Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-09-06, 20:44   #46

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Vad menar du?
Länder där det görs redan nu?
Ja, ranka de 25 bästa travsports/travspelsländerna.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-06, 21:08   #47

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1133
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Ja, ranka de 25 bästa travsports/travspelsländerna.

Mvh Uffe
Du måste ha missförstått inlägget helt.

Viroid gjorde ett tanke-experiment som handlade om Sverige och ATG. Då spelar det ingen annan roll vad som händer i andra länder.

Han målade upp vad som såklart är en utopi. Varken administrationen eller ATG kan halvera sina omkostnader. Men prispengarna skulle 4-dubblas om det skulle vara möjligt.

Och de svindlade siffrorna visar såklart vilken den rätta riktningen är. Även om vi vet att det aldrig kommer att gå att nå enda fram.
Gammal 2015-09-06, 21:33   #48

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 16
Standard

Vatten över huvudet

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Nu har Rune Andersson tagit sig vatten över huvudet.

Han skall öppna ett online-företag för spel på trav.

Företaget skall konkurrera med Unibet och Bet365.

Stora bolag som är väl etablerade på marknaden sedan många år.

Varför skall deras kunder spela hos Anderssons företag?

Hur skall detta företag kunna erbjuda bättre villkor för spelarna?

Heuer

"You must stop looking for winners and start looking for value"
Heuer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-06, 23:10   #49

ExtremtRiks avatar

Reg.datum: dec 2013
Sharp$: 3158
Standard

"Om du inte redan spelar hos Runes så måste du ställa dig frågan; Varför spelar jag inte hos Runes"
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-07, 08:55   #50

MoniMakerApps avatar

Reg.datum: jan 2015
Sharp$: 1252
Standard

Hur har Rune tänkt att pengarna ska komma tillbaka till sporten? Detta har Unibet försökt med i många år men inte fått göra det:

"Unibet erbjuder också spel för trav - utan att just nu bidra till varken staten eller hästuppfödarna på det sätt som ATG gör.

– Vi har inte fått göra det, säger Henrik Tjernström, vd för Unibet och syftar på flera försök att söka licens."

http://www.expressen.se/nyheter/val2...ytt-super-v75/

De har inte ens fått sponsra vissa lopp med prispengar...

"–Jag älskar travsport och Unibet har försökt göra rätt för sig. Vi erbjöd oss att sponsra lopp i flera omgångar, men vi fick inte ens sätta oss och diskutera med den tidigare ledningen av svensk travsport."

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle19965265.ab

Unibet försökte redan 2008 att konkurrera med poolspelet Travnet Live Racing. Det lade man ner 2011 tror jag det var p.g.a dålig omsättning.

http://www.svd.se/unibet-utmanar-travmonopolet

Istället försöker man nu göra gemensam sak med ST, men det är svårt så länge spelmonopolet lever kvar i nuvarande form.

Jag ser inte hur Runes Malta-bolag ska kunna bidra till sporten när Unibet inte fått göra det...

Senast redigerad av MoniMakerApp den 2015-09-07 klockan 09:09.
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-07, 09:41   #51

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Hur har Rune tänkt att pengarna ska komma tillbaka till sporten? Detta har Unibet försökt med i många år men inte fått göra det:

"Unibet erbjuder också spel för trav - utan att just nu bidra till varken staten eller hästuppfödarna på det sätt som ATG gör.

– Vi har inte fått göra det, säger Henrik Tjernström, vd för Unibet och syftar på flera försök att söka licens."

http://www.expressen.se/nyheter/val2...ytt-super-v75/

De har inte ens fått sponsra vissa lopp med prispengar...

"–Jag älskar travsport och Unibet har försökt göra rätt för sig. Vi erbjöd oss att sponsra lopp i flera omgångar, men vi fick inte ens sätta oss och diskutera med den tidigare ledningen av svensk travsport."

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle19965265.ab

Unibet försökte redan 2008 att konkurrera med poolspelet Travnet Live Racing. Det lade man ner 2011 tror jag det var p.g.a dålig omsättning.

http://www.svd.se/unibet-utmanar-travmonopolet

Istället försöker man nu göra gemensam sak med ST, men det är svårt så länge spelmonopolet lever kvar i nuvarande form.

Jag ser inte hur Runes Malta-bolag ska kunna bidra till sporten när Unibet inte fått göra det...
Till och med ST har tänkt om lite, och det Unibet höll på med var mest provokationer. Ordna vinnarspel med 98% återbetalning, några gånger 100%. Ger man spelarna sådant så blir det ingenting kvar till sporten. Spelarna klagade över glesa oddsuppdateringar och gigantiska rörelser efter att starten gått. Det var helt omöjligt att avgöra om spelet man gjorde verkligen var bra.

Jag vet att man i södra Sverige har pratat om att bygga en egen travbana och ordna egna tävlingar utanför ST:s kontroll och med spel via Malta-baserat bolag. Tingsryd står ju t.ex. där och väntar på en köpare, men det finns fler banor i Sverige som kanske skulle vinna på en annan ordning än den nuvarande. Karlshamn och Vaggeryd är ett par exempel.

Också i Danmark, Finland och Norge finns det banor som man från centralt håll anser är för dyra. i Estland är det Mats Gabrielsson som äger banan, i Holland har Jan Bootsman engagerat sig ordentligt i Wolvega och så finns ju t.ex. banan på Åland. Även i Tyskland finns det banor som kan vara intresserade av ett samarbete. Det kostar heller inte väldigt mycket pengar att bygga en ny travbana, om man bygger den i anslutning till befintliga stallar och träningsanläggningar. Jag tror t.ex. man skulle kunna bygga en helt OK tävlingsbana på Vomb, Bjertorp eller Julmyra för att nämna tre exempel. Även Göteborgs galopp och nya galoppbanan i Bro skulle kanske vara intresserade av en travbana.

Det är ju bara att titta på ATG:s program och konstatera att det finns en hel del dagar då man lämnar w/o när det gäller att ordna bra sport och spel. Jag tror inte Rune tänkt sig breddtrav, P21-lopp eller snabblopp för trötta tioåriga valacker som inte varit i närheten av sitt rekord de senaste tre åren. Istället handlar det om att satsa på de bästa hästarna och försöka erbjuda lopp som det är lönsamt att åka och tävla i. Det finns nästan obegränsat med möjligheter om man tänker lite utanför boxen.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-07, 10:32   #52

MoniMakerApps avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Till och med ST har tänkt om lite, och det Unibet höll på med var mest provokationer. Ordna vinnarspel med 98% återbetalning, några gånger 100%. Ger man spelarna sådant så blir det ingenting kvar till sporten. Spelarna klagade över glesa oddsuppdateringar och gigantiska rörelser efter att starten gått. Det var helt omöjligt att avgöra om spelet man gjorde verkligen var bra.

Jag vet att man i södra Sverige har pratat om att bygga en egen travbana och ordna egna tävlingar utanför ST:s kontroll och med spel via Malta-baserat bolag. Tingsryd står ju t.ex. där och väntar på en köpare, men det finns fler banor i Sverige som kanske skulle vinna på en annan ordning än den nuvarande. Karlshamn och Vaggeryd är ett par exempel.

Också i Danmark, Finland och Norge finns det banor som man från centralt håll anser är för dyra. i Estland är det Mats Gabrielsson som äger banan, i Holland har Jan Bootsman engagerat sig ordentligt i Wolvega och så finns ju t.ex. banan på Åland. Även i Tyskland finns det banor som kan vara intresserade av ett samarbete. Det kostar heller inte väldigt mycket pengar att bygga en ny travbana, om man bygger den i anslutning till befintliga stallar och träningsanläggningar. Jag tror t.ex. man skulle kunna bygga en helt OK tävlingsbana på Vomb, Bjertorp eller Julmyra för att nämna tre exempel. Även Göteborgs galopp och nya galoppbanan i Bro skulle kanske vara intresserade av en travbana.

Det är ju bara att titta på ATG:s program och konstatera att det finns en hel del dagar då man lämnar w/o när det gäller att ordna bra sport och spel. Jag tror inte Rune tänkt sig breddtrav, P21-lopp eller snabblopp för trötta tioåriga valacker som inte varit i närheten av sitt rekord de senaste tre åren. Istället handlar det om att satsa på de bästa hästarna och försöka erbjuda lopp som det är lönsamt att åka och tävla i. Det finns nästan obegränsat med möjligheter om man tänker lite utanför boxen.
Ok, Om Rune har tänkt att börja bygga nya "egna" Travbanor och anordna "egna" travtävlingar med prispengar tagna från Malta-bolag då förstår jag hur han kan bidraga till sporten/hästägarna. Då blir han inte bara en konkurrent till ATG utan även till ST. Jag hittar inget om det på nätet men det kanske är så han har tänkt? I intervjun med travnet står det inget om det iaf.

http://www.travnet.se/blog/2015/03/2...rrera-med-atg/

Sedan vet jag inte vad dagens monopolsituation säger om att anordna travtävlingar i Sverige utanför ST:s kontroll (med spel från Malta), kan vem som helst göra detta?
Gammal 2015-09-07, 11:31   #53

ExtremtRiks avatar

Reg.datum: dec 2013
Sharp$: 3158
Standard

raderat

Senast redigerad av ExtremtRik den 2015-09-07 klockan 11:36. Anledning: blä
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-07, 12:19   #54

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Ok, Om Rune har tänkt att börja bygga nya "egna" Travbanor och anordna "egna" travtävlingar med prispengar tagna från Malta-bolag då förstår jag hur han kan bidraga till sporten/hästägarna. Då blir han inte bara en konkurrent till ATG utan även till ST. Jag hittar inget om det på nätet men det kanske är så han har tänkt? I intervjun med travnet står det inget om det iaf.

http://www.travnet.se/blog/2015/03/2...rrera-med-atg/

Sedan vet jag inte vad dagens monopolsituation säger om att anordna travtävlingar i Sverige utanför ST:s kontroll (med spel från Malta), kan vem som helst göra detta?
Vilka former man väljer spelar kanske ingen roll. Det finns ju så många olika alternativ, och jag tror att ST ganska snabbt faller till föga om de inser att det inte spelar någon roll vad de eller deras spelbolag tycker.

ST har inte monopol på att anordna hästtävlingar i Sverige, jag antar att Jordbruksverket dock har en kravspec. Jag hoppas dock att man inte behöver slå sönder svenskt trav, utan kan göra något vettigt av situationen.

Det allra viktigaste måste ju vara att man får fram mer pengar till hästarna. Det är horribelt usel payback idag, och vill man ha hästar i världseliten, professionella travtränare och tävlingar med klass så fungerar inte det i all evighet. Till sist finns det bara några amatörer och excentriska miljardärer kvar.
Gammal 2015-09-07, 13:48   #55

MoniMakerApps avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Vilka former man väljer spelar kanske ingen roll. Det finns ju så många olika alternativ, och jag tror att ST ganska snabbt faller till föga om de inser att det inte spelar någon roll vad de eller deras spelbolag tycker.

ST har inte monopol på att anordna hästtävlingar i Sverige, jag antar att Jordbruksverket dock har en kravspec. Jag hoppas dock att man inte behöver slå sönder svenskt trav, utan kan göra något vettigt av situationen.

Det allra viktigaste måste ju vara att man får fram mer pengar till hästarna. Det är horribelt usel payback idag, och vill man ha hästar i världseliten, professionella travtränare och tävlingar med klass så fungerar inte det i all evighet. Till sist finns det bara några amatörer och excentriska miljardärer kvar.
Ja det är ingen ljus framtid som väntar om ingenting görs...

"Kostnaderna för att äga travhäst har ökat med 50 procent under 2000-talet. Hästägare, uppfödare, tränare och inte minst travbanor har ekonomiskt sett stora problem. Många uppfödare kan inte räkna med att försäljning av föl ger pengarna tillbaka, vilket resulterat i att många upphört eller starkt minskat sin hästuppfödning. Antalet föl har minskat med 38 procent under 2000-talet. Studier visar bland annat att antalet hästar i träning minskat med 19 procent, att antalet startande hästar minskat med 6 procent, att antalet lopp dragits ned med 9 procent, vilket motsvarar cirka 1 000 lopp. Skulle denna situation bli bestående kommer svensk travsport att förlora sin internationella tätposition och det kommer även att medföra negativa konsekvenser för miljö, jordbruk och sysselsättning."

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...376/?text=true
Gammal 2015-09-07, 22:28   #56

Reg.datum: aug 2013
Sharp$: 2524
Standard

Vilka fantasier när det gäller on-line spelet! Begriper ni ingenting. Unibet kan säljas vilken dag som helst till ett kinesisk spelkonsortsie och som, när det går knackigt, lägga ner travdelen och flytta den till Hongkong. Tji - Borta! Den exentriske miljardären och provokatören Rune "jag ska flytta alla hästarna till USA" Andersson kan lägga ner sin satsning när han vill. Han är ganska lösmynt och verkar inte stå för något annat än sin egen logga.

Tja, och sen står Svensk Travsport där med skägget i brevlådan och ett sönderslagt ATG. Precis så gjorde man i Tyskland, avreglerade, och nu ligger prispengarna på 5.000 Euro i storlopp och sporten är obefintlig. Det betyder inte att ATG går skottfri. Dom har stora problem och dålig ledning just nu. Men Malta killarna är inte svaret på hur vi ska se till att svensk hästsport växer. Och jag är fortfarande förbannad på att Malta killarna kan använda mina hästars namn i deras spel utan att betala ett öre. Betala får jag göra. Till tränare, vetrinärer och andra. Att dom inte heller betalar skatt tycker nog många av er är tufft...

Senast redigerad av Billman den 2015-09-07 klockan 22:31.
Billman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 09:26   #57

Viroids avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Billman Visa inlägg
Vilka fantasier när det gäller on-line spelet! Begriper ni ingenting. Unibet kan säljas vilken dag som helst till ett kinesisk spelkonsortsie och som, när det går knackigt, lägga ner travdelen och flytta den till Hongkong. Tji - Borta! Den exentriske miljardären och provokatören Rune "jag ska flytta alla hästarna till USA" Andersson kan lägga ner sin satsning när han vill. Han är ganska lösmynt och verkar inte stå för något annat än sin egen logga.

Tja, och sen står Svensk Travsport där med skägget i brevlådan och ett sönderslagt ATG. Precis så gjorde man i Tyskland, avreglerade, och nu ligger prispengarna på 5.000 Euro i storlopp och sporten är obefintlig. Det betyder inte att ATG går skottfri. Dom har stora problem och dålig ledning just nu. Men Malta killarna är inte svaret på hur vi ska se till att svensk hästsport växer. Och jag är fortfarande förbannad på att Malta killarna kan använda mina hästars namn i deras spel utan att betala ett öre. Betala får jag göra. Till tränare, vetrinärer och andra. Att dom inte heller betalar skatt tycker nog många av er är tufft...
Vi är i ganska hög fart på väg mot en kollaps i svenskt trav också. Får vi inte fram mer prispengar kommer många tränare kommande år att gå i konkurs. Just nu är räntorna så låga att de klarar sina gårdar ändå, men när räntan går upp finns inget att betala den med. Massor av hästägare har slutat, för det gick inte längre att få fram mer och mer pengar för att äga en häst.

Att använda sig av ett utländskt spelbolag är inte konstigare än att det idag springer baltiska och polska byggjobbare på svenska byggen, att långtradare körs av rumäner, eller att massor av företag lagt ut tillverkning i utlandet. När den svenska konkurrenskraften inte längre räcker till så söker man andra vägar.

I princip alla idrottsutövare utsätts idag för att någon arrangerar spel på dem utan att de betalar för det. Men spel har visat sig vara en viktig kanal för att få fler sponsorer och större publik till en sport. Det är win-win. Jag tror att ATG skulle må enormt bra av konkurrens. Tänk om någon annan började ha uppsnack runt tävlingarna, ha expertkommentatorer, eftersnack, spelexperter etc. Reportrar som ställer relevanta frågor och lyssnar på vad de intervjuade säger. Då skulle man ha någon att mäta sig mot, någon som man måste slå för att vara bäst.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 10:27   #58

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

Unibet försökte med totalisator där rikstotolopp hade 1-2000€ i garanterad vinstpool (något högre på V75. Det gick i något år men alltför usel oddsuppdatering och låg omsättning gjorde spelet iskallt trots 10% skatt . Det har också försökts med 10öres v75 och utbetalning skalenligt mot atg (kan ha varit svartbookies) men det det blev knasdyrt för arrangör.
Gå ut och konkurrera med helt nytt spelbolag och Arrangerar spel till fasta odds är nästintill omöjligt utan mediaresurser likt Unibet och bet365 . Se racebets som lägger ut oddsen sist och med högst skatt . De får inga kunder .

Skarplöth kommer bli varse problemen med att sälja produkter på stenhård konkurrensutsatt minns med felsatta priser ( läs 20% skatt när konkurrenterna har 2,5% ) synas i sällskap som köper media för 3,6 miljarder per år blir inte lätt för vare sig Skarplöth eller Rune Andersson.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 11:17   #59

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 760
Standard

Jag lirade v75 hos bookies med kontoret på fickan. Vill minnas att det var vinsttak. 10-öres alltså
/Lars M

Senast redigerad av Lars-Vegas den 2015-09-08 klockan 11:19.
Lars-Vegas är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-08, 11:22   #60

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 4796
Standard

En timma till start i lunchloppen och inga odds ute än. Inte konstigt att folk tröttnar både här och där...
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td