshorisont om minst 5 år. Om inte "nya atg.se" nått fram till ett tillfredsställande och finputsat tillstånd innan dess så...ja...då vet jag inte vad jag ska säga faktiskt.
Det finns väl en viss risk för att man innan dess fått se spelmarknaden avregleras och att man får tänka om vad gäller det mesta. Men det är ju bra att de börjat dra i saker och ting som under de senaste 40 åren bara snickrats ihop med en massa quickfixar.

td